آموزش داستان نویسی و اصول آن

مخاطب شما هنگام خرید کتاب داستان شما انتظار دارد با داستانی سرگرم کننده و با معنی رو به رو شود به همین دلیل لازم است تا به نکات زیادی توجه کنید، در ادامه به این نکات و اصول صحیح نوشتن داستان خواهیم پرداخت، البته باید این موضوع را در نظر بگیرید که تنها توجه به نکاتی که در این مطلب گفته می شود کافی نیست و شما باید تمرین و تلاش برای نوشتن یک داستان قوی داشته باشید.

 

نویسندگی برای سرگرمی ممنوع

اگر میخواهید یک داستان را از سر بیکاری بنویسید تا اوقات بیکاری خود را پر کنید همین الان کلا فکر پیشرفت در این حرفه را از ذهنتان بیرون کرده یا اینکه ذهنیت و هدف خود از نویسندگی و نوشتن داستان را تغییر دهید.

پس اول از همه برای چیزی که مینویسید ارزش قائل شوید و تنها به دید سرگرمی یا گذراندن اوقات بیکاری خود به فکر داستان نویسی نیفتید.

 

موضوعات و اتفاقات اطراف خود را به دقت ببینید و بشنوید

شما با توجه به اتفاقاتی که در اطرافتان می افتد می توانید هم ذهنی پویاتر برای ایده یابی و استفاده از برخی از اتفاقات جالب در داستان هایتان داشته باشید و هم برای تخیل و فضاسازی ها به شما کمک می شود.

 

بیشتر از آنچه که می توانید بخوانید

داستان ها و اثر دیگر نویسنده ها را بخوانید این به شما کمک می کند تا هم در نوشتن های خود به تبحر خاصی برسید و هم می توانید از موضوعات دیگر ایده پیدا کرده، شما با خواندن اثرهای دیگر کلمات، جملات، نحوه بیان و انتقال و... را نیز به خوبی یاد گرفته و چیزی را که مینویسید پربارتر خواهید کرد.

البته این به معنای کپی بردای نیست.

 

ایده ها و نکات را ثبت کنید

با داشتن یک دفترچه یادداشت یا بخش یادداشت تلفن همراه و... شما هر طرح یا موضوعی برای نوشتن به ذهنتان رسید را یادداشت کنید و دنبال این نباشید که در ذهن و حافظه خود آن را نگهداری کنید، شاید فکرش را هم نکنید اما ممکن است با دیدن صحنه ای بسیار ساده و یادداشت آن شما یک داستان بسیار قوی از همان موضوع ساخته و با همان بسیار پیشرفت کنید.

پس، از یادداشت کردن، ضبط کردن و... طرح ها، اتفاقات و مواردی که برایتان جالب است و ممکن است داستانی از دل آن ها بیرون بکشید غافل نمانید.

 

بنویسید

مهم نیست که هنوز تازه کار هستید شما فقط بنویسید، شاید همان چیزی که می نویسید را هم خودتان نپسندید و این موضوع خیلی اهمیت ندارد چون شما باید از یک جا شروع کنید، شما با شروع نوشتن و تمرین روزانه نوشتن قلم قوی تری پیدا خواهید کرد و نوشتن برایتان آسان تر خواهید بود همین موضوع خود به نگرش شما و تفکر شما برای ایده و موضوع یابی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

برای تمرین نوشتن روزانه وقت بگذارید و در مورد هرچیزی که میبینید داستان بنویسید، سفرهایتان، دوستانتان، خودکاری که الان در دستتان است یا کیبورد کامپیوتری که با آن در حال تایپ هستید، در مورد ماه، ستارگان، خاطرات، آرزو ها و...، پس موضوع برای نوشتن و تمرین نوشتن بسیار زیاد است که حتی ممکن است در بین نوشته هایتان ایده هایی برای نوشتن یک داستان هیجان انگیز و قوی پیدا کنید.

 

فقط نوشتن کافی نیست، جوری بنویسید تصور شود

فقط این کافی نیست که ما متن را همانند کتاب های روانشناسی یا... بنویسیم و جلو برویم، شما هنگام نوشتن یک داستان لازم است جوری متن خود را بنویسید تا مخاطب شما هنگام خواندن آن را حس کرده و با خود تصور کند، پس نوشتن آنچه در داستان در حال رخ دادن است به صورت متن عادی و انتقال عادی چندان جذاب نیست و از تاثیرگذاری و حس خوب داستان شما به شدت کم خواهد کرد، همچنین نوشتن به شکلی که فرد خواننده جزئیات را تصور کرده و در ذهن خود آن ها را مرور کند به جذابیت داستان شما می افزاید.

به عنوان مثال شما می خواهید سردی هوا را در داستان خود شرح دهید به دو شکل می توانید این موضوع را برای مخاطبتان بنویسید:

مثال ساده و غیرقابل تصویر سازی:

هوا بسیار سرد بود.

مثال های قابل تصویرسازی:

هوا آنقدر سرد بود که دست های سرخ شده از سرمای خود را در جیب کاپشنش فرور برد.

در حالی که بخار از دهنش بیرون می اومد دستای سرخ شده از سرماشو جلوی دهنش قرار داد تا شاید کمی گرم بشن.

 

ویرایش و حذف

از اینکه قسمتی از داستان و متنی که نوشته اید را حذف و ویرایش کنید نه بترسید و نه ناراحت شوید، حتی نویسنده های بزرگ هم زمانی که یک داستان را مینویسند پس از آن به بررسی نوشته رفته و قسمت های اضافی یا کم اثر را حذف کرده و دوباره آن را نوشته یا ویرایش خواهند کرد.

پس، از ویرایش و حذف قسمت های مختلف ناراحت نشوید چرا که برای پویایی و قوی شدن داستانان این موضوع بسیار اهمیت دارد.

شما پس از اتمام داستان می توانید به عنوان یک خواننده یا منتقد متن خود را خوانده و قسمت های ضعیف آن را مشخص کنید تا دوباره برای حذف و ویرایش آن اقدام کنید.

 

عجله نکنید

انتظار نداشته باشید در مدت زمان کمی داستان خود را بنویسید یا اینکه هر روز بخش خاصی از داستان خود را نوشته و آن را جلو ببرید، یا اینکه کتاب خود را زودتر چاپ کنید، زودتر به فروش برسانید، زودتر محبوب و مشهور شوید.

صبور باشید ممکن است برخی روزها اصلا شما نتوانید متن خاصی بنویسید و داستان خود را ادامه دهید، باید صبور باشید و در این موقعیت ها می توانید به مطالعه بپردازید و با خرید کتاب با تخفیف از فروشگاه های کتاب خود را سرگرم کرده و به دانش خود در این زمینه بیافزایید.

البته مواردی که ذکر شد به این معنی نیست شما روزها ننویسید یا نوشتن را رها کرده، تنها زمانی که احساس خستگی یا ناتوانی در نوشتن داشتید به استراحت بپردازید و از مطالعه لذت ببرید.

به این فکر نکنید حتما با اولین نوشته خود معروف شوید چرا که نویسندگان کمی با اولین نوشته و کتاب خود به شهرت رسیده اند، پس تلاش کنید و مسیر خود را بدون عجله و ناامیدی ادامه دهید تا به چیزی که می خواهید برسید.