مینا کاری، هنری به رنگ آسمان!

صنایع دستی اصیل ایرانی را می‌توان به منظومه‌ای زیبا و بی‌نظیر تشبیه نمود که هنر مینا کاری یکی از ستاره‌های پرفروغ و درخشان این کهکشان است! زادگاه هنر مینا کاری، اصفهان است و ظروف میناکاری شده حاصل ذوق و سلیقه و دستان هنرمند استادان اصیل اصفهانی هستند. اگر به هنر علاقه داشته باشید، بدون شک هنر مینا کاری که به آن هنرِ آتش و خاک و رنگ های درخشان نیز گفته می‎شود، شما را بر سر ذوق می‌آورد و احتمالاً سوالاتی در ذهن شما شکل می‌گیرد که مینا کاری چیست و روش نگه داری آثار میناکاری چگونه است؟ و یا اینکه ابزارهای لازم برای میناکاری چه مواردی هستند؟ اگر بخواهید پاسخ تمامی این سوالا را بدانید، پیشنهاد ما این است که تا پایان این نوشته با ما همراه باشید!

مینا کاری چیست؟

اولین سوالی که احتمالاً با دیدن محصولات میناکاری برای شما پیش می‌آید این است که مینا کاری چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم میناکاری در واقع تلفیق آب و خاک و آتش و اجرای آن روی فلزاتی مانند طلا، نقره و مس است که در این میان فلز مس بهترین گزینه می‌باشد، چرا که در کنار استحکام بالایی که دارد، بسیار انعطاف پذیر است و همین ویژگی، ساخت محصولات میناکاری شده را آسان‌تر می‌کند.

 برای ساخت ظروف میناکاری، ابتدا باید فلز مورد نظری که به عنوان متریال انتخاب شده را در کوره داغ بریزند و آن را ذوب کنند. سپس یک لعاب سفید به عنوان آستر به آن اضافه کنند و برای پخت قرار دهند پس از آن ظروف حرارت دیده، توسط استادان خوش ذوق و هنرمند رنگ آمیزی شده و دوباره درون کوره قرار می‌گیرد. جالب است بدانید میناکاری در لغت به معنای آسمان آبی است!

روش‌های تولید انواع میناکاری

اگر روش‌های تولید انواع مینا کاری را کمی دقیق‌تر بررسی کنیم، به دو دسته اصلی می‌رسیم، مینای خانه بندی و مینای نقاشی. مینای خانه بندی در واقع یکی از قدیمی‌ترین روش‌های مینا کاری است که در آن از مفتول‌های بسیار نازک استفاده می‌شود. به این صورت که مفتول ها را به شکل مورد نظر در می‌آورند و با چسب روی محل مورد نظر آن را محکم می‌کنند و با یک لعاب شیشه‌ای روی آن را می‌پوشانند. سپس ظرف را درون یک کوره با دمای هزار درجه قرار می‌دهند تا مفتول در قطعه مورد نظر آمیخته شود.

در مرحله بعد رنگ های مخصوص مینا کاری را روی سطح ظرف مورد نظر قرار می‌دهند تا به صورت یکسان روی آن پخش شود. مجدداً ظرف را درون کوره قرار داده تا رنگ به خورد کار برود. مینا کاری به روش خانه بندی، در اصفهان و تهران مرسوم‌تر است. 

مینا کاری، هنری به رنگ آسمان!

اما روش دوم مینا کاری، مینای نقاشی است که نقش های مورد نظر را روی لعابی شفاف نقاشی می‌کنند و طی چند مرحله رفت و آمد به کوره، هر بار با دمای 700 درجه، نقوش مینا کاری شده روی ظرف مورد نظر ماندگار می‌شوند. از جمله انواع مینا کاری که با این روش تولید می‌شوند میتوان به بشقاب مینا کاری، گلدان مینا کاری، و ساعت مینا کاری شده اشاره کرد. 

استادان مینا کاری، آنچنان فلز مس را با فیروزه آبی ترکیب می‌کنند که هیچ گاه نمی‌توان تصور کرد روزی این دو هم از جدا بوده‌اند!

