پرینت سه بعدی قطعات خودرو: همه چیزهایی که باید بدانید

پرینت سه بعدی قطعات خودروهمه چیزهایی که باید بدانید

از دستگیره درب و قالب چراغ گرفته تا پیستون‌ها، فرقی ندارد ... قطعات کاربردی خودرو را می‌توان با پرینتر سه بعدی برای مرحله قالبسازی آماده کرد. در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد پرینت سه بعدی قطعات ماشین بدانید را به شما توضیح میدهیم.

صنعت خودرو یکی از اولین و بزرگترین پذیرندگان فناوری های پرینت سه بعدی است. از دهه پایانی قرن بیستم که چاپگرهای سه بعدی تجاری شدند، خودروسازان به پتانسیل نهفته در پرینت سه بعدی پی بردند و شروع به سرمایه گذاری روی آن کردند که به معنای خرید چاپگرهای سه بعدی صنعتی و همچنین راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه کامل در زمینه تولید افزودنی بود و انتظار می‌رود ارزش آن همچنان در حال رشد باشد.

پس از اینکه بازیگران بزرگ صنعت خودرو برای اولین بار شروع به اجرای چاپ سه بعدی کردند، به زودی زمان سرمایه گذاری های کوچکتر برای انجام همین کار فرا رسید. با کاهش تدریجی هزینه‌های تجهیزات، پرینت سه بعدی برای آزمایش قطعات کانسپت (پیش مرحله قالبسازی انبوه) کاملا مقرون به صرفه‌ شده است.

قبل از اینکه نگاهی به منابع برای یافتن و پرینت سه بعدی قطعات خودرو بیندازیم، بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه اتصال صنایع مختلف بیندازیم.

آنچه در مورد پرینت سه بعدی بسیار جذاب است، توانایی آن در ساخت سریع و ارزان قطعات تستی (R&D) و همچنین آزادی طراحی بیشتر است. در صنعت خودروسازی فعلی، از پرینت سه بعدی برای اهداف مختلفی استفاده می شود؛ یکی از کاربردهایی که بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است، چاپ جگ ها و وسایل مورد استفاده برای مونتاژ خود خودروها است، کاری که فولکس واگن انجام داده است. این قطعات بیشتر ابزارهای تراز هستند که برای تعیین موقعیت نشان ها، بررسی تقارن و شکاف های پانل و موارد دیگر استفاده می شوند.

برخی از تولیدکنندگان نیز اجرای قطعات پرینت سه بعدی را در خودروهای تولیدی خود آغاز کرده اند. یکی از مثال‌های خوب BMW است که براکت‌های سقفی پرینت‌شده سه بعدی را به عنوان بخشی از مکانیزم جمع شدن سقف در i8 Roadster نصب کرد.

آزادی طراحی بیشتر منجر به ساختارهای کارآمدتر می شود که می تواند باعث کاهش وزن یا بهبود جریان هوا و در نتیجه افزایش عملکرد شود. سازنده سوئدی هایپرخودروی «کونیگ زگ: Koenigsegg Agera» از پرینتر سه بعدی برای ایجاد یک محفظه توربو متغیر استفاده کرده است که حتی ارقام عملکردی بالاتری را استخراج می کند. آنها همچنین یک نوک اگزوز از تیتانیوم را چاپ سه بعدی کرده اند که باعث کاهش وزن می شود.

همچنین، روند چاپ سه بعدی قطعات خودرو فراتر هم رفته است و به علاقه‌مندان آماتور و افراد حرفه ای رسیده که از آن برای ایجاد تغییرات در وسایل نقلیه خود و یا چاپ قطعات یدکی استفاده می‌کنند.

خلاصه، آنچه که زمانی بعنوان یک آزمایش برای شرکت های بزرگ شروع شد، به آرامی حتی برای سرگرمی نیز در دسترس قرار گرفته است؛ درپوش داشبورد را شکسته اید؟ این روزها می‌توانید یکی را در خانه چاپ کنید یا اگر به چاپگر سه بعدی دسترسی ندارید، میتوانید خدمات چاپ سه بعدی را در گوگل جستجو کنید.

خب، حتما سوال میکنید که برای پرینت سه بعدی قطعات خودرو چه مراحلی باید طی شود؟

4

مرحله طراحی سه بعدی:

مسلما فاز طراحی سه بعدی قطعه بسیار مهم است. این فرآیند به دو دسته حرفه ای و علاقمندان آماتور تقسیم می شود. خودروسازان بزرگ یا شرکتهای صنعتی مراحل طراحی سه بعدی پیشرفته و نرم افزارهای خاص خود را دارند. مثلا میتوان به نرم افزارهای زیر اشاره کرد:

AutoCAD – Inventor - Fusion 360 – Catia – SolidWorks - Autodesk Netfabb و غیره

برای افراد آماتور که طراحی نرم افزاری بلد نیستند یا بودجه طراحی آنرا ندارند راهکاری وجود دارد؛ استفاده از فایلهای سه بعدی آماده پرینت که در مخازن اوپن سورس اینترنتی برای دانلود رایگان فراهم شده است (کافیست در بخش جستجوی این وبسایتها نام قطعه یا مدل خودرو را سرچ کنید تا فایلهای مرتبط نمایش یابند). توصیه میکنیم آموزش نحوه دانلود این مدلهای سه بعدی رایگان را از لینک زیر یاد بگیرید:

https://www.3dpe.ir/free-3d-model-for-3d-printer/

مرحله چاپ سه بعدی:

هنگامی که طراحی قطعات خود را کامل کردید، بدیهی است که برای ساخت قطعات خود به یک چاپگر سه بعدی نیاز دارید. تعیین اینکه کدام دستگاه یا متریال چاپ برای ساخت یک قطعه خاص بهترین است، به شدت به عملکرد آن و موادی که قصد دارید با آن کار کنید، بستگی دارد. بعنوان مثال، اجزای مکانیکی احتمالاً باید به صورت سه بعدی در فلز چاپ شوند، اما قطعاتی که با گرما و سایش زیاد مقابله نمی کنند، می توانند پلاستیکی باشند؛ مثلا در ایران بجای پرینت فلزی، میتوانید قطعات کانسپت (پیش تولید مرحله قالبسازی) را با پرینتر سه بعدی متریال ترموپلاستیک بسازید و مطمئن شوید که قطعه در بهترین شرایط برای مرحله پرهزینه تولید انبوه آماده شده است.

6

ما در شرکت «توسعه گران بعد سوم | 3DPE.ir»، به شما کمک میکنیم که امکان قطعه سازی با پرینتر سه بعدی در خط تولید کارگاه یا سازمان تان را امکان سنجی کرده، مشاوره رایگان دریافت نمایید و با خیال راحت بتوانید بهترین چاپگر سه بعدی را با گارانتی و خدمات پس از فروش بلند مدت خریداری کنید. "کافیست نام «توسعه گران بعد سوم» را در گوگل جستجو کنید".