کلاهبرداری در قالیشویی‌ها

خدمات قالیشویی یکی از عرصه‌هایی است که کلاهبرداری در آن نسبتا زیاد است. به خصوص در ماه‌های آخر سال و ایام نزدیک عید، که طبق سنت خانه‌تکانی، بسیاری از صاحب‌خانه‌ها قصد شستشوی فرش‌ها و موکت‌های خانه را می‌کنند. این ایام در واقع برای قالیشویان کلاهبردار یک فرصت طلایی است. 

بسیار بوده‌اند صاحب‌خانه‌های ساده و شریفی که در دام فریب این کلاهبرداران افتاده و در روزهای نزدیک عید مال خود را باخته‌اند و چیزی جز اندوه و پشیمانی نصیبشان نشده. کلاهبرداری در قالیشویی در واقع یکی از پرتکرارترین اتفاقات در این ایام از سال است. 

با توجه به اینکه میزان تقاضا برای دریافت خدمات شستن فرش در ماه‌های آخر سال بالا می‌رود، قالیشویی‌های جعلی هم مثل قارچ همه جا رشد می‌کنند. در هر محله‌ای چرخ می‌زنند و تبلیغات می‌کنند و با وعده‌های فریب‌دهنده سعی می‌کنند به اهداف خود دست یابند.

اما چطور باید این کلاهبرداران را بشناسیم؟ آنها از چه روش‌هایی برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند؟ چطور باید بفهمیم که مرکز قالیشویی که انتخاب کرده‌ایم جزو این دسته هست یا نه؟ و اصلا برای انتخاب یک مرکز موجه و معتبر باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم؟ در ادامه این نوشته سعی می‌کنیم پاسخ این سوالات شما را بدهیم. 

کلاهبرداران قالیشویی از چه ترفندهایی استفاده می‌کنند؟

کلاهبرداران از چندین روش برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کنند. روش‌هایی که معمولا توانسته‌اند افراد زیادی را قانع کرده و به دام اندازند. در اینجا تعدادی از مرسوم‌ترین این شیوه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

 گشت‌وگذار با وانت

برخی از این افراد در روزهای آخر سال وانت یا نیسانی اجاره کرده و تبلیغات و شماره تلفن قالیشویی جعلی خود را روی بدنه ماشین چاپ می‌کنند. فرد با دیدن این وانت‌ها، شماره را برداشته و برای سفارش شستشو تماس می‌گیرد. 

 تبلیغات مجازی

این روزها تبلیغات مجازی به شدت باب شده و نقش تاثیرگذاری در جذب مشتری دارد. کلاهبرداران هم از این قافله عقب نمانده‌اند! آنها با استفاده از تبلیغات گسترده در گوگل و همچنین شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند با وعده‌های دروغین جلب مشتری کنند. 

 پخش تراکت

تراکت‌های تبلیغاتی مختلف در کوچه و خیابان به چشم خیلی از ما خورده است. این تراکت‌ها را می‌شود روی دیوارها، لای در خانه‌ها، زیر برف‌پاک‌کن ماشین‌ها و هر جای دیگری دید. یکی دیگر از راهکارهای کلاهبرداران پخش این تراکت‌ها است. 

 وعده کار در ازای قیمت ارزان

اما وسوسه‌کننده‌ترین و فریب‌دهنده‌ترین ترفند کلاهبرداران استفاده از کلمه «ارزان» است. به خصوص در ایام نزدیک عید که معمولا خانواده‌ها خرج‌های زیادی دارند این وعده می‌تواند آنها را ترغیب به اقدام و اعتماد کند. 

کلاهبرداری در قالیشویی‌ها

 

 چطور فریب کلاهبرداران قالیشویی را نخوریم؟

قالیشویان کلاهبردار با استفاده از ترفندهایی که ذکر کردیم، فرش‌های مشتریان را تحویل گرفته و دیگر برنمی‌گردانند. یا اینکه با کیفیت بسیار پایین یا حتی کثیف و آسیب‌دیده برمی‌گردانند.  قسمت غم‌انگیز ماجرا این است که در هیچکدام از این شرایط، دست شما به جایی بند نیست. چون این افراد بعد از دریافت هزینه متواری می‌شوند. 

اما با آگاهی از یک سری اصول و رعایت نکات و احتیاط‌های عاقلانه، شما می‌توانید از اسیر شدن در دام این افراد پرهیز کنید. در ادامه قصد داریم مواردی را که باید حین انتخاب قالیشویی و سفارش شستشو، به آنها توجه کنید برشماریم. 

 از اتحادیه قالیشویان استعلام بگیرید

یک راه برای اینکه شما بتوانید از مجاز بودن و اعتبار قالیشویی اطمینان حاصل کنید، گرفتن استعلام از اتحادیه قالیشویان است. قالیشویی‌های مجاز و قانونی همه تحت نظر این اتحادیه فعالیت می‌کنند. نام قالیشویی را در اتحادیه شهر محل سکونت خود سرچ کنید و از وجود آن مطمئن شوید. 

