عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است و چه افرادی مناسب انجام لیزر نیستند؟

لیزر موهای زائد

لیزر یکی از روش های کارامد و مفید در از بین بردن موهای زائد بدن می باشد. شما می توانید با انجام لیزر بدن توسط یک پزشک که در استفاده از لیزر بسیار ماهر است و دانش عمیقی از پوست دارد، خطر عوارض جانبی احتمالی را تا حد زیادی کاهش دهید. توصیه ما این است که یک متخصص پوست دارای مجوز هیئت مدیره را برای انجام لیزر درمانی انتخاب کنید. توجه کنید که لیزر موهای زائد توسط افراد بی تجربه می تواند خطرناک باشد.

داشتن یک مشاوره قبل از درمان با یک متخصص برای تعیین نوع طول موج بر اساس رنگ و نوع پوست بیمار مهم است. اگر رنگ پوست و تنظیمات لیزر به طور دقیق در نظر گرفته نشود (یعنی به اندازه کافی هدفمند نباشد)، پوست ممکن است بسوزد.

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد یکی از موثرترین روش ها برای از بین بردن موهای زائد بدن و صورت است. دکتر میمن می گوید: "لیزر موهای زائد با ارسال نور در طول موج خاصی که ملانین، رنگدانه ای که مو را رنگ می کند، در عمق کافی برای اثرگذاری روی پیاز مو، هدف قرار می دهد.

لیزر موهای زائد

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟

 

نور لیزر هر چیزی که تیره‌ رنگ باشد را حرارت داده و می‌سوزاند. با حرارت دادن و سوزاندن موی تیره ‌رنگ داخل فولیکول مو، خود فولیکول نیز آسیب می‌بیند و از بین می‌رود. هرکدام از موهای بدن ما دارای یک چرخه‌ ی رشد و استراحت هستند. در یک زمان مشخص اکثر موهای بدن ما در فاز استراحت هستند و تعداد کمی از آن‌ها در فاز رشد هستند.

اگر هنگام لیزر بدن، فولیکول مو در فاز استراحت باشد، اشعه لیزر بر آن اثری ندارد. به همین دلیل است که برای از بین بردن تمامی ‌موها به چندین جلسه درمان با لیزر، با فاصله های زمانی مشخص نیاز است. با هر جلسه رفع موهای زائد تعدادی از فولیکول‌های فعال مو سوخته می‌شوند و بالاخره پس از مدتی تمامی‌ موها از بین می‌روند.

انواع لیزر موهای زائد

عوامل زیادی بر نتیجه لیزر موهای زائد تاثیر گذار هستن که با تشخیص پزشک متخصص برای برطرف کردن موهای زائد بدن از دستگاه های متفاوتی استفاده می شود . بسته به رنگ مو , نوع پوست , ضخامت مو و ناحیه درمان لیزر موهای زائد برای زمانبندی جلسات لیزر مو یکی از دستگاه های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • لیزر تور پالسی بالا
  • لیزر موهای زائد با لیزر روبی
  • لیزر موهای زائد با استفاده از لیزر دایود
  • لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت

دستگاه های لیزر الکساندرایت

چه افرادی برای انجام لیزر مناسب نیستند؟

  • برنزه بودن
  • افراد باردار
  • سابقه تبخال مکرر
  • وجود بعضی بیماریها
  • مصرف ایزوترتینویین
  • وجود اختلالات هورمونی
  • مصرف دارو های خاص
  • مصرف داروهای حاوی طلا
  • سابقه بیماریهایی مثل لوپوس
  • سابقه گوشت اضافه در محل عمل
  • سابقه عفونت فعال مثل جوشهای چرکی
  • وجود تاتو یا خال یا کک و مک در محل لیزر

لیزر بیکینی و انواع آن

ناحیه شرمگاهی همیشه با دسته­ای از مو پوشانده شده است. این موها علاوه بر این که زائد هستند و مشکلاتی را مانند تعریق ایجاد می­کنند. علاوه بر این، این مسئله معمولا در روابط جنسی نیز ممکن است که اثر منفی داشته باشد.

بانوان زیادی هستند که سعی می­ کنند با استفاده از وسایلی مانند تیغ این مناطق را اصطلاح کنند. این مسئله نیز مشکلات مربوط به خود را دارد. استفاده از تیغ در ناحیه شرمگاهی باعث می­ شود که در بلند مدت پوست دچار مشکلاتی شود. یکی از شایع­ترین این مشکلات قرمزی پوست و جوش در این ناحیه حساس است. لیزر بیکینی یکی از روش­ های پیشنهادی است که سال­ها است در سراسر جهان انجام می­ شود و بین بانوان طرفداران زیادی دارد.

