عوامل موثر بر قیمت ورق ‌CRC‌ و ورق ‌HRC

قیمت ورق های فولادی خصوصا ورق ‌CRC و ورق HRC یکی از چالش های بحث برانگیز در حوزه ی آهن و فولاد ایران می باشد که تحت تاثیر عوامل مختلفی دچار نوسان شده و قیمت ها را دچار شک میکند. ورق های فولادی به دلیل آنکه در صنایع مختلف کاربرد دارند قیمت آن ها تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده صنایع مختلف میگذارد در نتیجه قیمت ورق های فولادی اعم از ورق روغنی , ورق گالوانیزه , ورق اسیدشویی و ورق سیاه بسیار حائز اهمیت می باشد.

ورق ‌HRC‌ چیست ؟

HRC مخفف کلمه ی (Hot Rolled Coil) بوده که معنای آن کویل نورد گرم می باشد, در بازار داخلی ایران این ورق با نام ورق سیاه شناخته شده و به فروش میرسد.

ورق CRC چیست ؟

CRC مخفف کلمه ی (‌Cold Rolled Coil‌) می باشد که با نام ورق روغنی در ایران شناخته شده است البته در برخی معاملات بین المللی نام این محصول فولادی را ورق سرد نیز می نامند.

عوامل موثر بر قیمت ورق ‌CRC و ورق ‌HRC

قیمت ارز

ارزهای بین المللی خصوصا دلار را میتوان یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت محصولات فولادی برشمرد. محصولات پایه ای مانند آهن اسفنجی و قراضه آهن که واردات آن به داخل کشور انجام میشود بر حسب دلار معامله شده و در نتیجه با بالا رفتن قیمت دلار قیمت مواد پایه تولید فولاد افزایش یافته و سبب افزایش قیمت محصولات تولیدی نهایی میشود. البته در حوزه ی صادرات نیز با افزایش قیمت ارز , قیمت محصولات داخلی نیز افزایش میابد.

یکی دیگر از معایب ایجاد نوسان قیمت ارز اثر روانی این بی ثباتی بر ذهن خریداران و تولیدکنندگان می باشد. کاهش یا افزایش قیمت دلار باعث ایجاد ترس از خرید در مشتری میشود که پیرو آن رکود در بازار را در پی دارد.

قیمت مواد اولیه

سنگ آهن , آهن اسفنجی و قراضه آهن به عنوان مواد اولیه در صنعت فولاد شناخته میشوند که تامین آن ها نیازمند وجود معادن متعددی می باشد. با گذشت زمان و اتمام ذخایر معادن داخل کشور , چالش کمبود مواد اولیه به میان می آید که مسئولان طبق برنامه ریزی های انجام شده در سدد حل این چالش بزرگ می باشند.

عرضه و تقاضا

شمش فولادی به عنوان اساسی ترین ماده اولیه جهت تولید دیگر محصولات فولادی شناخته میشود, به دلیل آنکه در تولید ورق ‌CRC و ورق ‌HRC و دیگر ورق های فولادی از شمش فولادی استفاده میشود قیمت آن تعیین کننده قیمت ورق های فولادی می باشد. تعیین قیمت شمش در دو قسمت انجام میشود ابتدا در کارخانجات تولید کننده این محصول و پس از آن در کارخانجاتی که شمش را به محصولات دیگری تبدیل مینمایند.

کمبود انرژی

جهت تولید فولاد, کارخانجات نیازمند آب, برق و گاز به حد کافی می باشند که متاسفانه کشور ما در حال حاضر با کمبود آب و برق دست و پنجه نرم میکند. کمبود برق در سال 1401 باعث کاهش تولید در بخش های مختلفی از صنعت فولاد کشور شد که پیرو آن کاهش صادرات را در برداشت. تولید ورق ‌CRC و ورق ‌HRC نیازمند آب کافی جهت خنک کردن ورق می باشد در نتیجه تامین آب یکی از مولفه های اصلی در تولید این دو نوع ورق می باشد.

