بهترین گوشی‌های اقتصادی از نظر دوربین و عکاسی

با فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی که وجه تشابه همه آنها اشتراک گذاری فیلم و عکس است، کاربرد دوربین در موبایل‌ها چندین برابر شده است. به همین خاطر، اغلب افرادی که قصد خرید موبایل دارند، به‌دنبال بهترین گوشی از نظر دوربین هستند. از سوی دیگر، متاسفانه با افزایش نرخ ارز و آشفتگی بازار موبایل، گزینه‌های زیادی در رده قیمتی گوشی‌های اقتصادی پیش روی کاربر قرار نمی‌گیرد و در بازه قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان، تعداد موبایل‌هایی که دوربین خوبی دارند، کمتر از انگشت‌های یک دست است! بنابراین، در این رنج قیمتی، باید انتظارات خود را از دوربین موبایل‌های اقتصادی کم کنیم. در ادامه، با توجه به بازخوردهای مثبت و منفی از جانب خریداران موبایل‌های ارزان قیمت و تیم زومیت، نامزدهای بهترین گوشی از نظر دوربین در بازه قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان، در این مقاله معرفی می‌شوند.

01

خرید بهترین گوشی از نظر دوربین در میان موبایل­های ارزان­قیمت، به سادگی انتخاب در میان پرچمداران نیست زیرا تعداد کمی دارای دوربین مناسب هستند.

 

گوشی Xiaomi redmi note 11 pro 4G

این موبایل اقتصادی در ماه فوریه ۲۰۲۲ به بازار راه پیدا کرد و بلافاصله بعد از بازار چین هم در ایران موجود شد. دلیل انتخاب این گوشی در صدر لیست مقاله، لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی ردمی نوت ۱۱ پرو است. این گوشی شیائومی، یکی از پرفروش ترین محصولات کمپانی چینی شیائومی بوده است. دلیل این محبوبیت و فروش بالا، قیمت مناسب و رقابتی در کنار امکانات خوب و راضی کننده آن است. Redmi note 11pro 4G، اگرچه در مقایسه با موبایل‌های پرچمدار حرفی برای گفتن ندارد اما بهترین گوشی از نظر دوربین در بازه قیمتی ۹ تا ۱۰ میلیون تومان است. قیمت گوشی شیائومی ۱۱ پرو در زمان نگارش این مقاله حدود ۱۰ میلیون است. دوربین اصلی، یک لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی است که گشودگی دیافراگمF1.9  را ارائه می‌دهد و سایز لنز نیز 1.52/1 اینچ است. عکس‌های ثبت‌شده در طول روز فوق‌العاده هستند و جزئیات، به‌شکل محسوسی قابل رویت است. لنز اصلی از نوع wide است و فضای خوبی را پوشش می‌دهد. لنز دوم از نوع Ultra wide است و کیفیت آن ۸ مگاپیکسل است. عکس‌های ثبت‌شده توسط دوربین دوم، در فضای باز و نور کافی، کیفیت قابل قبولی دارند و در کنار لنز اصلی، در میان بهترین گوشی تا ۱۰ میلیون تومان لقب می‌گیرند‌. دو لنز ۲ مگاپیکسلی هم در قاب پشتی وجود دارند که وظیفه ثبت عکس‌های ماکرو و عمق سنجی را عهده‌دار هستند. دوربین سلفی هم ۱۶ مگاپیکسل و تک لنز است. در نهایت، مجموعه دوربین‌های گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۱ پرو، از نظر زومیت و خریداران، نمره قابل قبولی کسب کرده‌اند و اگر سطح توقع خود را از یک موبایل اقتصادی و ارزان‌قیمت پایین بیاورید، این مدل رضایت شما را جلب خواهد کرد.

