راهنمای انتخاب خرید کفش اسپرت

انتخاب و خرید کفش اسپرت مناسب یکی از موضوعات چالش برانگیز برای کسانی است که ورزش می کنند و یا قصد خریدن این نوع کفش را برای فعالیت های روزانه خود دارند. از آنجایی که امروزه مدل های متنوعی از کفش های اسپرت در فروشگاه ها وجود دارد پس باید برای انتخاب آن دقت زیادی را به خرج داد. انتخاب و خرید کفش ورزشی به طور خاص یکی از موضوعات اصلی هر رشته ورزشی و ورزشکاران می باشد و از ویژگی های منحصربفردی برخوردار می باشد. در واقع کفش اسپرت یا کفش ورزشی دارای ویژگی هایی است که سایر کفش ها از آن برخوردار نیستند.

پوشیدن کفش اسپرت راحت و مناسب می تواند از آسیب هایی که ممکن است به پاهای شما وارد آید جلوگیری می نماید.

تفاوت یک کفش ورزشی خوب در تناسب و عملکرد آن است. به عبارتی با آگاهی در مورد قسمت های اساسی یک کفش ورزشی می توانید بهترین انتخاب کفش اسپرت مردانه و کفش اسپرت زنانه و کفش اسپرت بچگانه را در میان انواع استایل ها و برندهای موجود بازار داشته باشید. در فروشگاه اینترنتی مکسی می توانید انواع مدل ها را مشاهده نموده و کفش های اورجینال ورزشی را آفرهای ویژه خریداری نمایید.

راهنمای انتخاب کفش اسپرت و سلامت پا

  • محافظ تاندون آشیل (Achilles tendon): انتخاب کفش اسپرت مناسب سبب کاهش فشار روی تاندون آشیل در اطراف پاشنه پا می شود.
  • Heel Collar یا یقه کفش: این قسمت از کفش محافظ کچ پا بوده و باید از تناسب خوبی با آن برقرار باشد.
  • رویه کفش: رویه کفش روی پای شما را می پوشاند و معمولا از جنس چرم، بافت های مشبک و مواد مصنوعی ساخته می شود. بافت های مشبک در عین حال که سبک وزن هستند امکان تهویه بهتر را نیز ارائه می دهند. استفاده از رویه کفش با الیاف کتان مانع بروز حساسیت ها می شود. همچنین استحکام آن باید به گونه ای باشد که در برابر فشارهای وارده حالت خود را از دست ندهد. کفش ورزشی را انتخاب نمایید که دارای بند باشد. کفش هایی که به جای بند دارای چسبک هستند به هیچ عنوان هنگام ورزش توصیه نمی شوند زیرا این چسبک ها در برابر نیروهای وارده هنگام تغییر جهت ورزشکاران مقاوم نیستند.
  • کفی کفش اسپرت یا Insole: کفی کفش از قوس پای شما محافظت می نماید. کفی های جدا شونده را می توان شست و مجددا برای جلسات بعدی پیاده روی و یا دو استفاده نمود.
  • ژل، فوم یا کفی میانی: وجود این مواد در کفش به زیرساخت کفش کمک نموده و زمانی که پای شما به زمین برخورد می کند ضربه را کاهش می دهند.
  • کفی بیرونی: کفی بیرونی کفش با زمین برخورد دارد. شیارها و آج ها می توانند به حفظ کشش کمک نمایند.
  • سرپنجه کفش یا Toe box: سرپنجه کفش فضای مناسب برای انگشتان پا را فراهم می کند. یک سرپنجه مناسب از بروز پینه یا سخت شدن پوست انگشتان پا جلوگیری می کند.

