صاعقه گیر چیست و چه کاربردی دارد

صاعقه به عنوان یک پدیده طبیعی شناخته می‌شود که بر اثر برخورد کردن ابرها که بار نامنظم دارند شکل می‌گیرد. واکنش‌های الکتریکی ایجاد شده به صورت نور و صدا تولید شده که می‌تواند خطرناک باشد. بیشترین تخلیه الکتریکی برای ساختمان و تجهیزات مختلف انجام می‌شود که باعث آتیش سوزی و حریق می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به کاربرد صاعقه گیر و انواع آن اشاره داشته باشیم. در صورت تمایل پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

صاعقه گیر چیست و چه کاربردی دارد

صاعقه گیر یا برق گیر به عنوان یک دستگاه کاربردی در ساختمان‌های امروزی شناخته می‌شود که برای محافظت از تجهیزات موجود در ساختمان‌ها در برابر امواج کاربردی است. به بیان دیگر می‌توان گفت که صاعقه گیر می‌تواند امواج الکتریکی ایجاد شده را که دارای ولتاژهای بالا و غیرعادی هستند به زمین منتقل کند. این امواج با وجود صاعقه گیر بدون خطر بوده و می‌تواند به صورت کامل به زمین منتقل شود.

صاعقه گیر در انواع مختلف وجود دارد که هر کدام کاربردهای متفاوتی خواهد داشت. در ادامه به اثر صاعقه بر ساختمان و تجهیزات اشاره خواهیم داشت.

اثر صاعقه بر ساختمان و تجهیزات چیست

با توجه به این که صاعقه به عنوان یک نیروی الکتریکی محسوب می‌شود، اثرات صاعقه می‌تواند بر روی ساختمان باعث ایجاد خسارات مختلف شود. از اثرات مستقیم صاعقه می‌توان بر ایجاد جریان با ولتاژ بالا بر خود ساختمان اشاره کرد که باعث شکستن شیشه و حریق می‌شود. اثرات صاعقه می‌تواند به شکل غیرمستقیم نیز باعث نابودی شبکه برق و مخابرات شود. همچنین خسارات ایجاد شده بر تمامی تجهیزات الکتریکی به عنوان اثرات منفی صاعقه است.

وجود صاعقه گیر میله ای و صاعقه گیر فعال می‌تواند باعث کاهش خطرات ناشی از صاعقه شود. در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت تا ضمن آشنایی با انواع صاعقه گیر بتواند در زمان مورد نیاز از آن استفاده کنید.

41

صاعقه گیر میله ای

شاید بتوان گفت که ساده‌ترین صاعقه گیر قابل استفاده، مدل میله‌ ای است که شامل یک میله نوک تیز ساده است که از جنس مس یا استیل بوده که مزیت‌های مختلفی دارد. البته باید خاطر نشان کرد که صاعقه گیر میله‌ ای معایب مختلفی دارد که قابل توجه است. از مزایای صاعقه گیر میله ای می‌توان به ارزان بودن آن اشاره کرد. در واقع افراد متناسب با نیاز خود می‌توانند از این صاعقه گیر به راحتی استفاده کنند.

معایب زیاد صاعقه گیر میله ای باعث شده است تا بسیاری از افراد از آن استفاده نکنند. این صاعقه گیر در ولتاژهای بالا صاعقه کاربردی نیست و با داشتن سیستم پیچیده باعث ایجاد وقفه در سیستم می‌شود.

صاعقه گیر فعال

صاعقه گیر فعال به واسطه انرژی دریافتی که از منابع خارجی تولید شده به صورت خودکفا قادر است هوای اطراف را به شکل کامل یونیزه کرده و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. این نوع صاعقه گیر به دو دسته طبقه بندی شده که وابسته به فعال شدن از منبع خارجی و به صورت خود کفا است. صاعقه گیر فعال جزو صاعقه گیرهای الکتریکی است که بیشترین مصرف را در ساختمان و صنایع مختلف دارد.

مزایای این صاعقه گیر باعث شده است تا بتوان به راحتی آن را تهیه و از آن استفاده کرد. قدرت جذب بار الکتریکی در این صاعقه گیر بسیار بالاست.

42

صاعقه گیر لوله ای

صاعقه گیر لوله‌ ای شامل یک فاصله هوایی است که برای جرقه زدن در فضا که به صورت سری تعبیه شده است. این نوع از صاعقه گیر باعث کوتاه کردن زمان عبور جریان و جلوگیری از اتصال کوتاه شده که این امر باعث شده است تا از آن بتوان در ساختمان‌های مختلف استفاده کرد. مزیت‌های صاعقه گیر لوله ای به نسبت معایب آن بسیار بالاست.

صاعقه گیر با فواصل هوایی

صاعقه گیر با فواصل هوایی شامل دو الکترود مختلف است که متناسب با ولتاژ، در فاصله معین بین زمین و هادی قرار گرفته و باعث جلوگیری از مشکلات مختلف می‌شود. قوسی ایجاد شده در این سیستم باعث اتصال کوتاه شده که از اضافه شدن ولتاژ جلوگیری خواهد کرد. با توجه به این که صاعقه گیر با فواصل هوایی کاربردهای کمی دارد، از این سیستم برای ساختمان‌های مسکونی استفاده نمی‌شود. برای افراد مهم است که بتوانند تجهیزات صاعقه گیر را از یک مکان معتبر خریداری کنند.

خرید صاعقه گیر از فروشگاه تک ارت

با توجه به این که لزوم شناخت انواع صاعقه گیر باعث می‌شود تا بتوان در زمان مورد نیاز بهترین محصول را خریداری کرد، شناخت بهترین مجموعه برای خرید صاعقه گیر دارای اهمیت است. خرید از یک مجموعه معتبر نظیر تک ارت باعث می‌شود تا افراد بتوانند بهترین محصول را با تضمین کیفیت و قیمت خریداری کنند. در صورتی که به دنبال خرید سیستم ارتینگ و تجهیزات صاعقه گیر از نوع میله‌ ای و فعال هستید، بهتر است به مجموعه تک ارت به آدرس takearth.com مراجعه کرده و ضمن دریافت راهنمایی‌های لازم، بهترین محصول را خریداری کنید.