آداب و رسوم خداحافظی از محیط کار و همکاران به بهترین شکل

کارکنان ادارات و سازمان‌ها مدت‌زمان زیادی را در طول روز در کنار یکدیگر سپری می‌کنند. محل کار برخی از کارکنان به یکدیگر نزدیک‌ بوده یا همگی عضو یک تیم کاری هستند. به همین دلیل خداحافظی از همکاران می‌تواند شامل لحظاتی سخت و تجربه‌ای غیرمنتظره باشد.

صرف‌نظر از دلایل ترک شرکت یا سازمان، توجه به تشریفات و آداب معاشرت در این لحظات می‌تواند برای ایجاد بهترین خاطرات و حفظ روابط حرفه‌ای با همکاران بسیار مهم باشد. در این مقاله به اصول و پاره ای از مسائل مرتبط با آداب‌ورسوم ترک فرصت شغلی اشاره می‌کنیم.

تشریفات و اصول خداحافظی از محل کار و ترک فرصت شغلی

بعد از پیدا کردن کار و استخدام در یک شرکت، ممکن است بعد از مدتی مجبور به ترک شرکت شوید. اولین اقدامی که برای خداحافظی از همکاران خود باید قبل از ترک شرکت انجام دهید، اطلاع‌رسانی به همکاران است.

یکی از آداب‌ورسوم خداحافظی از محیط کار و همکاران به بهترین شکل، نوشتن یک متن خداحافظی برای کارفرما است. زمانی را برای نوشتن یک متن خداحافظی اختصاص دهید. در این متن که به شکل رسمی نوشته می‌شود، می‌توانید به جزئیاتی از تصمیم خود، نحوه برقراری تماس و تاریخ ترک شرکت اشاره کنید.

در متن خداحافظی خود از عناوین و عبارت‌های مثبت استفاده کنید. همچنین در گام بعدی می‌توانید یک متن خداحافظی برای همکاران خود ارسال کنید. در این صورت همکاران خود را در جریان شرایط پیش‌آمده قرار می‌دهید.

آداب و رسوم خداحافظی از محیط کار و همکاران به بهترین شکل

شما می‌توانید در متن خداحافظی خود به شرایط پیش‌آمده مانند یافتن یک فرصت شغلی جدید یا بازنشستگی اشاره کنید. بهتر است متن خداحافظی خود را از طریق ایمیل برای همکاران ارسال کنید و اطلاعات تماس خود را هم در ایمیل قرار دهید.

شما ممکن است به اختیار خود فرصت شغلی و شرکت فعلی را ترک نمایید. همچنین ممکن است دلیل ترک شرکت یا سازمان، عدم تمایل شرکت برای بستن قرارداد جدید یا اخراج شما از شرکت باشد. درنتیجه بهتر است با توجه به هر شرایط، بهترین اقدامات را برای خداحافظی با همکاران خود انجام دهید.

حالت اول- کناره گیری از فرصت شغلی به اختیار خود

رعایت اصول و تشریفات خداحافظی از شرکت برای حالتی که شما به اختیار خود شرکت یا سازمان را ترک می‌کنید بسیار مهم است. رعایت آداب معاشرت در لحظات آخر کار در شرکت و داشتن رفتاری همراه با احترام، می‌تواند به حفظ روابط حرفه‌ای با مدیر و همکاران منجر شود. این موضوع را به خاطر داشته باشید که ممکن است به دلایل مختلف در آینده شغلی خود، به این روابط حرفه‌ای نیاز داشته باشید.

اصول خداحافظی با مدیریت

بهتر است مدیریت را از تصمیم خود برای کناره گیری از فرصت شغلی مطلع کنید. در هنگام صحبت با مدیریت، تنها به موضوع ترک فرصت شغلی اشاره نکنید. شما می‌توانید درباره مزایایی که کار کردن در شرکت موردنظر برای شما داشته است، با احترام صحبت کنید. بعد از اشاره به مزایای همکاری با شرکت، به بیان این موضوع که زمان ترک فرصت شغلی موردنظر فرارسیده است بپردازید.

از بیان جملات منفی خودداری کنید. از عبارت‌ و عناوین مثبتی مانند «اوقات خوشی را در کنار شما سپری کردم» یا «تجربه‌های بسیار خوب و لحظات شادی را در کنار شما داشتم»، استفاده کنید. درنهایت مدیر خود را از تاریخ آخرین روز همکاری خود با شرکت مطلع کنید.

همچنین قبل از ترک شرکت بهتر است از مدیر خود بخواهید که یک توصیه‌نامه به شما ارائه دهد. با گذشت زمان معمولا روابطی که با همکاران و مدیران سابق خود داشته‌اید، کمتر می‌شود. با دریافت یک توصیه‌نامه از مدیریت، می‌توانید مستنداتی برای سوابق حرفه‌ای خود فراهم کنید.

