همه چیز راجع به راه اندازی لباس فروشی (مغازه لباس)

چطور لباس فروشی بزنیم؟ حتما می دونید که لباس فروشی جزو کارهایی هست که هیچ زمانی از رونق نمیوفته، ممکنه بعضی وقت ها و با شرایط خاص (مثل گرونی اقلام معیشتی، بلایای طبیعی گرونی مواد اولیه تولید پوشاک و ...) به مدت کوتاهی کسب و کارتون کساد بشه، ولی در صورتی که عاشق این حرفه باشید، مشتری مدار باشید، و تخصص این کار رو بدست بیارید، هیچ زمانی کاسبیتون نمی خوابه.

قصد داریم در این مطلب راهنمای شما در راه اندازی بوتیک لباس باشیم، پس با ما همراه باشید.

مغازه لباس فروشی خود را چگونه افتتاح کنم؟

به صورت تیتر وار مراحلی را ذکر و برای هر یک توضیحاتی بیان می کنیم.

در صورتی که سوال و یا ابهامی داشتید، حتما در قسمت نظرات همین صفحه از ما سوال کنید، در سریعترین زمان پاسخگوی سوال شما خواهیم بود.

  1. راجع به بازار پوشاک خود تحقیق کنید

یعنی چی؟!

شما می بایست مخاطب خود را بشناسید؛ چه کسانی قرار است از شما خرید کنند؟ می بایست یک کاغذ بردارید و به صورت مفصل بنویسید که به نظر شما در محدوده ای که قرار است مغازه دست و پا کنید، به چه کسانی قرار است لباس بفروشید؟

مثال: مشتری های من کارمند هستند، به صورت متوسط ماهانه 9.000.000 تومان حقوق می گیرند، به صورت میانگین هر خانواده 3 نفره است، و هر سه ماه ممکن است 1.000.000 تومان برای پوشاک خود هزینه کنند.

این تحقیق نقشه راه شما خواهد بود.

در مسائل ریز شوید، می خواهید به زنان خدمات دهید یا مردان؟ قبلا در کدام رسته مشغول بودید؟ آیا در هر یک از این رسته ها تجربه داشته اید؟ اگر جواب مثبت است، چه بهتر که در همان رسته ادامه دهید و ایده های نو را در بوتیک  یا مزون خودتان پیاده کنید.

  1. مغازه خود را دست و پا کنید

وقت آن رسیده که بر اساس تحقیق و ایده هایی که داشتید، محدوده بوتیک خودتون رو مشخص کنید؛ چی بهتر از اینکه بتونید یک جای پر رفت و آمد رو برای خودتون دست و پا کنید، و چی بهتر از اون، که توی خیابونی باشید که هم صنفی های شما باشند تا دست جمعی بتونید مشتریان بیشتری رو جذب کنید.

اگه می بینید که دور و برتون فروشگاه هایی هستند که مدل ها و کالاهاشون به کالاهای شما خیلی نزدیک هستند، بهتره که یکم ازشون دوری کنید، شاید اون محدوده اشباع شده.

بهتون پیشنهاد می کنیم که فروشگاهتون رو نزدیک سینما، رستوران و کافی شاپ که رفت و آمد انسان ها توی اون محدوده زیاد هست باز کنید.

اگر قرار هست یک لباس فروشی بچه گونه بزنید، چی بهتر از اینکه این فروشگاه رو جایی دایر کنید که مادران، فرزندانشون رو به اونجا می برند، مثلا کنار یک پارک بازی.

راستی، میزان اجاره رو خیلی خوب بررسی کنید و بدون برنامه ریزی و دقت دست به اجاره نزنید. شاید مجبور بشید چند ماه اول خاک خوری کنید و از جیب اجاره فروشگاه رو بدید.

دور و بر بوتیکتون رو خیلی خوب وارسی کنید، محصولی بیارید که نایاب باشه، سعی کنید متمایز باشید.

اجاره نامه را حد اقل 3 ساله ببندید، اجاره نامه یک ساله را فراموش کنید.

  1. دریافت جواز کسب

در این مرحله می بایست به دنبال دریافت جواز کسب باشید. مدارک مورد نیاز برای جواز کسب : کپی شناسنامه و چند قطعه عکس 3*4 است و اجاره نامه. نگران گرفتن جواز نباشید، کار سختی نیست.

