هر آنچه باید در خصوص ردیاب خودرو بدانید

ردیاب خودرو یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و دقیق در زمینه امنیتی و نظارتی خودرو به شمار می‌رود.

این دستگاه مدتی است که در میان مردم عزیز کشورمان محبوب شده، و افرادی که با امکانات این دستگاه آشنا هستند اقدام به خرید می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم هر آنچه قبل از خرید ردیاب خودرو باید بدانید را مورد بررسی قرار دهیم تا در زمان خرید ردیاب خودرو با اطلاعاتی دقیق و عمیق نسبت به تهیه این دستگاه اقدام فرمایید و انتخابی مناسب با توجه به نیازسنجی خود داشته باشید با ما تا انتهای این مقاله کاربردی و حرفه‌ای همراه باشید.

سخت افزاری به نام ردیاب خودرو

ردیاب خودرو یک سخت افزار کامپیوتری هوشمند است که از قطعات الکترونیکی حرفه‌ای بر روی یک برد الکترونیکی درست شده است.

این دستگاه دارای ماژول های مختلفی همچون ماژول جی پی اس و ماژول جی اس ام است که هر کدام از این قطعات عملکرد حیاتی را در این دستگاه ایفا می‌کنند.

در واقع ماژول جی پی اس با اتصال به ماهواره‌های مکان‌یابی موجود در آسمان، موقعیت مکانی خود را در کره زمین پیدا می‌کند و این موقعیت را در حافظه جانبی خود ذخیره می‌کند.

پس از ذخیره کردن موقعیت جغرافیایی، ردیاب خودرو اقدام به ارسال این اطلاعات با استفاده از سیم کارت می‌کند.

سیم کارت در ردیاب خودرو دقیقا عملکردی همانند سیم کارت در گوشی موبایل دارد و باعث برقراری ارتباط ردیاب با کاربران می‌شود.

سیم کارت ردیاب وظیفه انتقال تمامی اطلاعات به دست آمده ردیاب برای کاربر را دارد و این اطلاعات را در قالب تماس، پیامک و دیتا جی پی آر اسی ارسال می‌کند که این مدل اطلاعات باب اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های ردیابی است.

این اطلاعات به سمت سرورها یا شماره تماس تعریف شده بر روی ردیاب ارسال می‌شود.

اگر اطلاعات به سمت سرور ارسال شود، سرور آنها را مدیریت و منظم می‌کند و در قالب کاربر پسند در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در ادامه توضیح می‌دهیم که اطلاعات جی پی آر اسی چرا جذابیت بیشتری برای کاربران دارد.

2

ردیاب خودرو چه اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؟

ردیاب خودرو اطلاعاتی از جنس مدیریتی نظارتی امنیتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این اطلاعات بسیار جذاب و کاربردی هستند که برخی از آنها را در ادامه برای شما شرح می دهیم:

۱. هشدار خاموش و روشن شدن خودرو: این هشدار به کاربر اطلاع می دهد که موتور ماشین در حال حاضر روشن یا خاموش است ست یعنی هر زمان فردی اقدام باز کردن سوئیچ خودرو کند بلافاصله ردیاب این موضوع را تشخیص می‌دهد و با استفاده از ارسال هشدار کاربر را از این موضوع مطلع می‌کند.

برای تشخیص این موضوع ردیاب دارای یک سیم ورودی دیجیتال است ست که به سیم سوئیچ خودرو متصل می شود و بلافاصله پس از تحریک شدن این موضوع قابل تشخیص است.

۲.بررسی موقعیت مکانی خودرو و تاریخچه مسیر خودرو: بررسی موقعیت مکانی خودرو و نمایش مسیرهای پیموده شده توسط خودرو یکی دیگر از امکانات محبوب ردیاب خودرو به شمار می رود. در واقع دستگاه با جمع آوری اطلاعات موقعیت مکانی خود و جمع بندی آنها توسط سرور اپلیکیشن ردیابی و سامانه ردیابی این مسیرها را در اختیار کاربر قرار می دهد.