اصول خداحافظی از همکاران

زمانی که مدیریت را از تصمیم خود برای کناره گیری از فرصت شغلی مطلع نمودید، بهتر است سایر همکاران را در جریان این تصمیم خود قرار دهید. برای این منظور می‌توانید شخصا و به شکل حضوری از بهترین همکاران خود خداحافظی کنید.

اگر با دوستان و همکاران خود از طریق شبکه اجتماعی لینکدین در ارتباط نیستید، می‌توانید دوستان و همکاران خود را به شبکه اجتماعی لینکدین اضافه کنید. یکی دیگر از اصول و آداب خداحافظی از محیط کار، ارسال ایمیل رسمی یا متن خداحافظی برای سایر همکارانی است که آن‌ها را به‌خوبی می‌شناسید. اگر شرکتی که در آن مشغول به کار هستید کارمندان و کارکنان زیادی دارد، لازم نیست متن خداحافظی را برای تمام کارمندان شرکت ارسال کنید.

متن خداحافظی خود را به شکل خلاصه بنویسید. در این متن خداحافظی به نکات منفی مانند تنفر از فرصت شغلی یا محیط کار اشاره نکنید. همچنین به حقوق و درآمد خود در شغل جدید اشاره‌ای نکنید. ضرورتی برای انتقاد در زمان خداحافظی وجود ندارد. تنها به ایجاد تصویری مثبت از خود و ایجاد لحظاتی همراه با شادی فکر کنید.

به اوقات خوشی که در کنار همکاران و دوستان خود در محیط کار داشته‌اید، اشاره کنید. همچنین پروژه‌های مشترکی را که در کنار دوستان و همکاران خود انجام داده‌اید را در متن خداحافظی بیان کنید. اگر برای افراد مختلف ایمیل‌های جداگانه‌ای ارسال می‌کنید، با توجه به رابطه خود می‌توانید به‌جای متن رسمی از متن دوستانه در ایمیل استفاده کنید.

حالت دوم- عدم تمایل شرکت برای ادامه همکاری

 اگر شرکت تمایلی برای همکاری با شما نداشت، بازهم بهتر است همکاران و دوستان خود در شرکت را در جریان موضوع خداحافظی خود از شرکت قرار دهید. اگر شرایط را مناسب می‌دانید از دوستان و همکاران خود برای کاریابی و یافتن یک شغل جدید کمک بگیرید.

در این حالت می‌توانید یک ایمیل برای همکاران خود ارسال کنید و اطلاعات تماس خود را در ایمیل بیان کنید. حتی در این حالت بهتر است از بیان جملات منفی درباره شرکت و محیط کار خود خودداری کنید.

جملات رسمی برای خداحافظی از همکاران

چنانچه قصد دارید آداب معاشرت خداحافظی با همکاران را رعایت کنید و روابط حرفه‌ای خود را به بهترین شکل حفظ نمایید، می‌توانید با استفاده از جملات زیر به استقبال این لحظات در محیط کار خود بروید:

حالت اول- همکار شما کاری جدید یافته است

  • یافتن کار جدید را به شما تبریک می‌گویم. آرزوی بهترین‌ اتفاقات را برای شما دارم.
  • ازآنجایی‌که شما کارمند بسیار خوبی هستید و اوقات خوشی را در کنار شما داشتیم، مطمئن هستم که شما در کار جدید خود پیشرفت خواهید کرد.
  • در طول مدتی که به همکاری با شما مشغول بودم، مطالب زیادی را از شما آموختم.
  • باعث افتخار من بود که با شما همکار بوده‌ام.

حالت دوم- شما قصد ترک شرکت را دارید

  • شما تأثیر زیادی در مسیر شغلی من داشته‌اید. رفتار و فرهنگ کاری شما باعث ایجاد اوقات خوشی برای من شد. تمایل دارم روابط خود را با شما حفظ کنم.
  • از این‌که اوقات خوش و لحظات شادی را در کنار شما سپری کردم، بسیار خوشحال هستم.
  • اگرچه من در حال ترک شرکت هستم، اما بسیاری از تجربه‌های مفید و مهارت‌های خود را در کنار شما کسب نمودم.
  • از شما به خاطر اینکه همکار بسیار خوبی برای من بودید سپاس گذارم.

جمع‌بندی

ترک فرصت شغلی فعلی و استخدام در یک شرکت جدید، موضوعی است که برای بسیاری از کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها رخ می‌دهد. در چنین مواقعی ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که: «آداب و رسوم خداحافظی از محیط کار و همکاران به بهترین شکل چگونه است؟». در این مقاله با معرفی اصول و تشریفات خداحافظی از محیط کار، آداب معاشرت در چنین لحظاتی را معرفی نمودیم.