پمپ آب صنعتی چیست و از کجا بخریم ؟

ما در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با تمامی مواردی که به پمپ آب صنعتی مربوط می‌شود آشنا کنیم و همچنین بهترین برند پمپ های آب صنعتی و خانگی را به شما معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

اگر قصد خرید پمپ آب صنعتی دارید روی لینک زیر کلیک نمایید.

خرید پمپ آب صنعتی

پمپ آب صنعتی چگونه عمل می‌کند؟

پمپ‌های آب صنعتی از نیروی الکتریکی کمک می‌گیرد و مایعات و گازها را با فشار زیادی به داخل لوله‌ها وارد می‌کند. این دستگاه‌ها بسیار کاربردی هستند و می‌توان از آن‌ها برای انتقال انواع مختلفی از مایعات غیر متراکم و سیال استفاده کرد.

به دلیل عملکردهای مختلفی که پمپ آب صنعتی دارد، در محیط‌های صنعتی بسیار از آن‌ها استفاده می‌شوند.

کاربرد این پمپ‌ها عبارت‌اند از:

  1. تخلیه آب اضافی از محل‌های ساختمانی
  2. پمپ کردن آب در مناطق سیل‌زده
  3. از بین بردن آب اضافی در مناطقی که آب راکد هزینه‌های زیادی را در کار ایجاد می‌کند.
  4. به فرآیندهای استخراج، خنک‌کننده، قدرت و حرارتی کمک می‌کند.
  5. تصفیه کردن فاضلاب‌ها و پساب‌ها

اگر نیاز به پمپ آبی دارید که چندین فرآیند تولید را در هنگام ارسال آب به تاًسیسات شما انجام دهد؛ بهتر است اندازه بزرگ آن را تهیه کنید. ازآنجایی‌که نوع پمپ انتخابی شما بر روی عملکرد آن تأثیر دارد، بنابراین قبل از خرید باید نیازهای خود را کاملاً بررسی کنید.

40

پمپ‌های شناور

پمپ‌های شناور برای پمپاژ آب و سایر مایعات روی دستگاه‌هایی همچون: دستگاه اسپارک، دستگاه‌های خنک‌کننده و سایر کاربرهای کشاورزی و صنعتی متصل می‌شوند. این پمپ‌ها، آب را از چاه انتقال می‌دهند و بیش از نیم‌قرن است که در صنایع کشاورزی و باغبانی استفاده می‌شوند.

پمپ بهداشتی

همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع پمپ‌ها در صنایع بهداشتی، دارویی و غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پمپ‌های فاضلاب

زمانی که فاضلاب دچار مشکل می‌شود، پمپ‌های فاضلاب آلودگی‌ها و ذرات معلق واردشده در آب را تمیز و جابه‌جا می‌کند. عملکرد آن‌ها همانند پمپ‌های شناور است.

انواع پمپ

مسلماً هر مرکز صنعتی برای کنترل آب و میزان انبوهی از مایعات اضافی و به‌طورکلی حذف آب اضافی از انواع پمپ آب در محل ساخت‌وساز استفاده می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر هم ذکر شد، پمپ‌ها می‌توانند آب‌های راکدی که در اثر سیل به وجود آمده‌اند و باعث ایجاد مشکلاتی در کار می‌شوند را انتقال بدهد.

پمپ‌های صنعتی انواع مختلف زیادی دارند که در ادامه با دو نوع رایج آن‌ها یعنی پمپ گریز از مرکز و پمپ جابه‌جایی مثبت آشنا می‌شوید که می‌تواند به شما در انتخاب مورد مناسب برای تاًسیسات صنعتی خود کمک کند.

پمپ گریز از مرکز

این نوع پمپ‌ها چند قطعه متحرک دارند و بیشتر برای جابه‌جایی آب هستند. ناگفته نماند که پمپ‌های گریز از مرکز شیر یک‌طرفه ندارند و معمولاً سیالات را از طریق یک سیستم لوله‌کشی انتقال می‌دهند.

