​بررسی و ارتقا مهارت های زبان انگلیسی (مهارت های 4 گانه انگلیسی)

آموزش و یادگیری زبان انگلیسی مستلزم فراگرفتن همه چهار مهارت اصلی (مهارت های زبان انگلیسی 4 گانه) این زبان است. این مهارت ها عبارتند از: مهارت Speaking، مهارت Reading ، مهارت Listening و مهارت Writing یادگیری هرکدام از این مهارتها برای هر زبان آموزی بالاترین اولویت را داراست. از طرفی باید به فکر ارتقا مهارت های 4 گانه زبان انگلیسی باشید. در این مقاله، به بررسی، معرفی و ارتقا مهارت های زبان انگلیسی می پردازیم.

 

معرفی مهارت های اصلی زبان انگلیسی

11

 

مهارت Speaking

یادگیری و آموزش مهارت Speaking یا همان مهارت گفتار در زبان انگلیسی بسیار مهم و ضروری است. شنونده باید بفهمد که شما در مورد چه چیزی صحبت میکنید و از کدام کلمات هنگام صحبت کردن استفاده میکنید. برای آموزش این مهارت شما باید ابتدا در برخی از مهارت های فرعی نیز پیشرفت کنید و دایره لغات، اصطلاحات و اشتباهات رایجی که زبان آموزان هنگام صحبت کردن مرتکب میشوند را بالا ببرید تا شما هم مرتکب آن اشتباهات هنگام صحبت کردن نشوید.

راه های تقویت و ارتقا مهارت Speaking

شما برای تقویت مهارت Speaking خود، می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. در اینجا به 11 مورد از راه های تقویت این مهارت می پردازیم.

  • دایره لغات خودتان را گسترش دهید

سعی کنید تا هرروز کلمات جدیدی را یاد بگیرید. برای این کار می توانید از منابع متعدد و معتبر استفاده کنید. یادگیری کلمات جدید نیز راه خوبی برای گسترش دایره لغات شماست. برای انجام این کار یک هدف برای خودتان تعیین کنید:

می توانید هرروز سه یا ده کلمه را برای یاد گرفتن تعیین کنید. با یادگیری تعداد معینی از کلمات در هر روز، پس از یک سال دایره لغات شما به شدت گسترش پیدا می کند. اگر کسی را بعنوان partner همراه خود دارید، می توانید از او بخواهید تا سطح پیشرفت شما را بررسی کند.

هر موقع که به تماشای فیلم یا گوش دادن به آهنگ می پردازید، سعی کنید تا به دیالوگ ها یا متن های آنها هم دقت کنید و کلماتی را که نمی شناسید شناسایی کنید تا بعدا بتوانید آنها را هم یاد بگیرید. یاد گیری کلمات در متن نیز به شمتا کمک می کند تا بتوانید سریعتر و بهتر آن کلمه را یاد بگیرید.

  • تلفظ خودتان را بهتر کنید

شما ممکن است کلمات زیادی را بدانید، اما اگر آنها را بدرستی ادا نکنید، متوجه معنی و مفهوم آن نخواهید شد. سعی کنید هنگامی که در دیکشنری بدنبال کلمات جدیدی هستید، نحوه تلفظ کردن آنها را هم یاد بگیرید و با خود برای چند بار آنرا تکرار کنید. می توانید برای بهتر یاد گرفتن نحوه تلفظ کلمات از پادکست ها یا ویدیوها در بستر یوتیوب هم استفاده کنید.

  • جریان طبیعی (اصول) زبان انگلیسی را یاد بگیرید

اینکه بتوانید کلمات را بدرستی بیان کنید خیلی خوب است، اما راز روان صحبت کردن به زبان انگلیسی در جزیان طبیعی جملات نهفته است. به عبارت دیگر، ریتم صحبت کردن را باید یاد بگیرید. برای مثال، مخفف کردن بعضی از ساختارها، یا رعایت کردن ربط دادن جملات و کلمات به یکدیگر.

  • اعتماد به نفس بالایی هنگام حرف زدن داشته باشید

یکی از بزرگترین موانع در توسعه مهارت های مکالمه انگلیسی اعتماد به نفس است. یکی از بهترین راه ها برای غلبه بر آن، بیرون رفتن و تمرین کردن است. و بهترین کار این است که سعی کنید با غریبه ها انگلیسی صحبت کنید.

