با مزایای هوشمندسازی ساختمان آشنا شوید

هوشمند سازی ساختمان ها در واقع در آسان شدن روند زندگی روزمره و راحت تر انجام دادن کارها، تاثیر چشمگیری دارد، که به واسطه نصب و راه اندازی سیستم های کنترل از راه دور، انجام می‌شود. هر کدام از اجزای سیستم هوشمند سازی دارای وظایف خاصی می‌باشند.

اهداف این سیستم هوشمند سازی ساختمان، افزایش امنیت، کنترل دسترسی، بهبود آسایش ساکنان ساختمان، صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه های عملیاتی و نگهداری، کنترل از راه دور و بهبود چرخه عمر تجهیزات و تاسیسات می‌باشد.

امروزه از این سیستم هوشمند سازی در ساختمان های هوشمند، مدارس هوشمند، خانه هوشمند، ساختمان اداری هوشمند، بیمارستان هوشمند و... استفاده می‌شود.

Untitled

اجزای اصلی در هوشمند سازی ساختمان

سیستم های هوشمند ساختمان را می‌توان در حین ساخت اولیه یا از طریق فرآیند مقاوم سازی برای یک سازه موجود پیاده سازی کرد. اجزای هوشمند سازی ساختمان ها عبارتند از:

  • حسگرها

حسگرها وظیفه ردیابی تعداد افراد موجود در یک محیط یا اتاق، رطوبت، دما و سطح روشنایی را بر عهده دارند. این اطلاعات از طریق حسگرها به کنترل کننده های مرکزی انتقال می‌یابد.

  • کنترل کننده

کنترل کننده ها، به عنوان مغز سیستم هوشمند هستند. وظیفه کنترل کننده، جمع آوری اطلاعات از حسگرها و ارسال دستورات به واحدهای HVAC، هشدارهای امنیتی، سیستم های روشنایی و سایر بخش های متصل می‌باشد.

  • رابط ترمینال

کاربران سیستم میتوانند از طریق رابط ترمینال با سیستم هوشمند ارتباط برقرار کنند.

  • دستگاه های خروجی

هنگامی که کنتر‌ل گر فرمانی را ارسال می‌کند، عملگر‌ها و رله‌ها برای پیروی از الزامات وارد عمل می‌شوند. به عنوان مثال، دستگاه های خروجی می‌توانند گرمایش را در قسمت خاصی از ساختمان کاهش یا افزایش دهند، چراغ‌ های کم نور در دفاتر بدون استفاده را کاهش دهند، یا قبل از آمدن افراد به محل کار، تهویه مطبوع را روشن کنند.

  • پروتکل‌ های ارتباطی

سیستم هوشمند سازی موجود در خانه های هوشمند، از زبان خاصی پیروی میکنند. که توسط اجزای منفرد سیستم قابل درک هستند، که به آن اجزای منفرد پروتکل ارتباطی می‌گویند. برخی از رایج ترین پروتکل های ارتباطی عبارتند از: SBUS، KNX، Modbus و BACnet.

مهم ترین مزایا هوشمند سازی ساختمان

  • افزایش قیمت و بهای ساختمان
  • کنترل و دسترسی راحت به تجهیزات
  • ایجاد ظاهری لوکس و مدرن در سازه
  • ارتقای کارکرد و عملکرد بهینه سیستم ها
  • افزایش سطح رفاه و آسایش و راحتی ساکنان
  • بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی
  • امکان برنامه ریزی مشخص برای عملکردهای خاص
  • افزایش ضریب ایمنی و امنیت از مزایا هوشمند سازی ساختمان
  • افزایش طول عمر مفید تجهیزات از مزایا هوشمند سازی ساختمان
  • کاهش چشمگیر فرآیند کابل کشی از دیگر مزایا هوشمند سازی ساختمان

افزایش قیمت و بهای ساختمان:

نصب و راه اندازی یک سیستم هوشمند در یک ساختمان، بطور مستقیم در قیمت و بهای ملک تاثیر دارد. در چند سال اخیر روند افزایشی قیمت های املاک را شاهد هستیم، از این امر هوشمند سازی می‌توان به عنوان یک نوع سرمایه گذاری برای مالکان خانه های هوشمند یاد کرد.

کنترل و دسترسی راحت به تجهیزات:

سیستم BMS یا همان سیستم مدیریت ساختمان، قابلیت کنترل و مدیریت تمامی تجهیزات و عملکردهای ساختمان را از طریق ابزارهای ارتباطی هوشمند مثل تلفن همراه، رایانه شخصی  و اینترنت، از تمام نقاط جهان فراهم می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که استفاده و دسترسی به این تجهیزات برای کاربران به آسانی انجام می‌گیرد.

ایجاد ظاهری لوکس و مدرن در سازه:

یکی از مزایای هوشمند سازی ساختمان ها و خانه ها، بخشیدن ظاهری زیبا، متفاوت و در عین حال منحصر به فرد و مدرن به خانه است. امروزه معمولا در پروژه های جدید هوشمند سازی، وسایل و تجهیزات قدیمی، جای خود را به وسایل و ابزارهای جدید و به روز می‌دهند. به عنوان مثال کلید و پریزهای قدیمی جای خود را به کلیدهای لمسی با ظاهری شیشه ای و جذاب داده اند. با هوشمند سازی ساختمان در ظاهر و نمای بصری محیط تغییر و تحولات چشمگیری ایجاد می‌شود.