02

گوشی Samsung galaxy A33 5G

دومین گزینه لیست بهترین گوشی از نظر دوربین، نماینده برند سامسونگ است که از نظر قیمت در رده ۸ تا ۱۰ میلیون تومان قرار دارد. گوشی سامسونگ A33 هم چهار لنز در قاب پشتی خود دارد. لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F1.8 است و به‌دلیل گشودگی دیافراگم بیشتر نسبت به ردمی نوت۱۱پرو، عکس‌های بهتری در فضای بسته و کم نور ثبت می‌کند ولی بازی را در فضای باز و نور کافی، به دوربین ردمی نوت ۱۱ پرو می‌بازد! رنگ‌ها در عکس‌های ثبت شده به‌وسیله دوربین A33 غنی و اشباع هستند و غلظت رنگ‌ها، چشم نواز است. البته تفاوت ملموسی میان رنگ‌های ثبت شده با واقعیت وجود ندارد ولی برای بهینه شدن عکس‌ها، رنگ‌های ثبت شده کمی غنی‌تر و گرم‌تر هستند. به‌همین خاطر، بدون اغراق، A33 را می‌توان بهترین گوشی از نظر دوربین در میان گوشی‌های اقتصادی دانست. البته برگ برنده گوشی سامسونگ  A33، استفاده از لرزشگیر اپتیکال یا همان OIS در لنز اصلی است که باعث شده فیلمبرداری با این گوشی سامسونگ دلچسب شود و لرزش‌های ثبت شده به حداقل برسند.

03

دلیل انتخاب Galaxy A33 در لیست بهترین گوشی از نظر دوربین، استفاده از OIS در این مدل است که در موبایل­های ارزان ­قیمت و اقتصادی هیچ برندی دیده نمی­شود.

گوشی Huawei Nova 8i

سومین گزینه پیشنهادی زومیت، یک محصول از برند هواوی است. قیمت گوشی Nova 8i درهنگام نگارش این مقاله، ۵ تا ۶ میلیون تومان است. هواوی برای این موبایل از یک لنز ۶۴ مگاپیکسلی ۲۶ میلیمتری استفاده کرده است و عکس‌های ثبت شده، به‌دلیل هوش مصنوعی و اصلاحات نرم افزاری، قابل قبول هستند. البته عکس‌های پرتره ثبت شده خیلی عالی نیستند و لبه‌های سوژه از پس زمینه به‌درستی تفکیک نمی‌شود و لنز ۲ مگاپیکسلی عمق سنج، نمی‌تواند سوژه را از پس زمینه جدا کند و این موضوع در موبایل­های ارزان­قیمت موضوع جدیدی نیست! اما به‌دلیل ثبت عکس‌های بدون نویز در نور کافی، هنوز هم می‌توان Huawei Nova 8i را در لیست بهترین گوشی از نظر دوربین قرار داد.

گوشی Poco M4 pro

پوکو هم مشابه شیائومی، محصولات با ارزشی روانه بازار کرده است و اغلب مدل­ها هم دوربین با کیفیتی دارند. پوکو ام4 هم از این قاعده مستثنی نیست و با یک لنز 64 مگاپیکسلی توانسته خود را در لیست بهترین گوشی از نظر دوربین جا دهد! دوربین M4 pro دقیقا مشابه دوربین redmi note 10 S است و تنها تفاوت آنها، حذف لنز عمق سنجی در ام4 و دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی به­جای سنسور 13 مگاپیکسلی در ردمی نوت 10 اس است. هنگامی­که نور کافی در دسترس است، عکس­های ثبت شده شارپ و بدون نویز هستند و نقد بزرگی نمی­توان به عکس­ها وارد کرد اما در فضای بسته و نور کم، عکس­ها آبرنگی می­شوند و خبری از عکس­های باکیفیت روز نیست. البته با توجه به قیمت گوشی پوکو M4 که در حال حاضر حدود هفت و نیم میلیون تومان است، نمی­توان ایراد بزرگی متوجه کیفیت دوربین آن وارد آورد.

در نهایت، از چهار کمپانی بزرگ، چهار مدل اقتصادی پرفروش را در لیست بهترین گوشی از نظر دوربین معرفی کردیم تا بتوانید متناسب با سلیقه خود، یکی از آنها را انتخاب کنید.