بهترین سایت خرید ارز دیجیتال

اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری در دنیای شگفت‌انگیز و پرتلاطم ارزهای دیجیتال را شروع کنیم، در ابتدا نیاز به یک پلتفرم ارز دیجیتال برای انجام معاملات خود داریم. به این پلتفرم‌ها«صرافی ارز دیجیتال» گفته می‌شود که واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده هستند و به آنها اجازه می‌دهند با استفاده از پول فیات یا آلت‌کوین‌ها، ارز دیجیتال معامله کنند. انتخاب بهترین سایت خرید ارز دیجیتال میان این‌همه پلتفرم کمی دشوار است. کدام صرافی برای خرید ارز دیجیتال بهتر است؟

در واقع هیچ پلتفرم ارز دیجیتالی وجود ندارد که برای همه کاربران بهترین باشد. معامله‌گران باتوجه‌به شرایط، علاقه و هدفشان از خرید ارز دیجیتال، بهترین گزینه را انتخاب می‌کنند.  شاید ما به دنبال خرید یک ارز دیجیتال خاصی باشیم و یا سرعت بالای تراکنش‌ها و همچنین کارمزد کم معاملات برای ما ملاک باشد. برخی از افراد به دنبال خرید ارزهای اصلی مانند شیبا هستند که با یک کلیک می‌توانیم معامله خود را انجام دهید.  در این مقاله می‌خواهیم به بررسی صرافی‌های معتبر ایرانی و خارجی بپردازیم تا برای شروع معاملاتبتوانیم تصمیم‌گیری بهتری را داشته باشیم.

معرفی انواع صرافی های ارز دیجیتال

از نظر ساختاری صرافی‌ها به دودسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند.

 

  1. صرافی متمرکز ارز دیجیتال CEX

صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز که با نماد اختصاصی "CEX" نشان داده می‌شود، یک نهاد متمرکز تمام امور این صرافی‌ها را کنترل و اداره می‌کند. این صرافی‌ها از کاربران خود درخواست احراز هویت می‌کنند که این مسئله با تمام اهداف بلاک‌چین و کریپتوکارنسی در تعارض است. برای مثال صرافی تبدیل یک پلتفرم متمرکز است و برای خرید ارز دوج‌کوین از اینجا در ابتدا باید ثبت‌نام کنیم و مراحل احراز هویت را انجام دهیم.

بر اساس آمارهای به دست آمده، بالای 80 درصد از معاملات در بازار کریپتوکارنسی در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود. در اصل هدف این صرافی‌ها وصل کردن فروشندگان به خریداران است. زمانی که فروشنده سفارش خود را ثبت می‌کند، صرافی به دنبال خریدار مناسب با حجم و قیمت درخواستی فروشنده می‌گردد. اگر این معامله بین خریدار و فروشنده انجام شود، صرافی کارمزد خودش را دریافت می‌کند. پلتفرم‌های معاملاتی «بیت فینکس»، «بایننس» و «کوکوین» از نمونه‌های صرافی متمرکز هستند.

مزایا و معایب صرافی‌های متمرکز

  • کاربر پسند: معامله و سرمایه ‌گذاری در صرافی‌های متمرکز بسیار راحت است و کاربران به راحتی می‌توانند وارد حساب خود شوند و موجودی خود را چک کنند. برخلاف کیف پول‌های کریپتویی و پلتفرم های معاملاتی غیر متمرکز، این پلتفرم‌ها بسیار کاربر پسند هستند و همه چیز در آنها شفاف است.
  • قابل‌اعتماد: صرافی‌های متمرکز به دلیل دارابودن لایه‌های امنیتی بیشتر، قابلیت اعتماد بالاتری در مورد نحوه معامله به کاربران ارائه می‌دهند.
  • احتمال هک شدن: در صرافی‌های متمرکز به دلیل اینکه سرمایه‌ها در یک نهاد واحد متمرکز شده‌اند، گاهی اوقات مورد هجوم هکرها قرار می‌گیرند. برای مثال صرافی " Mt.Gox" که زمانی بزرگ‌ترین شرکت مبادلات ارز دیجیتال بود مورد هجوم هکرها قرار گرفت. در این سرقت حدود 850 هزار بیت‌کوین دزدیده شد و در نهایت موجب ورشکستگی این صرافی گردید.
  • کارمزد معاملات: صرافی‌های متمرکز نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز کارمزد بیشتری دریافت می‌کنند که در معاملات با حجم بالا، یک عدد بسیار چشمگیری می‌شود.
  1. صرافی غیرمتمرکز DEX