81

توجه به آناتومی پا هنگام انتخاب کفش اسپرت

پاهای افراد همه به یک شکل و اندازه نیستند. از این رو به منظور بروز مشکلات برای پا باید شکل و اندازه پاهای خود را هنگام خرید کفش های اسپرت در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که کفش اسپرت باید به خوبی با شکل پاهای شما مطابقت داشته باشند. در واقع پاهای شما نباید درون کفش در فشار باشند:

  • توجه به عرض و طول در انتخاب کفش اسپرت: یکی از موارد مهم راهنمای انتخاب کفش اسپرت توجه به عرض و طول کفش می باشد. کفش هایی که بسیار باریک و یا خیلی پهن هستند می تواند باعث بروز پینه یا تاول شوند. اگر سرپنجه کفش ورزشی فضای کافی را برای انگشتان شما فراهم نکنند اختلالاتی نظیر پینه یا شست کژی (خمیدگی قلاب مانند شست پا به طرف پایین) ممکن است بروز کنند.
  • نوع قوس کف پا: تنظیم پیچیده استخوان ها، عضلات، رباط ها و تاندون ها در پای شما قوس های جانبی و طولی کف پا را تشکیل می دهند. زمانی که راه می روید این قوس های انعطاف پذیر به شما کمک می نمایند تا وزن خود را به طور مساوی میان پاهای خود پخش کنید. از این رو قوس کف پا نقش مهمی را در سازگاری پا با سطوح مختلف ایفا می نماید. پس باید کفش ورزشی را برگزینید که به خوبی با قوس کف پای شما مطابقت دارد.

قبل از انتخاب و خرید کفش اسپورت چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

حتی اگر کفش هایی با بهترین طراحی را خریداری کنید اما با پوشیدن آنها احساس راحتی نکنید به هیچ وجه سودمند نخواهد بود. پس بهتر است کفش اسپرت مورد نظر خود را از فروشگاه های معتبری چون مکسی خریداری نموده و قبل از انتخاب نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • قبل از خرید کفش اسپرت و امتحان کفش های جدید در فروشگاه جوراب به پا کنید.
  • سعی کنید در روز مقداری قدم زده باشید و زمانی کفش اسپرت را خریداری نمایید که پاهای شما به بیشترین تغییر سایز در روز رسیده اند.
  • کفش را از فروشگاه های شناخته شده ای مانند مکسی خریداری کنید چرا که در این فروشگاه گزینه های زیادی را جهت انتخاب کفش اسپرت مناسب در اختیار خواهید داشت.
  • اگر یک پای شما بزرگتر از دیگری است، سعی کنید که کفش نو را با پای بزرگترامتحان نمایید.
  • هر دو کفش را پوشیده و تناسب آن را به خوبی کنترل نمایید. انگشتان پای خود را تکان دهید. اگر حتی حداقل 1.3 سانتی متر میان بزرگترین انگشت شما و انتهای کفش شما فاصله ای وجود ندارد باید سایز بزرگتر آن کفش ورزشی را انتخاب کنید.
  • از عرض مناسب کفش اسپرت اطمینان حاصل نمایید. تناسب جانبی کفش در پیاده روی و ورزش بسیار حائز اهمیت است.
  • قبل از خرید کفش اسپرت با آنها کمی قدم بزنید. باید واقعا با کفش های اسپرت جدید احساس راحتی کنید. مطمئن شوید که پاشنه پا در هر دو کفش به گونه ای مناسب جای گرفته و هنگام راه رفتن نمی لغزند.

در مجموع و با توجه به موارد مذکور می توان اذعان داشت که انتخاب درست کفش اسپرت می تواند راحتی و سلامتی را برای شما به ارمغان بیاورد و شما را در هدف رسیدن به تناسب اندام یاری نماید. از آنجایی که پاها، قوزک، ساق و ران های شما در بیشتر فعالیت های ورزشی یا تمرینات تناسب اندام به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند پس باید کفش ورزشی را انتخاب نمایید که فشار وارده بر این قسمت ها را به حداقل رسانده و مانع از آسیب های ورزشی شود. در ضمن این نکته را به خاطر داشته باشید که برای هر فعالیت کفش مخصوص آن را خریداری نمایید مانند دویدن، کوهنوردی، بسکتبال، پیاده روی و ... . با خرید از فروشگاه اینترنتی مکسی می توانید علاوه بر خریداری کفش های اسپرت با بهترین کیفیت و بهترین برندها، از طراحی زیبا و بینظیر آن ها نیز لذت ببرید.