تغییرات کنکور سراسری؛ اهمیت دروس پایه

یکی از تغییرات کنکور سراسری نسبت به یکی دو دهه گذشته این است که اهمیت دروس پایه خود را بیشتر نشان می‌دهند. در سال‌های قبل، دانش آموزان بیشتر تمرکز خود در سال‌ کنکور را روی دروس پیش دانشگاهی می‌گذاشتند. دلیل آن هم تاثیر بیشتر این دروس روی نتیجه کنکور بود اما در چند سال اخیر، این مساله کاملا تغییرکرده است. دروس پایه دهم و یازدهم بسیار مهم بوده و در نتیجه کنکور بسیار موثر هستند.

کنکور یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر فرد محسوب می‌شود. این آزمون، به تنهایی می‌تواند مسیرهای جدیدی پیش روی شما گذاشته و مسیر زندگیتان را تغییر دهد. این جمله به معنای این نیست که شکست در کنکور، شکست در انتخاب مسیر صحیح است. با این حال نمی‌توان از اهمیت این آزمون چشم‌پوشی کرد. از طرفی سازمان سنجش هر سال شکل جدیدی از تغییرات کنکور سراسری را انجام می‌دهد که باعث سردرگمی دانش‌آموزان می‌شود.

تغییرات کنکور سراسری؛ اهمیت دروس پایه


بنابراین اگر در مسیر کنکور هستید، لازم است تا تمرکز خود را روی مطالعه دروس و تقویت تست زنی گذاشته و اجازه ندهید این اضطراب‌ها آینده شما را خراب کنند. برای اینکه بتوانید از پس تغییرات کنکور سراسری بربیایید، لازم است تا از همان ابتدای انتخاب رشته، مطالعات خود را شروع کنید. در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا با بهترین منابع آموزشی آشنا شوید و مسیر این آزمون سخت را برای خود ساده‌تر کنید.

دروس پایه چه اهمیتی در کنکور دارند؟

یکی از تغییرات کنکور سراسری نسبت به یکی دو دهه گذشته این است که اهمیت دروس پایه خود را بیشتر نشان می‌دهند. در سال‌های قبل، دانش آموزان بیشتر تمرکز خود در سال‌ کنکور را روی دروس پیش دانشگاهی می‌گذاشتند. دلیل آن هم تاثیر بیشتر این دروس روی نتیجه کنکور بود اما در چند سال اخیر، این مساله کاملا تغییرکرده است. دروس پایه دهم و یازدهم بسیار مهم بوده و در نتیجه کنکور بسیار موثر هستند.

بنابراین با کمی تحقیق و پرسش می‌توانیم ببینیم که درس‌های این دو پایه تقریبا نیمی از سوالات کنکور را به خود اختصاص می‌دهند. پس اگر کنکور در مسیر شما قرار دارد، بهتر است از همین الان برای یادگیری عمیق دست به کار شوید.

تغییرات کنکور سراسری؛ اهمیت دروس پایه

یکی از راه‌های سریع‌تر و بهتری که یادگیری شما را بهبود می‌بخشد استفاده از بسته آموزشی دهم و یازدهم است. این پکیج‌ها با روش‌های نوینی طراحی شده و دروس مهم را به شما یاد می‌دهد. نکته مهمی که وجود داشته این است که به صورت غیرحضوری می‌توانید درس‌ها را یاد بگیرید، پس زمان کمتری از شما تلف می‌شود.

بسیاری از دانشجویان در سال‌های دوم و سوم دبیرستان، درس می‌خواندند تا امتحانات را با نمرات قابل قبول پاس کنند. متاسفانه در این حالت یادگیری به شکل مفیدی انجام نمی‌شود. این دقیقا همان موضوعی بوده که در کنکور می‌تواند جلوی موفقیت شما را بگیرد. یکی از عواملی که باعث قبولی شما در کنکور می‌شود این است که مفاهیم دروس پایه را به خوبی یاد گرفته باشید.

برای یادگیری دروس پایه باید چه کاری کرد؟

متاسفانه هیچ مسیر میانبری وجود ندارد. باید دروس پایه را از اول، با دقت و تمرکز بخوانید. اگر نسبت به مبحثی احساس ضعف می‌کنید، یادگیری آن را به بعد موکول نکنید. باید همین الان به سراغ آموختن رفته و یک تیک مثبت برای هر مبحثی که یاد می‌گیرید اختصاص دهید. سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که با کلاس‌های کنکور و دروس مدرسه در سال دوازدهم چگونه باید دروس پایه را مطالعه کرد.

ما پیشنهاد می‌دهیم که برای صرفه جویی در زمان و کمتر کردن رفت و آمد خود به موسسات آموزشی، اقدام به خرید پکیج آموزشی دهم و یازدهم کنید. یک بسته آموزشی که با دقت و خلاقیت طراحی شده باشد، هم مطالب را به شما یاد می‌دهد و هم تمرینات مناسب و کاربردی خواهد داشت.  