  • تکنیک سایه گفتار

بطور خلاصه، این تکنیک سایه گفتار یعنی شما به حرف های یک شخص بومی گوش بدهید و سعی کنید که آن را تقلید کنید. برای مثال، هنگام تماشای یک ویدیو در یوتیوب زیرنویس را فعال کنید، و سعی کنید هرچیزی که گفته می شود را تکرار کنید. جمله به جمله راوی را تقلید کرده و الگوی گفتار را به بهترین شکل کپی کنید.

  • گفتار با خود

با صدای بلند با خودتان انگلیسی صحبت کنید. هرچیزی که به ذهنتان می آید را به انگلیسی بیان کنید. از اخبار گرفته تا کارهایی که در طول روز انجام داده اید. در نظر داشته باشید این روش از بهترین و سریعترین روشهای ممکن برای ارتقای سطح اسپیکینگ شماست.

  • به زبان انگلیسی فکر کنید

هرچه بیشتر افکارتان را به زبان انگلیسی برای خود بیان کنید، به همان مقدار نیز سطح گفتاری شما در این زبان بالاتر می رود.

  • یک داستان را به زبان انگلیسی بازگو کنید

با بازگویی یک داستان، پیشرفت خود را دوچندان می کنید. سعی کنید تا از مناسبترین ساختارها برای بازگو کردن این داستان استفاده کنید تا همزمان نحوه جمله سازی شما هم پیشرفت داشته باشد. از داستان های ساده شروع کنید و به مرور کار را برای خودتان چالش برانگیزتر کنید.

  • در رویدادهای سخنرانی عمومی شرکت کنید

دانشگاه های بزرگ، تئاترها و انجمن های فرهنگی رویدادهایی مانند مناظره های آزاد، خواندن کلمات گفتاری و گردهمایی های داستان سرایی بداهه ترتیب می دهند. این ها فرصت هایی هستند که شما در آنها می توانید سطح گفتاری زبان خود را تقویت کنید.

  • به کافه های زبان بروید

اگر صحبت کردن در جمع شما را می ترساند، می توانید کافه های زبان را انتخاب کنید. آن ها کافه هایی هستند که فضایی دوستانه و آرامش بخش را برای افرادی که می خواهند تمرین کنند و به تبادل زبان بپردازند ایجاد می کنند.

  • با دستیارهای صوتی صحبت کنید

امروزه همه تقریبا همه از گوشی های هوشمند استفاده می کنند. درنتیجه با اتصال به اینترنت می توانید با دستیارهای صوتی تلفن همراه خود صحبت کنید. این امر می تواند سطح زبان شما را تا حدود قابل قبولی افزایش دهد.

مهارت های زبان انگلیسی : مهارت Writing

12

برای نوشتن یک نوشته شما باید با مهارت نوشتار یا همان Writing آشنا باشید زیرا نوشتار برای خود دارای چهارچوب و قوانینی است که در انواع نوشته ها متفاوت است.

برای نوشتن یه متن اصولی و حرفه ای شما در ابتدا باید تعیین کنید که متنی که میخواهید بنویسید در چه عنوان است. برای مثال شاید متن شما یک نامه رسمی به ادارات یا یک سازمان باشد. در این صورت شما باید آن نامه را در چهارچوب و اصول نوشته ی رسمی و نامه ی اداری بنویسید.

یا شاید نوشته ی شما درخواستی برای بورسیه در کشور دیگری باشد که نیازمند قوانین آن درخواست است. در ضمن شما نباید فراموش کنید که رعایت علائم نگارشی در تمامی نوشته ها چه رسمی و چه غیر رسمی ضروری است.

اپلیکیشن لینگوجو با بهره گیری از هوش مصنوعی و بستر مناسب برای آموزش دادن این مهارت گزینه بسیار مناسبی است.

در زیر به چند مورد که می تواند مهارت نوشتاری شما را تقویت کند، می پردازیم:

  • واضح و مستقیم بنویسید

یک نوشته خوب، واضح و مختصر است. قیدهای غیرضروری و عبارات اضافه را حذف کنید. دقیقا منظورتان را مستقیماً بیان کنید.

  • کلمات خود را عاقلانه انتخاب کنید

راه های زیادی برای نوشتن یک جمله وجود دارد و کلمات مختلفی وجود دارد که می توانید برای انتقال یک ایده انتخاب کنید. همیشه از بین دو کلمه، کلمه ساده تر را انتخاب کنید. از واژگان آشنا به جای کلمات بلند زبان انگلیسی استفاده کنید چون که درک کلمات ساده برای همه خوانندگان ساده تر و مستقیم تر است.

