با رشته و شغل حسابداری بیشتر آشنا شویم

از زمان‌های قدیم تا به امروز در کسب و کارهای کوچک تا سازمان‌های بزرگ، رسیدگی به امور مالی و حساب و کتاب‌ها همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هست. درحقیقت قسمت حسابداری یکی از مهمترین قسمت‌های یک شرکت و شغل حسابدار از مهمترین موقعیت‌های شغلی هر سازمان محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم به معرفی این شغل و بررسی جزئیاتی از آن بپردازیم پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

با رشته و شغل حسابداری بیشتر آشنا شویم

معرفی رشته حسابداری

رشته حسابداری به دلیل بازار کاری خوبی که در کشور ما دارد همواره یکی از رشته‌های پرطرفدار محسوب می‌شود. همچنین تعداد افراد بیکار در بین فارغ‌التحصیلان این رشته کمتر از سایر رشته‌هاست. به‌نظر می‌رسد افرادیکه بطور آکادمیک و در دانشگاه این رشته را آموخته‌اند در حیطه‌ی شغلی موفق‌تر از افرادی هستند که بدون تحصیل در این رشته و با اخذ مدارک آموزشگاهی مشغول بکار شده‌اند. بیشتر کارفرمایان نیز ترجیح می‌دهند افرادی با تحصیلات دانشگاهی حسابداری را استخدام کنند.

معرفی شغل حسابدار

شاید در نگاه اول شغل حسابداری یک شغل ساده به‌نظر بیاید که صاحب این شغل همواره به جمع و تفریق کردن اعداد و ارقام مشغول است و کار سختی انجام نمی‌دهد. اما این باور کاملا غلط است.

درحقیقت یک حسابدار، صحت کل معاملات پولی شرکت را با استفاده از مهارت‌های ریاضی، حسابداری، قانون و امور مالی خود بررسی کرده و از صحت و قانونی بودن آن‌ها اطمینان حاصل می‌کند. او همچنین سود و زیان مجموعه را بررسی کرده و اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل برای ارزیابی عملکرد شرکت را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

این افراد معمولا دارای مدرک دانشگاهی حسابداری یا رشته‌های مرتبط می‌باشند. البته برخی از افراد که در سایر رشته‌ها نیز تحصیل کرده باشند می‌توانند با گذراندن دوره‌ها و اخذ مدارک تحصیلی حسابداری (Accounting Degrees) معتبر مشغول به کار شوند.

یک حسابدار ممکن است بصورت یک کارمند رسمی در یک شرکت مشغول بکار شود و یا بعنوان یک حسابدار قراردادی، زمانی از روز خود را صرف امور یک شرکت و یا امور مالی یک فرد کند.

وظایف حسابدار چیست؟

وظایف شغل یک حسابدار در اکثر شرکت‌ها مشابه بوده و به عنوان یک حسابدار مسئول تهیه حساب‌ها، بودجه بندی و مدیریت اطلاعات مالی خواهد بود. اما در حالت کلی وظایف اصلی یک حسابدار عبارتند از:

  • نظارت بر بودجه و هزینه‌ها
  • انجام پیش بینی‌های مالی و تجزیه و تحلیل ریسک‌های احتمالی
  • تدوین و ارائه گزارش‌های مورد نیاز مالی و بودجه
  • نظارت بر بروز بودن سیستم‌های مرتبط با حسابداری
  • تهیه حساب و اظهارنامه مالیاتی در شرکت‌ها
  • انجام کارهای حسابرسی و تجزیه و تحلیل عملکرد مالی
  • ارائه پیشنهادهای مورد نیاز در مورد طریقه کم کردن هزینه‌ها و افزایش سود
  • نظارت بر اینکه صورت‌ها و سوابق مالی مطابق با قوانین و مقررات باشد.

مهارت ها و توانایی های حسابدار

هر حسابدار علاوه‌بر آموزش‌های تخصصی با دارا بودن یک سری مهارت‌ها در کنار آن آموزش‌ها می‌تواند به موفقیت دلخواه دست پیدا کند. این مهارت‌ها عبارتند از:

مهارت‌های ریاضی و کار با اعداد: داشتن مهارت‌های ریاضی و علاقه به کار با اعداد از مهارت‌های مهم یک حسابدار می‌باشد. چراکه او با تمام جنبه‌های مالی مانند محاسبات بودجه و انجام پیش بینی‌های لازم درگیر خواهد بود.

