آشنایی با شرایط مهاجرت به استرالیا از طریق ویزای دانش آموزی

استرالیا یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی است؛ چراکه مدارس و سیستم آموزشی این کشور جزء برترین سیستم‌های آموزشی محسوب می‌شود و همچنین هزینه تحصیل در استرالیا نسبت به کشورهای اروپایی پایین‌تر است.

استرالیا به دلیل تنوع فرهنگی، انگلیسی‌زبان بودن کشور، بازار کار مناسب و مردم خونگرم خود در طی این سال‌ها محبوب شده؛ اما یک دلیل مهم دیگر هم برای محبوبیت این کشور نزد متقاضیان ویزای تحصیلی و به ویژه ویزای دانش آموزی وجود دارد: راحتی نسبی اخذ این نوع ویزا از این کشور!

برای مهاجرت به استرالیا از طریق تحصیل دو راه اصلی، یعنی اخذ ویزای دانش آموزی و ویزای دانشجویی وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم صفر تا صد شرایط ویزای دانش آموزی استرالیا را بررسی کنیم و مراحل، دلایل ریجکت، مدارک مورد نیاز برای این نوع ویزا و هرآنچه لازم دارید را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

1

شرایط لازم برای مهاجرت دانش‌ آموزان به استرالیا چیست؟

اگر قصد دارید برای فرزند خود ویزای دانش آموزی بگیرید، باید سن او حتما بالای 6 سال باشد؛ دانستن زبان انگلیسی در ویزای دانش آموزی استرالیا برخلاف ویزای دانشجویی اجباری نیست. اما در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از مدارسی که به آن درخواست ویزا می‌دهید آزمونی را برای تعیین سطح فرزندتان برگزار کند و دروس پیش‌نیازی (از جمله زبان انگلیسی) را برای او ترتیب دهند. علاوه بر این موارد، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • دانش آموز باید در استرالیا یک همراه داشته باشد؛ اگر پدر یا مادر او شرایط اخذ ویزا را داشته باشد، یکی از آن‌ها می‌تواند او را همراهی کند (در ویزای دانش آموزی معمولا امکان اینکه هم پدر و هم مادر، فرزند را در خاک استرالیا همراهی کند وجود ندارد.)
  • برای دریافت این نوع ویزا، برخورداری از تمکن مالی مهم است؛ چراکه دانش آموز و همراه او طبق قوانین این نوع ویزا، اجازه کار نخواهند داشت و باید بتوانند هزینه اسکان و شرایط رفاهی مناسب را تامین کنند.
  • داشتن شرایط ورود موقت به کشور استرالیا موسوم به (GTE) یا Genuine Temporary Entrant هم اهمیت زیادی دارد. زیرا ویزای دانش آموزی استرالیا یک ویزای موقت است و طبق این قانون، فرد باید دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشد که پس از پایان مهلت ویزا، قصد ماندن در کشور استرالیا را ندارد.
  • همچنین لازم است برای دانش آموز بیمه سلامت OSHC)) را تهیه کنید؛

در فرآیند اخذ ویزای دانش آموزی استرالیا چه مدارکی نیاز است؟

یکی از شروط مهم مهاجرت دانش آموزان به استرالیا، تمکن مالی است که پیش‌تر هم به آن اشاره کردیم؛ علاوه بر آن لازم است مدارک زیر را آماده کنید:

  • ارائه گذرنامه با ارزش؛ اگر گذرنامه شما در حال منقضی شدن است، بهتر است هرچه زودتر گذرنامه جدیدی بگیرید.
  • تاییدیه ثبت‌نام مدرسه؛ این تاییدیه گواه آن است که دانش آموز شما از یک مدرسه در استرالیا پذیرش گرفته.
  • رسید پرداخت‌های انجام شده؛ شامل رسید بررسی فرم صدور ویزا و بیمه
  • گواهی سوپیشینه برای دانش آموز و همراه او
  • حداقل 4 قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • مدارک مربوط به بیمه سلامت

