بهترین زمان سفر به هر اقلیم ایران چه فصلی است؟

در کشورهایی که آب و هوای یکسانی سراسر آن را فرا گرفته است تصمیم‌گیری برای مسافرت، کاری دشواری است. اما در کشور ما که هر نقطه آن آب و هوای متفاوتی دارد، تصمیم‌گیری در هر زمان از سال کاری آسان است. کشوری چهار فصل که گوشه گوشه آن در هر فصل پر از زیبایی است. برای فصل‌های سرد، مناطق جنوبی و کویری و در فصل‌های گرم مناطق کوهستانی و غربی انتخابی عالی است. البته این وابسته به سلیقه هر شخص است که چه نوع آب و هوا و اقلیمی را ترجیح می‌دهد.

اقلیم‌های چهارگانه

ایران که کشوری چهار فصل است که در هر منطقه آن آب و هوایی بسیار متفاوت وجود دارد که به چهار اقلیم دسته‌بندی می‌شود.

۱-اقلیم سرد (کوهستان‌های غربی)

۲- اقلیم گرم و خشک (فلات مرکزی)

۳- اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی)

۴- اقلیم معتدل و مرطوب (سواحل جنوبی دریای خزر)

اما بهترین زمان برای سفر به هر یک از این اقلیم‌ها چه زمانی است؟ هر اقلیم چه مناطق و استان‌هایی را در برمی‌گیرد؟ ما در ادامه این نوشته به اقلیم‌های متفاوت ایران و بهترین زمان برای سفر می‌پردازیم.

سفر به شهرهای مرکز ایران؛ اقلیم گرم و خشک

بهترین زمان سفر در فصل بهار، سفر به اقلیم گرم و خشک است. در این اقلیم که بیشتر مناطق نیمه استوایی را شامل می‌شود، به دلیل وزش بادهای مهاجر که از جنوب غربی و شمال غربی به طرف استوا در حال حرکت هستند، هوا بسیار خشک است. آسمان این منطقه در بیشتر مواقع سال بدون ابر است ولی بعد از ظهرها دمای هوا بالا رفته و لایه‌های هوای نزدیک زمین به سمت پایین حرکت کرده و طوفان و گرد و غبار پدید می‌آید. زمستان‌ها بسیار سرد و در تابستان‌ها گرما شدید و خشک است. اما در بهار به هنگام بارش‌های بهاری دمای هوای این مناطق بسیار مطلوب‌تر شده و مناسب سفر است. این اقلیم شامل منطقه بیابانی و نیمه بیابانی است.

دامنه‌ها و کوهپایه‌های ارتفاعات شمالی، غربی و جنوبی از رطوبت بادهایی که از فراز این ارتفاعات می‌گذرد تا حدودی استفاده می‌کنند. البته هر چه از غرب به سمت شرق نزدیک‌تر می‌شویم، اثر بادهای مرطوب کاهش یافته و خشکی هوا افزایش می‌یابد. منطقه‌ی دشت لوت، کم‌ترین میزان رطوبت نسبی در ایران را دارد که احتمالا گرم‌ترین منطقه آن نیز محسوب می‌شود. تهران، مشهد، اصفهان و شیراز از جمله مناطق نیمه بیابانی است و شهرهایی چون زاهدان و یزد از جمله مناطق بیابانی به حساب می‌آیند. برای سفر به این مناطق کافی است بلیط هواپیما تهیه کنید و در کمترین زمان به مقصد برسید.

شیراز در اردیبهشت

شیراز این شهر تاریخی که از انتخاب‌های اصلی گردشگران و توریست‌ها از گوشه گوشه جهان است را به عنوان نماد شهرهای مرکزی ایران برای سفر انتخاب کردیم. شیراز همواره پذیرای مسافرین زیادی در فصل تمام فصل‌ها و به خصوص در بهار و تعطیلات نوروز است. شهر بهارنارنج که در فصل بهار، نسیم خنک بهاری بوی شکوفه‌های تازه روییده را در بافت‌های قدیمی و سطح شهر پراکنده می‌کند. این شهر که شامل باغ‌های سرسبز و زیبا است در فصل بهار بسیار خیره‌کننده و بی‌مانند است که تمام گردشگران را مجذوب خود می‌کند. حافظیه و سعدیه که گل سر سبد دیدنی‌های شیراز محسوب می‌شود جز بهترین قسمت‌های شهر است. بنای تاریخی تخت جمشید که عظمت هخامنشیان را به نمایش گذاشته است یکی از مکان‌های محبوب برای تحویل سال ایرانیان است. بلیط لحظه آخری گزینه مناسبی برای کسانی است که در لحظه آخری می‌خواهند به شیراز سفر کنند.