صرافی‌های غیرمتمرکز این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند که بتوانند تراکنش‌های همتا به همتا را بدون نیاز به شخص ثالث و یا واسطه‌ای انجام دهند. به دلیل وجود برخی مشکلات در صرافی متمرکز، مانند احراز هویت اجباری و بالا بودن کارمزد معاملات، عده‌ای از کاربران ترجیح می‌دهند که در این‌گونه بسترها فعالیت کنند. این صرافی‌ها به‌صورت غیرمتمرکز اداره می‌شوند و هیچ‌گونه دفتر یا ساختمانی مرکزی برای آنها وجود ندارد.

سرورهای این صرافی‌ها به شکل متمرکز کنترل و اداره می‌شوند اما تمامی تراکنش‌های آنها غیرمتمرکز هستند. هدف اصلی این پلتفرم‌ها ایجاد بستری است که بتوانند در آن از دارایی کاربرانشان در برابر سرقت و کلاهبرداری محافظت کنند.  تأیید اعتبار معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از امضا دیجیتال انجام می‌شود. به همین دلیل سرعت پردازش تراکنش‌های آن از صرافی‌های متمرکز پایین‌تر است. همچنین کاربران می‌توانند بدون نیاز به فاش کردن اطلاعات خصوصی خود از این پلتفرم‌ها استفاده کنند. صرافی‌های «یونی سواپ» و «پنکیک سواپ» نمونه‌هایی از پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز هستند.

مزایا و معایب صرافی غیرمتمرکز

  • کم‌شدن میزان هک: کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز نیازی به انتقال دارایی خود به شخص ثالثی را ندارند و کلید خصوصی هر فردی نزد خودش نگه‌داری می‌شود. هر فرد با نگه‌داشتن کلید خصوصی خود می‌تواند دارایی‌اش را حفظ کند. به همین جهت خطر هک شدن دارایی‌ها وجود ندارد.
  • جلوگیری از دست‌کاری بازار: این پلتفرم‌ها به دلیل ماهیت همتا به همتا، از دست‌کاری بازار جلوگیری و از کاربران خود در برابر پول‌شویی و معاملات جعلی محافظت می‌کنند.
  • فاش نشدن هویت: برای ثبت‌نام در این پلتفرم‌ها نیازی به تأیید هویت (KYC) نیست و کاربران می‌توانند سطح بالاتری از حریم خصوصی و ناشناس بودن را تجربه می‌کنند.
  • پیچیدگی: کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز باید کلید خصوصی  و رمز عبور خود را به‌خاطر بسپارند، در غیر این صورت همه دارایی‌های آنها از بین می‌رود. 
  • عدم پشتیبانی از ارز فیات: صرافی‌های غیرمتمرکز از قابلیت معامله ارزهای فیات با رمزارزها پشتیبانی نمی‌کنند و باعث می‌شود که برای افراد تازه وارد کمی گیج‌کننده باشد.
  • کم بودن حجم نقدینگی: بیش از 80 درصد معاملات کریپتویی در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود به همین دلیل حجم نقدینگی در این پلتفرم‌ها بسیار پایین‌تر است. در نهایت زمان انجام معاملات در آنها طولانی‌تر انجام می‌شود.

