با تبدیل شرکت کسب و کارتان را نجات دهید

زمانی که شما قصد ثبت و تشکیل یک شرکت تجاری را دارید، بر اساس نیاز و شرایط خود و همچنین مشاوره هایی که دریافت کرده اید، یک نوع شرکت تجاری را برای ثبت انتخاب میکنید، اما آیا همه در انتخاب نوع شرکت تجاری خود درست عمل میکنند؟ ممکن است در وسط راه شما و شرکای تان متوجه شوید که این نوع شرکت تجاری مطابق با نیاز و خواسته های شما نمیباشد. آیا در این موقعیت باید شرکت را منحل کرد و یک شرکت جدید ثبت نمود؟ در این مقاله با نحوه تبدیل شرکت بدون اینکه شخصیت حقوقی آن از بین برود، آشنا خواهیم شد.

طبق قانون ایران، شماره شرکت های تجاری قابل ثبت 8 عدد میباشد که شما برای ثبت هر نوع شرکت تجاری باید شرایط و قواعد مخصوص به آن شرکت را رعایت کنید.

ممکن است زمانی که شما یک شرکت تجاری را ثبت کردید در میانه راه متوجه شوید که نوع شرکت تجاری مناسب کسب و کار و همچنین نیازهای شما نمیباشد که در این زمان باید به سراغ تبدیل نوع شرکت بروید.

تبدیل شرکت تجاری یک راه حل بسیار مناسب برای کسانی میباشد که در میانه راه متوجه میشوند که نوع شرکت تجاری که ثبت کرده اند برای اهداف و همچنین نیازهای شان مناسب نمیباشد.

بسیاری از افراد به اشتباه تصور میکنند که اگر قصد تبدیل شرکت خود را داشته باشند، باید شرکت فعلی را منحل کرده و دوباره اقدام به ثبت مجدد نوع شرکت تجاری مد نظر خود کنند.

برای تبدیل انواع شرکت های تجاری هیچ نیازی به انحلال شرکت نمیباشد و شما میتوانید نوع شرکت فعلی خود را به نوع مدنظر خود تبدیل کنید.

در نتیجه شرکت های تجاری بدون اینکه منحل شوند و یا شخصیت حقوقی خود را از دست بدهند، میتوانند با تبدیل به یک شرکت دیگر به فعالیت خود ادامه بدهند.

3

در ادامه مقاله تمامی نکاتی که برای تبدیل نوع شرکت لازم است را به شما خواهیم گفت تا اگر روزی قصد تبدیل کردن شرکت خود را داشتید، با مراجعه به این مقاله بتوانید به راحتی شرکت خود را تبدیل کنید.

شرایط تبدیل نوع شرکت ها به یکدیگر

برای تبدیل کردن انواع شرکت های تجاری ضروری است تا در ابتدا با شرایط تبدیل یک به یک شرکت های تجاری آشنا شویم. طبق قانون منظور تبدیل شرکت تجاری این است که بدون انحلال شرکت و یا از بین رفتن شخصیت حقوقی شرکت، نوع شرکت را به نوع دیگر تبدیل کنیم.

اگر قصد دارید تا شرکت خود را به یک نوع دیگر تبدیل کنید، ابتدا باید جواز شرکت شما مورد تایید باشد، همچنین طبق مواد قانونی شرکا میتوانند شرکت سهامی خاص را به شرکت سهامی عام و شرکت تضامنی را به شرکت سهامی تبدیل کنند.

اما آیا نمیشود برای تبدیل انواع شرکت های دیگر اقدام کرد؟ طبق قانون اگر تمامی شرکای شرکت رضایت داشته باشند، میتوان هر نوع شرکت تجاری را به نوع دیگر تبدیل کرد. بنابراین رضایت تمامی شرکا برای تبدیل شرکت به هر نوع شرکت دیگر الزامی میباشد.

زمانی که یک نوع شرکت تجاری به یک نوع شرکت تجاری دیگر تبدیل میشود، مسئولیت شرکا نیز دیچار تغییر میشود زیرا همانطور که در هر شرکت تجاری مسئولیت شرکا نیز متفاوت میباشد به همین دلیل برای تبدیل یک شرکت تجاری رضایت همه شرکا اجباری میباشد.

