آیا می توان بلیط قطار را بدون جریمه کنسل کرد؟

خوشبختانه ایران شبکه ریلی گسترده‌ای دارد و با خرید بلیط قطار می‌توانید به اغلب شهرهای کشور سفر کنید. در برخی از مواقع مواردی پیش می‌آید که مسافران مجبور به لغو سفر و کنسل کردن آن می‌شوند. قوانین استرداد بلیط قطار و میزان جریمه کنسلی از سمت راه آهن تعیین می‌شود.

اگر قصد دارید بلیط قطار خود را کنسل کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی قوانین استرداد بلیط قطار می‌پردازیم.

مزایای سفر با قطار

  • گسترده بودن خطوط ریلیشبکه راه آهن ایران وسعت زیادی دارد. به کمک این وسیله نقلیه می‌توانید به اغلب شهرهای ایران سفر کنید. به عنوان مثال شهر مشهد یکی از پرترددترین شهرهای ایران است و سفرهای بسیار زیادی با قطار به این شهر صورت می‌گیرد.
  • استقرار راه آهن در مراکز شهرهابرخلاف فرودگاه‌ها که در خارج از شهر قرار گرفته‌اند، ایستگاه‌های راه‌آهن اغلب در مراکز شهر قرار گرفته‌اند. بنابراین مسافران و توریست‌ها می‌توانند خود را در کمترین زمان به مکان مورد نظر برسانند.
  • برنامه‌ریزی دقیقزمان‌بندی قطار نسبتاً دقیق است و این وسیله نقلیه تاخیر ندارد. همچنین شرایط جوی، آب و هوایی نیز تاثیری برروی برنامه های قطار ندارد.
  • سفر سبزاگر دوستدار محیط زیست هستید، قطار وسیله نقلیه مناسبی برای سفر شما است. قطار آلودگی چندانی برای محیط زیست ندارد.
  • عدم محدودیت بارشما در سفر با قطار می‌توانید آزادانه بار خود را به داخل قطار ببرید. این وسیله نقلیه قوانین سخت‌گیرانه‌ای درباره میزان بار مجاز ندارد.
  • قیمت مقرون بصرفهبلیط قطار نسبت به بلیط هواپیما ارزان‌تر است.
  • راحتیقطار وسیله نقلیه‌ای راحت است. در کوپه اختصاصی می‌توانید کنار خانواده خود باشید و از سفر لذت ببرید.

استرداد بلیط قطار به چه معنا است؟

در حال حاضر همانند دیگر بلیط‌های وسایل نقلیه، بلیط قطار را نیز می‌توان به صورت اینترنتی و از سایت‌های فروش بلیط خریداری کرد. تنها با جستجوی چند دقیقه‌ای در اینترنت و سایت سفرمارکت می‌توانید بهترین بلیط را برای خود خریداری کنید.

گاهی پیش می‌آید که پس از خرید بلیط، شرایط شما به گونه‌ای تغییر می‌کند و دیگر نمی‌توانید به سفر بروید. در این صورت می‌توانید بلیط خود را لغو کنید. منظور از لغو کردن بلیط قطار، استرداد بلیط است. یعنی شما بلیط خود را مجدداً به فروشنده بلیط برمی‌گردانید. در این صورت جایگاه شما در قطار از بین نمی‌رود و شخص دیگری می‌تواند آن را رزرو کند. همچنین در صورت کنسلی طی شرایط خاص، وجهی به شما برگردانده می‌شود و می‌توانید در وقت مناسب بلیط دیگری خریداری کنید.

قوانین خاصی برای کسنل کردن بلیط وجود دارد. بنابراین بهتر است پیش از خرید بلیط قطار(https://safarmarket.com/trains) اطلاعاتی درباره قوانین استرداد به دست بیاورید.

آیا می توان بلیط قطار را بدون جریمه کنسل کرد؟

شرایط استرداد بلیط

خوشبختانه امروزه صنعت گردشگری و خرید انواع بلیط‌ها پیشرفت بسیار زیادی کرده است. دیگر نیازی نیست به مراکز فروش فیزیکی یا دفترهای مختلف مراجعه کنید. تنها با چند کلیک می‌توانید بلیط خود را لغو کنید.

در پاسخ به سوال آیا می توان بلیط قطار را بدون جریمه کنسل کرد؟ باید گفت بله! براساس شرایطی خاص می توان بلیط قطار را کنسل کرد و تمامی پول آن را دریافت کرد. البته شرایط همیشه به این آسانی نیست.

