پرداخت بدون توقف عوارض بزرگراه چگونه است؟

طبق گزارش تجارت نیوز، عوارضی‌های بین ‌جاده‌ای در سال گذشته 800 میلیارد تومان درآمد داشته‌اند که یک سوم این درآمد صرف تعمیر و نگهداری جاده‌ها می‌شود. برای پرداخت این دسته از مالیات‌های ضروری، تا چند سال پیش روش ساده و سرراستی وجود داشت؛ در صف‌های طولانی عوارضی می‌ایستادیم و گاهی ساعت‌ها معطل می‌شدیم تا بتوانیم هزینه عبور از گیت عوارضی را در اتوبان‌های شلوغ بپردازیم. با این حال خدمات الکترونیکی مدت نه‌چندان زیادی است که به کمک شهروندان آمده‌اند تا سرعت و امنیت را به زندگی آن‌ها هدیه دهند. در این مطلب با یکی از بهترین اقدامات سازمان راه و شهرسازی یعنی پرداخت بدون توقف عوارض بزرگراه و روش‌های آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

آشنایی با 4 روش پرداخت عوارض آزادراهی

در حال حاضر معمولا یک یا دو لاین از خطوط عوارضی‌های آزادراهی، به پرداخت بدون توقف عوارض بزرگراه اختصاص داده می‌شود. این به آن معناست که اگرچه تمامی صاحبان خودروهای شخصی و باری می‌توانند از پرداخت در محل عوارض آزادراه بهره‌مند شوند، با این حال اکثر افراد روش های‌ آنلاین را برای پرداخت عوارض آزادراهی انتخاب می‌کنند. امروزه بسیاری از خدمات مربوط به خودرو مانند خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث و بدنه،‌ پرداخت مالیات خودرو و سایر موارد از روش‌های آنلاین و بدون دردسر است. اگر شما هم مایلید این ایستادن‌های طولانی در صف عوارضی را از زندگی خود حذف کنید، در یادگیری این 4 روش با ما همراه باشید.

1. سامانه آیتول؛ بهترین راه پرداخت عوارض آزادراهی

بدون آنکه حوصله شما را سر ببریم، بهترین، سریع‌ترین و امن‌ترین روش پرداخت بدون توقف عوارض بزرگراه را به شما می‌آموزیم. همین حالا وارد سایت آیتول به آدرس Itoll.ir بشوید و گزینه «عوارض خودرو» را انتخاب کنید. در این صفحه می‌توانید با وارد کردن شماره پلاک خودرو، نسبت به استعلام و پرداخت عوارض و بدهی‌های ماشین خود اقدام کنید.

دلیل آن که اعتقاد داریم سامانه آیتول بهترین راه  پرداخت عوارض به‌شمار می‌آید، آن است که پرداخت جریمه عوارضی در این سامانه فقط با استفاده از شماره پلاک خودرو و در کسری از ثانیه انجام می‌شود؛ بنابراین کافی است بعد از هر سفر، سری به آیتول بزنید تا با پرداخت به‌موقع، مشمول جریمه‌های سنگین عوارضی‌ها نشوید.

2. پرداخت عوارض آزادراهی به کمک برچسب‌های الکترونیکی

دومین روش برای پرداخت بدون توقف عوارض بزرگراه، استفاده از برچسب‌های الکترونیکی بانک مسکن است. برای این کار کافی است قدم‌های زیر را دنبال کنید:

1. وارد سایت عوارضی بانک مسکن شوید.

2. نسبت به خریداری برچسب اقدام کنید.

3. اطلاعات خودرو و صاحب آن را وارد کنید.

4. برچسب الکترونیکی خود را به میزان دلخواه شارژ کنید.

5. در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، از پرداخت بدون توقف لذت ببرید.

 این طرح با همکاری میان بانک مسکن و اداره راه و شهرسازی صورت گرفته است. در انتخاب روش پرداخت عوارض آزادراهی بانک مسکن، با هر بار عبور از دوربین‌های عوارضی، میزان جریمه به‌صورت خودکار از حساب شما کم می‌شود؛ بنابراین فقط برای شارژ کردن حساب خود نیازمند سر زدن به سامانه عوارضی بانک مسکن خواهید بود.

هرچند این روش باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود؛ اما فرایند ثبت‌نام و دریافت برچسب برای برخی افراد دشوار است و هم‌چنین نیاز به پرداخت هزینه و صرف زمان دارد؛ ازاین‌رو اغلب افراد به دنبال راه‌کارهای ساده‌تر می‌گردند.

