خاویار اصل ایرانی؛ مروارید سیاه دریای خزر

به طور معمول به تخم ماهی‌های استورژن خاویار گفته می‌شود. زیستگاه اصلی برخی از ماهیان خاویاری معروف همچون فیل ماهی و اوزون برون دریای خزر است. از گذشته‌های دور این گونه‌ها برای برداشت بهترین نوع خاویار صید می‌شدند که منجر به کاهش جمعیت این گونه‌ها شد. هر چند بسیاری از کشورها به تخم سایر گونه‌های ماهی‌ مانند، سالمون، قزل‌آلا، کپور و ماهی سفید نیز برچسب خاویار می‌زنند، اما طبق تعریف سازمان غذا و داروی ایالات متحده، خاویار واقعی فقط از ماهیان خاویاری به دست می‌آید. در این مطلب همراه ما باشید تا با خواص خاویار بیشتر آشنا شویم. 

1

خاویار دریایی با خاویار پرورشی چه تفاوتی دارند؟

همانطور که اشاره کردیم زیستگاه اصلی ماهیان خاویاری دریا است. اما با گذشت زمان و صید بی رویه، جمعیت این گونه‌های خاص در طبیعت کاهش پیدا کرد و در نهایت جامعه جهانی صیدکردن آن‌ها را ممنوع اعلام کرد. با این وجود، در حال حاضر در سراسر جهان و از جمله ایران، ماهیان خاویاری برای تولید خاویار در مزارع پرورش داده می‌شوند، از این رو خاویار دریایی کمتر یافت می‌شود. پرورش‌دهندگان این غذای لذیذ با بکارگیری جدیدترین روش‌های علمی محیطی شبیه به دریا ایجاد می‌کنند تا تفاوت خاویار دریایی با پرورشی در طعم و خواص به حداقل برسد.

از آنجایی که این گونه‌ها بسیار حساس هستند، تغذیه صحیح و توجه به محیط پرورش اهمیت بالایی دارد. هر چه محیط بهینه‌تر و سالم‌تر باشد و ماهی کمتر در معرض تنش قرار بگیرد خاویار تولیدشده مرغوبیت بالاتری خواهد داشت. خاویار چه دریایی باشد و چه پرورشی در هر صورت، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و امگا ۳ است. در ادامه این بحث بیشتر به خواص خاویار برای بدن می‌پردازیم.

بهترین نوع خاویار کدام است؟

خاویار انواع مختلفی دارد و این تفاوت به گونه ماهی بر می‌گردد. بین انواع ماهی خاویار تفاوت‌های جزئی در رنگ، اندازه دانه و طعم وجود دارد. معمولا انواع خاویار طعم لطیفی از دریا، شوری و آجیلی ایجاد می‌کند و بسته به نوع ماهی و حتی مراحل و محیط پرورشی اندکی متفاوت هستند.

خاویار پرورشی به روش‌های مختلفی استحصال می‌شود، برخی معتقدند که نباید ماهی را کشت بنابراین، به روش دوشیدن خاویار را از بدن ماهی خارج می‌کنند، این روش می‌تواند به ماهی آسیب بزند. اما به نظر می‌رسد بهترین روش همان کشتن و خارج‌کردن خاویار از شکم ماهی باشد. حتی روش استخراج خاویار نیز می‌تواند بر طعم و کیفیت خاویار تاثیر بگذارد، از این رو هنوز روش‌ قدیمی و سنتی، بهترین روش استخراج خاویار است که منجر به تولید بهترین نوع خاویار می‌شود.  

خاویار اصل ایران چه خواصی دارد؟

خاویار به عنوان گران‌ترین ماده خوراکی جهان شناخته می‌شود. قیمت بالای این خوراک خوشمزه به دلیل کمیاب‌بودن، سخت‌بودن مراحل پرورش ماهی و البته خواص بی‌شمار آن است. ارزش غذایی بالای خاویار به دلیل غنی‌بودن آن از مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین است. گفته می‌شود یک وعده خاویار تقریبا دو برابر نیاز روزانه ویتامین B1 را تامین می‌کند. این ویتامین به رشد و عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.

همچنین، خاویار مقادیری از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله کلسیم، ویتامین‌های A، D و E را فراهم می‌کند. علاوه بر این، یک منبع مهم اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین نیز به حساب می‌آید.