از مزیت‌های قالیشویی‌های تحت اتحادیه این است که اولا بر اساس نرخ مصوب اتحادیه هزینه دریافت می‌کنند و ثانیا شما می‌توانید در صورت بروز هرگونه مشکلی شکایت کرده و درخواست خسارت کنید. 

 گول واژه «ارزان» را نخورید

برای هر خدمات قانونی یک نرخ قانونی و مصوب وجود دارد. پس اگر شخصی با دادن وعده ارائه خدمات در ازای قیمت ارزان پا پیش گذاشت، دارایی خود را به او نسپارید. این اشخاص و مراکز بی‌تردید غیر قانونی هستند و امکان هر پیش‌آمد ناخوشایندی وجود دارد. به علاوه اینکه معمولا هیچکس در مقابل قیمت پایین خدمات با کیفیت و شایسته به شما ارائه نمی‌دهد. 

پس شنیدن واژه ارزان باید باعث ایجاد شک در شما شود. البته که گران بودن کالا یا خدماتی هم به معنای با کیفیت بودن آن نیست. همانطور که گفتیم قیمت باید معقول و بر اساس نرخ مصوب باشد. در صورتی که با قیمت‌های ارزان یا خیلی گران مواجه شدید، دست نگه دارید و بیشتر تامل کنید. 

در مورد قالیشویی منتخب خود تحقیق کنید

حتما قبل از سپردن فرش‌ها به یک مرکز قالیشویی درباره آن تحقیق کنید. شما می‌توانید به سایت قالیشویی مراجعه کنید. همانطور که گفتیم از اتحادیه استعلام بگیرید و همچنین از کسانی که پیش‌تر به آن مرکز سفارش کار داده‌اند پرس‌وجو کنید. این کار به صورت مجازی هم ممکن است. 

معمولا در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی افراد نظرات خود را می‌نویسند. در صورت وجود بخش نظرات، و مثبت بودن این نظرات، بهتر می‌توانید به مرکز قالیشویی اعتماد کنید. 

اطلاعات فرد تحویل‌ گیرنده را بخواهید

می‌توانید هنگام تحویل دادن فرش‌ها، شماره تلفن تحویل گیرنده را بگیرید و همچنین پلاک ماشین را یادداشت کنید. به این شل در صورت بروز مشکل، شما حداقل اطلاعاتی دارید که از طریق آن بتوانید موضوع را پیگیری کنید. 

 ابتدا با فرش‌های ارزان شروع کنید

احتمال بی‌کیفیت بودن کار و ایجاد آسیب در فرش، حتی ممکن است در قالیشویی‌های معروف و قانونی هم وجود داشته باشد. پس اگر برای اولین بار قصد دارید به یک قالیشویی سفارش کار دهید بهتر است ابتدا فرش‌های ارزان و معمولی خود را به آنها بسپارید. 

اولین بار از سپردن فرش‌های گرانقیمت و عتیقه و تابلو فرش، فرش‌های دستباف و ابریشم و فرش‌های نفیس خودداری کنید. شما هنوز نمی‌دانید کیفیت کار این مرکز چگونه است. در صورتی که از شستشوی فرش‌های ارزان راضی بودید می‌توانید اقلام گران‌تر را هم به مرکز قالیشویی انتخابی خود بسپارید. 

کلاهبرداری در قالیشویی‌ها

 

 سخن پایانی

امروز که زندگی هرکس مملو از مشغله‌ها و گرفتاری‌ها و مشکلات مختلف است، شاید انجام دقیق و درست اینطور کارها کمی سخت باشد. این روزها مردم آنقدر گرفتار دغدغه‌های خود هستند که خیلی وقت‌ها کارهای اینچنینی را سرسری برگزار می‌کنند. 

اما متاسفانه در وضعیت اقتصادی اخیر، خسارت دیدن و هزینه دادن، چیزی نیست که بشود به راحتی از کنارش گذشت و نادیده‌اش گرفت. پس توجه به این موارد برای ما ضروری و مفید است. با وجود مراکز قالیشویی معتبر و قانونی با خیالی آسوده می‌توانید فرش‌های خود را به دست شستشو بسپارید. 

یکی از این مراکز معتبر و قانونی که تحت اتحادیه قالیشویان فعالیت می‌کند «قالیشویی نوین» است. قالیشویی نوین شعبه‌های متعددی در سطح شهر دارد و با ارائه خدمات با کیفیت، استفاده از کارکنان متخصص، و مواد و تجهیزات درجه یک، هدفی جز رضایت مشتریان ندارد. 

این قالیشویی، سالانه به جمعیت زیادی از ساکنان تهران انواع خدمات شستن فرش و موکت، شستشوی مبلمان، خوشخواب و پرده را ارائه می‌دهد و در کار خود چیزی کم نمی‌گذارد. در آستانه سال نو، با اعتماد به این مرکز معتبر برای شستشو، از انداختن قالی‌های تمیز و درخشان در منزل خود لذت می‌برید.