2

3. پرداخت عوارض اتوبان از طریق خودپرداز؛ بدون اینترنت پرداخت کنید!

اگر طرفدار روش‌های سنتی هستید، یک گزینه برای پرداخت عوارض آزادراهی بدون نیاز به اینترنت  به شما معرفی می‌کنیم؛ خودپرداز بانک‌های مختلف. در این روش کافی است به یکی از خودپردازهای نزدیک محل زندگی خود مراجعه کرده و از گزینه خدمات، پرداخت قبض را انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که اگر این روش را انتخاب می‌کنید، ابتدا باید نسبت به دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت از سامانه آیتول اقدام کرده باشید؛ بنابراین شما می‌توانید علاوه‌بر خدماتی مانند پرداخت خلافی ماشین، درخواست معاینه فنی و خرید یا تمدید بیمه بدنه خودرو، استعلام بدهی عوارض بزرگراه‌ها را نیز در این سامانه انجام دهید و برای پرداخت، به‌سراغ یکی از خودپردازهای نزدیک به محل زندگی خود بروید.

4. سامانه پیمان؛ سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض بدون امکان استعلام میزان بدهی

آخرین روش برای پرداخت بدون توقف عوارض بزرگراه، سامانه پیمان است. پیمان یک سرویس برداشت مستقیم به شمار می‌آید که با اتصال به حساب بانکی شما، فرایند پرداخت عوارضی را کوتاه‌تر می‌کند؛ بنابراین با هر بار عبور خودروی شما از باجه‌های عوارضی، به‌صورت مستقیم مبلغ جریمه از حساب بانکیتان کم می‌شود.

اگرچه در این روش دیگر نیازی به خرید برچسب، شارژ مجدد حساب یا حتی مراجعه حضوری به خودپردازها را ندارید، با این حال امکان استعلام میزان بدهی یا مشاهده ریز جزئیات عوارضی‌ها برای مالکان خودرو میسر نیست و با وجود راحتی، این روش محبوبیت چندانی ندارد، زیرا در روش کسر مستقیم از حساب بانکی، اجازه برداشت از حساب به شخص ثالثی داده می‌شود و امنیت کافی ندارد.

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی چقدر است؟

متاسفانه پرداخت دیرهنگام یا پرداخت نکردن عوارض آزادراهی، می‌تواند شما را مشمول پرداخت جریمه کند. بسیاری از افراد با الکترونیکی ‌شدن فرایند پرداخت عوارض، نسبت به پرداخت آن بی‌اهمیت شده یا به کلی آن را فراموش می‌کنند. بد نیست بدانید که جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراه، معادل 20% نرخ عوارض مصوب آزادراه (محل تردد) تعیین شده بود. همچنین در صورتی که بیشتر از یک ماه از عدم پرداخت جریمه عوارض اتوبان، گذشته باشد، جریمه دیرکرد نیز به اصل مبلغ جریمه افزوده می‌شود که معادل 2% مجموع «عوارض آزادراه + جریمه عوارضی» است. این جریمه دیرکرد، بصورت ماهانه محاسبه می‌شود و در صورت عدم پرداخت، تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.

3

 

پرداخت سریع و مطمئن عوارض آزادراهی با آیتول

در این مطلب با 4 تا از بهترین روش‌های پرداخت بدون توقف در بزرگراه‌ها آشنا شدیم. در یک نگاه کلی می‌توان گفت اگر به‌دنبال یک روش دائمی، سریع و آسان برای استعلام و پرداخت قبوض مرتبط با خودروی خود می‌گردید، سامانه آیتول همراهی بی‌نظیر برای شما خواهد بود.

در آیتول علاوه بر امکان استعلام بدهی عوارضی و پرداخت آن، می‌توانید نسبت به خرید و تمدید بیمه خودرو، استعلام و پرداخت جریمه‌های ماشین و حتی درخواست آنلاین وقت معاینه فنی اقدام کنید. کافی است وارد وبسایت itoll.ir شوید و از میان خدمات موجود، یکی را به دلخواه برگزینید. راهنمای ساده و کاربردی سایت به شما می‌گوید که در هر مرحله چه اطلاعاتی را باید وارد کنید. پس از آن فرایند عملیات با سرعتی بیشتر از همیشه انجام خواهد شد. همچنین اگر درباره نحوه کار با سامانه آیتول یا بهره‌گیری از خدمات آن دچار مشکل شدید، پشتیبانی 24 ساعته آیتول با شماره تلفن 02189518010 همراه شماست.