بلیط قطار تا حداکثر یک ساعت پس از صدور به شرط این که قطار هنوز حرکت نکرده باشد و مراکز فروش بلیط باز باشند لغو می‌شود و تمامی وجه به مسافر برگردانده می‌شود.

این در حالی است که بلیط قطارهای مسافری را از مراکز فروش بلیط و ایستگاه‌های راه آهن در ساعت کاری خریداری کرده باشید. در صورت لغو باید با ارائه کارت شناسایی معتبر (کارت ملی، شناسنامه و گذرنامه) به مراکز فروش بلیط مراجعه کنید.

در ادامه به شرایط و قوانین کنسلی پرداخته شده است:

  • اگر بلیط را تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار کنسل کنید، ۹۰ درصد بهای بلیط به شما برگردانده می‌شود.
  • اگر بلیط را از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار تا سه ساعت پیش از حرکت قطار کنسل کنید، ۷۰ درصد بهای بلیط به شما برگردانده می‌شود.
  • اگر بلیط خود را سه ساعت مانده تا حرکت قطار یا حتی کمتر کنسل کنید، ۵۰ درصد از بهای بلیط به شما برگردانده می‌شود.
  • استرداد بلیط پس از حرکت قطار امکان‌پذیر نیست و در صورتی که مسافر بلیط خود را کنسل کند، هیچ وجهی به آن برگردانده نمی‌شود.

یکی از مهمترین نکات در قوانین استرداد بلیط قطار، توجه به کوپه اختصاصی است. اگر کوپه دربست رزرو کرده‌اید و حال می‌خواهید بلیط خود را کنسل کنید، باید دقت داشته باشید که کل کوپه استرداد داده می‌شود. یعنی پس از استرداد بلیط هیچ کدام از مسافران یا همسفران شما نمی‌توانند وارد کوپه شوند.

آیا می توان بلیط قطار را بدون جریمه کنسل کرد؟

استرداد آنلاین بلیط قطار

گاهی افراد فرصت مراجعه به ایستگاه‌های قطار، نمایندگی‌های فروش فیزیکی بلیط را ندارند. همچنین بلیط خود را از سایت‌های اینترنتی و به صورت آنلاین خریداری کرده‌اند. در این صورت برای استرداد بلیط باید مراحل دیگری را طی کنند.

ابتدا باید در سایتی که از آن بلیط قطار خریداری کرده‌اید، حساب کاربری داشته باشید و وارد آن شوید. سپس باید اطلاعاتی شامل سریال بلیط قطار (کد ۹ رقمی) به همراه شماره تلفن همراه را وارد کنید. پس از انجام مراحل استرداد و ورود اطلاعات خواسته شده، با توجه به زمانی که درخواست را ثبت می‌کنید، همچنین مطابق با قوانین استرداد، جریمه کنسلی از هزینه پرداختی شما کاسته شده و باقی وجه به حساب شما برگردانده می‌‌شود.

فرایند استرداد بلیط قطار زمان زیادی نیاز ندارد و طی چند دقیقه انجام می‌شود. اما بازگشت پول به حساب شما مدتی زمان می‌برد و طی چند روز انجام می‌شود. دلیل آن هم انجام فرایندهای بانکی و اداری است.

در هرصورت به شما پیشنهاد می‌کنیم که در زمان ثبت درخواست لغو بلیط، کد پیگیری را نزد خود نگهداری کنید. تا در صورت لزوم بتوانید از آن استفاده کنید.

کنسل شدن سفر از سمت شرکت ریلی

در صورتی که شرکت ریلی بلیط قطار شما را کنسل کند، یا بروز مشکلاتی سبب به وجود آمدن خسارت به شما شود، شرکت ریلی موظف است هزینه کنسلی بلیط را تمام و کمال پرداخت کند یا در صورت بروز مشکل و هرگونه خسارت، آن را پرداخت کند. بازپرداخت خسارت‌ها به بلیط‌هایی که مشمول دریافت خسارت شده‌اند، تنها از طریق مراجعه حضوری به آژانس و با ارائه کارت ملی مسافر و نسخه چاپی بلیط قطار امکان‎‌پذیر است.

سخن پایانی

راه‌های بسیار زیادی برای خرید بلیط قطار وجود دارد. بهترین راه برای خرید بلیط مراجعه به سایتی مرجع همچون سفرمارکت است. در سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت می‌‌توانید تمامی بلیط‌های قطار در روز مورد نظر خود را مشاهده کنید و بهترین آن را انتخاب کنید.