نحوه تشخیص رنگ شدگی خودرو

رنگ یکی از فاکتورهای حائز اهمیت در زیبایی خودرو است. مضاف بر این رنگ خودرو به عنوان یک عامل بازدارنده از تابش آفتاب به بدنه خودرو جلوگیری به عمل می‌آورد و مانعی برای ایجاد خط و خش روی بدنه خودرو است.

با این حال، بررسی رنگ خودرو در هنگام خرید خودرو باید در نظر گرفته شود، زیرا امکان تغییر رنگ به راحتی امکان‌پذیر نیست. در ادامه نکاتی در رابطه با تشخیص رنگ خودرو و ضرورت یادگیری و شرکت در دوره کارشناسی رنگ خودرو آموزش داده می‌شود.

02

کارشناسی رنگ خودرو

 

با آموزش کارشناسی رنگ خودرو می‌توان به نحوه عملکرد دستگاه‌های تست دیجیتال آشنایی پیدا کرد. در این دستگاه‌ها حسگرهایی تعبیه شده که با قرار گرفتن بر روی بدنه خودرو، روی نمایشگرهای خود عددی را بر حسب میلیمتر یا میکرون نشان می‌دهند. عدد درج شده در نمایشگر گویای ضخامت رنگ بدنه است. همچنین با کمک این دستگاه می‌توان به راحتی قسمت‌های رنگ شده و بدون رنگ را از هم تشخیص دهید.

 

شاخص‌های تشخیص رنگ خودرو

 

  • ضخامت رنگ: زمانی که خودرویی برای بار دوم یا بیشتر نقاشی شود، سطح قسمت رنگ شده با بقیه قسمت‌ها یکدست نخواهد بود. در اثر رنگ شدن مجدد خودرو، بدنه خودرو در قسمت‌های مختلف ضخامت یکسانی نخواهد داشت.
  • تراکم رنگ: بافت رنگی اعمال شده در کارخانه‌ها دارای ضخامت بیشتری است. اما زمانی که قسمت‌های دچار خوردگی خودرو توسط نقاشان مجددا رنگ می‌خورد، از موادی استفاده می‌شود که بافت آنها در برخی نقاط تیره و شطرنجی بوده و می‌تواند توسط افراد متخصص به راحتی تشخیص داده شود.

رنگ‌های اصلی استفاده شده برای بدنه خودروها در کارخانه‌های تولید خودرو، دارای کدهای مخصوصی است که ساخت آنها برای حتی مجرب‌ترین نقاش‌ها بدون دسترسی به کد آن بسیار دشوار است. افرادی که در این زمینه تخصص دارند، می‌توانند رنگ اصلی خودرو را از طریق کارشناسی کردن آن تشخیص دهند.

چگونه با استفاده از دستگاه مغناطیسی می‌توان رنگ خودرو را تشخیص داد؟

در اکثر خودروها بدنه آنها به دلیل وجود فلز دارای خاصیت جذب آهن است. در صورت وجود رنگ در بدنه خودرو، که این قسمت ضخیم‌تر هم است، از خاصیت آهن‎‌‌ربایی آن کاسته می‌شود. برای پی بردن به قسمت‌های رنگ شده با استفاده از دستگاه مغناطیسی میزان آهن ربای بدنه را اندازه‌گیری می‌کنند.

 در این دستگاه قطعه‌ای مانند قلم تعبیه شده که متصل به نمایشگر دستگاه است. کارشناس رنگ خودرو با قرار دادن و حرکت قلم روی بدنه خودرو می‌تواند از میزان سلامت بدنه خودرو مطلع شود.

