آیا کامپوزیت دندان را می‌توان در یک روز انجام داد؟

کامپوزیت های دندانی امروزه از رایج ترین مواد مورد استفاده در کلینیک های دندانپزشکی هستند که عمدتاً برای ترمیم های دندان در جهت زیبایی و همچنین برای پرکردن دندان ها استفاده می شوند. برخی افراد ممکن است پس از انجام آن، درد کامپوزیت دندان داشته باشند که آزار دهنده است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر عوامل ایجاد کننده و راه های کاهش درد کامپوزیت دندان می پردازیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان مخلوطی است که از رزین یا ترکیبی از شیشه و پلاستیک بوجود می‌آید. به دلیل اینکه استحکام کافی و ایمنی لازم را دارد، در انواع روش های درمانی دندانپزشکی مثل پر کردن حفره، ترمیم و تغییر شکل دندان برای زیبایی بیشتر محبوبیت زیادی دارد. برخلاف پرکننده‌های فلزی گذشته، کامپوزیت مزیت زیبایی شناختی زیادی نیز دارد. همچنین می‌توان آن را با رنگ دندان های خود هماهنگ کرد و تطبیق داد، به طوری که پس از قرار دادن، تقریباً تشخیص آن با دندان طبیعی بسیار سخت خواهد بود.

 اغلب از کامپوزیت دندانی برای پر کردن حفره های دندان استفاده می شود، اما می تواند برای بهبود ظاهر دندان های تغییر رنگ یافته یا بدشکل نیز استفاده شود. شیوه نصب آن به صورت لایه‌ای اعمال می‌شود و سپس با نور مخصوص هر لایه سفت می‌شود. بعد از آن شکل داده و صیقل می خورد  تا با دندان مطابقت داشته باشد. کامپوزیت ها عموما توسط دندانپزشکان ترجیح داده می شود زیرا نتایج طبیعی را ارائه می دهد. کامپوزیت از ساختار طبیعی دندان پشتیبانی می کند و به محافظت در برابر بریدگی، شکستگی و تغییرات دما (در مورد دندان های حساس) کمک می کند. قیمت کامپوزیت دندان در برابر زیبایی که در نهایت به صورت شما اضافه می‌کند، کاملا مقرون به صرفه خواهد بود.

دلایل درد بعد از کامپوزیت دندان چه چیزی است؟

در حالت کلی درد بعد درمان کامپوزیت دندان تقریبا خفیف و قابل تحمل است. روش کامپوزیت یک فرایند بدون درد محسوب می‌شود و تاثیر آن فقط روی سطح دندان ها است و نباید با عصب دندان برخورد داشته باشد؛تنها دردی که ممکن است پس از انجام آن پیش بیاید، حساسیت دندان ها خواهد بود.

این حساسیت برای افرادی که لثه هایشان تحلیل رفته یا تعداد دندان ها پوسیده زیادی دارند احتمالا بیشتر خواهد بود. حتی ممکن است درد و ناراحتی خفیف را نیز تجربه کنند.

البته اینکه چقدر شما نیز تحمل درد بالایی دارید نیز در احساس درد پس از کامپوزیت تاثیر خواهد داشت. اگر در حین انجام کامپوزیت ، کارهای دیگری مانند درمان پوسیدگی دندان خود را  انجام دادید، دندانپزشک برای کاهش درد برای شما مسکن تجویز می کند. علاوه بر آن به دلیل اینکه از قبل بی حسی موضعی درون دهان شما انجام گرفته است، از میزان درد ناشی از کامپوزیت می کاهد.

اگر به صورت کلی از اعمال درمانی دندانپزشکی می ‌ترسید، پیش از شروع با دندانپزشک خود در این باره صحبت کنید تا او هوشیاری شما را کاهش دهد و فرایند نصب مامپوزیت را برای شما آسان کند.

 آیا ایمپلنت دندان را می‌توان در یک روز انجام داد؟

آیا احساس درد بعد از کامپوزیت دندان طبیعی است؟

همانطور که پیشتر به ان اشاره شد، فرایند کامپوزیت در کل نباید درد زیادی به همراه داشته باشد‌. با این حال بعضی از بیماران ممکن است تجربه متفاوتی داشته باشند و پس از کامپوزیت، دندان و لثه هایشان حساس شود. در طی کامپوزیت دندانپزشک مجبور است تا فضای دهان را برای قرار دادن آن آماده کند و در واقع فضایی مناسب را ایجاد کند؛ بنابراین ممکن است اقداماتی را روی لثه انجام دهد. احتمالا در بخش سوزن های بی حسی موضعی تا چند روز درد داشته باشید که با مصرف مسکن ها کاهش می یابد.