  • جملات کوتاه قدرتمندتر از جملات طولانی هستند

درک جملات کوتاه آسان تر است، و این چیزی است که خوانندگان از آن استقبال می کنند. هرجمله ای که می نویسید باید حاوی یک فکر یا ایده باشد.

  • پاراگراف های کوتاه بنویسید

پاراگراف های خود را کوتاه و قابل مدیریت نگه دارید. هر یک باید از جملاتی تشکیل شود که از یک ایده حمایت می کند. پاراگراف های کوتاه راحت تر هضم می شوند.

  • همیشه از حالت معلوم جملات استفاده کنید (نه حالت مجهول)

ایم مستقیم ترین مسیر برای بیان نظراتتان است. در حالت معلوم، سوژه در حال انجام کاری است که هیجان انگیزتر از حالت مجهول است. حالت مجهول از نظر گرامری و ساختاری درست اند، اما باعث ایجاد جملات طولانی و پیچیده می شوند.

  • آثار نویسندگان معروف را بنویسید

برای مثال، کتابی از مارک تواین انتخاب کنید و ببینید که لحن هر نویسنده با نویسنده دیگر متفاوت است. شما می توانید لحن خود را هم برای خود انتخاب کنید.

مهارت Listening زبان انگلیسی

مهارت شنیداری بسیار مرتبط با مهارت گفتار است اگر شما شنونده ی خوبی باشید میتوانید راحت تر از بقیه افراد صحبت کنید. پس این مهارت حائز اهمیت بسیاری برای یاد گرفتن و آموزش دیدن در حیطه ی زبان انگلیسی است.

سعی کنید به حرکات لب ها و زبان در افراد هنگام حرف زدن دقت کنید تا بتوانید این مهارت را به خوبی آموزش ببینید و به حروف صدادار در کلمات توجه کنید.

شاید شما هم مشکلاتی در این مهارت داشته باشید؛ از مهم ترین دلایل این مشکلات عبارتند از:

  • کمبود دایره واژگان

یکی از مهم ترین دلایل در زمینه مهارت گوش دادن، کمبود دایره واژگان شماست. طبیعی است که اگر شما متوجه چند کلمه در بین حرف های یک شخص دیگر نمی شوید، متوجه مفهوم و معنی کلمات نمی شوید. درنتیجه باید دایره واژگان خود را گسترش دهید.

  • لهجه

دلیل دیگر لهجه است. اینکه شما به کدام لهجه تسلط داشته باشید بسیار در این امر مهم است. ممکن است اگر طرف مثابل با لهجه ای صحبت کند که شما به آن مسلط نباشید، متوجه حرف های او نشوید. برای رفع این مشکل، سعی کنید تا به لهجه های مختلف تا حدود قابل قبولی مسلط باشید.

  • سرعت گفتار

دلیل دیگری که ممکن است باعث شود شما حرف های یک فرد بومی را متوجه نشوید، این است که سرعت گفتار یک فرد بومی با سرعت گفتاری که شما به آن عادت کرده اید متفاوت باشد. برای اینکه شما هم بتوانید سرعت گفتار خود را بالاتر ببرید، باید هرچقدر که می توانید فیلم ها یا سریالهای بومی را تماشا کنید و به لحن گفتار و سرعت گفتار آنها عادت کنید. انجام تمرین های گفتاری نیز بسیار مورد تاکید هستند.

مهارت های زبان انگلیسی : مهارت Reading

مهارت خواندار هم مانند دیگر مهارت ها وابسته به یادگیری همزمان مهارت های دیگر است. اگر شما بتوانید خوب بخوانید و مطالبی که نوشته شده است را به طور کامل درک کنید این نشان دهنده این است که شما تمامی چهار مهارت اصلی را در برگرفته اید و تمامی آنها را یاد گرفته اید.

روش های خاصی در زبان انگلیسی برای درک مطلب بهتر و آسان تر وجود دارد که تمامی آنها در پکیج خواندار اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی لینگوجو قرار دارد. هنگامی که شما شروع به خواندن می کنید سطح دایره لغات شما از طریق مطلبی که میخواند بالا میرود و بالا رفتن دایره لغات باعث میشود سطح انگلیسی شما بالاتر برود پس شما با تقویت این مهارت باعث تقویت و افزایش دایره لغات شما نیز میشود.

نکات زیر می توانند به پیشرفت در مهارت Reading شما کمک کنند:

  • مطمئن شوید که نوع متنی را که در دست دارید، درک کرده اید

از خود بپرسید: "چه نوع اثری را میخوانم؟ آیا مبتنی بر یک سری اطلاعات است؟ یا بیشتر خلاقانه است؟" بعنوان مثال اگر در دست خود یک دستورالعمل دارید، باید معنی جمله به جمله آنرا کاملا درک کنید.