کارشناسی رنگ خودرو به دلایل زیر انجام می‌شود:

  • آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو
  • پوست پیازی شدن رنگ بدن خودرو
  • پوست پرتقالی شدن رنگ بدنه خودرو
  • تصادف
  • اسیدی شدن بدنه خودرو

انواع ابزار موردنیاز برای کارشناسی خودرو

ابزارهای مورد نیاز برای تشخیص رنگ خودرو و بازرسی فنی آن برندهای مختلفی دارند که هر کدام دارای معایب و مزایایی هستند. از جمله برخی از این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضخامت سنج میکرونی
  • ویدئو بروسکوپ
  • آینه تلسکوپی
  • تستر باطری
  • قلم تست اورجینال
  • دیاگ مولتی برند
  • انواع دیاگ داخلی

 

ضرورت شرکت در دوره‌های کارشناسی رنگ خودرو

در خرید خودرو دست دوم برای اینکه کلاه سرتان نرود و متحمل ضررهای سنگین نشوید، بهتر است از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. نمی‌توان تنها به این دلیل که خودرویی ظاهر خوبی دارد، نسبت به خرید آن اقدام کرد. یک فرد عادی و آموزش ندیده قادر به تشخیص ایرادات اساسی در خودرو نخواهد بود. به همین دلیل شرکت در دوره کارشناسی خودرو برای افرادی که قصد فعالیت در زمینه خرید و فروش خودرو را دارند، ضروری است.

در هنگام خرید، یک خودرو بایستی از چهار منظر اصالت خودرو، آسیب دیدگی بدنه خودرو، رنگ خودرو و موضوعات فنی مورد بررسی کارشناسانه قرار گیرد.

بازار خودرو همواره یکی از بازارهای جذاب و بدون توقف است. اقبال عمومی نسبت به این حوزه طی سال‌های اخیر نیز افزایش پیدا کرده است و خرید و فروش خودرو به یکی از شغل‌های پردرآمد تبدیل شده است.

این بازار نیز همانند سایر بازارها عاری از اقدامات متقلبانه و کلاهبردارانه نیست. به همین دلیل لزوم حضور یک کارشناس تشخیص رنگ باتجربه بیش از پیش ضروری می‌نماید. بر همین اساس و با توجه به نیاز این بازار، سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف اقدام به برگزاری دوره آموزشی ارزیابی کیفی رنگ خودرو کرده است.

متقاضیان با شرکت در این دروه با اصول آموزشی و مفاهیم رنگ و عناصر تشکیل‌دهنده آن آشنا شده و نحوه استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های به روز را فرا خواهند گرفت.

01

یادگیری کارشناسی رنگ خودرو برای چه کسانی مفید است؟

شرکت در دوره های تشخیص رنگ خودرو برای افراد فعال در بازار خودرو، نمایشگاه‌داران، فعالین حوزه خرید و فروش خودرو، نقاشان و صافکاران و کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در زمینه کارشناسی خودرو هستند، گزینه مناسبی است تا بتوانند با افزایش و کسب اطلاعات جامع در مورد رنگ خودرو، در حوزه فعالیتی خود بهترین عملکرد را داشته باشند.

مرکز آموزش های تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف یکی از مراکز برگزار کننده این دوره های آموزشی است.

شرکت کنندگان در دوره ارزیابی رنگ خودرو می‌توانند تمام آموزش‌های لازم برای تبدیل شدن به یک کارشناس خبره در زمینه تشخیص رنگ خودرو را کسب کنند. این آموزش‌ها توسط اساتید برتر در حوزه صنعت خودروسازی و رنگ خودرو به صورت تئوری و عملی ارائه خواهد شد. با توجه به بازار پر رونق خرید و فروش خودرو، کارآموزان این دوره آموزشی می‌توانند پس از اتمام دوره در بازار کار این حرفه در قالب یک کارشناس حرفه‌ای فعالیت خود را آغاز کنند و یا حتی این کار را در کنار فعالیت اصلی خود و به عنوان شغل دوم انتخاب نمایند.

 

سرفصل‌های آموزشی دوره ارزیابی رنگ خودرو

  • آشنایی با اصول و مفاهیم رنگ و اجزاء تشکیل دهنده رنگ خودرو
  • شناخت لایه‌های رنگ و ویژگی‌ها و خواص هر لایه و روش‌های نگهداری از رنگ خودرو
  • آشنایی با روش‌های اعمال رنگ خودرو که شامل روش‌های دستی، رباتیک و الکترواستاتیک می‌شود.
  • شناخت عیوب رنگ
  • ارزیابی و بازرسی رنگ خودرو به شکل عملی و اجرایی
  • آشنایی با روش‌های تعمیرات و rework رنگ