علت محبوبیت این روش این است که اثر آن بلند مدت است و همچنین درد ندارد. افرادی که علاقمند به انجام این نوع لیزر هستند، می­ توانند با شماره های کلینیک مهراز (09124940252 و 02144500811-12 ) تماس گرفته و این روش را انجام بدهند. پزشک بعد از آگاهی دادن به افراد در مورد این روش، موارد دیگری که شخص انجام دهنده آن باید بداند را به او اطلاع می­ دهد. این لیزر معمولا در چند جلسه انجام می ­شود. پزشک از دستگاه­های لیزر (به عنوان مثال دستگاه لیزر الکساندرایت) استفاده می ­کند.

این دستگاه میزان مشخصی از لیزر را به ناحیه تناسلی که به ناحیه بیکینی معروف است، می­ تاباند. موها پس از چند جلسه لیزر، یا از بین می­ روند و یا بسیار نازک می­ شوند. در این روش موها تا ۸۵ درصد از بین می­رود.

مدت زمان این جلسات نیز زیاد طولانی نیست و فقط بین ۸ تا ۱۰ دقیقه طول می­ کشد. پس از انجام این لیزر می­ توانید محل را ترک کنید و نیاز به مراقبت­ های شدید درمانی نیست. البته برخی نکات وجود دارند که باید آن­ها را رعایت کنید و در بخش­های بعدی به آن اشاره می­شود. تعداد این جلسات به عوامل مختلفی بستگی دارد.

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است و چه افرادی مناسب انجام لیزر نیستند؟

خطرات و عوارض لیزر

از عوارض وحشتناک لیزر می‌ترسم. این جمله را از برخی از مراجعین و مخاطبانمان می‌شنویم. در اینترنت مقالات و تصاویر زیادی در مورد عوارض وحشتناک لیزر منتشر شده است ولی این عوارض فقط زمانی رخ می‌دهند که دستگاه لیزر به دست فرد غیرمتخصص یا در کلینیک‌هایی بدون نظارت پزشک یا با دستگاه‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت انجام شده باشد. لیزر موهای زائد اگر در شرایط استاندارد انجام شود، هیچ خطر و عارضه ‌ی وحشتناکی ندارد.

لیزر سرطان‌ زا نیست. پرتوهای نوری لیزر فقط باعث گرم شدن فولیکول‌های مو و از بین رفتن‌شان می‌شود. پرتوهایی مثل پرتوهای فرابنفش یا اشعه X به دلیل انرژی بسیار زیادی که دارند، باعث به وجود آمدن مولکول‌های سرطان ‌زا مثل رادیکال‌ های آزاد می‌شوند. برای همین به این پرتوها، یونیزان می‌گویند.

لیزر پرتوی نوری است و خاصیت یونیزان ندارد. پس سرطان‌زا هم نیست. لیزر باعث نازایی نمی‌شود. آقایان و خانم‌هایی که ناحیه‌ی بیکینی را لیزر می‌کنند نگران این مسئله هستند. عمق نفوذ لیزر به پوست فقط در حد چند میلی‌متر است و هیچوقت به ارگان‌های جنسی شما مثل تخمدان یا بیضه نمی‌رسد که بخواهد آسیبی وارد کند.

لیزر آسیبی به پرده بکارت نمی‌زند. برای دختران جوان این شایعه بسیار نگران کننده است. ولی واقعیت این است که لیزر هیچوقت به پرده بکارت نزدیک نمی‌شود. لیزر به چشم آسیبی نمی‌زند. در جلسه لیزر به شما عینک مخصوص محافظتی داده می‌شود. برای اطمینان بیشتر ممکن است زیر عینک پارچه‌ای نیز قرار داده شود. ممکن است در طول لیزر درمانی (به ویژه وقتی اپراتور روی صورت‌تان کار می‌کند) چند فلش نور ببینید. این فلش‌ها به چشم آسیبی وارد نمی‌کنند. اما اگر اپراتور خطایی بکند و لیزر به طور مستقیم به شبکیه شما برخورد کند، احتمال آسیب وجود دارد.

اگر بعد از لیزر دچار آبریزش، قرمزی و سوزش شدید حتماً برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید. لیزر باعث به وجود آمدن رگ‌های واریسی نمی‌شود. همانطور که گفتیم لیزر فقط چند میلی‌متر به پوست نفوذ می‌کند و اصلاً به عروق و وریدهای پوستی نمی‌رسد که بخواهد تاثیری روی آن‌ها بگذارد.

شاید لیزر با حذف موهای پا باعث دیده شدن رگ‌های واریسی شود ولی قطعاً باعث ایجاد شدن آن‌ها نمی‌شود.

بهترین مرکز لیزر در غرب کجاست؟

بهترین کلینیک لیزر چند دستگاه مختلف دارد. تنوع دستگاه یعنی تنوع فناوری لیزر و این بسیار مهم است چرا که نمی‌توانیم همه افراد را با یک نوع لیزر (مثلاً لیزر الکساندریت) درمان کنیم. کسانی که پوست‌های تیره ‌تری دارند، با دایود پاسخ بهتری می‌دهند. بهترین مرکز لیزر زیر نظر پزشک متخصص اداره می‌شود. نظارت پزشک بر فرآیند لیزر درمانی بسیار مهم است. برای همین اکیداً توصیه می‌کنیم که لیزر موهای زائد را در آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و اسپاها انجام ندهید.

