تفاوت لپ تاپ با کامپیوتر | کامپیوتر بخرم یا لپ تاپ؟

هنگامی که شما قصد خرید کامپیوتر (رایانه) را داشته باشید، احتمالا بر سر دوراهی خرید لپ تاپ و کامپیوتر رومیزی قرار می‌گیرید و با چالش‌های زیادی برای انتخاب از بین این دو مورد مواجه می‌شوید. همچنین در طی سال‌های گذشته، با قوی‌تر شدن لپ تاپ‌ها از لحاظ سخت‌افزاری، بحث این‌که  لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر شخصی، دوباره قوت گرفته است. برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، باید با معیار‌های انتخاب و همچنین ویژگی‌های هر یک از این محصولات آشنا باشید تا بتوانید بر این اساس بهترین گزینه را انتخاب نمایید. در ادامه، به بررسی و مقایسه‌ی این دو نوع از کامپیوترهای امروزی، می‌پردازیم.

مقایسه نمایشگرها

امروزه حتی با وجود فراگیر شدن نمایشگر‌های 4K، مهم‌ترین عامل کیفتی درنمایشگر به نرخ تازه‌سازی تصویر، نوع پنل به‌کار رفته (IPS ،LED و…) و اندازه‌ آن محسوب می‌شود.

نمایشگرهایی که در لپ تاپ‌های کنونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، هم از پنل‌های با کیفیت‌ و هم از نرخ تازه‌ سازی متفاوت بهره می‌برند. نمایشگرهای کامپیوتر نیز وضعیت مشابهی دارند. بیشترین تفاوت بین نمایشگر کامپیوتر و لپ تاپ، اندازه آن است. بزرگ‌ترین نمایشگر موجود در لپ تاپ‌ها در حال حاضر 20.1 اینچ است. در همین حال کاربران هنگام خرید کامپیوتر، می‌توانند نمایشگرهایی تا 50 اینچ با اشکال مختلف را خریداری کنند که باعث برتری کامپیوتر نسبت به لپ‌تاپ می‌شود.

از طرف دیگر قیمت نمایشگر‌های باکیفیتی که با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی یا بالاتر عرضه می‌شوند، نسبتاً زیاد است. حتی کابران گاهی مجبور می‌شوند تا به اندازه ۳۰ درصد مبلغ خرید کامپیوتر، فقط برای خرید مانیتور هزینه کنند. درحالی که  به علت سایز کوچک‌تر نمایشگرها در لپتاپ‌ها، قیمت به صورت تقریبی نسبتاً پایین‌تر است.

مقایسه قدرت سخت افزاری کامپیوتر و لپ تاپ

به طور معمول قدرت لپ‌ تاپ‌ها در پردازش‌های گرافیکی از کامپیوتر‌ها کمتر است. البته این تفاوت امروزه به حدی چشمگیر نیست که در انتخاب بین این دو تاثیر زیادی بگذارد، اما برای افرادی که علاقه‌ زیادی به بازی‌های کامپیوتری دارند، همین تفاوت اندک نیز بسیار اهمیت دارد.

همچنین در بخش CPU نیز قدرت کامپیوترها بیشتر از لپ تاپ‌ها است. در حال حاضر قوی‌ترین پردازنده‌ موجود برای کامپیوتر چندین برابر از قوی‌ترین پردازنده‌ لپ تاپ‌ها قوی‌تر است. حتی پردازنده‌های مخصوص لپ تاپ در مقایسه با پردازنده‌های هم‌رده‌ خود در کامپیوترها فرکانس کمتر و در نتیجه قدرت کمتری دارند. زیرا شرکت‌های سازنده‌ لپ تاپ فرکانس پردازنده‌های مخصوص لپ تاپ‌ها را تا حدودی کاهش می‌دهند تا در مصرف باتری آنها صرفه جویی شود و دستگاه شارژدهی بهتری داشته باشد. پس اگر گیمر هستید، خرید کامپیوتر رومیزی انتخاب مناسب‌تری برای شما محسوب می‌شود.

اما در بخش RAM تفاوت زیادی در بین لپ تاپ‌ها و کامپیوتر‌های رومیزی وجود ندارد.

 

سهولت استفاده و قابلیت حمل نقل

معمولاً استفاده از لپ‌تاپ‌ بسیار آسان تر از کامپیوترها است، مخصوصا اگر شما کارمند یا دانشجو هستید و نیاز دارید دائما با سیستم خود در ارتباط باشید. لپ تاپ به علت وزن کمی که دارد، همیشه و همه جا می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند.

برخی از نمایشگر‌های لپ‌تاپ‌های مدرن، از سنسورهای لمسی پشتیبانی می‌کنند و قابلیت جدا کردن کیبورد را نیز دارند. آن‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شوند و به شما اجازه می‌دهند که از آنها به عنوان یک تبلت نیز استفاده کنید. همچنین لپ تاپ‌ها فضای بسیار کمتری را به نسبت کامپیوتر اشغال می‌کند و بدون نیاز به کابل‌های متعدد می‌توانند کار کنند و به همین دلیل به راحتی قابل حمل و نقل هستند.

شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت کامپیوتر یا خرید آن به فروشگاه اینترنتی اگزو مراجعه کنید و تجربه‌ای مطمئن از خرید اینترنتی خود داشته باشید.

101

 

قابلیت ارتقا و تعمیر

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین لپ تاپ و کامپیوتر، قابلیت ارتقا و تعمیر آن‌هاست. با خرید کامپیوتر رومیزی، شما به راحتی و بدون هیچ مشکلی، می‌توانید سیستم کامپیوتر خود را ارتقا دهید و در صورت وجود مشکل آن را به راحتی تعمیر کنید یا قطعات آن را جایگزین کنید. اما طراحی لپ‌تاپ‌ها گونه‌ای است که تنها RAM آنها قابل ارتقا است. گاهی حتی قطعات یک لپ‌تاپ‌ نیز به سختی پیدا می‌شود و تعمیرات آنها نیز باید دست افراد متخصص انجام شود.

 

102

جمع بندی

اگر شما به قدرت سخت افزاری زیادی برای کارهای گرافیکی یا ویرایش ویدئو و اجرای بازی‌ها در بالاترین نرخ فریم نیاز دارید و زیاد از خانه خارج نمی‌شوید، خرید کامپیوتر گزینه بهتری برای شما است.

اما اگر دانشجو هستید و یک رایانه قابل حمل نیاز دارید که بتواند از پس فعالیت‌های روزمره بر بیاید و حتی تجربه‌ای معمولی از گیمینگ را برای شما فراهم کند، خرید لپ تاپ بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود.

فروشگاه آنلاین اگزو (Exo.ir) ، یک فروشگاه تخصصی در حوزه محصولات رایانه‌ای و نماینده‌ی فروش بسیاری از برندهای معتبر گیمینگ از قبیل ریزر٬ رپو٬ ام‌اس‌آی، ایسوس٬ لاجیتک و...   است که از سال ۹۵ کار خود را با هدف ارائه‌ی خدمات اعم از فروش و مشاوره تخصصی کالاهای گیمینگ آغاز کرد. شما می‌توانید برای خرید کامپیوتر و لپ‌تاپ‌های روز دنیا به فروشگاه اگزو مراجعه کنید و تجربه‌ای دلنشین از خرید اینترنتی خود داشته باشید.