مهارت مدیریت زمان: در این کار گاهی ممکن است شما با انبوهی از کارها و پروژه‌ها روبرو شوید که بسیار مهم است که بتوانید این کارها را اولویت‌بندی کرده و به هرکدام از آن‌ها در زمان تعیین شده رسیدگی کنید. چراکه گاهی زمان در تحویل برخی کارها بسیار مهم است.

مهارت حل مسئله: یک حسابدار باید قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشد تا بتواند برخی پیچیدگی‌های مالی موجود را بخوبی حل و فصل کند.

دقت بالا و توجه به جزئیات: در کار حسابداری توجه به جزئیات یکی از ارکان بسیار مهم و حیاتی به حساب می‌آید. چراکه ممکن است با غافل شدن از یک مورد بسیار کوچک نتیجه نهایی یک محاسبه کلا تغییر کرده و تمام زحمات بر باد رود.

مهارت ارتباطات: به عنوان یک حسابدار باید بتوانید با سایر افراد تیم یا حتی گاهی با مشتریان ارتباط برقرار کرده و موارد مورد نیاز را با آن‌ها صحبت کنید. بیشتر افراد مهارت ریاضی بالایی ندارند و شما باید بتوانید برخی موارد مورد نیاز را با ساده‌ترین روش ممکن به آن‌ها توضیح دهید.

چگونه حسابدار شویم؟

برای اینکه بتوانید حسابدار شوید باید پس از اخذ مدرک کارشناسی حسابداری، کارشناس ارشد اقتصاد و یا MBA، در یک شرکت به عنوان کارآموز حسابداری مشغول به کار شوید تا بتوانید تجربه‌های مورد نیاز را کسب کنید. در طول این مسیر نیز باید در دوره‌های مورد نیاز شرکت کرده و مدارک مورد نیاز را نیز اخذ کنید تا بتوانید به‌عنوان یک حسابدار خوب و باتجربه در یک شرکت معتبر استخدام شوید. برای اطلاع از آگهی های استخدام شرکت های معتبر می توانید به کاریابی های مجازی از جمله ایران استخدام سر بزنید.

حقوق و در آمد حسابدار

حقوق و درآمد حسابدار نیز مانند سایر شغل‌ها می‌تواند به نسبت شهر و شرکتی که در آن مشغول به کار می‌باشد متغییر باشد. اما از سایر عوامل تاثیر گذار در این شغل می‌توان به میزان تحصیلات و میزان سابقه کار و تجربه افراد اشاره کرد. چراکه هرچه فرد باتجربه‌تر باشد می‌تواند در امور مالی شرکت بهتر عمل کند. به همین جهت افزایش سابقه  و تحصیلات بر افزایش حقوق تاثیر گذار خواهد بود.

بررسی بازارکار و آینده شغلی

باتوجه به اینکه حسابدار از ارکان اصلی یک شرکت به حساب می‌آید و هر شرکت و سازمان خرد و کلانی به یک نفر حسابدار برای انجام امور مالی نیازمند است، آینده شغلی این رشته بسیار خوب بوده و همیشه نیاز به حسابدار در جامعه خواهیم داشت. فقط باید توجه داشته باشید که همواره افراد با مهارت‌های بالاتر در اولویت کارفرماها خواهندبود.

بررسی وضعیت استخدام حسابدار در کشور

همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم، در کشور ما وضعیت استخدام حسابدار بسیار بهتر از سایر رشته‌ها بوده و به‌همین دلیل است که تعداد افراد بیکار در این رشته بسیار کمتر از رشته‌های دیگر است.

سخن پایانی

درصورت تمایل به اشتغال در رشته حسابداری می‌توانید به سایت های کاریابی مجازی از جمله ایران استخدام مراجعه کرده و با مشاهده فرصت های شغلی حسابدار و آگهی‌های مهم استخدام تهران کار مورد علاقه خود را بیابید. همچنین کارفرمایان می‌توانند با درج آگهی استخدام در این سایت ها افراد مورد نیاز خود را هرچه سریعتر پیدا کنند.