سفر به کوهستان‌های غرب و شمال غربی ایران؛ اقلیم سرد

به هنگام تابستان، زمانی که دمای بالای هوا بسیار طاقت‌فرسا می‌شود، بهترین انتخاب برای سفر، سفر به مناطق سردسیر کشور است. اقلیم سرد و کوهستانی که شامل دامنه‌های غربی رشته کوه‌های مرکزی ایران است، میانگین دمای گرم‌ترین ماه از سال به بیش از ۱۰ درجه و میانگین دمای سردترین ماه از سال به ۳- درجه می‌رسد. در این مناطق زمستان‌ها سرد و طولانی و همه جا را برف و یخ فرا می‌گیرد و تابستان‌هایش نسبت به سایر اقلیم‌ها از هوای خنک‌تری برخوردار است. شهرهای تبریز، ارومیه، سنندج و همدان در این اقلیم قرار دارند.

همدان بهشتی در تابستان

بی‌شک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفرهای تابستانه، شهر همدان است. بهارهای سبز، تابستان‌های خرم که شب‌های آن هوای خنک و دلپذیرش بهترین زمان برای گردش و تفریح‌های خانوادگی است. پاییزهای بارانی و رنگ به رنگ که صدای قدم زدن بر روی برگ‌ها و بوی باران، قطعا یکی از بهترین لذت‌های دنیا است. اما از سوی دیگر زمستان‌های طولانی و پوشیده از برف و یخبندان که سرما را تا اعماق وجود می‌توان احساس کرد. این شهر با داشتن تاریخی کهن، جاذبه‌های تاریخی و طبیعتی بکر، در گذشته مقری تابستانه برای کوروش بزرگ بوده است. بازدید از این شهر حتی برای یک بار بدون شک بر هر شخص واجب است!

 

02

سفر به سواحل دریای خزر؛ اقلیم معتدل و مرطوب

سواحل دریای خزر از آب و هوایی معتدل، بارندگی فراوان، رطوبت زیاد و اعتدال درجه حرارت برخوردار است. دمای هوای این مناطق در روزهای تابستان تقریبا بین ۲۵ تا ۳۰ درجه و شب‌هایش بین ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد است و در زمستان نیز بالاتر از صفر است. بارش در تابستان معمولا به صورت رگباری است. اما در فصل پاییز در این منطقه‌ها دمای هوا بسیار مناسب‌تر، دلچسب‌تر و بارش‌ها پراکنده‌تر هستند که به دلیل بارش‌های دائمی در تابستان و بهار مجبور به در خانه ماندن نیستید. شهرهای رشت، بندر انزلی، بابلسر و گرگان در این منطقه قرار دارند.

شمال ایران

سواحل دریای خزر که همواره یکی از مقصدهای محبوب برای مسافرین از نقاط مختلف ایران بوده است، قطعا بهترین انتخاب‌ برای سفرهای پاییزه است. هوای بارانی و مطبوع سواحل خزر لحظاتی فراموش‌نشدنی را برای هر شخص ایجاد می‌کند. برای سفر به بهترین مناطق شمال ایران انتخاب‌های متفاوتی وجود دارد که بهترین آن‌ها از نظر آب و هوایی چالوس، شهر آمل و سرخرود هستند. از سوی دیگر جنگل‌های مازندران نیز تجربه‌ای متفاوت را رقم می‌زند.

 

03

سفر به سواحل جنوبی؛ اقلیم گرم و مرطوب

در زمستان‌های سرد قسمت غربی کشور، بهترین زمان برای سفر به مناطق گرم ایران است. سواحل و شهرهای جنوبی در اقلیم گرم و خشک قرار دارند که در هوای سرد زمستان غرب همچنان از آب و هوایی گرم برخوردارند. مناطق جنوبی کشور در تابستان، دمای هوا بین ۳۵ تا ۵۰ درجه متغیر است و رطوبت آن به ۷۰ درصد می‌رسد و آفتابی تیز و سوزان دارد. در فصل زمستان دمای هوا پایین آمده و رطوبت به حداقل خود می‌رسد که هوای دلپذیری را ایجاد می‌کند. بندرعباس، خوزستان، بوشهر، هرمزگان و چند جزیره دیگر مانند کیش، قشم، هرمز و... از جمله مناطقی هستند که در اقلیم گرم و مرطوب قرار گرفته‌اند.

جزایر حاشیه خلیج فارس

این جزایر در تابستان‌ها بسیار گرم هستند که نسبت به سایر فصل‌ها توریست‌های کمتری را پذیرا است. برای سفرهای زمستانه یکی از بهترین انتخاب‌ها است. این جزایر در زمستان و بهار یکی از اصلی‌ترین مقاصد مسافران و گردشگران است. جزیره کیش و قشم پرطرفدارترین جزیره‌ها هستند. شما می‌توانید به آسانی با خرید بلیط کیش از سفرمارکت سفری به یاد ماندنی به این جزیره زیبا را داشته باشید. دریای نیلگون خلیج فارس چشم‌اندازی بی‌نظیر دارد که هر چشمی را به خود خیره می‌کند. غواصی، کشتی یونانی، زیردریایی، کشتی تفریحی، پارک دلفین‌ها، پاراسل از جمله تفریحات و دیدنی‌های جزیره کیش هستند. همچنین خرید کردن از بازارهای سنتی و مراکز خرید به روز در این جزایر خالی از لطف نیست.