ارزیابی رنگ پوست، انتخاب لیزر متناسب با شرایط شما، ارائه تنظیمات مناسب به اپراتور و اقدامات درمانی در صورت رخداد عوارض جانبی از جمله کارهای مهمی است که پزشک ناظر انجام می‌دهد.

بهترین کلینیک لیزر موهای زائد بهترین اپراتورها را دارد. در حضور دستگاه خوب و پزشک ناظر، مهم‌ترین عامل موفقیت لیزر موهای زائد، یک اپراتور ماهر و حرفه‌ای است. هرچه دانش و تجربه‌ی اپراتور بیشتر باشد، سرعت و اثرگذاری لیزر درمانی بیشتر می‌شود و احتمال رخداد عوارض و آسیب‌های لیزر به صفر می‌رسد.

بهترین مرکز لیزر قیمت‌های مناسبی دارد؛ نه کم و نه زیاد. از قیمت‌های بسیار پایین برحذر باشید چرا که با توجه به نوسانات ارزی و با در نظر گرفتن این که دستگاه‌های لیزر اجزای مصرفی زیادی دارند، نمی‌توان قیمت را از حدی پایین‌تر آورد؛ مگر این که مشکلی وجود داشته باشد.

قیمت‌های بسیار بالا هم غیراستاندارد و غیراخلاقی هستند. لزوماً هم به این معنی نیستند که دستگاه بهتری برای شما استفاده می‌شود یا نتایج بهتری می‌گیرید.

در حد فاصل جلسات لیزر چه مراقبت هایی باید انجام دهیم؟

چهار تا پنج روز پس از درمان ، پوست را با ملایمت لایه برداری کنید. قسمت های مرده یا خشک را از سطح پوست بردارید تا پوست امکان ترمیم و ایجاد بافت تازه داشته باشد. در طول دوره درمانی خود از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا آفتاب گرفتن به قصد برنزه شدن خودداری کنید.

اگر در طول دوره خود مصرف هرگونه دارویی را شروع کرده اید ، در مورد آن به ما اطلاع دهید. برای نوبت بعدی خود حتما در بازه زمانی توصیه شده توسط مرکز لیزر مراجعه کنید.

اقداماتی که باید بعد از جلسات لیزر انجام شود به اندازه ی آماده سازی پیش از درمان اهمیت دارد. پیروی از همه مواردی که توصیه شد برای کاهش احتمال بروز هرگونه عارضه جانبی پس از درمان بسیار ضروری است.

چالش‌های لیزر موهای زائد

  • لیزر برای پوست سفید و سبزه

شرایط ایده‌آل برای لیزر موهای زائد وجود یک تفاوت واضح بین رنگ مو (تیره ‌تر) و رنگ پوست (روشن‌ تر) است. قبلاً این طور نبود و لیزر را فقط برای کسانی می‌توانستیم انجام بدهیم که موهای تیره و ضخیم و پوستی روشن و سفید داشتند. ولی هم اکنون تا زمانی که بین رنگ مو و رنگ پوست کنتراست یا اختلاف رنگ وجود داشته باشد، لیزر موهای زائد ممکن است.

در مورد لیزر موهای زائد برای پوست‌های سبزه و تیره نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

دستگاه‌های لیزر Nd:YAG و دایود برای افراد با پوست تیره کاملاً موثرند. ولی لیزر الکساندریت انتخاب خوبی برای این افراد نیست. خطرات و عوارض لیزر برای این افراد بیشتر نیست.

لیزر دایود کمی دردناک‌تر از Nd:YAG است ولی می‌تواند موثرتر باشد. دستگاه‌های خانگی برای پوست‌های تیره و سبزه مناسب نیستند. هم اثرگذاری کمی دارند و هم خطرات بیشتری.

  • لیزر موهای زائد سفید

متاسفانه رنگ مو هنوز یک عامل محدود کننده‌ی مهم برای لیزر موهای زائد است. برای این که لیزر بتواند اثر خود را بگذارد، موهای شما باید حاوی رنگدانه‌های ملانین باشد. هرچه میزان ملانین بیشتر باشد، رنگ مو تیره‌ تر است و لیزر بهتر روی آن جواب می‌دهد.

لیزر کردن موهای خاکستری بسیار سخت است ولی شدنی است. موهای سفید و موهای بسیار بلوند و بور را نمی‌توان لیزر کرد. ولی برای بسیاری از طیف‌های بلوند امکان لیزر موهای زائد وجود دارد. کسانی که موی قرمز دارند هم می‌توانند موهای زائدشان را لیزر کنند، ولی احتمالا به جلسات درمانی و دوره‌های درمانی بیشتری نیاز خواهند داشت.