تفاوت وکیل مدنی و دادگستری چیست؟

حتماً شما هم می دانید که در طول زندگی هیچ رویداد دفاعی را نمی توان پیش بینی کرد و احتمال اینکه در آینده نیاز به وکیل مدنی و یا وکیل دادگستری داشته باشید زیاد است. بنابراین بهترین کار این است که فرق وکیل مدنی با وکیل دادگستری را بدانید تا در صورت لزوم  بدانید که به چه کسی مراجعه نمایید. در این صورت سردرگم می شوید و علاوه بر آن کار شما سریع تر انجام می شود. در واقع فرق زیادی میان وکیل مدنی و دادگستری وجود دارد بنابراین نباید هیچ وقت آن ها را اشتباه بگیرید و یا آن ها را یکی بدانید. در این مطلب سعی داریم فرق و تفاوت میان وکیل مدنی و وکیل دادگستری را برایتان عنوان کنیم از این رو دعوت می کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

وکیل دادگستری کیست؟

اولین سوالی که به ذهن همه خطور می کند در رابطه با وظایف وکیل دادگستری و حوزه فعالیت های او می باشد. وکیل دادگستری کسی است که از سوی افراد مختلف وکالت قبول می کند. در واقع قبول وکالت از سوی وکیل دادگستری به معنی پیگیری پرونده قانونی در دادگاه و دفاع از موکل و هم چنین طرح شکواییه و دعوی و تنظیم دفاعیه جهت گرفتن حق و حقوق موکل و غیره می باشد. از این موضوع گذشته وکیل دادگستری می تواند برای انجام وظایف خود به دادگاه مراجعه نموده و همراه با موکلش در تمامی جلسات حضور پیدا کند. بنابراین وظایف خطیر وکیل دادگستری ایجاد می کند که در کنار موکلش قرار بگیرد و برای گرفتن حق او در دادگاه طلاق کند تا در نهایت نتیجه دادگاه را به نفع موکلش به اتمام برساند. در این میان نقش وکیل دادگستری در دادگاه پررنگ و ضروری می شود.

تفاوت وکیل مدنی و دادگستری چیست؟

وکیل مدنی چه کسی است؟

با شناخت وکیل دادگستری سوال دیگری که ذهن افراد را به خود مشغول می‌ کند در مورد وظایف و کیستی وکیل مدنی است. در پاسخ به چنین سوالاتی باید گفت وکیل مدنی در واقع فردی قانونی یا غیرقانونی است که از طرف فردی دیگر وکالت قبول می کند. وکالتی که وکیل مدنی از طرف موکلش می پذیرد این اختیار را به او می ‌دهد که در زمینه موارد مختلفی از جمله موارد زیر فعالیت کند:

  • وکیل مدنی می تواند برای تنظیم قرارداد اقدام نماید.
  • در حقیقت وکیل مدنی یک نماینده محسوب می شود که می تواند ضامن برخی موارد باشد.
  • وکیل مدنی می تواند وکالت لازم برای طلاق و خرید و فروش ملک و فسخ اجاره را قبول نماید.
  • همچنین در بررسی موارد مربوط به ادارات و سازمان های دولتی می تواند فعالیت داشته باشد.

با توجه به این موارد اکنون دیگر شما می دانید که وکیل مدنی کیست و چه وظایف فعالیت هایی دارد.