عملکرد پمپ‌های گریز از مرکز

پروانه یکی از اجزای کلیدی پمپ گریز از مرکز بوده که از یک سری پره‌های منحنی تشکیل‌شده است. آن‌ها معمولاً بین دو دیسک (یک پروانه محصور) قرار می‌گیرند… سیال در محور خود وارد پروانه می‌شود و در امتداد محیط بین پره‌ها خارج می‌شود. پروانه، در سمت مخالف دیسک، از طریق یک محور محرک به یک موتور متصل شده و با سرعت‌بالا (معمولاً 500-5000 دور در دقیقه) می‌چرخد. حرکت چرخشی پروانه، سیال را از طریق پره‌های آن به داخل محفظه پمپ شتاب می‌دهد.

دو طرح اصلی از پوشش پمپ وجود دارد: حلزونی و دیفیوزر. وظیفه‌ی آن‌ها تبدیل جریان سیال به تخلیه کنترل‌شده فشار است.

در یک محفظه حلزونی، تیغه پروانه خمیده شده است و به‌طور مؤثر یک قیف منحنی با سطح مقطع رو به افزایش به سمت خروجی پمپ ایجاد می‌کند. این طراحی باعث می‌شود که فشار سیال به سمت خروجی افزایش یابد. همین اصل در مورد طرح‌های دیفیوزر نیز صدق می‌کند. در این حالت، با بیرون راندن سیال بین مجموعه‌ای از پره‌های ثابت اطراف پروانه، فشار سیال افزایش می‌یابد.

انواع پمپ آب‌گریز از مرکز

بر اساس جریانی که این نوع پمپ‌ها به وجود می‌آورند، آن‌ها را به سه دسته تقسیم‌بندی کرده‌اند:

  • پمپ‌‌های جر‌یان شعاعی
  • پمپ‌ها‌ی جریان محوری
  • پمپ‌های جر‌یا‌ن مختلط

پمپ‌های جابه‌جایی مثبت

در این پمپ مقدار مشخصی از سیال در محفظه پمپ‌ها با استفاده از دریچه‌های بسته یا آب‌بند محبوس شده سپس از آن عبور کرده و به سمت لوله تخلیه انتقال داده می‌شوند. بدون توجه به تغییرات فشار، جریان ثابت در طول کار پمپ و با سرعت ثابت حفظ می‌شود.

آن‌ها یکی از رایج‌ترین انواع دستگاه‌های پمپ فرآیندی در بازار هستند و تعداد زیادی از پمپ‌های محبوب در دسته پمپ‌های جابجایی مثبت قرار دارند که عبارت‌اند از: رفت و برگشتی و چرخشی.

عملکرد پمپ جابه‌جایی مثبت

 پمپ جابجایی مثبت رفت و برگشتی با ایجاد ضربات متناوب مکرر و ایجاد خلأ در داخل پمپ کار می‌کند و سیال را قادر می‌سازد تا به سمت محل تخلیه حرکت کند.

پمپ‌های جابجایی مثبت چرخشی  از عملکرد چرخ‌دنده‌ها برای انتقال سیالات استفاده می‌کنند. بخش چرخشی یک آب‌بندی مایع با محفظه پمپ ایجاد کرده و در ورودی پمپ عمل مکش را انجام می‌دهند. مایعی که به داخل پمپ کشیده می‌شود، در داخل دندانه‌های چرخ‌دنده یا خود چرخ‌دنده محصورشده و به محل  تخلیه منتقل می‌شود.

