مقاصد بکر و کمترشناخته شده داخلی برای سفرهای نوروزی

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها پیش از سفر، انتخاب مقصد است. انتخاب مقصد مناسب برای سفر به خصوص در تعطیلات طولانی مانند عید نوروز بسیار مهم است. در نوروز اغلب افراد به فکر سفر می‌افتند و اغلب مناطق توریستی بسیار شلوغ هستند.

 برخی از گردشگران هم طبق روال هرسال مقصد تکراری را برای سفر انتخاب می‌کنند. تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای بازدید از مناطق بکر و کمتر شناخته شده است. چنین مقاصدی این شانس را در اختیار گردشران می‌گذارد که بتوانند با فرهنگ‌های تازه آشنا شوند و تجربه‌های خوبی به دست بیاورند. اگر قصد دارید. در این مقاله به معرفی مقاصد بکر و کمترشناخته شده داخلی برای سفرهای نوروزی می‌پردازیم.

استان سیستان و بلوچستان

بعضی از افراد تصویر نادرستی از سیستان و بلوچستان در یاد دارند. در صورتی که این منطقه برای سفر در نوروز بسیار مناسب است. سیستان و بلوچستان منطقه‌ای امن با مردمی خونگرم و مهربان است و جای جای این استان جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی قرار گرفته است. زاهدان و زابل از قدیمی‌ترین مناطق کشور هستند که همچنان سنت‌های پیشین خود راحفظ کرده اند. به عنوان مثال اگر در سفر به سیستان و بلوچستان با بلیط هواپیما به روستای کلپورگان بروید، از تماشای فرهنگ و سنت مردمان بومی لذت خواهید برد. هنر و صنعت مردمان این روستا و صنایع دستی آن‌ها در سال‌های اخیر به ثبت یونسکو رسیده است.

 همچنین آب و هوای این منطقه در فصل بهار معتدل و دل‌چسب است. در مسیر سفر به کلپورگان می‌توانید سری به خاش بزنید و از دامنه‎های کوه تفتان لذت ببرید. شهر سراوان نیز کمی آن طرف‌تر از روستای کلپورگان واقع شده است.

سیستان و بلوچستان نقاط بکر و دیدنی بسیار زیادی دارد که شاید تعطیلات نوروز برای گردش در این استان کافی نباشد. از تالاب صورتی گرفته تا منطقه آزاد زرآباد همگی بسیار دیدنی هستند. سیستان و بلوچستان منطقه‌ای دارد که نخلستان، کویر و دریا به هم برخورد می‌کنند. در جهان مناطق محدودی با این ویژگی وجود دارد. در سفر خود به سیستان و بلوچستان فراموش نکنید که سری هم به بندر زیبای چابهار بزنید.

استان بوشهر

بوشهر یکی از زیباترین مناطق ایران است که کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این منطقه در عید نوروز خلوت و بکر است و مقصدی مناسب برای سفر در تعطیلات محسوب می‌شود. بوشهر شهری ساحلی است که ازدحام و شلوغی دیگر شهرهای ساحلی را ندارد. نوروز در این شهر حال و هوای خاصی دارد زیرا مردم منطقه سنت و فرهنگ خود را حفظ کرده‌اند. جشن نوروز در بوشهر همراه با آیین‌های بومی و مراسم‌ سنتی برگزار می‌شود.

موزه دریانوردی، عمارت کلاه فرنگی، آب انبار اقوام و بافت تاریخی شهر بوشهر، مناطقی هستند که تماشای آن‌ها به همه گردشگران توصیه می‌شود.

ساحل چشم‌نواز بوشهر و آبی دریا هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. اگر بتوانید در یکی از اقامتگاه‌های بومگردی بوشهر بمانید، لذت سفر شما چند برابر می‌شود. فراموش نکنید که در سفر به این منطقه از شهرستان‌های گناوه، دیر و تنگستان هم بازدید کنید.

سیراف یکی دیگر از مناطق دیدنی در بوشهر است. این منطقه باستانی از قدیمی‌ترین بندرهای کشور است که معماری منحصربفردی دارد. معماری این منطقه شما را به یاد ماسوله می‌اندازد. با این تفاوت که سیراف حال و هوایی جنوبی و بندری دارد. گلابتون‌دوزی و منجوق‌دوزی از بهترین صنایع دستی در این منطقه هستند.

02

 

استان ایلام

ایلام از دیگر مناطقی است که برای سفرهای نوروزی بسیار مناسب است. می‌توان گفت بهار بهترین فصل سفر به این استان است و اغلب گردشگران بلیط هواپیما خود را در این فصل رزرو می‌کنند. ایلام در غرب کشور قرار گرفته است و طبیعت بکر زاگرس چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. دامنه‌های زاگرس زیستگاه درختان بلوط هستند و با شروع فصل بهار، زیبایی این منطقه به اوج خودش می‌رسد. این منطقه نسبت به دیگر استان‌ها ممکن است شهرت زیادی نداشته باشد. همین موضوع سبب شده است تا بتوانید کمی با خود خلوت کنید و از جاذبه‎‌های آن لذت ببرید. در این استان تاریخ و طبیعت با هم در آمیخته شده‌اند.

تنگ رازیانه، تنگ بهرام چوبین و تنگ زینکان از مشهورترین تنگه‌هایی هستند که در ایلام واقع شده‌اند. زیبایی‌های این استان تنها به این تنگه‎ها محدود نمی‌شود. دریاچه دوقلو سیاه گاو از منحصربفردترین جاذبه‌های گردشگری در ایران است که نباید تماشای آن را از دست بدهید.

استان کهگیلویه و بویراحمد

اگر به طبیعت علاقه‌مند هستید، کهگیلویه و بویراحمد می‎تواند بهترین مقصد برای سفر نوروزی شما باشد. طبیعت بکر، فرهنگ غنی و تاریخ کهن این منطقه همواره مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. می‌توان گقت این استان دو بخش گرمسیری و سردسیری دارد که بخش گرمسیری آن برای بازدید در نوروز بسیار مناسب است. در سفر به کهگیلویه و بویراحمد ابتدا بهتر است به یاسوج بروید. در این شهر جاذبه‌های تاریخی زیادی وجود دارد که از تماشای آن‌ها خسته نخواهید شد.

پس از تماشای یاسوج بهتر است به سمت جنوب غرب بروید و از باشت، چرام و دیگر مناطق بازدید کنید. در فروردین کهگیلویه و بویراحمد آب و هوایی دلپذیر دارد و هنوز گرم نشده است. آبشارها و دیگر مناطق کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد نیز بسیار لذت‌بخش و دیدنی هستند.

 

01

 

استان کردستان

کردستان به خصوص شهر مریوان یکی از بهترین مکان‌ها برای سفر نوروزی است. این شهر ازدحام مسافر ندارد و همزمان جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی را در خود جای داده است. مریوان شهری زیبا و مرزی است که در مجاورت دریاچه زیبای زریوار قرار گرفته است. این منطقه طبیعت بکر و زیبا و چشم‌اندازهایی کوهستانی دارد که توجه هرگردشگری را به خود جذب می‌کند. کردستان آب و هوای خوبی در بهار دارد. البته لازم به ذکر است که جذابیت سفر به کردستان تنها به طبیعت‌گردی محدود نمی‌شود. بلکه صنایع دستی این منطقه نیز حیرت‌انگیز هستند. اگر گیوه مریوان که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است را کنار بگذاریم، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و سبدبافی از بهترین صنایع دستی این منطقه هستند.

در بازدید از مریوان فراموش نکنید که سری هم به دریاچه زریوار بزنید. این دریاچه بزرگترین دریاچه خودجوش طبیعی در جهان محسوب می‌شود که در میان کوه‌های کردستان قرار گرفته است. اطراف دریاچه زریوار بهترین مکان برای برپایی کمپ است. در نتیجه اگر به این گونه سفرها و گذراندن وقت در طبیعت علاقه‌مند هستید، به سمت دریاچه زریوار که در مجاورت مریوان قرار گرفته است، بروید.

استان خوزستان

خوزستان استانی است که در لیست مناطق بکر برای سفرهای نوروزی جای گرفته است. این منطقه جاذبه‌های طبیعی خیره‌ کننده‌ای دارد که بسیاری از آن‌ها بکر و دست نخورده هستند. به عنوان مثال تالاب شادگان یکی از زیباترین منطقه‌های خوزستان محسوب می‌شود. با این که این استان بحران کم آبی دارد اما هنوز می‌توان از مناطقی همچون این تالاب لذت برد. مناظر اطراف تالاب شادگان بسیار دیدنی و بکر هستند. البته فراموش نکنید که ملاحظات محیط زیستی را در سفر به این تالاب رعایت کنید.

در سفر به خوزستان سری به جزیره مینو بزنید و از نخل‌های بیشمار و پرنده‌های گوناگون آن لذت ببرید. لازم به ذکر است که جزیره مینو برای بومی‌های خوزستان نوعی تفرجگاه محسوب می‌شود. اگر هنوز برای سفر نوروزی خود بلیط هواپیما رزرو نکرده‌اید، استان خوزستان را در نظر بگیرید. در این استان می‌توانید اوقات بسیار خوشی را سپری کنید.