برای مثال در شرکت با مسئولیت محدود مسئولیت شرکا به اندازه سهم الشرکه خود در شرکت است و در شرکت تضامنی شرکا در برابر تمامی تعهدات شرکت مسئول میباشند به همین دلیل برای تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت تضامنی باید تمامی شرکا دارای رضایت باشند.

به علاوه بسیاری به اشتباه تصور میکنند که تبدیل انواع شرکت در حقوق اشخاص ثالث موثر میباشد اما اگر شما یک شرکت تجاری را به یک شرکت دیگر تبدیل کنید در حقوق اشخاص ثالث هیچ تاثیری ندارد.

برای مثال اگر شما یک شرکت تضامنی را به یک شرکت سهامی خاص تبدیل کنید، طلبکاران شرکت میتوانند تبدیل شرکت را نادیده بگیرند و برای دریافت حق و حقوق خود به شرکای شرکت سهامی خاص رجوع کنند. در این فرض حتی با اینکه شرکت تضامنی به شرکت سهامی خاص تبدیل شده است، در حقوق طلبکاران شرکت هیچ تاثیری ندارد.

یکی دیگر از فرض های احتمالی برای تبدیل نوع شرکت، تبدیل اجباری شرکت میباشد. در این فرض شرکا برای تبدیل کردن شرکت خود تصمیم گیری نمیکنند و صرفا قانون گذار برای تبدیل یک شرکت تجاری به یک شرکت تجاری دیگر حکم صادر میکند.

برای مثال طبق قانون اگر سرمایه شرکت های سهامی خاص یا عام از حد مشخص خود کمتر شود، قانون گذار به شرکای شرکت به مدت 1 سال فرصت داده است تا برای افزایش سرمایه شرکت اقدام کنند زیرا در غیر این صورت تبدیل شرکت به انواع شرکت های دیگر الزامی میباشد. در این فرض اگر شرکا برای افزایش سرمایه یا تبدیل نوع شرکت اقدام نکنند، قانون گذار به طلبکاران شرکت اجازه داده است تا از دادگاه انحلال شرکت را درخواست کنند.

برای تبدیل انواع شرکت ها شما باید چالش ها و مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید زیرا تبدیل یک شرکت به شرکت دیگر برای شرکا مسئولیت های مختلفی ایجاد میکند و اگر به درستی شرکت خود را تبدیل نکنید، ممکن است برای شما و شرکت تان مشکلات حقوقی زیادی رخ دهد.

بنابراین منطقی است که برای تبدیل شرکت خود از طریق موسسات ثبت شرکت تجاری اقدام کنید. موسسه ثبت شرکت فرهنگ مشهور ترین موسسه ثبت شرکت تجاری در ایران میباشد که به بهره گیری از کارشناسان نخبه به شما و شرکای تان کمک میکند تا شرکت تجاری خود را هر چه سریعتر تبدیل کنید.

2

به علاوه اگر نمیدانید که آیا کدام نوع شرکت تجاری برای شما مناسب میباشدف میتوانید با مشاورین موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید تا با دریافت مشاوره، بهترین نوع شرکت تجاری را برای خود و شرکای تان پیدا کنید.

انواع تبدیل شرکت

طبق قانون در بعضی از مواد قانونی تبدیل انواع شرکت ها پیش بینی شده است، برای مثال در ماده 135 قانون تجارت تبدیل کردن شرکت تضامنی به سهامی، در ماده 189 قانون تجارت تبدیل کردن شرکت نسبی به شرکت سهامی و در ماده 278 لایحه قانون تجارت تبدیل شرکت سهامی خاص به عام آورده شده است.

اگرچه هر شرکت تجاری با رضایت تمامی شرکا میتواند به هر نوع شرکت تجاری تبدیل شود و هیچ منع قانونی در این مورد موجود نمیباشد، زیرا طبق ماده 10 قانون مدنی اگر تبدیل نوع شرکت با رضایت تمامی شرکا باشد، موردی ندارد حتی اگر تبدیل شرکت باعث سنگین تر شدن مسئولیت شرکا شود.