کاربر می تواند مسیرهای پیموده شده را در قالب فیلتر های زمانی به صورت هفته روزانه ماهانه مورد بررسی قرار دهد و در صورت نیاز به دیگران نیز نمایش دهد.

این اطلاعات در خصوص موقعیت مکانی و تاریخچه مسیر خودرو به افرادی که خودروهای زیادی دارند و یا خودروهای خود را به دیگران در بازه زمانی می سپارند بسیار کاربردی است زیرا می توانند در زمان های متنوع وضعیت خودرو را مورد بررسی قرار دهند.

۳. قطع برق خودرو از راه دور با استفاده از ردیاب خودرو: قطع برق خودرو از راه دور با استفاده از رله قطع کن یکی دیگر از امکانات کاربردی این دستگاه است در واقع دستگاه با استفاده از پیامک یا اپلیکیشن ردیابی قابلیت این را دارد که با اتصال به رله قطع کن برق خودرو را قطع کند.

باید دقت داشته باشید که نصب ردیاب با رله قطع کن را به کارشناسی کاربلد بسپارید زیرا موردی حساس است و ممکن است به برق خودرو آسیب برساند.

۴. هشدار بکسل شدن خودرو‌یا حمل با جرثقیل: ردیاب دارای شتاب سنج می باشد و با استفاده از از این قطعه الکترونیکی در زمانی که خودرو خاموش باشد حرکت ها را تشخیص می‌دهد یعنی اگر فردی خودرو شما را تکان دهد و موجب حرکت یا لرزش آن شود برای شما هشداری ارسال می‌شود.

برخی از سرقت های امروزی با استفاده از جرثقیل انجام می شود که اقدام به سرقت خودرو می‌کنند.

با این قابلیت ردیاب این موضوع را تشخیص میدهد و کاربران را از این موضوع مطلع می‌کند‌.

۵. تشخیص سرقت باتری خودرو یا سرقت ردیاب: معمولاً ردیابهای خودروی حرفه ای دارای باتری داخلی هستند و با استفاده از این باتری داخلی در زمانی که باتری اصلی خودرو از مدار خارج شود خودشان را روشن نگه می دارند.

در این صورت اگر سال اقدام به از کار انداختن ردیاب کند یا اینکه سعید در سرقت باتری خودرو داشته باشد ردیاب این موضوع را تشخیص میدهد و با استفاده از هشدار های کاربردی این موضوع را به کاربر اطلاع رسانی می کند.

۶. هشدار محدوده جغرافیایی: هشدار محدوده جغرافیایی در ردیاب خودرو بدین معناست که در ردیاب محدوده تعریف می شود و پس از آن اگر که خودرو وارد آن محدوده از شهر شود یا از آن محدود خارج شود ردیاب تشخیص داده و هشداری را برای کاربر ارسال می کند.

۷. هشدار سرعت غیر مجاز: تصور کنید خودروتان را به فرزند و یا شخصی دیگر سپرده اید و آن شخص اقدام به رانندگی خطرناک با سرعت بالا می کند در این صورت ردیاب می تواند این موضوع را تشخیص دهد و با ارسال هشدارهای افزایش سرعت بیش از اندازه موضوع را به شما اطلاع رسانی کند تا شما نیز به کاربر این هشدار را بدهید.

 ۸. گزارش‌هایی کاربردی و حرفه‌ای از ردیاب:ردیاب این قابلیت را دارد که گزارشهایی کاربردی و حرفه‌ای را با استفاده از اطلاعات به دست آورده خود جمع بندی و در اختیار کاربر  قرار دهد.

این گزارشات کاربردی شامل مجموعه توقفات خودرو، مسافت های پیموده شده خودرو، میزان ولتاژ باتری خودرو، سرعت خودرو و ... می باشد.

این اطلاعات برای شرکت هایی که به مدیریت ناوگان می پردازند و تعداد خودرو زیادی دارند بسیار کاربردی است زیرا می توانند رانندگی رانندگان را مورد بررسی قرار دهند و سلامتی خودروها را بالا ببرند.

