پایان کار الکسا چگونه رقم خورد؟

الکسا شرکتی با قدمت 25 سال بود که به عنوان یک سرویس رتبه‌بندی سایت‌ها شناخته می‌شد. اما این سرویس به سادگی قابلیت تقلب داشت و از طرف دیگر با نادیده گرفتن آمار مرورگرهای موبایل، فقط آمار تولبار نصب شده این شرکت روی مرورگرهای دسکتاپ را محاسبه می‌کرد. ضمن اینکه رتبه‌های این سایت به معیار نادرستی برای دریافت تبلیغات تبدیل شده بود. اما در طرف مقابل نمی‌توان قدرت این سرویس برای تحلیل رقبا را نادیده گرفت.

به هر حال آمازون در سال 2021 بسته شدن الکسا از می 2022 را برای همیشه اعلام کرد. بعد از پایان کار الکسا مهم‌ترین سوالی که برای همه پیش آمده این است که این سرویس چرا تعطیل شد و کدام ابزار دیگر می‌تواند جایگزین خوبی برای آن باشد.

دلیل تعطیلی alexa.com چیست؟

الکسا سال 1996 راه‌اندازی شد و آمازون این سرویس را سال 1999 خریداری کرد. اما در سال‌های اخیر آمازون معتقد بود که هزینه‌های فعال نگه‌داشتن این سایت خیلی زیاد است و به دلیل اینکه صرفه اقتصادی ندارد، تصمیم گرفت این سرویس را برای همیشه تعطیل کند.

چه ابزارهایی را جایگزین الکسا کنیم؟

تقریبا ً از زمان اعلام بسته شدن الکسا توسط آمازون، مهم‌ترین دغدغه و نگرانی وبمسترها، متخصصان سئو، صاحبان کسب‌وکارها و مدیران سایت‌های تبلیغاتی این بوده است که بعد از تعطیلی این سرویس بهترین سایت مشابه الکسا چیست. نکته مهم اینجاست که سرویس جایگزین نه‌تنها باید مانند الکسا، قابلیت رتبه‌بندی سایت‌ها، تحلیل رقبا و بررسی وضعیت کلمات کلیدی را داشته باشد، بلکه نباید به راحتی امکان تقلب داشته باشد. در ادامه بهترین گزینه‌هایی را معرفی می‌کنیم که بعد از پایان کار الکسا (Alexa) می‌توانید از آنها استفاده کنید.

ابزار Jetseo

جت سئو کامل‌ترین و جامع‌ترین سرویس ایرانی است که پس از بسته شدن الکسا با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید. این سایت مشابه الکسا نه‌تنها همه امکانات نمونه‌های خارجی را دارد، بلکه قابلیت‌های جدیدی را نیز در خودش اضافه کرده است و پرداخت آن هم به صورت ریالی است. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این سرویس، رتبه جت سئو است که رتبه‌بندی برترین سایت‌های ایرانی را براساس ترافیک گوگل و محاسبات دقیق به شما ارائه می‌کند.

پایان کار الکسا چگونه رقم خورد؟

از جمله دیگر قابلیت‌های جذاب این سرویس می‌توان به نمایش روزانه تغییرات رتبه کلمات کلیدی، تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل رقبا، شکاف کلمات کلیدی، تحلیل فنی و محتوایی سایت، کمک به تولید محتوای سئو شده، افزونه رایگان کروم، دریافت کلمات کلیدی پیشنهادی و... اشاره کرد.

نکته مثبت دیگر جت سئو این است که پشتیبانی فارسی دارد و خیلی سریع و راحت می‌توانید مشکلاتتان را برطرف کنید و سوالات خود را بپرسید. دریافت گزارش اولیه سایت کاملاً رایگان است و 7 روز هم می‌توانید به طول کامل قدرت این سرویس را بررسی کنید. برای دریافت گزارش‌های دقیق‌تر هم می‌توانید اشتراک جت سئو را خریداری کنید که هزینه آن در مقابل نمونه‌های خارجی خیلی کمتر است. این سرویس با ارائه راهنمایی‌های لازم در هر بخش به شما کمک می‌کند تا بتوانید سئو سایت خود را بهبود بخشید.

ابزار Quantcast

اگر به دنبال سرویسی خوب به عنوان جایگزین الکسا هستید که می‌تواند حجم ترافیک‌ سایت‌ها را جمع‌آوری کرده و اطلاعات طبقه‌بندی شده به شما ارائه کند، می‌توانید روی Quantcast حساب ویژه‌ای باز کنید. این سایت به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی دقیق و جامع از مخاطبان داشته باشید و بتوانید متناسب با آنها استراتژی بهتری پیاده کنید. نکته قابل توجه این است که این سرویس کاملاً مناسب تبلیغ‌دهندگان و ناشران تبلیغات است تا بتوانند با شناخت دقیق مخاطبان، نتایج بهتری بگیرند.