  1. برنامه ریزی مالی داشته باشید

منبع مالی رو از کجا تامین می کنید؟

یک برنامه ریزی دقیق مالی داشته باشید، شما می بایست بدونید برای 6 ماه نخست فعالیت چقدر هزینه دارید، تمام جزئیات رو می بایست ثبت کنید، اجاره فروشگاه، آب و برق و گاز و تلفن و ..... . عدم ثبت و اطلاع دقیق از هزینه ها، راه شکست رو برای شما باز می کنه.

کاسبهای قدیم می گند: فروش روزانه شما می بایست معادل اجاره ماهانه باشه، به این معنی که اگه در ماه 30.000.000 اجاره می دید، می بایست روزانه 30.000.000 تومان هم فروش داشته باشید تا این کسب و کار برای شما بچرخه.

اگر قصد دارید سرمایه جذب کنید، توصیه اکید می کنیم که طرح کسب و کار داشته باشید.

  1. وسایل مورد نیاز فروشگاه لباس

اگر به فکر این هستید که مدرن کار کنید به تجهیزات زیر نیاز دارید

وسائل مورد نیاز

قیمت تقریبی

(تومان)

  رایانه

7.000.000

اسکنر بارکد لباس

300.000

    پرینتر حرارتی

1.500.000

    دستگاه کارتخوان و یا بارکد پرداخت (آسان پرداخت و امثال اون)

700.000

    گیت سرقت

2.000.000

   رگال

250.000

         مانکن

300.000

         دوربین مدار بسته

1.500.000

         کیسه با برند فروشگاه‌تان

500.000

         اتاق پرو

1.500.000

  1. تخصصی کار کنید

آیا شهرتون بوتیک متخصص در فروش لباس بارداری داره؟ لباس سایز بزرگ چی؟ اگر نداره، آیا تمرکز روی هر کدوم از اینها نمیتونه شما رو به سمت هدف که فروش بیشتر و مستمر و صد البته با سود بیشتر هست نزدیک کنه؟

  1. تامین کننده خود را پیدا کنید

وفا پوش

تولید کننده یا عمده فروش؟!

بر اساس مشتریان هدفتان و بودجه ای که تعیین کردید به دنبال تامین کننده باشید، بهترین کالا را با بهترین قیمت پیدا کنید، بین تامین کنندگان بگردید و ببینید آیا جنس الف را می توانید با قیمت مناسبتر تهیه کنید؟ همان قدر که فکر می کنید می توانید بفروشید، کالا تهیه کنید و انبارتان را بی دلیل پر نکنید.

سعی کنید به جای خرید از عمده فروشان لباس، قفسه های خود را به صورت مستقیم از تولیدی پر کنید. این کار شما را در کاهش هزینه کمک می کند.

ما به شما خرید لباس عمده به صورت آنلاین از عمده فروشی لباس وفا پوش را توصیه می کنیم.

Vafapoosh.ir

 

  1. قفسه هایی را برای تولید کنندگان شهرتان در نظر بگیرید

سعی کنید چند قفسه برای تولید کنندگان شهرتان کنار بگذارید تا بتوانند محصولاتشان را در این قفسه ها عرضه کنند.

مزایای این کار:

اولا که شما بابت تهیه جنس پولی پرداخت نمی کنید.

ثانیا این امر به تنوع کالایی شما کمک شایانی می کند.

  1. برای بوتیک خود بازاریابی کنید

افتتاح با شکوه داشته باشید. بدون سر و صدا فروشگاهتان را راه اندازی نکنید، حتما با تمام توان و قدرت روز و ساعت افتتاح فروشگاهتان را به همگان اعلام کنید.

در روز افتتاح فروش ویژه داشته باشید (مثلا 20% تخفیف).

این رویداد را از طریق شبکه های اجتماعی به نمایش بگذارید، چه چیزی بهتر از اینستاگرام.