۹. تعمیر و نگهداری خودرو: یکی دیگر از امکانات بسیار جذاب ردیاب این است که با استفاده از اپلیکیشن ردیابی میتوانیم تعمیرات دوره ای خودرو همانند تعویض روغن، تعویض واسکازین، تعویض لنت و ... را یادداشت کنیم تا پس از کیلومتر طی شده توسط ردیاب به ما یادآوری کند و ما اقدام به تعویض آنها داشته باشیم.

امکانات کاربردی بسیار زیاد دیگری در این دستگاه وجود دارد که به کاربران کمک می کند خودرو خود را ایمن و مطمئن نگه دارند پس همانطور که مشاهده فرمودید این دستگاه یک دستگاه کاربردی و بسیار مهم برای رانندگان به شمار می رود.

ردیاب بخریم یا دزدگیر؟

یکی از سوالات بسیار متداول در میان مردم این است که آیا ردیاب خودرو بخریم یا دزدگیر خودرو بخریم در پاسخ به این سوال باید به شما همراهان عزیز از کنیم که این دو دستگاه از لحاظ کاربرد و امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می دهند بسیار متفاوت عمل می کنند به طور مثال ردیاب خودرو می تواند در هر بعد مسافتی به شما اطلاعاتی را در خصوص خودرو ارائه دهد اما دزدگیر نمیتواند تمام ابعاد مسافتی را پشتیبانی کند و تنها تا متراژ خاصی این موضوع را پشتیبانی می کند.

مورد بعدی که وجود دارد شما با استفاده از ردیاب خودرو می توانید موقعیت مکانی خودرو را در هر زمانی مورد بررسی قرار دهید اما با استفاده از دزدگیر این کار امکان پذیر نیست.

3

ردیاب خودرو با استفاده از سیم کارت اقدام به ارسال اطلاعات برای کاربر می کند اما دزدگیر اینطور نیست البته برخی از دزدگیر های امروزی دارای سیمکارت هستند اما باز هم نمی‌توانند حجم اطلاعاتی که ردیاب خودرو در اختیار کاربر قرار می‌دهد را پشتیبانی کند.

به صورت کلی اگر تنها یک انتخاب دارید در میان دزدگیر و ردیاب توصیه ما این است که ردیاب را انتخاب کنید اما اگر می خواهید درصد امنیت خودرو را به بیشترین حد ممکن برسانید حتماً در کنار ردیاب از یک دزدگیر ساده هم شده است استفاده کنید اینطور خودرو شما تبدیل به یک خودروی هوشمند می‌شود.

در واقع توصیه ما این است که همیشه از یک سیستم مکمل در کنار ردیاب استفاده فرمایید خطی شده قفل فرمان یا قفل پدال.

در زمان خرید ردیاب برای خودرو چه مواردی را باید در نظر داشته باشیم؟

سوالی مهم در زمان خرید همین است که چه نکاتی را باید قبل از خرید در نظر داشته باشیم تا با توجه به نیازهای خود دستگاهی کاربردی و هوشمند خرید کرده باشیم.

در زمان خرید در ابتدا به برند توجه کنید که از شرکتی نام آشنا و حرفه‌ای باشد در حال حاضر در بازار ردیابی شرکت هایی همانند ردیاب من موجود هستند که خدماتی کاربردی و حرفه‌ای ارایه می‌دهند.

مرحله بعد ردیاب ها دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشند تا هر کسی چه اقدام به خرید کرد پس از آن بتواند با خیالی راحت از دستگاه استفاده کند و در صورت نیاز به خدمات پس از فروش با شرکت مد نظر تماس داشته باشد.

موضوع خدمات را بسیار به عزیزان توصیه میکنیم که توجه ویژه‌ای داشته باشند زیرا این دستگاه برای راه اندازی و استفاده نیاز به راهنمایی از سمت فردی حرفه ای و متخصص دارد.