بهترین سایت های خرید ارز دیجیتال ایرانی

بازار کریپتوکارنسی در کشور ما بسیار نوپا است و صرافی‌های داخلی از سال 1396 فعالیت خود را شروع کرده‌اند. طی این سال‌ها صرافی‌های زیادی شروع به کار کردند و خدمات خوبی را به کاربران ایرانی ارائه می‌دهند. متأسفانه تحریم‌های کشورهای علیه ایران به بازار ارزهای دیجیتال هم رسیده است و ایران در لیست تحریم بسیاری از صرافی‌های خارجی قرار گرفته است.  به همین دلیل هر روز بر تعداد کاربرانی که مایل‌اند از پلتفرم داخلی استفاده کنند، افزوده می‌شود. در ادامه لیستی از بهترین صرافی هار ارز دیجیتال ایرانی را معرفی می‌کنیم.

  1. تبدیل

41

صرافی تبدیل در مدت‌زمان کوتاهی که فعالیت خود را آغاز کرده است، توانست جای خود را میان معامله‌گران برتر بازار پیدا کند. کارکردن با این پلتفرم تا حدودی فضای معامله در بایننس را برای ما تداعی می‌کند. تیم توسعه‌دهنده این صرافی یک محیط امن با کاربری آسان را برای معامله کردن کاربران خود ایجاد کرده‌اند. یکی از ارکان اصلی این صرافی معتبر، بنیان‌گذاران آن هستند و تیم تبدیل از متخصصین باتجربه در حوزه سرمایه‌گذاری، مالی و تکنولوژی تشکیل شده‌است.

هدف اصلی تبدیل از ساخت این صرافی، ایجاد یک فضای امن است که کاربران ایرانی بتوانند در کمال امنیت، راحتی و بدون واسطه با یکدیگر به معامله بپردازند. از بیشتر رمزارزهای موجود در بازار کریپتو پشتیبانی می‌کند و با ارائه کردن ابزارهای معاملاتی حرفه‌ای، نیاز کاربران ایرانی را برطرف می‌کند تا از محدودیت‌های صرافی‌های خارجی خلاص شوند. با ثبت‌نام در صرافی تبدیل می‌توانیم به‌راحتی واریز و برداشت تومانی ومعامله ارز دیجیتال داشته باشیم.

مزایای صرافی ارز دیجیتال تبدیل

  • تیم پشتیبانی صرافی تبدیل همراه ما هستند و راهنمایی‌های لازم را از طریق چت آنلاین و تلفن به ما می‌رسانند.
  • دارای کیف پول اختصاصی امن است و می‌توانیم دارایی دیجیتالی خود را روی این کیف پول امن نگهداری کنیم و در صورت نیاز به آدرس‌های دیگر منتقل کنیم.
  • دارای ابزارهای حرفه‌ای خریدوفروش مانند حد ضرر (stop loss) و OCO است و با کمک آن می‌توانیم ریسک معاملات خود را کم کنیم.
  • طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال را پوشش می‌دهد. در هنگام نگارش این مقاله بیش از 70 ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند.
  • ویدئوهای آموزشی و همچنین مراحل ثبت‌نام در صرافی تبدیل به‌صورت رایگان در اختیار کاربران وجود دارد.
  • فرآیند احراز هویت در کمتر از 24 ساعت انجام می‌شود و پس از اتمام این مراحل می‌توانیم تا سقف 500 میلیون تومان در هر روز معامله انجام دهیم.
  • چنانچه برای شروع معامله با این صرافی نیاز به مشاوره و راهنمایی داشته باشیم می‌توانیم از مشاوره رایگان با کارشناسان تبدیل استفاده کنیم.
  1. والکس

دومین صرافی برتر و همچنین معتبر در ایران، صرافی والکس است که تیم توسعه‌دهنده آن را دانشجویان دانشگاه تهران و شریف تشکیل می‌دهند. این صرافی مدعی است که چیزی حدود 8 هزار کاربر فعال دارد که در این پلتفرم مشغول ‌ترید کردن هستند. احراز هویت در این صرافی در دو مرحله انجام می‌شود و کافی است با دردست‌داشتن مدارک هویتو ضمانت‌نامه کتبی، یک عکس سلفی از خودمان بگیریم و ارسال کنیم تا حساب کاربری ما تأیید شود.