نکته مثبت دیگری هم که دارد این است که می‌توانید در هر زمان که بخواهید، حتی در مسیر رفت و آمد به دوره‌های آموزشی گوش دهید. این انعطاف پذیر بودن آموزش غیر حضوری، بهره وری شما را بالا می‌برد. اگر هم در پایه یازدهم و هم در پایه دهم مشکل دارید، بهتر است هرچه زودتر شروع کنید، زیرا دروس پایه دوازدهم، وقت زیادی را از شما می‌گیرد.

تاثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور

یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری، افزایش تاثیر مدل امتحانات نهایی در کنکور است. یک دهه قبل این تاثیر بسیار کمتر بود و اغلب دانش آموزان اهمیتی به نمرات امتحانات نهایی نمی‌دانند. با این حال، در چند سال گذشته این تاثیر بیشتر شده و در حال حاضر اگر نتوانید نمره مناسبی دریافت کنید از 40 درصد تاثیر منفی این معدل آسیب جدی خواهید دید.

کلیه دانش آموزانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را از سال 91 به بعد دریافت کرده باشند، مشمول چنین تغییری هستند. در کنکور 1402 هم مطابق مصوبه جدید کنکوری، 40 درصد نتیجه کنکور مستقیما براساس  معدل امتحانات نهایی تعیین می شود.

جالب است بدانید که تاثیر سوابق تحصیلی ابتدا 15 درصد بود بنابراین بسیاری از دانش آموزان به آن اهمیت جدی نمی‌دانند. طی بخشنامه‌های بعدی این تاثیر به 25 و سپس به 30 درصد رسید. در حال حاضر هم که 40 درصد تاثیر قطعی می‌باشد. پس اگر دانش آموز پشت کنکوری هستید حتما از همین ابتدا درس‌ها را به صورت عمیق مطالعه کرده و مفاهیم را یاد بگیرید.

اگر تدریس معلم در مدرسه هم کافی نیست می‌توانید بهترین  پکیج آموزشی دهم و یازدهم را تهیه کنید. همزمان با هر مبحثی که در مدرسه آموزش داده می‌شود، وقت بگذارید و در خانه هم دروس را به صورت غیرحضوری مطالعه کنید. اگر یادگیری عمیق صورت گرفته باشد، نگرانی بابت سال کنکور نخواهید داشت.

                           

چگونه می‌توان از تغییرات کنکور سراسری مطلع شد؟

تغییرات کنکور سراسری هر سال بعد از برگزاری آزمون سال قبل اعلام می‌شود. اما شما به عنوان دانش آموز بهتر است به جای اینکه به دنبال تغییرات باشید، تمرکز خود را روی یادگیری دروس پایه و بالا بردن معدل نهایی بگذارید.

اگر به تازگی وارد پایه دهم شده‌اید، از همین الان به خوبی درس خوانده و نمرات خود را بالا نگه دارید. علاوه بر این، هر درسی را عمیق یاد گرفته و تاثیر مستقیم آن در کنکور را فراموش نکنید. اگر پایه یازدهم هستید و از نتایجی که در سال قبل گرفته‌اید راضی نیستید، وقت این بوده که همین امسال را جبران کنید. برای یادگیری مفاهیم و عناوین درسی که مشکل دارید به سراغ بهترین پکیج آموزشی یازدهم بروید و برای درک عمیق مفاهیم تلاش کنید.

تغییرات کنکور سراسری؛ اهمیت دروس پایه

سخن پایانی

همانطور که قبلا هم گفتیم، کنکور نشان دهنده ارزشمند بودن شما نیست. اما می تواند معیاری باشد که بخشی از دانش شما با آن سنجیده می‌شود. علاوه بر این، چون تعیین کننده دانشگاه و رشته تحصیلی شما بوده، به نوعی می‌توان گفت که در آینده تاثیرگذار است. اگر برای آینده خود برنامه مشخصی دارید، از جمله مهاجرت و تحصیل در یک دانشگاه معتبر لازم است از همین الان شروع کنید.

موسسه آموزشی زیر 100 سنجش منطبق با آخرین تغییرات کنکور سراسری محصولات آموزشی خود را تدوین کرده است. با داشتن بیش از دو دهه سابقه آموزشی، بهترین اساتید کنکور را کنار هم گرد آورده و مفاهیم درسی را به شکلی عمیق به شما آموزش می‌دهد. در پایان هر درس هم تست‌های نمونه آن قرار داده شده تا بتوانید همزمان با یادگیری تست هم بزنید. فراموش نکنید که هیچ راه سریعی برای یادگیری مطالب درسی نبوده و باید حتما برای آن وقت بگذارید. در نهایت خواهید دید که نتیجه برای شما عالی خواهد بود.