  1. برای ویترینتان هزینه کنید

اولین چیزی که مشتری را به فروشگاهتان سوق می دهد ویترین است، سعی کنید برای ویترینتان وقت کافی بگذارید. از مانکنهای جذاب و خوش استایل استفاده کنید و بهترین لباس ها را تن آنها کنید و دائما لباس های پشت ویترین را تغییر دهید تا مشتریان بدانند همیشه لباس های جدیدی برای عرضه دارید.

  1. به ورودی فروشگاه توجه کنید

طبق روانشناسی فروش بوتیک، شما می بایست محصولاتی را در ابتدای فروشگاه قرار دهید که برای مشتری خیره کننده باشند و احتمال بسیار زیادی دهید که مشتری همین محصول را می پسندد و خریداری می کند.

  1. چیدمان حرفه ای داشته باشید

سعی کنید چیدمانتان را حرفه ای و بسیار دلچسب انجام دهید، از شلوغی بی مورد بوتیک خودداری کنید و بگذارید چشم مشتری به راحتی بین محصولات تمایز بگذارد و در انتخاب به مشکل نخورد.

  1. نور پردازی دلچسب داشته باشید

نور پردازی خوب باعث می شود مشتری روحیه خوبی پیدا کند و وقت بیشتری را در بوتیک صرف کند. نور‌پردازی فروشگاه زنانه، مردانه و بچه گانه می بایست متفاوت باشند. برای فروشگاه لباس بچه گانه از نور و رنگ‌های جذاب و شاد استفاده کنید.

  1. موزیک اختصاصی برای بوتیکتان داشته باشید

شاید این کار تا بحال انجام نشده باشد و یا تعداد انگشت شماری چنین کاری را انجام داده باشند، شما جزو انگشت شماران باشید. اگر بتوانید برای فروشگاه خود موزیک اختصاصی داشته باشید، یقین بدانید که فروشگاه‌تان از ذهن مشتری پاک نخواهد شد و بوتیکی متمایز خواهید داشت.

  1. آینه کاری را فراموش نکنید

سعی کنید در جای جای فروشگاه از آینه استفاده کنید. آینه باعث می شود دکور فروشگاه‌تان ویژه جلوه کند و زیبایی دو چندانی را به آن می دهد. همچنین باعث می شود تا زمان پرو لباس، مشتری بتواند خود را به بهترین شکل در آینه ببیند و تصمیم بهتری را در هنگام خرید اتخاذ کند.

  1. قیمت کالا را بر روی محصولات درج کنید

سعی نکنید قیمت کالا را پنهان کنید، قیمت تمامی محصولات را روی آنها درج کنید، این کار باعث اعتماد سازی مشتریان می شود. اگر روزی تصمیم گرفتید کمپینی برگذار کنید و تخفیفی را مد نظر داشتید، حتما یک اتیکت جدید چاپ و روی لباس آویزان کنید. قیمت قبل از تخفیف و بعد از آن.

لطفا صادق باشید، مشتری را همیشه از خود زرنگتر بدانید.

  1. حراجمعه بگذارید

در بین کالاهایی که می خرید، ممکن است برخی از آنها فروش نروند (مثلا از یک جین 12 تایی 2 عدد باقی بماند یا از 5 رنگ 1 رنگ بفروش نرسد)، در چنین حالتی، هر جمعه و یا هر دو هفته یک بار، یک حراجی بگذارید و محصولات را با قیمت خرید و یا حد اکثر با 10% سود بفروشید.

این کار در شهر غوغا خواهد کرد

علاوه بر این، در شبکه های اجتماعی خود نیز می توانید این حراجمعه ها را برگزار کنید. مثلا اسمش را بگذارید انبار تکانی.

  1. آنلاین بفروشید

پس از راه اندازی بوتیکتان، بهترین روش برای جذب تعداد بالای مشتری، تبلیغات آنلاین است. در شبکه های مجازی فعال باشید. بهترین شبکه مجازی در حال حاضر اینستاگرام است. با تمام قدرت روی این شبکه سرمایه گذاری کنید و علاوه بر مشتریان حضوریتان، به مشتریان سر تا سر کشور هم کالا عرضه کنید.

خودتان را به مشتری های حضوری محدود نکنید، با یک تیم خوب بازاریابی آنلاین، شما این توان را دارید تا به ده ها برابر مشتریان حضوریتان محصول عرضه کنید.

