تجهیزات ارت و الزامات کاربردی آنها را بهتر بشناسیم!

تجهیزات ارت و ملزومات مورد نیاز برای راه‌اندازی چاه ارت ساختمان امروزه به بخشی از قوانین ثابت نظام مهندسی تبدیل شده است. وجود این تاسیسات در هر سازه ایمن و حفر و راه‌اندازی اصولی آن بی‌شک بخشی از آیین نامه‌های قانونی است که الزامات اجرایی می‌طلبد و لازم است در مورد آن اقدامات و توجه کافی صورت گیرد.

عوامل حاشیه‌ای مانند نوع زمین و میزان عمق مورد نظر، شیوه استفاده از ژل کاهنده و موارد دیگر نیز بر اجرای سیستم ارتینگ موثرند.

در نوشتار پیش رو به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

هم‌چنین می‌خوانیم:

  • لوازم مورد نیاز چاه ارت کدامند؟
  • عمق چاه ارت چه میزان است؟
  • روش‌های حفر چاه ارت را بشناسیم!

با ما در مطالعه این متن همراه شوید.

1

تجهیزات ارت و الزامات کاربردی آنها را بهتر بشناسیم!

چاه ارت ساختمان نامی آشنا برای سازندگان ساختمان و کاربران آن است. اغلب ما در این مورد اطلاعاتی داریم، اما شاید کمتر با جزئیات کار و تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی آن آشنایی داشته باشیم.

این چاه در واقع چاله‌ای با عمق نسبی است. به این معنا که کندن زمین برای حفر چاه ارت تا رسیدن به رطوبت نسبی زمین ادامه پیدا می‌کند. سپس درون این چاله، تجهیزات ارت قرار داده شده و به‌شکل تخصصی راه‌اندازی می‌شود. هدف از حفر چاه ارت و قرار دادن این تجهیزات نیز مقابله با نیروی ویرانگر صاعقه هنگام برخورد به ساختمان‌هاست.

بروز صاعقه با آزاد شدن ولتاژ زیادی همراه است که در صورت دفع نشدن آسیب‌ها و خسارات جدی به ساختمان و افراد ساکن در آن وارد می‌کند. این مورد می‌تواند به لوازم برقی و تاسیسات نیز آسیب وارد کرده و زیان‌های جانی و مالی سنگینی به بار آورد. 

به این منظور مهندسین سازه از روش ابتکاری حفر چاه ارت موسوم به ارتینگ استفاده نموده و این مجموعه را در برابر انرژی مخرب الکتریکی ناشی از صاعقه مصون می‌کنند.

برای موفقیت در این عملیات لوازم مورد نیاز چاه ارت باید به‌طور کامل و استاندارد مهیا شده و در هر بخش به نحو صحیح مورد استفاده قرار گیرد. در نظر داشتن عمق کافی برای این کار نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

عمق چاه ارت در سازه‌های مسکونی بین 3 تا 5 متر و در سازه‌های اداری، تجاری، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، مصارف صنعتی نظیر کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و غیره بین 6 تا 10 متر در نظر گرفته می‌شود. 

اصلی‌ترین اهداف از حفر و راه‌اندازی چاه ارت چیست؟

در یک چاه ارت فعال باید انرژی و ولتاژ اضافه از طریق سیستم ارت به زمین متصل شده و از انتقال آن به لوازم و سایر اجزای موجود در ساختمان ممانعت گردد. اما این تنها هدف از راه‌اندازی و تجهیز چاه ارت نیست.

اهداف اصلی از این کار عبارتند از:

حفاظت از سلامتی و ایمنی جان انسان‌ها: همه سازه‌هایی که با تاسیسات چاه ارت مجهز می‌شوند اعم از مسکونی، اداری و تجاری و غیره به‌نوعی محل تردد یا سکونت انسان‌ها هستند. بنابراین اصلی‌ترین هدف از حفر و تجهیز چاه ارت در چنین سازه‌هایی در گام نخست نجات جان انسان‌ها و مصون نمودن آنها در برابر حوادث و آسیب‌های ناشی از بروز صاعقه و انتقال ولتاژ بالای انرژی الکتریکی است. 