آثار میناکاری با کیفیت را چگونه بشناسیم؟

اگر قصد خرید محصولات مینا کاری را دارید؛ قبل از هر چیز باید بتوانید محصول مرغوب و با کیفیت را از محصول بی کیفیت تشخیص دهید. اما چگونه؟ در هنگام خرید، به موارد زیر به طور دقیق توجه داشته باشید:

صاف و یکدست بودن سطح بدنه محصول

صاف بودن بدنه محصولات مینا کاری، نشان دهنده مرغوبیت آن است و زبر بودن یا وجود حباب و پستی بلندی نشانه زیاد بودن حرارت کوره و نامرغوب بودن فرآیند میناکاری شده است.

ضخامت ورقه مسی استفاده شده برای ساخت محصول

اشاره کردیم که مس بهترین گزینه برای تولید محصولات میناکاری شده است، چراکه هم محکم است و هم انعطاف پذیری بالایی دارد. اما نکته قابل توجه این است که صنایع دستی میناکاری باید از ورقه مس با حداقل 8 میلی متر ضخامت ساخته شود. اگر ضخامت ورقه مس کمتر از حد نرمال باشد، در فرآیند قرار گرفتن در کوره، لعاب ظرف دچار ترک شده و با یک ضربه آرام نیز ممکن است دچار شکستگی شود.

لبه صاف و بدون زائده

محصولات میناکاری علاوه بر اینکه ماهیت تزئینی و دکوراتیو دارند، لوازم کاربردی نیز هستند. به همین دلیل لازم است که لبه‌های بیرونی ظروف و اکسسوری‌ها حتماً سالم باشد و هیچ گونه زائده‌ای نداشته باشد تا در هنگام استفاده و یا نظافت و گرد گیری، دست شما را زخمی نکند.

ظرافت نقوش طراحی شده روی محصول

هرچقدر ظرافت نقش‌های طراحی شده روی بدنه صنایع دستی میناکاری شده بیشتر باشد، کیفیت و مرغوبیت آن بالاتر است. همچنین دقت کنید در طرح‌های اجرا شده روی محصول میناکاری، تقارن تا حد بسیار زیادی، رعایت شده باشد.

وزن ظروف و اکسسوری های میناکاری شده

فراموش نکنید که فلز مس یکی از فلزات نسبتاً سنگین است، پس در محصولاتی که ابعاد بالایی دارند، وزن کم، نشانه کم بودن ضخامت ورقه مس و نامرغوب بودن کالا است.

مینا کاری، هنری به رنگ آسمان!

قیمت محصولات میناکاری

واقعیت این است که هنر میناکاری آنقدر ارزشمند است که هیچ قیمتی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت! اما به طور کلی می‌توان گفت قیمت محصولات مینا کاری به عوامل مختلفی از جمله حجم و ابعاد محصول، برند تولید کننده، ظرافت رنگ آمیزی و قرینگی نقوش کار شده روی محصول و ضخامت ورقه مس به کار رفته در ساخت آن بستگی دارد.

اگر اهل خرید اینترنتی محصولات میناکاری باشید، به راحتی می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین صنایع دستی، از قیمت انواع محصولات مینا کاری مانند قیمت بشقاب میناکاری و قیمت گلدان مینا کاری، مطلع شوید.

محصولات میناکاری شده را از کجا بخریم؟

 یکی از مهمترین سوالات و دغدغه افرادی که قصد خرید محصولات میناکاری شده را دارند، این است که محصولات میناکاری با کیفیت از کجا خریداری کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم یکی از بهترین تولیدکنندگان محصولات میناکاری در ایران، شرکت صنایع دستی اِریسا است که محصولات بسیار متنوع و البته با کیفیت را به لطف دستان هنرمند استادان خوش ذوق اصفهانی تولید نموده است.

آنچه محصولات اریسا را از سایر تولید کنندگان صنایع دستی متمایز می‌کند، کیفیت بسیار بالا و ظرافت محصولات این شرکت است. علاوه بر این قیمت اقتصادی و مقرون به صرفه، عامل دیگری است که موفقیت این برند را رقم زده است. به طوری که بسیاری از برندهای بزرگ، شرکت اریسا را برای خرید محصولات مینا کاری شده انتخاب می‌کنند.

در این مجموعه امکان سفارش هدیه تبلیغاتی برای تهران و سایر شهرهای ایران فراهم شده است. همچنین امکان خرید حضوری از این مجموعه در تهران و اصفهان وجود دارد.