2

برای دریافت ویزای دانش آموزی استرالیا چه مراحلی را باید طی کرد؟

برای تحصیل در مدارس استرالیا باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • ابتدا لازم است به مدرسه‌ای در استرالیا درخواست دهید و تاییدیه لازم (CoE) بگیرید.
  • در مرحله بعدی به صورت آنلاین از طریق سایت مهاجرت استرالیا یک حساب کاربری ایجاد کنید.
  • مطمئن شوید تمام مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کردید. ما سعی کردیم تمام مدارک لازم را در بخش قبل معرفی کنید، اما برای اطمینان بیشتر می‌توانید، شرایط و مدارک کامل را در آدرس https://www.mohajerat.plus/9632-ویزای-دانش-آموزی-استرالیا/ مشاهده کنید.
  • درخواست ویزا را به صورت آنلاین ثبت کنید و رسید پرداخت بررسی فرم (شماره TRN) را حتما نگه‌دارید.
  • ممکن است برای معاینه پزشکی و مصاحبه دعوت شوید؛ بعد از ارسال فرم برای این مسئله آماده باشید.
  • بعد از انجام این مراحل، وقت آن می‌رسد که آماده پرواز به خاک استرالیا شوید و سفری پرماجرا و تازه را شروع کنید!

چرا درخواست ویزای دانش آموزی ریجکت می‌شود؟ برای پیشگیری چه کار باید کرد؟

منطق رد شدن درخواست ویزا نه تنها برای استرالیا، بلکه برای اکثر کشورها بسیار ساده است؛ شما هر یک از مراحل بخش قبلی را به صورت کامل به سرانجام نرسانید، احتمال ریجکت ویزایتان را بالاتر می‌برید!

با این وجود، سه دلیل متداول رد شدن ویزای دانش آموزی را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • نداشتن تمکن مالی

همانطور که اشاره شد، دانش آموز و همراه او باید تمکن مالی برای ماندن در خاک استرالیا را داشته باشند؛ چراکه آن‌ها به طور معمول اجازه کار در استرالیا را ندارند و باید بتوانند هزینه‌های رفاهی خود را طی تحصیل دانش آموز تامین کنند. لازم است مدارک اثبات تمکن را به صورت نامه بانکی به سفارت حتما ارائه کنید.

  • نداشتن شرایط GTE

ویزای دانش آموزی، ویزای دائمی نیست! بنابراین شما باید به دولت استرالیا ثابت کنید که قرار است به صورت موقت و فقط تا پایان زمان ویزا در خاک استرالیا بمانید و در واقع قرار نیست به صورت غیرقانونی در این کشور بمانید.

پس باید وابستگی یا هدف خاصی را به کشوری که در آن زندگی می‌کنید، گره بزنید. مثلا وابستگی به عضوی از خانواده دارد که در ایران است و یا مواردی این چنین که وابستگی شما و فرزندتان را به کشورتان مشخص می‌کند. مدارکی که به سفارت ارائه می‌کنید همه باید در همین راستا و البته قانع‌کننده باشد.

  • نقصی مدارک یا اشتباه در فرآیند ثبت‌نام

تا اینجا دیدیم که برای طی کردن مراحل ثبت درخواست ویزا، فرم‌های گوناگونی را تکمیل می‌کنید و در آخر لازم است مدارکی را برای سفارت ارسال کنید؛ طبیعی است که مغایرت اطلاعات در فرم‌های مختلف یا وجود هرگونه نقصی در مدارک ارسالی، احتمال رد شدن ویزا را بسیار بالا می‌برد. حتما مراحل ثبت درخواست ویزا و جمع‌آوری مدارک را با دقت بالایی انجام دهید تا از بروز چنین اتفاق تلخی جلوگیری کنید.

3

مهاجرت به استرالیا با ویزای دانش آموزی چه مزیت‌هایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ویزای دانش آموزی این است که یکی از اعضای خانواده می‌تواند دانش آموز را در خاک استرالیا همراهی کند؛ درواقع شما می‌توانید ابتدا برای دانش آموز خود ویزا بگیرید و سپس برای خود ویزا گرفته و او را همراهی کنید. این مزیت، ویزای دانش آموزی را به یکی از سریع‌ترین راه‌های مهاجرت به این کشور تبدیل می‌کند.

علاوه بر آن، همانطور که گفته شد، در استرالیا چالش‌های فرهنگی و زبانی شما به نسبت بسیاری از کشورها، کمتر خواهد بود. استرالیا کشوری است که جمعیت قابل توجهی از آن را مهاجران تشکیل می‌دهد و انگلیسی زبان است. وجود دانشگاه‌های بسیار معروف و رتبه‌برتر در این کشور هم می‌تواند گواه سیستم آموزشی به روز و کارآمد آن باشد.

بنابراین عجیب نیست که سالانه حدود 700 هزار دانش آموز و دانشجو از کشورهای مختلف متقاضی تحصیل در استرالیا هستند؛ شما هم در صورت داشتن شرایط ویزای دانش آموزی یا دانشجویی می‌توانید به این کشور سفر کرده و کوله‌باری از تجربیات تازه را به دست آورید.