شرایط تبدیل کردن شرکت سهامی خاص به سهامی عام

در ماده 278 لایحه اصلاحی قانون تجارت تبدیل نمودن شرکت سهامی خاص به سهامی عام پیش بینی شده است. طبق این ماده برای اینکه شرکت سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شود 4 شرط لازم است: 1- افزایش سرمایه 2- اصلاح مجدد اساسنامه 3- سپری شدن 2 سال از تاریخ تاسیس شرکت 4- تصویب تبدیل نوع شرکت در مجمع عمومی فوق العاده شرکت سهامی خاص

شرایط تبدیل کردن شرکت سهامی عام به سهامی خاص

تبدیل شرکت سهامی عام به شرکت سهامی خاص در قانون پیش بینی نشده است اما طبق ماده 10 قانون مدنی تبدیل انواع شرکت های تجاری در صورتی که تمامی شرکا رضایت داشته باشند، بلا مانع است.

تبدیل کردن شرکت اشخاص به شرکت سهامی

اگر بخواهید شرکت تضامنی یا نسبی را به انواع شرکت های سهامی تبدیل کنید، در مرحله اول تبدیل کردن شرکت به شرکت سهامی باید مورد تایید رسمی شرکا قرار بگیرد. همچنین تبدیل شرکت اشخاص به سهامی باعث خسارت به حقوق طلبکاران شرکت نمیشود و طلبکاران شرکت باید تبدیل آن را نادیده بگیرند.

تبدیل کردن شرکت سهامی به شرکت های موضوع قانون تجارت

اگر بخواهید یک شرکت سهامی را به یکی از شرکت های موضوع قانون تجارت تبدیل کنید باید در ابتدا تمامی شرکا رضایت بدهند زیرا تبدیل کردن شرکت باعث تغییر مسئولیت شرکا میشود. اگرچه اگر بخواهید شرکت سهامی را به شرکت با مسئولیت محدود تبدیل کنید، رضایت تمامی شرکا اجباری نمیباشد زیرا تبدیل کردن شرکت باعث افزایش مسئولیت شرکا نخواهد شد.

همچنین برای تبدیل کردن شرکت سهامی به شرکت های دیگر، تصمیم مجمع عمومی فوق العاده ضروری میباشد زیرا برای تبدیل نوع شرکت سهامی، اساسنامه باید تغییر کند و تغییر در اساسنامه تنها در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده میباشد.

مدارک لازم برای تبدیل شرکت

اگر شرکت خود را تبدیل کنید، تمام دارایی های نوع شرکت قبل به نوع جدید شرکت منتقل میشود، به علاوه با تبدیل شرکت شخصیت حقوقی شرکت از بین نمیرود.

طبق قانون شما میتوانید هر نوع شرکت تجاری را به نوع دیگر تبدیل کنید اما برای این کار رضایت تمامی شرکا اجباری میباشد. برای تبدیل انواع شرکت های تجاری باید مدارک زیر را تهیه کنید:

  • اصل صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت که به امضا تمامی شرکا رسیده باشد
  • دو جلد اساسنامه شرکت که به امضا تمامی شرکا رسیده باشد
  • دو نسخه تقاضانامه شرکت که به امضا تمامی شرکا رسیده باشد
  • دو نسخه شرکت نامه که به امضا تمامی شرکا رسیده باشد
  • اعلامیه تبدیل شرکت که به امضا شرکا رسیده باشد
  • ارائه مدارک شناسایی شرکا
  • کپی آگهی تاسیس شرکت
  • کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت

مدارک بالا برای تبدیل نوع تمامی شرکت های تجاری کافی نمیباشد و شما برای تبدیل هر نوع شرکت تجاری باید مدارک مورد نیاز تبدیل نوع آن شرکت را تهیه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مدارک لازم برای تبدیل شرکت تجاری، همین حالا با مشاورین موسسه ثبت شرکت فرهنگ تمای بگیرید تا با توجه به نوع شرکت شما و نوع شرکتی که قصد تبدیل شدن به آن را دارید، مدارک لازم را به شما بگویند.