412

 

انتخاب پمپ آب صنعتی

 هنگامی‌که می‌خواهید بین این دو پمپ یکی را انتخاب کنید، ابتدا بهتر است با نحوه عملکرد و نیز مزایا و معایب آن‌ها آشنا شوید:

مزایای پمپ آب‌گریز از مرکز

  • پمپ و حذف کردن آب اضافی در ساخت‌وسازها
  • پمپ کردن آب به فرآیندهای تولید در تاًسیسات صنعتی
  • تولید جریان یکنواخت
  • تطابق داشتن با دستگاه‌هایی که به بالابر مکش نیاز ندارند

معایب پمپ آب‌گریز از مرکز

  • عملکرد کارآمد یک پمپ گریز از مرکز به چرخش ثابت و با سرعت‌بالا پروانه آن متکی است. این پمپ‌ها با فیدهایی که ویسکوزیته بالایی دارند، به‌طور فزاینده‌ای ناکارآمد می‌شوند.
  • دوغاب‌هایی مانند گل‌ولای یا روغن‌های با ویسکوزیته بالا باعث سایش و گرمای بیش‌ازحد می‌شوند که همین امر منجر به آسیب و خرابی‌های زودرس خواهد شد.
  • یک محدودیت دیگر این است که برخلاف پمپ جابجایی مثبت، یک پمپ گریز از مرکز نمی‌تواند در هنگام خشک شدن مکش کند.

مزایای پمپ آب جابه‌جایی مثبت

  • قابلیت استفاده در شرایطی با فشار زیاد برای مایعاتی با ویسکوزیته بالا مانند روغن
  • خود مکش هستند، بنابراین می‌توان بدون نیاز به تجهیزات آن‌ها را در بالای مخازن انتقال قرارداد.
  • بهره‌وری بالا و پمپاژ بدون نشتی
  • اندازه‌گیری دقیق جریان و دارای جریان دوفازی

معایب پمپ آب جابه‌جایی مثبت

  • پمپ‌های جابجایی مثبت نسبت به پمپ‌های گریز از مرکز توانایی کمتری برای رسیدگی به سیالات با ویسکوزیته پایین دارند.
  • تخلیه پالسی نیز یکی از مشخصه‌های پمپ جابجایی مثبت به‌خصوص در طرح پمپ‌های رفت و برگشتی است. پالس‌ها می‌تواند باعث ایجاد صدا و لرزش در سیستم‌های لوله و مشکلات حفره‌ای شده که درنهایت آسیب یا خرابی به وجود خواهد آمد. پالس‌ها را می‌توان با استفاده از سیلندرهای پمپ متعدد و ضربه‌گیرها کاهش داد، اما همین امر نیز نیاز به طراحی دقیق سیستم دارد.
  • حرکت رفت و برگشتی یک پمپ رفت و برگشتی نیز منبع لرزش و صدا است؛ بنابراین باید پایه‌های بسیار قوی برای این نوع پمپ‌ها ساخت.
  • فیدها حاوی مقادیر بالایی از مواد ساینده هستند که باعث سایش بیش‌ازحد اجزای انواع پمپ‌ها و به‌ویژه شیرها و آب‌بندها می‌شوند. اگرچه اجزای پمپ‌های جابجایی مثبت با سرعت قابل‌توجهی کمتر از پمپ‌های گریز از مرکز کار می‌کنند، اما همچنان مستعد این مشکلات هستند. این مورد به‌ویژه در مورد پمپ‌های رفت و برگشتی پیستونی و پمپ‌های چرخشی دنده‌ای صادق است.

 

برترین برند پمپ صنعتی

شرکت صنایع پمپ آبارا در سال 1373 با سرمایه گذاری ابارا ژاپن در ایران تاسیس شد. آبارا پمپ های صنعتی را در دو نوع پمپ های آب صنعتی چدنی و استیل (زمینی – عمودی طبقاتی) ارائه می‌دهد. آبارا برترین برند و پیشرو در پمپ های صنعتی است.

شرکت صنایع پمپ آبارا تولید کننده انواع پمپ آب صنعتی، خانگی، مستغرق، آتشنشانی و .... در برند آبارا ABR  در ایران می باشد.