  1. کمپین فروش برگزار کنید

در فرصت های مناسب (مثلا اعیاد)، کمپین فروش داشته باشید. شما می توانید در این کمپین ها میزان معینی تخفیف و یا جوایز مختلفی را در نظر بگیرید. یکی از روش های بازار گرمی در کمپین ها این است که یک کالا را (مثلا شومیز)، با سود خوبی عرضه کنید، و محصول مکملش را با قیمت خرید و یا با حاشیه سود پایین عرضه نمایید. این ایده بسیار کار ساز است.

  1. همیشه حق با مشتری است (مشتری مداری)

این شعار را همیشه در ذهنتان مرور کنید: همیشه حق با مشتری است. با مشتری خود صادق باشید، می بایست بدانید که تمام کسب و کار شما در گرو رضایت مشتری است؛ تمام سعی خود را بکنید که مشتری را راضی نگه دارید. یادتان نرود که راهنمایی خلاف واقع مشتری باعث رنجش او، و در نهایت از دست دادن وی خواهد بود.

  1. فروشگاه لباستان را بیمه کنید

حتما و حتما برای ملک تجاریتان بیمه تامین کنید، بیمه حوادث شما را از خساراتی که ممکن است بر روی ملک تجاری و یا محصولات پیش بیاید مصون می دارد و در صورت بروز هر حادثه ای شما حد اقل خسارت را خواهید دید.

سوالات متداول که ممکنه ذهن شما رو درگیر کنه

  1. چطور مغازه لباس بزنیم؟

  • شما علاوه بر علاقه به این صنعت، می بایست به رانشناسی فروش، مُد و رنگ شناسی تسلط کافی داشته باشید، تا بتونید مشتری رو به مشتری وفادار تبدیل کنید.
  1. برای افتتاح یک لباس فروشی چقدر سرمایه نیاز داریم؟

  • این کاملا بستگی به مکان افتتاح و جنسی هست که قراره بیارید و همچنین دکوری که قرار هست در مغازه کار بشه داره.
  • میانگین اجاره یک مغازه 110 متری در منطقه متوسط رو به بالا، حدود 20.000.000 تومان هست و چیزی در حدود 250 الی 400 میلیون تومان می بایست رهن بدید.
  • دکور کاملا سلیقه ای هست و هیچ عددی رو نمیشه پیش بینی کرد، ولی اگه مغازه شما کاشی و سرامیک شده باشه و شما صرفا بخواید از شلف و رگال استفاده کنید و چندتا آینه و یک اتاق پرو بزنید، چیزی در حدود 50 الی 100 میلیون تومان براتون آب می خوره. شما می تونید از جنس کار کرده در حد نو هم استفاده کنید.
  • اگر بخواید لباس زنانه کار کنید و جنس متوسطی رو ارائه بدید، شما برای پر کردن 110 متر مغازه، حد اقل نیاز به 60 میلیون تومان سرمایه دارید.

شما خودتون مبالغ فوق رو جمع ببندید و ببینید قیمت های حدودی جقدر میشند؟!

  1. برای افتتاح فروشگاه لباس نیاز به جواز کسب دارم؟

  • بله، شما نیازمند دریافت جواز کسب از اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان لباس هستید.
  1. عمده فروشی لباس یعنی چی؟

  • به کسانی که محصولات تولید کنندگان را به دست مغازه داران می رسانند عمده فروش می گویند. عمده فروشان لباس نیز محصولات تولید کنندگان لباس را به دست مغازه داران لباس می رسانند.
  1. لباس فروشی چقدر سود دارد؟

  • حد اقل سود یک لباس فروش 20% است. بیش از این سود کاملا بستگی به کشش بازار شما دارد. تعزیرات را فراموش نکنید.
  1. آیا فروشنده ای که استخدام می کنم، می تواند بر روی فروش من تاثیر مثبت بگذارد؟

  • قطعا پاسخ مثبت است. در صورتی که بوتیکتان زنانه است، استخدام فروشنده زن حرفه ای بسیار بهتر از فروشنده مرد خواهد بود.

هنوز ابهام داری؟ در قسمت نظرات بپرس .... ما تمام سوالات رو جواب می دیم