انواع المنت های حرارتی

المنت های صنعتی یکی از پرکاربردترین قطعات در دنیای صنعت می باشند. این قطعات به علت کاربردهای گسترده ای که دارند به انواع و اقسام مختلفی تقسیم می شوند. در این مقاله از افکار نیوز قرار است انواع مختلف المنت های حرارتی را معرفی کرده و کاربردهای هر کدام را شرح دهیم. اگر شما هم به مبحث المنت ها علاقه مندید، ما را تا انتها همراهی کنید.

المنت حرارتی چیست؟

المنت حرارتی قطعه ای است که انرژی الکتریکی را دریافت می کند و آن را تبدیل به انرژی گرمایی می کند. المنت های حرارتی به علت بهینه بودن، قیمت پایین تر و چندین مزایای دیگر جایگزین روش های قدیمی برای ایجاد گرما شده اند. به علت کاربردهای متنوع، انواع مختلفی از این المنت ها تولید و به بازار عرضه می شود در ادامه مقاله درباره انواع مختلف المنت ها توضیحاتی را ارائه می کنیم.

انواع المنت حرارتی کدامند؟

المنت های حرارتی به طور کلی به 8 دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • المنت استخری
  • المنت میله ای
  • المنت فشنگی
  • المنت سرامیکی
  • المنت کویل هیتر
  • المنت فلنج دار
  • المنت کوره ای
  • المنت تسمه ای

در ادامه درباره پرکاربردترین انواع المنت ها توضیح خواهیم داد.

1)     المنت استخری

11

در سالیان نه چندان دور از روش های سنتی برای گرم کردن آب استخرها استفاده می شد تا اینکه با ظهور المنت های استخری، روش های سنتی به طور کامل از بین رفتند و جای خود را به این المنت ها دادند. از جمله مزایای اصلی المنت استخری نسبت به روش های قدیمی تر، مصرف بهینه انرژی و ایجاد گرمای پیوسته در سرتاسر استخر می باشد. این ویژگی باعث می شود آبزیان داخل استخر دچار بیماری نشوند و طول عمر آن ها نیز بالاتر برود. نکته ای که هنگام خرید المنت استخری باید به آن توجه کنید این است که این المنت ها برای استخرهای با اندازه کوچک و متوسط مناسبند و بهتر است برای استخرهای بزرگتر از روش های جایگزین استفاده شود. مزیت دیگر المنت های استخری این است که صدای بسیار کمی دارند و هم با برق شهری و هم سه فاز می توان از این المنت ها استفاده کرد.

2)   المنت سرامیکی

المنت های استخری به دوام بالا و طول عمر بیشتر معروفند اما باید توجه داشته باشید که ضربه می تواند سطح سرامیکی این المنت را دچار آسیب کند و باعث از کار افتادن آن شود. پس المنت سرامیکی طول عمر بالایی دارد به شرط آن که ضربه محکم به آن وارد نشود یا از ارتفاع سقوط نکند. از المنت های سرامیکی در صنایع مختلفی همچون: تزریق پلاستیک، تولید لاستیک خودرو، تزریق آلومینیوم، صنایع کفاشی، دستگاه های بسته بندی و بسیاری دیگر از صنایع استفاده می شود.

3)  المنت کویل هیتر

از المنت های کویل هیتر بیشتر در فضاهای محدود استفاده می شود. معمولا در فضاهای صنعتی کمتر با محدودیت مکان مواجهیم پس می توان نتیجه گرفت این المنت ها بیشتر در لوازم خانگی کاربرد دارد. به طور مثال در چای ساز، قهوه ساز، اجاق گاز، اتو و کلی دیگر از وسیله های گرماده از المنت کویل هیتر استفاده می گردد. یکی دیگر از ویژگی ها و تمایزات این المنت نسبت به سایر المنت های حرارتی این است که در ابعاد و اشکال مختلف نظیر مربع، دایره و مثلث تولید می‌شود به همین دلیل کارایی بیشتر و متنوع تری را دارد. این المنت از نیکل کروم و فلز ضد زنگ تشکیل می‌شود که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

4)   المنت کوره ای

12

همان طور که از نام آن نیز پیداست، المنت کوره ای در کوره ها و مکان هایی که به ایجاد گرمای بالای 500 درجه سانتی گراد نیاز داریم استفاده می شود. علاوه بر کوره ها از این المنت در عملیات ذوب و حرارتی نیز استفاده های گسترده ای می شود. برای بالا بردن مقاومت المنت های کوره ای در برابر گرمای بالا، از آلیاژ کروم استفاده می شود. جالب است بدانید نوعی از المنت کوره ای به نام مقاومتی وجود دارد که کاربرد غیر کوره ای دارد و از آن بیشتر در صنایع آزمایشگاهی، پخت سرامیک و ... استفاده می شود.

5)   المنت میله ای

المنت میله ای پرکاربردترین نوع المنت حرارتی به شمار می رود. از جمله دلایل محبوبیت بالای این نوع از المنت ها می توان به قیمت مناسب، شکل پذیری و انعطاف پذیری مناسب و مقاومت بالا اشاره کرد. از المنت های میله ای در دستگاه های جوجه کشی، ماشین لباسشویی، آبگرمکن دیواری، سماور و کتری، سردخانه، گلخانه، مرغداری، آزمایشگاه ها و .... استفاده می کنند. هنگام خرید المنت میله ای باید توجه کنید که حتما از مواد اولیه درجه یک استفاده شده باشد چرا که استفاده از مواد اولیه نامرغوب باعث خرابی زودرس این قطعه و آسیب به کل سیستم و در نهایت ایجاد خسارت می شود.

سخن پایانی

در این مقاله از افکار نیوز درباره انواع المنت های حرارتی و برقی صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. شما می توانید سوالات و نظرات خود درباره انواع المنت را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.