آموزش محاسبه میلگرد فونداسیون

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چه اندازه شبکه تقویت کننده فولادی را باید در یک فونداسیون بتنی، دال خانه یا محوطه پاسیو قرار دهید؟ حدس و گمان را کنار بگذارید و با استفاده از یک فرمول ساده به محاسبات دقیق‌تری برسید و پی‌های بهتر و با دوام‌تری بسازید. در این مطلب ما به شما نشان می‌دهیم چطور باید میلگرد فونداسیون محاسبه شود.

روش سه مرحله‌ای برای محاسبه میلگرد فونداسیون

در یک محاسبه سرانگشتی مقدار فولاد مورد نیاز در پی باید 0.5 درصد حجم کل بتن باشد. طبق آنچه در کشورهای توسعه یافته رایج است، به طور کلی، یک میلگرد در هر 8 اینچ از عرض پی کفایت می‌کند. اگر پایه‌ستون‌های شما 16 اینچ عرض دارند، باید دو میلگرد در امتداد عرض پایه اضافه کنید. بدین ترتیب، اگر پایه های شما 24 اینچ عرض دارند، به سه میلگرد نیاز خواهید داشت. این یک فرمول سنتی برای محاسبه میلگرد ساختمان در شالوده است. 

در این بخش ما به شما نشان می‌دهیم چطور به شکلی دقیق و با طی کردن سه مرحله، میزان دقیق آرماتور فونداسیون محاسبه می‌شود. در نظر داشته باشید که این روش فقط برای محاسبه میلگرد سازه‌های بسیار ساده می‌تواند مد نظر قرار بگیرد.

سعی کنید به این محاسبات پایبند باشید. چون ممکن است به اشتباه فکر کنید که میلگرد‌های زیاد ساختمان را قوی‌تر می‌کند. اما در واقع آن را مستعد شکست و فروریختن می‌کند. آرماتور زیاد مانع از توزیع یکنواخت بتن می‌شود و در نتیجه فضاهای خالی بدون بتن در داخل فونداسیون ایجاد می‌شود. علاوه‌بر‌این، آرماتورهای فولادی با نوسانات دما حجم خود را تغییر می‌دهند و تعداد بیش از حد آنها باعث ایجاد نیروی فشاری خیلی زیاد در بتن می شود. در نهایت، پی شکسته خواهد شد.

پس تا پایان این مطلب را با ما همراهی کنید تا بیشتر در خصوص محاسبه میلگرد فونداسیون به شما بگوییم.

1.    محیط پی بتنی خود را محاسبه کنید

فرض کنید فونداسیون شما 10 متر طول و 9 متر عرض دارد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که محیط پی خود را محاسبه کنید. توجه داشته باشید که محیط یک اندازه‎گیری یک بعدی است. مثل یک متر مربع نیست. بنابراین باید به جای ضرب طول در عرض، تمام اضلاع پایه خود را جمع کنید.

بنابراین، فرمول این است: 10+10+9+9 =38 که به ما محیط مستطیلی را می‌دهد که مقطع پی ما است. حال، بیایید محاسبه کنیم که چه مقدار میلگرد برای این طول نیاز دارید.

2.  میلگرد مورد نیاز برای پایه فونداسیون خود را محاسبه کنید

فراتر از مباحث نظری، قیمت میلگرد امروز به قدری بالا رفته است که دیگر نمی‌شود مثل سابق خیلی دست‌ودلباز بود و مثلا در پروژ‌ه‌های به اصطلاح شخصی‌ساز میزان فولاد پی را دست بالا گرفت. نکته حائز اهمیت این است که شما بدانید این طریقه‌ی محاسبه میلگرد برای پروژه‌های کوچک است و تقریبی می‌شود گفت که شما به ازای هر هشت اینچ نیاز به یک میلگرد دارد. درواقع، طبق استاندارد جهانی به طور معمول، الزامات میلگرد فونداسیون شامل یک میلگرد برای هر 8 اینچ از عرض محیط پایه‌ی پی است. فرض کنید پایه های شما 16 اینچ عرض دارند. با توجه به آن، شما نیاز به دو آرماتور از عرض پایه‌های خود دارید.

اگر بپذیریم که هر هشت اینچ حدوده 20 سانتی ‌متر می‌شود، در مثال بالا، شما بابت محیط 38 سانتی‌متر حدودا به دو میلگرد طولی نیاز دارید پس برای خرید آهن لازم برای پی بیش از این نیاز به هزینه‌کردن ندارید.

3. محاسبه کنید که چه مقدار میلگرد در دیوار شالوده نیاز دارید

قوانین فیزیک به ما آموخته است که ساختمان‌سازی مستلزم قرار دادن یک میلگرد در هر 4 فوت از طول فونداسیون است. دیوارهای فونداسیون روی پایه‌ی پی قرار می‌گیرند و فضایی را برای زیرزمین ایجاد می‌کنند. در نتیجه، طول کل دیوارهای فونداسیون برابر با طول ترکیبی یا محیط مقطع پایه‌ها خواهد بود. محاسبه میگرد فونداسیون به این ترتیب بسیار ساده خواهد شد البته فقط و فقط برای سازه‌های ساده و سنتی.