2

ارتقا کارکرد و عملکرد بهینه سیستم ها

یکی دیگر از فواید و مزایای هوشمند سازی ساختمان ها، بهبود بخشیدن کارکرد، راندمان همه سیستم ها و تجهیزات الکترومکانیکی مورد استفاده در فضا، می‌باشد. در یک ساختمان هوشمند BMS، همه تجهیزات و لوازم برقی، توسط یک کنترل کننده مرکزی، به صورت کاملا یکپارچه کنترل و مدیریت می‌شوند.

 افزایش سطح رفاه و آسایش و راحتی ساکنان

امکانات خانه هوشمند برای افراد زیادی خوشایند و راضی کننده است. وجود این امکانات در افزایش راحتی، سطح رفاه و آرامش افراد تاثیر بسزا و چشمگیری دارد. زندگی در یک خانه مدرن و لوکس آرامش و رفاه زیادی به همراه دارد. با داشتن این تجهیزات هوشمند در خانه و استفاده از آنها و همچنین تعریف انواع سناریوها، قابلیت کنترل و مدیریت بسیاری از وسایل تنها با لمس یک دکمه و از فواصل دور، برای کاربران امکان پذیر می‌باشد.

بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی

یکی دیگر از مزایای هوشمند سازی ساختمان ها، بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی می‌باشد. یکی از اصلی ترین مکان های هدر رفتن و اتلاف انرژی در بیشتر نقاط جهان، خانه ها و ساختمان ها می‌باشند. امروزه در چندین سال اخیر، برای جلوگیری از تلف شدن انرژی، مقوله هوشمند سازی ساختمان ها پیاده شد و این، مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفت. تجهیزات هوشمند سازی شده در منازل، علاوه بر مدیریت عملکرد وسایل، موجب کاهش مصرف انرژی نیز می‌شود.

امکان برنامه ریزی مشخص برای عملکردهای خاص

سیستم هوشمد سازی ساختمان، امکان زمانبندی و برنامه ریزی عملکرد و کارکرد بخش های مختلف یک محیط را به راحتی فراهم می‌نماید.

بر طبق این، افراد می‌توانند در بازه زمانی مشخص و متناسب با نیاز و نحوه کاربری خود، یک عملکرد خاص را برنامه ریزی کنند. برخی از عملکرد های خاص خانه هوشمند، بالارفتن پرده پنجره در زمان مشخصی از صبح، روشن شدن و خاموش شدن تلویزیون در زمان معین و... می‌باشند.

3

افزایش ضریب ایمنی و امنیت از مزایا هوشمند سازی ساختمان

یکی دیگر از مزایای هوشمند سازی خانه ها و ساختمان ها، افزایش ضریب ایمنی و امنیت می‌باشد. نصب و راه اندازی سیستم هایی همانند سیستم تشخیص نشتی گاز، تشخیص و اطفای حریق هوشمند و تجهیزات امنیتی، موجب بالارفتن ضریب ایمنی ساختمان می‌شوند. همچنین وجود تجهیزات هوشمند سازی موجب جلوگیری از بروز حوادث ناخوشایند، حوادث خطرناک و بروز اتفاقات در محیط می‌گردند.

افزایش طول عمر مفید تجهیزات از مزایا هوشمند سازی ساختمان

استفاده از تکنولوژی های مدرن و فناوری ها در ساختار تجهیزات بسیار پیشرفته و به روز هوشمند سازی، علاوه بر اینکه کارکرد و عملکرد بهینه را افزایش می‌دهند بلکه موجب بالارفتن طول عمر این سیستم ها می‌شود. این کار در دراز مدت موجب کمترشدن هزینه های افرد می‌شود.

کاهش چشمگیر فرآیند کابل کشی از دیگر مزایا هوشمند سازی ساختمان

یکی دیگر ازمزایای وجود هوشمند سازی خانه ها، کمتر شدن عملیات کابل کشی است. این کار علاوه بر اینکه نمای ساختمان را منمظم تر می‌کند، بلکه در هزینه های سیم کشی نیز صرفه جویی می‌شود.

کدام شرکت پروژه هوشمندسازی انجام می دهد؟

جهان اسمارت با ارائه طرحی اصولی و دقیق با در نظر گرفتن تمامی نیاز‌های پروژه و با داشتن کادر مدیریتی مجرب و آموزش دیده، سیستم برق استاندارد و بی‌نقصی را برای ساختمان ایجاد می‌کند. در نهایت به لطف اجرای یکپارچه کلیه سیستم‌های برقی و هوشمند، علاوه بر نظم و زیبایی مثال زدنی زیرساخت‌ها و آرامش خاطر برای کارفرما باعث کاهش هزینه‌های پروژه نیز می‌شود. جهت مشاوره در خصوص هوشمندسازی ساختمان، چگونگی نصب و راه‌اندازی، آگاهی از مدل‌ها و قیمت های محصولات هوشمند می‌توانید با کارشناسان مجموعه جهان اسمارت تماس حاصل نمایید و یا به وبسایت ما مراجعه نمایید.