2

خواص خاویار برای پوست

پوست به عنوان یک عضو حساس همیشه در معرض آسیب قرار داشته و نیاز به رسیدگی بیشتری دارد. مصرف خاویار با تامین ویتامین‌ها و چربی‌های ضروری به مرور بر سلامتی پوست تاثیر زیادی می‌گذارد. اهمیت خواص خاویار برای پوست و مو شناخته شده است و از عصاره آن در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. عصاره خاویار یک ماده نرم‌کننده فعال است که در درجه اول با افزایش هیدراتاسیون، سطح رطوبت پوست را افزایش می‌دهد و چین و چروک‌های ریز پوست را پر می‌کند. همچنین، خواص آنتی‌اکسیدانی آن، به دلیل وجود ویتامین E و سلنیوم، التهاب را کاهش می‌دهد و پوست را از آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند.

امگا ۳، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موجود در خاویار بافت کلی پوست را بهبود می‌دهند و به تقویت آن کمک می‌کنند.

خواص خاویار برای مو

برخی تحقیقات نشان می‌دهند، آنتی‌اکسیدان‌ها و پروتئین‌های موجود در خاویار برای مو مفید هستند. به گفته برخی از محققان خاویار به دلیل غنی‌بودن از اسیدهای آمینه ضروری، پپتیدهای ساختاری، پروتئین‌ها، اسیدهای چرب ضروری و عناصر کمیاب، یک ماده ضد پیری قوی است و تأثیر قابل توجهی بر پوست سر دارد. مصرف روزانه خاویار به صورت خوراکی و هم مصرف مواد آرایشی بهداشتی حاوی عصاره خاویار می‌تواند از موها در برابر انواع آسیب‌ها حفاظت کند و موها را نرم و پرپشت‌تر کند.

علاوه بر آنتی اکسیدان‌ها، پروتئین‌های موجود در خاویار نیز به تقویت فولیکول مو کمک کرده و از تجزیه کلاژن و الاستین در پوست و مو جلوگیری می‌کنند. پروتئین‌های خاویار منجر به ضخیم‌تر شدن موها می‌شوند.

خواص خاویار برای بانوان

خانم‌ها در تمام دوران زندگی خود از جمله دوره حساس بارداری می‌توانند از خواص خاویار بهره‌مند شوند. یکی از مهم‌ترین خواص این محصول برای خانم‌ها تاثیر آن بر پوست و مو است. ویتامین‌ A و E از خشکی پوست محافظت می‌کند و آن را هیدراته نگه می‌دارد. خاویار غنی از مواد معدنی و امگا ۳ چهره و موها را شاداب نگه می‌دارد و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. علاوه بر حفظ سلامتی ظاهری، خاویار در زنان از اختلالاتی مانند پارکینسون جلوگیری می‌کند و موجب بهبود بینایی و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

خواص درمانی خاویار

خاویار همانقدر که یک غذای پرطرفدار و لذیذ است می‌تواند خواص درمانی نیز داشته باشد. برخی از خواص درمانی خاویار به شرح زیر است:

امگا ۳ موجود در خاویار سلامت روان و خلق و خو را بهبود می‌دهد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و افسردگی را کاهش می دهد.

 امگا ۳ خاویار بیماری‌های قلبی را که یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر هستند، کاهش می‌دهد.

وجود ویتامین E‌ و آنتی اکسیدان موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

خاویار منبع خوبی از کلسیم از است که به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.

 امگا ۳ موجود در خاویار با افزایش کیفیت اسپرم باروری را در مردان بهبود می‌دهد.

خاویار منبع عالی سلنیوم است. مطالعات نشان می‌دهد که سلنیوم دارای خواص ضد سرطانی است و از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. سلنیوم از DNA در برابر مواد سرطان‌زا محافظت می‌کند.

3

خاویار اصل ایرانی را از کجا باید بخریم؟

خاویار یک غذای حساس است که تولید، بسته بندی و حتی توزیع آن در سطح بازار باید با بالاترین استانداردها انجام شود. تولیدکنندگان در ایران انواع خاویار را در مزارع پیشرفته خود تولید می‌کنند و محصول خود را در بهترین بسته‌بندی به بازار عرضه می‌کنند. اصل بودن و کیفیت بالا از برجسته‌ترین دغدغه‌های مشتریان است. باهوخاویار با ارائه محصولات اصیل خاویار توانسته است این دغدغه مشتریان را برطرف کند. شما می‌توانید برای خرید انواع خاویار اصل و باکیفیت به آدرس زیر مراجعه کنید:

bahoocaviar.ir