محافظت از وسایل و تجهیزات برقی و الکترونیکی: در وهله بعد از مراقبت از جان انسان‌ها، تجهیزات ارت را بابت مراقبت از تجهیزات و تاسیسات الکتریکی و الکترونیکی به‌کار می‌برند. بسیاری از لوام مورد استفاده در ساختمان‌ها در برابر چنین ولتاژ بالایی مقاومت نداشته و در صورت عدم وجود تجهیزات ارت، دچار آسیب‌های کلی می‌شوند.

یکنواخت کردن، به حداقل رساندن و حذف ولتاژ اضافی: یکی از اصلی‌ترین کاربردهای چاه ارت، حذف ولتاژ اضافه از طریق انتقال آن به زمین است. با حذف این میزان از ولتاژ، خطر برق گرفتگی نیز از بین رفته و ایمنی افراد و تجهیزات بیمه می‌شود. با کاهش چشمگیر ولتاژ ناشی از صاعقه، خطرات ناشی از آن نیز به حداقل رسیده و جان افراد و ایمنی لوازم را به خطر نمی‌اندازد.

2

با اجزا و تجهیزات ارت آشنا شویم!

برای اجرای یک چاه ارت کامل و فعال اجرای مراحلی لازم است. هم‌چنین ضروری است تجهیزات ارت به‌طور منظم و طبق اصول مهندسی به‌کار گرفته شوند.

نخستین مرحله از این کار با ترکیب ملات گونه ژل کاهنده با بنتونیت اکتیودار و پر کردن کف چاه تا ارتفاع 20 یا 30 سانتی‌متر با آن آغاز می‌شود. سپس تجهیزات بعدی شامل صفحه مسی متصل به سیم مسی به شکل تیغه‌ای و دیگر اجزاء نیز با رعایت اصول کار یک به یک این تاسیسات اضافه می‌شوند.

اجزاء و تجهیزات به‌کار رفته در سیستم چاه ارت عبارتند از:

صفحه مسی، کابل مسی، میله مسی، شینه ارت، ژل کاهنده، کابلشو و بنتونیت که هر یک بخشی از عملیات  و تجهیزات ارتینگ را در قالب چاه ارت به انجام می‌رسانند.

شما می توانید برای استعلام قیمت تجهیزات چاه ارت و قیمت اجرای چاه ارت با اهم مشخص با شرکت نیرو ایستا تماس حاصل نمایید .

در ادامه به توضیحات مختصری درباره هر یک از این تجهیزات ارت می‌پردازیم.

تجهیزات ارت: ویژگی و کاربردها!

  • صفحه مسی: این صفحه که به‌شکل عمودی و در انتهای چاه ارت قرار می‌گیرد به کابل مسی جوش خورده و کار انتقال نیروی برق به زمین را انجام می‌دهد.  

تابلو ارت یا ارت باکس: این بخش از تجهیزات ارت به دو صورت روکار و توکار به مشتریان عرضه می‌شود و از نظر ابعاد و قیمت تجهیزات چاه ارت نیز متنوع است.

  • میله مسی: در برخی موقعیت‌ها مانند سختی زمین، در عوض حفر چاه جهت ارتینگ و کاربرد صفحه مسی، از میله مسی به عنوان روش جایگزین استفاده می‌شود.
  • کابل مسی: این بخش به‌دلیل قدرت هدایت بالایی که در قبال جریان دارد برای انتقال بار به صفحه مسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • کلمپ مسی: کلیه اتصالات و کلمپ‌های به‌کار رفته در مجموعه تجهیزات ارت از جنس مس و کاملا رسانا هستند. این تجهیزات در انواع مختلف با تنوع از نظر شکل، اندازه و قیمت تهیه و در مجموعه ملزومات چاه ارت قرار می‌گیرند.
  • جوش در انواع آرگون و کدولد، اگزوترمیک و احتراقی: این نوع جوش‌های تخصصی برای اتصال سیم مسی به صفحه به کار رفته و این دو بخش را در 3 نقطه به یکدیگر متصل می‌کنند. هزینه اتصال در هر یک از این نمونه‌ها متفاوت بوده و از طریق استعلام شرکت‌های ارائه دهنده قابل دسترسی است.

ضمنا برای اجرای هر یک نیز به تجهیزات، پودر مخصوص جوش، فتیله یا چاشنی و دیسک یا پولکی نیاز است که بر قیمت تمام شده کار موثر است.