1

موسسه ثبت شرکت فرهنگ پر آوازه ترین موسسه ثبت شرکت تجاری در ایران میباشد که شما با دریافت خدمات مشاوره ای از بهترین کارشناسان ثبت شرکت تجاری در ایران، میتوانید بدن هیچ دغدغه و مشکلی شرکت تجاری خود را به نوع مناسبی که در نظر دارید، تبدیل کنید.

به دلیل اینکه یک ثبت خوب فرهنگ است اگر شما برای تبدیل نوع شرکت خود مصمم هستید باید در گام اول با مشاورین ثبت و امور شرکت های تجاری مشورت کنید تا شرکت خود را به نوع مناسب تبدیل کنید.

نحوه تبدیل شرکت

اگر شما به دنبال تبدیل شرکت خود هستید، قطعا  در ابتدا به دلایل گوناگونی نوع شرکت اشتباهی را برای ثبت انتخاب کردید و حالا متوجه شده اید که باید هر چه سریعتر نوع شرکت خود را عوض کنید.

اکنون برای تبدیل نوع شرکت باید وسواس بیشتری به خرج دهید و حتما قبل از تغییر نوع شرکت خود باید با مشاورین و کارشناسان ثبت شرکت های تجاری مشورت کنید.

در گام اول برای تبدیل شرکت خود باید شرایطی که در مقاله برای تبدیل انواع شرکت های تجاری عنوان شد را رعایت کنید. تنها با رعایت شرایط ذکر شده میتوانید نوع شرکت خود را تغییر دهید.

اگر شرکت شما دارای شرایط ذکر شده بود باید مدارک مورد نیاز تبدیل کردن شرکت خود را فراهم کنید. لازم به توجه است که مدارک مورد نیاز برای تبدیل نوع هر شرکت تجاری متفاوت میباشد و در خصوص مدارک مورد نیاز تبدیل نوع شرکت خود باید با مشاورین موسسه ثبت شرکت فرهنگ در تماس باشید.

در مرحله بعد پس از اینکه مدارک مورد نیاز را از طریق مشورت با کارشناس موسسه ثبت شرکت فرهنگ جمع آوری کردید، باید درخواست تبدیل شرکت خود و مدارک مورد نیاز را برای اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید.

درخواست شما توسط کارشناسان اداره ثبت شرکت ها بررسی میشود و در صورتی که با درخواست شما موافقت شود، شما میتوانید نوع شرکت خود را تغییر دهید.

همچنین طبق قانون اگر بخواهید نوع شرکت خود را تبدیل کنید باید اشخاص ثالث و طلبکاران شرکت خود را در جریان بگذارید، به همین دلیل به مانند آگهی برای ثبت شرکت برای تبدیل شرکت نیز باید آگهی منتشر کنید.

علاوه بر تمامی این موارد تبدیل انواع شرکت ها هزینه ای دارد که شما باید آن را پرداخت کنید. برای مثال اگر قصد افزایش سرمایه شرکت را داشته باشید باید مبلغی را برای افزایش سرمایه شرکت پرداخت کنید و یا برای ثبت آگهی تبدیل نوع شرکت نیز باید مبلغی را بپردازید.

در این مقاله از صفر تا صد و به زبان کاملا ساده به شما گفتیم که چگونه میتوانید نوع شرکت خود را تبدیل کنید. اگر به اشتباه و یا از روی بی دقتی نوع شرکت اشتباه را انتخاب کرده اید و حالا به دنبال تبدیل نوع شرکت خود هستید باید ابتدا شرایط تبدیل انواع شرکت های تجاری را بررسی کنید.

پس از بررسی شرایط باید مدارک مورد نیاز برای تبدیل هر نوع شرکت تجاری را تهیه کنید تا مدارک مورد نیاز را برای اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید. اگر میخواهید که یکبار دیگر نوع شرکت اشتباه را انتخاب نکنید، همین حالا با موسسه ثبت شرکت فرهنگ تماس بگیرید تا فرایند تبدیل شرکت خود را از صفر تا صد به کارشناسان موسسه ثبت شرکت فرهنگ بسپارید.