مزایا صرافی ارز دیجیتال والکس

  • ایجاد یک محیط امن برای انجام معاملات و حفظ دارایی‌های مشتریان
  • دارای تیم پشتیبانی قوی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگویی سؤالات ما هستند.
  • دارای یک طرح ویژه که موجب پایین آمدن کارمزد معاملات می‌شود.
  • امکان اردر گذاشتن خارج از قیمت برای جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان.
  1. اوکی اکسچنج

صرافی اوکی اکسچنجتوسط شرکت «آماتیس» و از سال 1396 فعالیت خود را در حوزه ارزهای دیجیتال آغاز کرده‌ است. این صرافی یکی از برترین پلتفرم‌های ایرانی به شمار می‌رود زیرا همواره با افزایش سطح کیفی خدمات، سعی در ارائه یک بستر معاملاتی پیشرو، امن و مطمئن برای کاربران خود دارد. در این صرافی نیز برای جلوگیری از پول‌شویی و کلاهبرداری اینترنتی لازم است از طریق ارائه اطلاعات هویتی و بانکی، تأیید هویت نماییم. در صورت تأیید اطلاعات شخصی، شماره همراه و اطلاعات بانکی، تأیید هویت پس از 24 ساعت توسط کارشناسان این صرافی انجام می‌شود.

مزایا صرافی اوکی اکسچنج

  • معاملات در این صرافی با سرعت بالایی انجام می‌شوند.
  • رابط کاربری آسان و خوبی دارد و افراد آماتور و تازه‌کار به‌راحتی می‌توانند با آن کار کنند.
  • دارایی یک وبلاگ تخصصی است که مقالات آموزشی در حوزه ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند.
  • داشتن امنیت بالا و همچنین کیف پول سرد به‌منظور نگه‌داری از دارایی کاربران به‌صورت آفلاین.
  1. تترلند

یکی دیگر از بهترین سایت خرید از دیجیتال ایرانی، صرافی تترلند است. این پلتفرم به‌صورت اختصاصی خریدوفروش تتر را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است. کاربران می‌توانند سرمایه خود را با خیالی آسوده به استیبل کوین تتر تبدیل کنند. صرافی تترلند در اواخر سال 1396 فعالیت خود را باقدرت شروع کردو در سال 1398 دست به یک اقدام جالب و خلاقانه زد. این صرافی سیستم احراز هویت دوعاملی را ابداع کرد و این اقدام امنیتی باعث شد تا طرف‌داران زیادی را به خود جذب کند. سپس با رونمایی از اپلیکیشن رسمی تترلند، نحوه خریدوفروش ارز دیجیتال را برای کاربران خود بسیار آسان کرد.

مزایا صرافی تترلند

  • سرعت انجام معاملات در این صرافی بسیار بالا است.
  • بهترین قیمت ارز تتر را در میان صرافی‌های دیگر به کاربرانش ارائه می‌دهد.
  • صرافی تترلند امنیت را برای کاربرانش تضمین می‌کند.
  • انجام معاملات کارمزد پایینی دارد و در این صرافی عملاً ما کارمزدی را پرداخت نمی‌کنیم.
  1. صرافی ارز دیجیتال بیت پین

صرافی بیت پین به‌منظور ایجاد یک تجربه کاربری متفاوت از جدیدترین ابزار و تکنولوژی‌های بازار بهره گرفته است. این صرافی در سال 1399 باهدف فراهم‌سازی بستر معاملاتی ایمن و قابل‌اعتماد راه‌اندازی شد. صرافی بیت پین محصول شرکت «سنا ایمن مبادله» است که یکی از برجسته‌ترین شرکت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری است. امنیت این صرافی با استفاده از مجموعه ابزاری فنی و تکنیک‌هایی مانند «Cold Storage» و فرآیند احراز هویت دوعاملی به بهترین نحو انجام می‌شود.