  • حوضچه ارت: در میان تجهیزات ارت با حوضچه‌های آماده بتنی، فایبرگلاس  و پلی اتیلن برخور می‌کنیم که در انواع با لینک و بدون لینک و در نمونه‌های استاندارد تولید و عرضه می‌شوند.
  • شینه ارت: این بخش هدایت جریان الکتریکی به قطعات مختلف تابلو ارت را بر عهده دارد.
  • ژل کاهش دهنده: هر چاه ارت دارای میزان مقاومت اهمی است که در صورت نیاز به کاهش آن با نظر متخصص مربوطه، می‌توان از ترکیب ژل کاهش دهنده با بنتونیت استفاده نمود. به‌علاوه اگر چاه قبلا حفر و راه‌اندازی شده باشد، می‌توان این ژل را از طریق تزریق آب دوره‌ای به آن افزود. چاه ارت باید همواره مرطوب باشد و این فرصتی است تا ضمن آبیاری دوره‌ای، این ژل نیز به شکل محلول در آب به چاه برسد و مقاومت آن را کاهش دهد.

شیوه اجرای این کار از طریق وارد کردن دو گالن 10 لیتری ژل کاهنده به درون چاه و اندازه‌گیری مقاومت آن پس از یک شبانه روز  است.

  • کابلشو: به اتصالاتی که جهت وصل کردن کابل به سایر قسمت‌ها استفاده می‌شود کابلشو می‌گویند.
  • بنتونیت: این ماده ترکیبی از نمک و زغال است که برای پر کردن چاه ارت از آن استفاده می‌شود.

3

روش های حفر چاه ارت کدامند؟

بسته به شرایط زمین و محلی که مایلیم چاه ارت را در آن حفر کنیم، اجرای عملیات و استفاده از تجهیزات ارت متفاوت خواهد بود. اصلی‌ترین شیوه‌های اجرای این کار 2 روش سطحی و عمقی هستند.

روش زمین عمقی در مواردی اجرا می‌شود که امکان حفر و زمین مناسب وجود داشته و کار با حفر چاهی با عمق کافی آغاز ‌شود. روش زمین سطحی برای مواردی قابل اجراست که امکان حفر زمین وجود نداشته و از سیستم ارتینگ یا سطحی استفاده گردد.

در مورد سیستم‌های اتصال به ارت یا زمین نیز از 2 شیوه اتصال الکتریکی و حفاظتی استفاده می‌شود. در روش حفاظتی همانطور که از نامش برمی‌آید، اصلی‌ترین هدف محافظت از جان افراد است. مانند اتصال ارت از لوازم الکتریکی کاربردی مانند یخچال به زمین که مانع از بروز برق گرفتگی افراد می‌شود.

در روش اتصال ارت الکتریکی، هدف علاوه بر ایمنی افراد به نحوه صحیح کاربرد لوازم نیز مربوط می‌شود. به این ترتیب می‌توان ضمن بهره‌مندی از ایمنی لازم در این روش، در مورد مصونیت دستگاه‌ها از آسیب نیز اطمینان یافت.

لازم به یادآوری است در هر دو این روش‌ها و اصولا در طول هر نوع پروژه ساخت و راه اندازی چاه ارت، همواره اصلی‌ترین هدف محافظت از جان و سلامتی افراد بوده و مواردی نظیر مراقبت از تجهیزات در مراحل بعدی کار قرار دارند.

شرکت نیرو ایستا

نیرو ایستا ، نماینده انحصاری فروش صاعقه گیر الکترونیکی و خازنی، یونیزاسیون، ارستر و تجهیزات سیستم ارت از کشور فرانسه و ترکیه است و تاکنون پروژه های بسیاری را در جای جای ایران عزیز انجام داده است. این شرکت با داشتن پرسنل مجرب دارای سابقه درخشان بوده و آماده انجام کلیه پروژه های سیستم ارتینگ و حفاظت از صاعقه و صاعقه گیر برای کارخانجات، آپارتمان ها ، شرکت ها و …. در سراسر ایران می باشد.

نیرو ایستا با استفاده از دانش فنی روز دنیا در انتخاب تجهیزات چاه ارت و اجرای صحیح سیستم های صاعقه گیر الکترونیکی ، سیستم ارتینگ، چاه ارت به مشتریان عزیز بهترین خدمات را ارائه می کند . شما می توانید حفر اصولی ارت و استفاده از آن را به کارشناسان ما بسپارید تا بهترین نتیجه را دریافت نمایید.