دندان برخی از بیماران پس از انجام کامپوزیت نسبت به سرما و گرما حساس می‌شود. این درد یا تیر کشیدن تا مدت کوتاهی ادامه پیدا میکند و در صورت حذف علائم ایجاد کننده از بین میرود. اگر این دسته درد ادامه دار باشد و در مدت کوتاهی حذف نشود لازم است به دندانپزشکی مراجعه کنید.

درد هنگام جویدن نیز یکی دیگر از انواع درد هایی است که ممکن است پس از کامپوزیت پیش بیاید؛ در برخی موارد تیزی کامپوزیت ممکن است عامل آن باشد.

 اگر هر نوع درد ناشی از کامپوزیت ادامه دار بود به گونه ای که شما را از انجام کارهایتان منع کرد باید بدانید که احتمالا کامپوزیت به شکل صحیح نصب نشده و لازم است توسط دندانپزشک مجددا بررسی شود. گاهی ممکن است برخی از رشته های عصبی درگیر شده  یا بخش های مختلف لثه و دندان آسیب دیده باشند. در صورتی که درد بیش از حد را تجربه می کنید، باید مجددا به دندانپزشکی مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای رفع مشکل انجام گیرد. لازم است تا به صورت دقیق و با جزئیات تمامی احساسات خود را با دندانپزشک مطرح کنید تا او بتواند تشخیص درستی از محل آسیب دیده داشته باشد. در صورتی که دندانپزشک نتواند از پس رفع این عوامل بر بیاید، لازم است تا پیش جراح متخصص بروید‌. احساس درد ناشی از کامپوزیت باید طی چند روز از بین برود و ادامه دار شدن آن طبیعی نیست.

 آیا ایمپلنت دندان را می‌توان در یک روز انجام داد؟

در صورت داشتن درد بعد از درمان کامپوزیت دندان چه اقدامی باید انجام داد؟

پس از انجام کامپوزیت رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن به صورت مرتبط اهمیت داد. همچنین نباید با اجسام سخت برخورد کنند. برا کاهش درد کامپوزیت ونیر می توان از قرص های تجویزی پزشک مانند ایبوپروفن استفاده کنید. برخی از کارهای زیر می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند:

به آرامی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

استفاده از خمیر دندان حساس

جویدن و خوردن در طرف دیگر دهان که با کامپوزیت در ارتباط برخورد مستقیم نداشته باشد.

پرهیز از غذا و نوشیدنی سرد و گرم.

اجتناب از غذاها و نوشیدنی های اسیدی و شیرین.

سوالات متداول

چه مدت بعد از پر کردن کامپوزیت می توانم دندان هایم را مسواک بزنم؟

پس از گذشت 24 ساعت و ته نشین شدن مواد پر شده، باید بتوانید به طور معمول مسواک بزنید. از غذاهای جویدنی و داغ پرهیز کنید - هنگام مصرف غذا، باید انتظار حساسیت را دقیقاً پس از استفاده از پر کردن داشت.

چگونه از پر کردن کامپوزیت مراقبت می کنید؟

به صورت روزانه مسواک بزنید و بعد از غذا از نخ دندان استفاده کنید . از غذاهایی که می توانند باعث لکه دار شدن سیر شما شوند مانند چای، قهوه و … خودداری کنید. برای کاهش احتمال پوسیدگی دندان، مصرف مواد غذایی شیرین را به حداقل برسانید. از یک مسواک نرم همراه با هر خمیر دندان غیر ساینده استفاده کنید.

رنگ مورد استفاده برای کامپوزیت ها چگونه است؟

این مورد بستگی به رنگ اصلیی دندان های شما دارد؛ دندانپزشک قادر است تا به گونه ای کامپوزیت را با دندان های شما هماهنگ کند که تشخیص آن از دیگر دندان های اصلی سخت باشد.