ابزار Similarweb

بدون‌شک می‌توان سمیلاروب را یکی از بهترین سرویس‌هایی دانست که بعد از بسته شدن الکسا می‌توانید از آن استفاده کنید. این شرکت نرم‌افزاری 16 سال قدمت دارد و علاوه‌بر تحقیق کلمات کلیدی، مدیریت کمپین‌ها، بررسی میزان تعامل کاربران با سایت و کمک به اجرای بهتر تبلیغات ریتارگتینگ، یک سرویس قدرتمند برای بررسی رتبه رقبا هم ارائه می‌کند.

برخی خدمات و مجموعه داده‌های این سرویس در یک نسخه رایگان محدود ارائه می‌شوند، اما پلتفرم پولی برای کسب‌وکارهای متوسط و شرکت‌های بزرگی است که برای بازاریابی، فروش و تحقیقات بازار نیاز به دسترسی به داده‌های جامع و دقیق در مقیاس‌های بزرگ‌تر دارند.

ابزار SEMrush

سمراش نام سرویس دیگری است که بین متخصصان سئو کاملاً شناخته شده است و بعد از بسته شدن الکسا می‌توانید از آن استفاده کنید. این سایت برای رتبه‌بندی سایت‌ها معیارهای مختلفی را در نظر می‌گیرد. از جمله این معیارها می‌توان به بررسی ترافیک ماهانه، رتبه کلمات کلیدی ارگانیک و کلمات کلیدی پولی اشاره کرد.

01

البته امکانات این سرویس به همین جا ختم نمی‌شود و برای تحلیل فنی و محتوایی سایت، تحلیل رقبا، شناخت دقیق‌تر مخاطبان، شکاف کلمات کلیدی، تحلیل ترافیک ورودی و تولید محتوا هم می‌توانید از سمراش کمک بگیرید. البته همه امکانات این سرویس رایگان نیست و مانند نمونه‌های دیگری که معرفی کردیم، برای استفاده از همه قابلیت‌های semrush باید اشتراک آن را به دلار خریداری کنید که با توجه به نرخ ارز و مشکلات پرداخت ارزی، قطعا خوشایند کاربران ایرانی نیست.

ابزار MOZ

ماز هم یکی از سایت‌های شناخته شده در حوزه سئو است که سرویس‌های مختلفی چون ماز پرو را هم ارائه می‌کند و بعد از بسته شدن الکسا می‌توانید از آن کمک بگیرید. این سایت هم علاوه‌بر تحلیل رقبا و ترافیک ورودی سایت‌ها، می‌تواند در تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل قدرت دامنه‌ها، تغییرات رتبه کلمات کلیدی، بررسی مشکلات فنی و محتوایی سایت و تولید محتوای سئو شده، به عنوان یک دستیار خوب در کنار شما باشد. البته یادتان باشد همه امکانات این سایت هم رایگان نیست و باید بهای دلاری آن را بپردازید.

ابزار Ahrefs

Ahrefs نیازی به تعریف ندارد و بدون شک یکی از قوی‌ترین و معتبرترین سرویس‌ها و منابع آموزشی در حوزه سئو است. امکانات این سایت هم با نمونه‌های دیگر تفاوت زیادی ندارد. گرچه برای مواردی چون بررسی بک‌لینک‌ها خیلی قوی عمل می‌کند. به کمک این ابزار می‌توانید تحلیل سئو سایت، تحلیل رقبا، تحقیق کلمات کلیدی، بررسی تغییرات رتبه کلمات کلیدی، سئوی داخلی، خارجی و فنی، بررسی خطاها سایت و... را بررسی کنید. برای استفاده از گزارش‌ها جامع Ahrefs باید اشتراک آن را خریداری کنید.

جت سئو؛ بهترین جایگزین ایرانی الکسا

بعد از بسته شدن الکسا، دغدغه بسیاری از کاربران برای بررسی رتبه سایت‌ها و تحلیل رقبا بیشتر از قبل شد. از یک سو سازگاری کم و مشکل پشتیبانی سرویس‌های خارجی از زبان فارسی و از طرف دیگر هزینه‌های خیلی بالا، کاربران ایرانی را بیشتر به دردسر انداخته است. اما حالا خیلی راحت می‌توانید از جت سئو بعد از تعطیلی سرویس رتبه بندی وب سایت  Alexaکمک بگیرید.

یکی از بهترین قابلیت های جت سئو بررسی رتبه کلمات کلیدی است. در مقاله زیر مزایا و معایب جت سئو و سایر ابزارهای بررسی رتبه کلمه کلیدی توضیح داده شده است که می توانید مطالعه کنید:

https://www.jetseo.ir/article/93/رتبه-کلمات-کلیدی