2

آرماتور ناکافی سبب بروز چه نقص‌هایی می‌شود 

اگر بتن به اندازه کافی آرماتور دریافت نکند، تحت بارهای کششی حتی سریعتر ترک خواهد خورد. بتن خالص دارای مقاومت کششی 300-700 psi است، در حالی که مقاومت کششی  بتن مسلح 3000-6000 psi گزارش می‌شود. یک آیین نامه بین‌المللی ساختمانی برای میلگرد در بتن مشخص می‌کند که مقاومت بتن در دیوارهای فونداسیون باید حداقل 3000 psi باشد.

بنابراین آرماتور‌های ناکافی به این معنی است که ساختمان شما بارهای تعیین‌شده را تحمل نخواهد کرد. فونداسیون و دیوارهای حائل شما به زودی ترک خواهند خورد که منجر فروریختن بنا یا کم شدن طول عمر ساختمان می‌شود.

میلگردهای مناسب فونداسیون

مطابق استاندارد مقررات ملی و عرف صنعت ساختمان در ایران، از میلگردهای 12، 14 و 16 در ساختمان سازی استفاده می‌شود. در این بین، چون میلگرد 12 در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و صنعتی کاربرد بالایی دارد در نتیجه اهمیتش هم بالاست. خرید میلگرد 12 در بازار به صورت بندیل و کلاف رایج است. قیمت میلگرد بر حسب کیلوگرم محاسبه می‌گردد. 

از میلگرد 14 هم با توجه به کیفیتی که دارد برای تقویت پی یا همان فونداسیون استفاده می‌شود. به یک دلیل ساده، این آرماتور با توجه به فیزیکش به سازه قدرت می‌دهد و نیروهای کششی را مهار می‌کند. شایان ذکر است مقاومت این میلگرد در مقابل نیروهای کششی به توان کششی، وزن میلگرد و میزان انعطاف‌پذیری میلگرد بسته‌ است. هرچه وزن میلگرد کمتر، آسیب‌پذیری در برابر ضربه بیشتر. پس هرجا میلگرد 14 با ویژگی‌های استاندارد در دسترس نبود، می‌توانید از میلگرد 16 استفاده کنید. 

فراتر از این و به لحاظ اجرایی، این یک قانون کلی است که آرماتورها باید در سمت کشش در پایین پایه قرار گیرند. در یک پی مربعی، میلگردها به طور یکنواخت در هر دو جهت قرار می‌گیرند و به طور یکنواخت توزیع می‌شوند.

ترک فونداسیون ناشی از چیست

شما باید به دقت میزان صحیح میلگرد فونداسیون را محاسبه کنید چون ترک‌خوردگی به این دلیل اتفاق می‌افتد که آرماتور فشار زیادی به بتن در حال خشک شدن وارد می‌کند و نمی‌تواند انقباض را تحمل کند. بتن مسلح به شما این امکان را می‌دهد که استحکام و دوام شالوده ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها را تا حد زیادی بهبود بخشید. در صورتی که یک سازه با شالوده بهینه‌ شده به لحاظ آرماتور داشته باشید، طول عمر سازه‌ حداکثر می‌شود. 

اگر کف شالوده یا پی ساختمان به درستی به وسیله‌ی بتن مگر رگلاژ شده باشد می‌توانید پی بتنی را با دقت بیشتری تولید کنید. به کمک محاسبات دقیق‌تر، فونداسیون‌ها می‌توانند عریض‌تر، طویل‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از آن‌هایی باشند که با روش‌های گذشته تولید می‌شوند.

به لحاظ کیفیت بتن، این نکته اضافی را از ما به یاد داشته باشید که چون فونداسیون بار ساخت و ساز را تحمل می‌کند و از این رو باید محکم و بادوام باشد، سیمان پورتلند (PPC) سیمانی ایده‌آل برای استفاده در شالوده است. زیرا به آرامی هیدراته می‌شود و استحکام نهایی بالایی می‌دهد و هم از ترک پی پیشگیری می‌کند.

3

کلام آخر

اگر در زمینه موضوع این مطلب که درباره نحوه محاسبه میلگرد فونداسیون بود تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم با ما هم در میان بگذارید. در زمینه تامین فولاد ساختمانی و آهن‌آلات، آیرومارت همیشه تلاش دارد تا بهترین‌ها را ارائه کند. این مجموعه در طی سال‌های گذشته ثابت کرده است اعتماد را در سطحی بالاتر بین خود و مشتریانش ایجاد می‌کند. عرضه محصولات فولادی در آیرومارت هم کیفیت و هم هماهنگی ویژه‌ای دارد و زنجیره‌ی تامین را در کلاسی ویژه دنبال می‌کند.

پس تماس بگیرید؛ همین حالا خود و سازمان و کارگاه صنعتی خود را به جمع دوستان آیرومارت اضافه کنید. شما می‌توانید از طریق وبسایت به آدرس  iromart.com یا شماره‌ تلفن‌ 02145306 با کارشناسان آیرومارت تماس بگیرید تا بی‌معطلی شما را به زنجیره خدمات آیرومارت متصل کنند.