بازار چین

نوسانات بازار فولاد چین به عنوان نخستین اقتصاد جهان, تاثیر مستقیم بر قیمت محصولات فولادی در سراسر جهان و خصوصا کشورهای وارد کننده محصولات چینی دارد. پس از گذشت 4 الی 5 ماه از سال میلادی 2022 بازار مسکن چین با رکود و افت قابل توجهی روبه رو شد که کاهش تقاضا جهت محصولات فولادی ساختمانی مانند ورق گالوانیزه, ورق ‌CRC , ورق ‌HRC , لوله و پروفیل (پروفیل باز و بسته) را در بر داشت.

فولاد چین جهت عبور و رفع این رکود ایجاد شده در بازار خود, طرح وام مسکن را راه اندازی نمود که آن هم ابتدا با اعتراض مردم چین همراه شد اما با گذشت زمان اقتصاد این کشور رشد اندک در بازار فولاد خود را مشاهده نمود.

ورق سیاه یا ورق گرم

پایه تولید انواع ورق فولادی ورق ‌HRC یا ورق گرم می باشد که با استفاده از روش نورد گرم تولید میشوند, هر چه کربن در آلیاژ ورق بیشتر باشد ورق سختی بیشتری داراست و هرچه درصد وجود کربن کمتر باشد ورق نرم تری خواهیم داشت. ورق ‌HRC نیز اغلب با دو گرید ST52  و ST37 به فروش میرسد.

کاربرد ورق سیاه در صنایع مختلفی میتوان مشاهده نمود که یکی از متداول ترین آن ها صنعت ساختمان سازی می باشد. ورق سیاه ST33 به صورت رول ضخامت کمتر از 15 میلمیتر  و یا شیت در ضخامت بیشتر از 15 میلیمتر در این صنعت مورد استفاده قرار میگیرد.

ورق سیاه یا ورق ‌HRC در صنایع زیر کاربرد دارد :

  • صنعت خودروسازی
  • صنعت ساختمان سازی
  • کشتی سازی
  • ماشین آلات عظیم
  • ساخت تانک
  • تجهیزات کشاورزی

ورق ‌HRC رول در عرض های 2000 و یا 1500 با ضخامت 1.5 الی 15 میلیمتر تولید و عرضه میشود و ورق سیاه شیت نیز در ضخامت بیش از 15 میلیمتر و ابعاد 2000*1000 و 6000*1000 به فروش میرسد.

2

ورق روغنی یا ورق سرد

پایه اصلی تولید ورق ‌CRC ,ورق سیاه می باشد که پس از اسیدشویی  توسط فرآیند نورد سرد تولید میشود و پس از اتمام مراحل تولید نیز سطح ورق روغن کاری میشود. ورق سرد از نظر ابعادی از تنوع بالایی برخوردار می باشد که همین امر سبب شده است تا از آن در صنایع مختلفی استفاده شود که به دلیل تحمل فشار بالای این محصول بیشترین کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی می باشد.

آلیاژ ورق روغنی در سه طبقه تقسیم بندی می شود که عبارتند از :

  • ورق سرد معمولی (ST12)
  • ورق سرد نیمه کششی (ST13)
  • ورق سرد فوق کشش (ST14)

کاربرد ورق روغنی را در صنایعی مانند : لوازم خانگی, تولید انواع قفسه, مبلمان تولید قطعات و صنعت خودرو سازی میتوان مشاهده نمود.

ورق ‌CRC در خودروسازی

ورق ‌CRC به دلیل آن که تحمل فشار بالایی نسبت به وزنشان دارند از آن ها به صورت رول در عرض 1 الی 1.5 میلیمتر و به ضخامت 0.3 الی 3 میلمیتر در خودرو سازی استفاده میشود. در قسمت هایی مانند بدنه خودرو, اگزوز , سیستم تعلیق و شاسی خودرو از ورق ‌CRC استفاده میشود.

به طور کلی میتوان گفت که خودروسازی به دنبال استحکام و وزن سبک می باشد که مصرف بنزین را با کاهش وزن کاهش دهد, انتخاب مناسب جهت رفع این مشکل استفاده از ورق ‌CRC ‌ و یا ورق گالوانیزه می باشد.

3

بازرگانی پرشین آیرون تامین کننده انواع ورق روغنی و ورق سیاه می باشد, جهت ثبت سفارش تنها کافیست با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.