چند مدل ردیاب خودرو داریم؟

ردیاب خودرو در مدل‌های متنوعی در بازار موجود است که برخی از آنها به شرح زیر هستند:

۱. ردیاب ماهواره‌ای سیمی:  این مدل ردیاب با استفاده از دسته سیم جدا یا متصل به ردیاب به سیم کشی اصلی خودرو متصل می‌شود و در محیطی پنهان در خودرو نصب می‌شود. این ردیاب در دسترس سارقین نیست و اگر فردی قصد سرقت خودرو را داشته باشد باید زمان زیادی را برای پیدا کردن این دستگاه صرف کند که تا آن زمان ردیاب این موضوع را به کاربر اطلاع رسانی کرده است. امکانات کاربردی که در بالا توضیح دادیم مربوط به این مدل ردیاب است. درواقع ردیاب‌های دیگر برخی از آن امکانات را دارند و امکانات دیگر را شامل نمی‌شوند.

۲. ردیاب آهنربایی:  این مدل ردیاب با استفاده از آهنرباهای چسبیده به پشت خود به قسمت فلزی خودرو می‌چسبد و موقعیت مکانی خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اگر فردی اقدام به جدا کردن ردیاب از قسمت فلزی کند، ردیاب این موضوع را بلافاصله تشخیص می‌دهد و برای کاربر هشداری را ارسال می‌کند تا خود را به ردیاب برساند.

باید سعی داشته باشید که ردیاب را در محیطی پنهان نصب کنید تا سارق به آن دسترسی نداشته باشد. این ردیاب برای افرادی که به ردیابی کالاهای خود نیز می‌پردازند بسیار کاربردی است.

افرادی که اقدام به ارسال کالا با استفاده از ترانزیت از شهری به شهری دیگر دارند و ...

ردیاب آهنربایی نسبت به ردیاب سیمی امکانات کم تری دارد اما نصب آن بسیار ساده و سریع است.

۳. ردیاب دیاگی: این مدل ردیاب نیز همانند ردیاب آهنربایی در نصب بسیار آسان است. کافیست که ردیاب را به پورت دیاگ خودرو متصل فرمایید.

این مدل ردیاب همانند ردیاب سیمی اطلاعات کاربردی و کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهد اما در دسترس سارق است و اگر سارق بداند قسمت دیاگ هر خودرو کجاست می‌تواند آن را از کار بیاندازد.

ردیاب دیگی برای افرادی که تعداد خودروهای زیادی دارند همانند شرکت‌های اجاره دهنده خودرو، بسیار کاربردی است و می‌توانند پس ردیابی هر خودرو آن را جدا کنند و به خودرویی دیگر متصل کنند.

این مدل ردیاب نیز معمولا دارای باتری داخلی کوچک است که در زمان قطع شدن تا زمان کوتاهی این موضوع را تشخیص دهد و کاربر خود را از این موضوع مطلع کند.

اپلیکیشن یا برنامه ردیاب خودرو چطور عمل‌ می‌کند؟ آیا نصب آن مهم است؟

نصب اپلیکیشن ردیاب خودرو منجر می‌شود که کاربر بتواند از تمامی امکانات موجود در ردیاب خودرو کمال استفاده را ببرد.

امکاناتی همانند بررسی تاریخچه مسیر خودرو، نمایش حرکت لحظه‌ای خودرو، نمایش سرعت لحظه‌ای خودرو، بررسی ولتاژ لحظه‌ای، مسافت‌های پیموده شده، توقفات خودرو و ... با استفاده از اپلیکیشن ردیابی امکان پذیر است و توصیه ما به شما این است که در زمان خرید ردیاب خودرو از شرکتی اقدام به خرید کنید که اپلیکیشنی کاربردی را در اختیار شما کاربران عزیز قرار می‌دهد.

بررسی قیمت ردیاب خودرو

یکی از مواردی که در زمان خرید ردیاب خودرو توسط کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد، مبحث قیمت ردیاب خودرو است.

در این راستا برخی از شرکت‌ها لیست قیمت ردیاب خودرو خود را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند تا بتوانند اقدام به خریدی دقیق و کاربردی داشته باشند.

وب سایت های فروشگاهی آنلاین حرفه‌ای این لیست قیمت را به صورت بروز نگه می‌دارند تا کاربران خود را نسبت به خرید آگاه کنند.

شما می‌توانید با رجوع به این وب سایت‌ها از لیست قیمت روز کالاهای آنها مطلع شوید.