مزایا صرافی ارز دیجیتال بیت پین

  • پشتیبانی از نسخه‌های وب، اندروید و ios
  • پوشش طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال
  • امکان معامله با جفت ارزهای مختلف
  • امکان ثبت سفارش به صورت معمولی و یا شرطی با امکان مشخص کردن حد ضرر و سود

بهترین سایت های خرید ارز دیجیتال خارجی

در دنیای کریپتوکارنسی بیش از 527 صرافی ارز دیجیتال در نقاط مختلف دنیل در حال فعالیت هستند که قطعاً نام معتبرترین آنها را شنیده‌اید. در انتخاب صرافی ارز دیجیتال خارجی باید وسواس بیشتری به خرج بدهیم، زیرا برخی از این پلتفرم‌ها کشور ایران را در لیست تحریم خود قرار داده‌اند. برای انتخاب بهترین سایت خرید ارز دیجیتال خارجی، باید فاکتورهایی مانند کارمزد معاملات، امنیت، ارزهای لیست شده، نقدینگی و دسترسی را در نظر بگیریم. در ادامه لیستی از بهترین صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

  1. کوکوین Kucoin

42

صرافی کوکوین در سال 2017 راه‌اندازی شد و در مدت‌زمان کوتاهی به یکی از قدرتمندترین و بزرگ‌ترین پلتفرم‌های جهان تبدیل شد و حالا 10 میلیون کاربر در بیش از 200 کشور در دنیا دارد. کاربران این صرافی از طریق سایت و اپلیکیشن موبایلی می‌توانند به ویژگی‌ها و معاملات دسترسی داشته باشند. اگر به دنبال صرافی می‌گردیم که طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند، کوکوین می‌تواند گزینه خوی برای شروع سرمایه‌گذاری ما باشد. متأسفانه کوکوین در سال 2020 مورد حمله هکرها قرار گرفت و حدود 280 میلیون دلار ارز دیجیتال به سرقت رفت. ازآنجایی‌که این دارایی‌ها تحت پوشش بیمه بودند، بازیابی شدند اما این اتفاق و نقص امنیتی کمی‌نگران کننده است.

مزایا صرافی کوکوین

  • پشتیبانی بیش از 600 ارز دیجیتال
  • کارمزد کم
  • کاربری جذاب و دسترسی آسان

 

  1. کوینکس CoinEx

صرافی کوینکس فعالیت خود را از سال 2017 میلادی در بازار ارزهای دیجیتال شروع کرده است. دفتر مرکزی این صرافی در شهر هنگ‌کنگ قرار دارد و توسط شخصی به نام «هانگ هایپو» راه‌اندازی شده‌است. هرچند که مدت‌زمان کوتاهی است که این صرافی شروع به کارکرده اما توانسته متخصصان زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله امور مالی و اینترنتی را جذب کند و در حال پیشرفت باشد. باتوجه‌به رتبه سایت الکسا این صرافی می‌بینیم که بیش از 67% کاربران این صرافی را ایرانیان تشکیل داده‌اند. ارزهای پشتیبانی شده در این صرافی به بیش از 199 ارز می‌رسد و طبق آمارهای سایت کوین مارکت کپ، صرافی کوینکس 437 جفت ارز در بازار دارد.

مزایا صرافی ارز دیجیتال کوینکس

  • وجود سیستم معاملاتی اختصاصی برای کاربران
  • عدم وجود تحریم علیه کاربران ایرانی
  • راحتی کار برای معامله‌گران و کاربران به‌واسطه اپلیکیشن صرافی
  • برداشت تا سقف 1 میلیون دلار پس از انجام مراحل احراز هویت
  • امکان استفاده از کیف پول Viawallet
  1. صرافی ارز دیجیتال OKX

صرافی OKX از سال 2017 فعالیت خود را شروع کرده است و یک دفتر مرکزی در سیشل و دفاتر دیگری در سراسر جهان دارد.  بر اساس آمار پلتفرم کوین مارکت کپ، در رده چهاردهم صرافی‌های ارزهای دیجیتال قرار گرفته است و ادعا می‌کند بیش از 20 میلیون کاربر در 100 کشور دنیا دارد. صرافی اوکی‌اکس، دو محیط مبتدی و پیشرفته برای معامله سرمایه‌گذاران تازه‌کار و حرفه‌ای در نظر گرفته است. همچنین حدود 300  ارز دیجیتال از جمله بیت‌کوین، اتریوم و دوج‌کوین در این صرافی لیست شده‌اند.

