راهنمای ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

 آشفتگی‌های اخیر بازار خودرو کشور و افزایش قیمت‌ها سبب شده تا دست عده بسیاری از مردم از خودروهای سالم و صفر کیلومتر کوتاه بماند. البته این روزها در بازار خودرو، قیمت ماشین دست دوم نیز منطقی نیست و بسیار صعودی بوده است.

در این میان، تولید خودروسازان داخلی نیز پاسخگوی تقاضای بالای بازار نیست و مجبورند محصولات خود را از طریق قرعه‌کشی عرضه کنند. چند ماهی است که وزارت صمت قصد دارد تا به طور مستقیم بر بازار خودرو نظارت کند و از مشکلات آن بکاهد. بنابراین، سامانه‌ای با نام سامانه یکپارچه تخصیص فروش خودرو، زیر نظر وزارت صمت راه‌اندازی شده تا خودروسازان محصولات خود را در آن عرضه کنند.

افزایش تقاضا برای خرید خودرو نسبت به عرضه آن و قرعه‌کشی، سبب شده تا اختلاف شدیدی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار ایجاد شود. برای مثال، قیمت دنا پلاس در نسخه اتوماتیک توربو مدل 99 در بازار برابر با 477 میلیون تومان است؛ در حالی که ایران‌خودرو همین محصول را در مدل 1401 با قیمت 398.2 میلیون تومان عرضه می‌کند.

71

اما قیمت شاهین در بازار و کارخانه اختلاف کم‌تری دارد؛ سایپا این محصول را با قیمت 344.5 میلیون تومان ارائه می‌دهد، در حالی که در بازار آزاد با قیمت 370 میلیون تومان معامله می‌شود.

وزیر صمت ادعا می‌کند که نتایج سامانه یکپارچه فروش خودرو بر بازار بسیار موثر است و باعث می‌شود تا با کاهش تقاضاهای کاذب، اختلاف قیمت کارخانه و بازار از بین برود. علاوه بر آن، وی می‌گوید که رفته‌ رفته قرعه‌کشی از روند عرضه خودرو خذف می‌شود و تمامی متقاضیان خودرو مورد نظر خود را دریافت خواهند کرد.

در واقع در سامانه ثبت‌ نام خودرو وزارت صمت، کل ظرفیت تولید خودروسازان ارائه می‌شود و بنابراین در روند عرضه خودرو شفاف‌سازی خواهد شد و تمام محصولات به مردم تعلق می‌گیرند.

تمامی خودروسازان موظف‌اند تا از تاریخ 25 اردیبهشت‌ماه، محصولات خود را تنها از طریق سامانه جامع فروش خودرو عرضه کنند. حتی عرضه محصولات خودروسازان بخش خصوصی نیز، مانند مدیران‌خودرو و بهمن‌موتور، باید از این طریق صورت گیرد.

این سامانه در تاریخ 25 اردیبهشت‌ماه سال 1401 راه‌اندازی شده و در ادامه قصد داریم تا با مراحل ثبت‌نام در آن آشنا شویم.

برای ورود سامانه یکپارچه فروش خودرو باید آدرس sale.iranecar.com را وارد کرد. برای ثبت‌نام، ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد شود؛ برای ایجاد حساب، باید اطلاعات شخصی نظیر کد ملی، تلفن همراه و ... را وارد کرد. پس از آن که حساب کاربری ایجاد شد، می‌توان برای ثبت‌نام اقدام کرد. توجه داشته باشید که تمامی خودروسازان و محصولات در این سامانه وجود دارند و بنابراین تعداد خودروهای سامانه یکپارچه بسیار زیاد و متنوع است. متقاضی باید ابتدا نوع و مدل خودرو مد نظر خود را انتخاب کند؛ سپس نوع بخشنامه فروش خودرو انتخاب شود. پس از گذراندن مراحل ذکر شده و مشاهده اطلاعات نهایی، باید مراحل و انتخاب‌ها را ثبت و کد رهگیری را دریافت کرد.

پس از پایان مهلت ثبت‌نام، تاریخ روز قرعه‌کشی اعلام شده و برندگان نهایی اعلام خواهند شد. برندگان باید در مدت زمان مشخص شده، وجه پیش‌ پرداخت را واریز کنند و در غیر این صورت، خودرو به افراد رزرو تعلق می‌گیرد. معمولا مهلت ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص فروش خودرو، یک بازه چند روزه است تا از هجوم افراد جلوگیری شود.

72

اکنون تعدادی از خودروها مانند شاهین، ساینا S، کوییک، جک S5، کوییک S و ... بدون قرعه‌کشی عرضه می‌شوند و به تمامی متقاضیان خودرو تعلق می‌گیرد.

لازم به ذکر است که شرایط ثبت‌نام برای قرعه‌کشی خودرو همانند قبل بوده و قوانین آن نیز مانند قبل اجرا می‌شوند. کد ملی خریدار خودرو باید با شماره موبایل وارد شده، حساب بانکی و گواهینامه فرد مطابقت داشته باشد و همگی به نام یک نفر باشد. توجه داشته باشید که هر کد ملی تنها می‌تواند برای یک دستگاه خودرو ثبت‌نام کند.

آخرین ثبت نام خودرو مربوط به قرعه کشی ایران خودرو و سایپا، تیر ماه 1401 در این سامانه بود که اعلام نتایج در مرداد 1401 اعلام شد.

طبق گفته وزیر صمت، رفته رفته شرایط سخت برای ثبت‌نام خودرو حذف می‌شوند و سرانجام قرعه‌کشی نیز حذف خواهد شد. برای مثال، اکنون خودروهایی مانند کوییک S بدون قرعه‌کشی ارائه شده‌اند و برای خودروی شاهین نیز برخی شرایط مانند نداشتن پلاک فعال، حذف شده است. بدیهی است که برای تحقق یافتن وعده‌های وزیر صمت و حذف دائمی قرعه‌کشی خودرو برای تمامی مدل‌ها، تیراژ تولید خودروسازان باید افزایش یابد و تولید خودروهای ناقص نیز به صفر برسد.