  • در مورد هدف مطالعه خود تصمیم بگیرید

اینکه برای چه چیزی و به چه دلیلی مطالعه میکنید در نحوه مطالعه شما بسیار تاثیر می گذارد. خواندن یک رمان برای کلاس با خواندن همان رمان برای لذت شخصی متفاوت است. اینکه شما هدف خود را برای مطالعه انتخاب کنید، میتواند مهارت خواندن شما را تقویت کند.

  • قبل از مطالعه، یک دور گذرا از روی متن خود بخوانید

فرقی نمی کند که هدف شما از مطالعه چه باشد، فقط چند دقیقه اسکن کردن متن کافیست تا ایده اثلی آن متن برای شما معلوم شود. بررسی کنید و ببینید که متن چه قالب و ساختاری دارد و چه چیزی از شما می خواهد. همین یک کار ساده برای افزایش درک شما از متن پیش رویتان بسیار موثر است.

معرفی نکات فرعی زبان انگلیسی

افعال عبارتی (Phrasal Verbs)

افعال عبارتی برای ارتقای سطح زبان انگلیسی بسیار موثر هستند افعال عبارتی در زبان انگلیسی دقیقا مشابه یک فعل جدید هستند این فعل ها از دو کلمه که ممکن است هنگامی که آنها را به صورت یکی یکی معنی کنیم معنای واضحی ندهند و منظور را نرسانند اما در کنار یکدیگر معنی چیزی که مد نظر است را برساند با یادگیری این افعال شما میتوانید از فعل های ساده استفاده نکنید و از افعال رسمی تر و بهتر استفاده کنید.

در نتیجه این افعال عبارتی باعث میشود هم نوشته های شما در حالت های مختلف و گفتار شما مانند یک فردی که زبان مادری اش انگلیسی است پیشرفت کند.

اشتباهات رایج (Common Mistakes)

هرکسی که زبان انگلیسی را بعنوان یک زبان دوم فرا گرفته است، ممکن است در تعامل به این زبان، اشتباهاتی را مرتکب شود که این امر در اوایل یادگیری کاملا طبیعی است. بیشترین موارد اشتباه در زبان انگلیسی، در زمینه کلمات و عبارات کلیدی است. سایر اشتباهات شامل اشتباهات گرامری یا ساختار جمله و غیره را شامل می شود.

اصطلاحات و ضرب المثل ها (Idioms and Expressions)

برای تعامل و مکالمه، صرف دایره واژگان کافی نیست. شما باید به یک سطح مطلوبی در زمینه اصطلاحات و ضرب المثل ها برسید تا بتوانید بیشتر، بهتر، و روان تر مکالمه کنید. در این صورت، بیشتر از همیشه نزدیکتر به افراد بومی هستید.

گرامر یا ساختار زبان (Grammar)

گرامر زبان انگلیسی یکی از مهمترین قسمت های زبان می باشد. شما در ابتدا برای یادگیری هر زبانی باید ساختار گرامری و دستوری آن زبان را یاد بگیرید. گرامر رکن اصلی یادگیری زبان انگلیسی است. این مهارت باعث تقویت همه ی مهارت های اصلی شماست.

لغات یا واژگان (Vocabulary)

تقویت دایره لغات و یادگرفتن روزانه لغات جدید باعث تقویت مهارت های اصلی شما می شود چرا که شما هر چقدر بیشتر لغات یاد بگیرید در مهارت نوشتار و گفتار شما تاثیر بسزایی دارد. این نکته بسیار مهم است پس سعی کنید روزانه لغات جدید یاد بگیرید.

نکته پایانی (بسیار مهم)

13

تمامی مهارت های اصلی و فرعی زبان مکمل همدیگر هستند و یادگیری همزمان آنها برای رسیدن به یک سطه ایده آل واجب است.

پس سعی کنید در هر سطحی که هستید بر اساس آن، این مهارت ها رو به موازات یکدیگر یاد بگیرید و سعی کنید به دنبال منبعی باشید که همه ی این مهارت ها را برای یادگیری تهیه و تولید کرده باشد. پیشنهاد ما اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی لینگوجو است که تمامی این مهارت ها را به بهترین نحو برای شما زبان آموزان عزیز تهیه کرده است.

همچنین اپلیکیشن لینگوجو سیستم تعیین سطح آنلاین دارد که به صورت کاملا رایگان در دسترس است.