سرمایه گذاری حرفه ای در بورس

پس انداز گام اول آینده بینی و برنامه ریزی برای برقراری امنیت خانواده است. هر کدام از زمینه‌های سرمایه‌گذاری موجود از طلا گرفته تا اوراق بهادار و سهام و املاک مستغلات و بورس می‌توانند مسیر سرمایه گذاری آینده‌ساز هر کدام از ما باشد. اما این‌که هر یک از ما چه زمینه‌ای را انتخاب می‌کنیم بسته به بودجه و شخصیت سرمایه‌گذاری و نوع هدف‌گذاری ما دارد. اما از این واقعیت نمی‌توان گذشت که زمینه سرمایه گذاری پر از هیجانی مانند بورس که در زمان مناسب یا بلندمدت بازدهی فوق العاده‌ای دارد، طرفداران خاص خودش را هم جلب کرده است. متاسفانه عده بسیاری بی گدار به آب می‌زنند و بدون داشتن دانش کافی و بدون دانستن گام‌های حرفه‌ای شدن در بورس پا به این عرصه می‌گذارند و با معاملات پرضرر و خاطره بد برای همیشه از بورس فاصله می‌گیرند. سوال این جا است که اصلا سرمایه گذاری حرفه ای در بورس یعنی چه؟ چطور می‌توان به یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای در بورس تبدیل شد؟ بهترین گزینه برای سرمایه گذاری در بورس https://kiandigital.com/bourse  چیست؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

سرمایه گذاری مستقیم در بورس برای همه مناسب است؟

سعی می‌کنیم تکلیف را از همین اول مشخص کنیم. آیا همه می‌توانند در سرمایه گذاری مستقیم در بورس موفق عمل کنند؟ بی شک می‌پرسید سرمایه گذاری مستقیم چیست؟ سرمایه گذاری مستقیم در بورس همان پرتفویی است که بسیاری از ما با دریافت کدبورسی و مراجعه به کارگزاری خریداری کرده‌ایم و با معاملات روزانه خود و خرید و فروش سهام به آن کم یا اضافه می‌نماییم. ابتدا سوال اول را پاسخ می‌دهیم. نمی‌توان این ادعا را داشت که این نوع سرمایه گذاری در بورس برای همه مناسب است. برای ورود مستقیم به این زمینه باید از دانش کافی در زمینه بورس، از تحلیل‌ها گرفته تا تابلوخوانی را بدانیم و همچنین وقت کافی هم برای تحلیل داشته باشیم. ممکن است دانش کافی را داشته باشیم اما وقت کافی در بسیاری از مواقع برای انجام تحلیل‌ها وجود ندارد. در چنین موقعیتی معمولا افراد به دنبال راه حل بهتری برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس می‌گردند. خوشبختانه با وجود سرمایه گذاری آنلاین و روش‌های غیر مستقیم موفق مانند صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی https://kiandigital.com/fund    به راحتی می‌توان اندوخته خود را تبدیل به واحدهای سرمایه گذاری این صندوق‌ها کرد و از بابت رصد روزانه و تحلیل‌های لازم به دست اعضا و متخصصین حاضر در صندوق آسوده خاطر بود. با این احوال بهتر است توضیحاتی از گام‌های سرمایه گذاری حرفه‌ای در بورس به روش مستقیم ارائه دهیم.

 

 

 

ریسک و شخصیت سرمایه گذاری

مشخصه ریسک پذیری یا ریسک گریزی در سرمایه گذاری  https://kiandigital.com/investment به طور مستقیم به شخصیت سرمایه گذاری هر فرد برمی‌گردد. مشاوران سرمایه گذاری برای اولین قدم‌های ورود هر فرد سرمایه گذار در هر زمینه سرمایه گذاری تلاش می‌کنند تا سنجش ریسک انجام دهند و متوجه میزان ریسک پذیری فرد شوند. سرمایه گذاری در بورس چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم نیاز به این مهم دارد که بدانیم تا چه اندازه ریسک پذیر هستیم؛ چرا که سرمایه گذاری در بورس ریسک بالایی دارد.

تحلیل فاندامنتال و تکنیکال

دو تحلیل بسیار مهم و حیاتی برای سرمایه گذاری در بورس تحلیل‌‎های فاندامنتال یا بنیادی و تکنیکال هستند که برای سرمایه گذاری حرفه‌ای در بورس به صورت مستقیم باید به خوبی آن‌ها را یاد گرفته باشیم. در تحلیل فاندامنتال یا به عبارتی تحلیل اساسی به بررسی گزارش‌های شرکت‌هایی می‌پردازیم که خرید سهام آن‌ها را مدنظر داریم. وبسایت کدال به عنوان یک منبع رسمی که به انتشار گزارش‌های ماهانه، دوره‌ای و سالانه شرکت‌ها می‌پردازد می‌تواند ابزار اصلی ما برای انجام این نوع تحلیل باشد. در تحلیل تکنیکال هم به بررسی حرکت قیمت سهام با توجه به نمودار آن‌ها و با استفاده از مهارت تابلوخوانی می‌پردازیم. این نوع تحلیل برای رصد روزانه قیمت‌ها و صعود و نزول ارزش سهام استفاده می‌شود و در کنار تحلیل بنیادی می‌تواند نتیجه قابل قبولی را در تصمیم‌های خرید و فروش به ما بدهد. این که نیازی به یادگیری این تحلیل‌ها در روش غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس نیست به این خاطر است که اعضا و تحلیل‌گران حاضر در روش‌های غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس، مانند صندوق های سهامی، برای سبد دارایی صندوق این کار مهم را انجام می‌دهند. بعد از آشنایی با سرمایه گذاری مستقیم در بورس بهتر است کمی بیش‌تر با سرمایه گذاری غیر مستقیم در این بازار سرمایه آشنا شویم.

سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس

صندوق های سرمایه گذاری سهامی را به عنوان گزینه موفق سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس معرفی کردیم. به همین خاطر تلاش می‌کنیم تا در مورد مزایای این صندوق‌ها توضیحاتی ارائه دهیم؛

  1. نقدشوندگی

اگر به عنوان سرمایه گذار به طور مستقیم در بورس اقدام به خرید سهام کرده باشیم، ممکن است تا به حال بارها و بارها در صف فروش متوقف شده باشیم. سهامی داریم که ارزش آن از تعیین حد ضررمان پایین‌تر رفته و دستور فروش‌اش را صادر کرده‌ایم اما متوجه می‌شویم که نفر چند هزارم در صف فروش هستیم. سهام‌مان هر لحظه از ارزشش کم می‌شود اما خبری از فروش رفتن‌اش نیست. این صحنه از تلخ‌ترین اتفاقاتی است که در سرمایه گذاری مستقیم در بورس می‌افتد. از آن‌جایی که در صندوق‌های سهامی ضامن نقدشوندگی حضور دارد و اصلا ساختار سبد این صندوق‌ها به شکلی است که تحلیل‌گران حاضر در صندوق به بررسی حرفه‌ای سهام می‌پردازند می‌توان گفت که خبری از قرار گرفتن در صف فروش نیست و نقدشوندگی واحدهای سرمایه گذاری سهامی در آن‌ها وجود دارد.

2. سرمایه گذاری برای همه افراد

سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی به همه افراد غیر حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و حتی حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. برای پیشنهاد به هر کدام از این سه گروه می‌توان دلایلی را مطرح کرد؛ برای افراد حرفه‌ای پر واضح است که پیشنهاد می‌شود هر چند در بورس دستی دارند و ابعاد متنوع سرمایه گذاری در این بازار را می‌دانند اما به خاطر مشغله‌ای که دارند بهتر است به این ابزار مالی نوین اعتماد کنند و کار را به تحلیل‌گران و متخصصین داخل صندوق بسپارند و به کار و تخصصی که از آن کسب درآمد می‌کنند بپردازند. برای افراد نیمه حرفه‌ای هم به این خاطر سرمایه گذاری در صندوق پیشنهاد می‌شود که ممکن است به خاطر دانش خوب اما ناکافی در سرمایه گذاری مستقیم در سهام، دچار خریدهای هیجانی و بدون مطالعه و رصد کامل شوند و در نهایت متضرر شوند؛ بنابراین می‌توانند از صندوق‌های سهامی به عنوان بهترین ابزار برای بهره‌مندی از یک سبد متنوع سرمایه گذاری استفاده کنند. افراد غیرحرفه‌ای هم بدون نیاز به داشتن دانش و وقت کافی برای انجام معاملات می‌توانند سرمایه خود را به صندوق بسپارند و نتیجه خوبی را در بلندمدت بگیرند.

3. امنیت در سرمایه گذاری

جالب است بدانیم که هیچ صندوق سرمایه گذاری نمی‌تواند فعالیت کند مگر با کسب مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار. گفتنی است صندوق برای فعالیت در فضای سرمایه گذاری آنلاین باید از مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه کسب مجوز کند. نکته مهم این است که بعد از کسب این مجوزها نیز تمام فعالیت‌های صندوق تحت نظارت این دو سازمان قرار می‌گیرد. به راحتی می‌توان این ادعا را داشت که کلاهبرداری در صندوق‌های سرمایه گذاری امکان‌‎پذیر نیست.

صندوق‌های برتر سهامی

در میان صندوق‌های ‌سهامی فعال در کشور می‌توان به دو نام که به طور معمول در اولین‌های فهرست صندوق‎‌های سهامی موفق قرار دارند اشاره کرد؛ صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان. برای شناخت بهتر این دو صندوق باید گفت که صندوق آهنگ سهام کیان در طول مدت فعالیت 5 سال و 6 ماه خود توانسته بازدهی بیش از 1600 درصدی داشته باشد. صندوق آوای سهام کیان نیز با بازدهی حدودا 3 هزار درصدی در مدت 5 سال و 4 ماه فعالیت خود از بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام به حساب می‌آید.