مزایا صرافی OKX

  • کارمزد معاملاتی کم
  • خرید راحت از طریق کیف پول دیجیتالی
  • دارای منابع آموزشی تخصصی
  • ویژگی‌های امنیتی پیشرفته

بررسی سایر روش های خرید ارز دیجیتال

روش‌های زیادی برای خرید ارز دیجیتال وجود دارد که اصلی‌ترین آن خرید از صرافی‌ها است. درحالی‌که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، بسیار پرریسک و پرخطر است اما برخی به دلایلی نمی‌خواهند از صرافی‌ها استفاده کنند. راه‌کارهای جایگزین دیگری نیز وجود دارد که شما می‌توانید ارز دیجیتال موردنظر خود را خریداری کنید. در ادامه برخی از روش‌های خرید ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

  • خرید از صرافی بدون احراز هویت: برخی از افراد به دلایلی نمی‌خواهند اطلاعات خود را فاش کنند و به دنبال خرید ارز دیجیتال در صرافی‌های هستند که احراز هویت در آنها اجباری نیست. این پلتفرم‌ها خیلی اطلاعات دقیقی از خود ارائه نمی‌دهند و اغلب طرفداران بسیار کمی دارند. امکان کلاهبرداری و دزدیده شدن دارایی دیجیتالی در این پلتفرم‌ها زیاد است. این صرافی‌ها خیلی قابل‌اعتماد نیستند و بهتر است از صرافی‌های معتبر و مطمئن برای خرید دارایی دیجیتالی خود استفاده کنیم.
  • خرید از اشخاص: می‌توانیم ارز دیجیتال موردنظر خود را از فردی مطمئن خریداری کنیم. در این مواقع شخص فرستنده آدرس کیف پول شخص گیرنده را می‌گیرد و ارزهای موردنظر را منتقل می‌کند. برخی از افراد هستند که از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، خریدار یا فروشنده ارز دیجیتال را پیدا می‌کنند. این روش را اصلاً توصیه نمی‌کنیم زیرا ما نباید با فردی که او را نمی‌شناسیم معامله کنیم. هیچ تضمینی وجود ندارد پس از آنکه ما پول را به حساب شخص واریز کردیم، ارز دیجیتال را به حساب ما واریز کند.  
  • خرید ارز دیجیتال از دستگاه‌های خودپرداز: حدود 62 کشور در دنیا دستگاه خودپرداز ارز دیجیتال دارند که می‌توانیم رمزارز موردنظر را از آن خریداری کنیم. این دستگاه‌ها هیچ اطلاعات هویتی را از ما نمی‌گیرند و فقط از اطلاعات ذخیره شده در کارت استفاده می‌کنند. تنها مشکلی که این دستگاه‌ها دارند کارمزد زیاد آنها است.

کلام آخر

در این مطلب بهترین سایت خرید ارز دیجیتال را معرفی کردیم. اینکه کدام یک از این صرافی‌ها برای ما بهتر هستند به نحوه سرمایه‌گذاری، استراتژی معاملاتی و نیاز ما بستگی دارد. بهتر است برای شروع کار سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال از صرافی‌های ایرانی به‌جای پلتفرم‌های خارجی استفاده کنیم. برخی از صرافی‌های خارجی کشور ایران را در لیست تحریم خود قرار داده‌اند و در صورت مشاهده آی‌پی ایرانی حساب را می‌بندند و دارایی‌های ما را بلوکه می‌کنند. به همین دلیل بهتر است در پلتفرم‌های ایرانی سرمایه‌گذاری دیجیتالی خود را شروع کنیم. 5 صرافی ایرانی که در این بلاگ معرفی کردیم به لحاظ سابقه و نظرات کاربرانشان در حال حاضر از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی هستند.

بهتر است برای شروع سرمایه‌گذاری به این مباحثی که در این صفحه عنوان شد اتکا نکنیم و تحقیق  و بررسی گسترده‌تری را انجام دهیم. همان‌طور که بارها گفته شده‌است در این دنیا هرکسی مسئول سرمایه خودش است پو ما باید از دارایی‌های خود محافظت کنیم.