فرق وکیل مدنی و دادگستری چیست؟

در واقع وکیل دادگستری فردی است که تحصیلات عالیه خود را در حد و حدود لیسانس یا بیش تر از آن در بهترین دانشگاه‌ های کشور گذرانده و پس از فارغ ‌التحصیلی در آزمون وکالت شرکت کرده اند البته که قبولی در آزمون وکالت باعث شده که به عنوان وکیل دادگستری انتخاب شود. اما ممکن است وکیل مدنی فردی باشد که چنین تحصیلاتی نداشته باشد اما قطعاً وکیل مدنی از اعلیت بهره مند خواهد بود. وظایفی که وکیل مدنی دارد می تواند جزئی باشد اما وظایف وکیل دادگستری بسیار پیچیده و مربوط به قوانین و مقررات کشور است. وکیل مدنی به هیچ عنوان نمی تواند در دادگاه حضور پیدا کند و هم چنین وکالت برخی پرونده ‌ها را به هیچ عنوان نمی تواند بپذیرد اما وکیل دادگستری همواره در کنار موکلش در دادگاه شرکت خواهد نمود و انواع پرونده ها را نیز می تواند بپذیرد.

نوع قرارداد وکیل مدنی

همان طور که خدمتتان گفتیم وکیل مدنی برای پذیرفتن برخی وکالت ها صلاحیت ندارد اما آن دسته از پرونده ها یا وکالت هایی که وکیل مدنی می پذیرد شامل دو دسته می شود دسته اول مربوط به قرارداد های تام و مطلق و دیگری مربوط به قراردادهای خاص و جزئی می باشد. قرارداد های تام و مطلق به صورتی است که اختیار امور به صورت کامل برای وکیل مدنی واگذار خواهد شد در این صورت وکیل مدنی می تواند در صورت رهن و فروش و اجاره ملک با اختیار خود اقدام کند اما قرارداد های دسته جزئی و خاص  آن دسته از قرارداد هایی هستند که حد و حدود اختیار وکیل مدنی در آن مشخص می شود در این صورت موکل می تواند تعیین کند که وکیل مدنی در چه حوزه ای فعالیت نموده و در چه حوزه ای حق دخالت نداشته باشد.

تفاوت وکیل مدنی و دادگستری چیست؟

هزینه وکالت به وکیل مدنی

در واقع وکالت دادن به هر وکیلی هزینه یا حق الزحمه ای در بر خواهد داشت وکیل مدنی هم از این موضوع مستثنی نیست بنابراین اگر شما بخواهید وکالت پرونده یا قرارداد مشخصی را به وکیل مدنی بدهید باید حتما حق الزحمه او را در نظر داشته باشید اما این موضوع را هم در نظر بگیرید که حق الزحمه وکیل مدنی مانند وکیل دادگستری نیست و حد و حدود مشخصی برای آن تعیین نشده اما شما می توانید بر اساس توافقی که میانه شما با وکیل مدنی صورت گرفته هزینه‌ ای را به عنوان حق الزحمه به خود بپردازید و یا این که بر اساس عرف هر چقدر که مایل باشید برای او پرداخت کنید. در مواردی هم ممکن است وکیل مدنی هزینه های اضافه بر سازمان انجام دهد که شما علاوه بر پرداخت حق الزحمه باید هزینه های انجام گرفته را هم بپردازید.

یافتن بهترین وکیل مدنی و دادگستری

توجه داشته باشید که شما می توانید وکالت خود را به هر وکیل مدنی بدهید در واقع وکیل مدنی می تواند از نزدیکان شما و یا افراد غریبه باشد اما دادن وکالت به وکیل دادگستری باید حتماً به صورت قانونی انجام شود چرا که وکیلان دادگستری به صورت کاملا قانونی و علنی فعالیت می کنند بنابراین وکالت نامه ای که برای وکیل دادگستری تنظیم می ‌شود متفاوت با وکالتنامه وکیل مدنی خواهد بود. خوشبختانه سایت دادورزان صلح و سازش در زمینه معرفی بهترین وکیل دادگستری برآمده و هر زمان که به آن مراجعه کنید شما را با بهترین وکیل دادگستری آشنا خواهد کرد بنابراین هیچ گونه دغدغه و نگرانی از این بابت نخواهید داشت و با خیال راحت می توانید به آن ها اعتماد نموده و حل پرونده خود را به آن ها بسپارید. این مطلب توسط افکار نیوز نوشته شده است و کپی برداری از آن ممنوع است.