نکات مهم برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری

یک سرمایه‌گذاری موفق در بازار سرمایه (بورس) می‌تواند نقطه‌‌ آغاز کسب ثروت و پیشرفت اقتصادی برای افراد فعال در این این حوزه باشد. اما همه افراد این توانایی را ندارند که سرمایه خود را در بورس مدیریت کرده و آن را چند برابر کنند. ماه‌ها و ساعت‌ها مطالعه و‌ آموزش نیاز است تا افراد بتوانند به‌صورت مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کرده و سود کسب کنند. از طرفی این افراد با شناختن روش‌های جایگزین سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس و بازار سرمایه می‌توانند یک راه میانبر برای کسب سود داشته باشند. این راه میانبر، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که در این مطلب به نکات مهم در خصوص انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری پرداخته می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق‌ها نهادهای مالی هستند که با جمع‌آوری مبالغ اندک و سپس تخصیص و سرمایه‌گذاری آن در حوزه‌های مختلف که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است، راه سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌داران آسان می‌کنند. این صندوق‌ها در نهایت سود حاصل شده از سرمایه‌گذاری به دست آمده را به نسبت سهم هر سرمایه‌گذار، بین آن‌ها تقسیم می‌کنند. گستره فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوع است، به‌صورتی که از اوراق بهادار، ارز و طلا گرفته تا ساختمان و حتی در یک پروژه می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند و از نظر نوع معامله به دو دسته «صندوق‌های صدور و ابطالی» و «صندوق‌ قابل معامله» تقسیم می‌شوند. همچنین این صندوق‌ها را می‌توان بر اساس ترکیب دارایی تحت مدیریت به چند گروه صندوق مختلط، درآمد ثابت، صندوق اهرمی، سهامی و مبتنی بر سکه طلا تقسیم کرد که خود این دسته‌بندی شامل تعداد زیادی صندوق سرمایه‌گذاری می‌شود.

ریسک در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

ریسک یک بخش جدا نشدنی از بازار سرمایه است. برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممکن است ریسک زیاد اما بازدهی بالا به همراه داشته باشند و برخی هم ریسک کمی دارند اما سودشان چشمگیر نیست. از آن‌جا که تحمل ریسک در میان سرمایه‌گذاران متفاوت است، توجه به این موضوع پیش از انتخاب صندوق، اهمیت بسیار بالایی دارد. سرمایه‌گذارانی که انتظار سود بالایی ندارند اما ترجیح می‌دهند سرمایه اندکشان را در معرض ریسک بالا قرار ندهند باید از همان ابتدا صندوقی متناسب با شرایط خودشان انتخاب کنند. نکته اینجاست که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تنوعی که دارند، هر گزینه‌ای را پیش روی سرمایه‌گذار قرار می‌دهند و سرمایه‌گذار صرفا باید با توجه به شرایطی که دارد، گزینه مناسب را انتخاب کند.

ملاک انتخاب صندوق، دارایی تحت مدیریت است یا تیم‌مدیریتی؟

دارایی‌های تحت مدیریت صندوق ممکن است مهم باشد، اما این دارایی تحت مدیریت هرچقدر هم که بالا باشد، در صورت مدیریت نشدن توسط یک تیم حرفه‌ای و متخصص امکان متحمل شدن ضرر در سرمایه‌گذاری وجود خواهد داشت. صندوق‌ها معمولا از یک تیم تشکیل می‌شوند و کلیدی‌ترین اعضای تیم، مدیر صندوق، متولی صندوق، حسابرس صندوق و مدیر ثبت صندوق است. این تیم به نوعی کار سبدگردانی را برای سرمایه‌گذاران انجام می‌دهد. یعنی این تیم، تصمیم‌گیری برای خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذار بر عهده دارد. این تیم به پشتوانه تخصص و تجربه‌اش می‌تواند بهترین تصمیم را در رابطه با سبد سرمایه‌گذاری بگیرد. به این ترتیب، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که سرمایه‌گذار باید در رابطه با انتخاب صندوق انجام دهد، ارزیابی تیمی است که مسئولیت این فعالیت حرفه‌ای را بر عهده می‌گیرد. تیمی با مدیرانِ باسابقه می‌تواند شما را به آینده سرمایه‌گذاری در صندوق خوشبین‌تر کند.

یک منبع مناسب برای آموزش بورس

در صورتی که به دنبال منبعی برای آموزش رایگان در خصوص بورس و بازار سرمایه هستید، می‌توانید به سایت «آموزش مفید» مراجعه کنید. سایت آموزش مفید با در بر داشتن حدود ۱۲۰۰ مقاله آموزشی رایگان در مباحث مختلف بورس و بازار سرمایه شامل آشنایی با بورس، تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال، تابلو خوانی و .... تقریبا هر آنچه نیاز دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد.