چگونه حسابداری یک شرکت را انجام دهیم؟

امروزه هیچ کسب‌وکاری در دنیا وجود ندارد که به یک حسابدار نیاز نداشته باشد. به همین دلیل است که بازار کار رشته حسابداری همیشه پرتقاضا است و خیلی از افراد تصمیم می‌گیرند که در این رشته تحصیل و مشغول به کار شوند. بسیاری از افراد قبل از اینکه وارد این حوزه کاری شوند، ممکن است از خود بپرسند چگونه حسابداری یک شرکت را انجام دهیم؟

در انجام حسابداری یک شرکت، فرد همیشه با محاسبات داده‌ها، پردازش آن‌ها و ارتباطات مالی و غیرمالی در مورد نهادهای اقتصادی مانند مشاغل و شرکت‌ها سر و کار دارد و برای انجام این کارها مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارد.

مراحل حسابداری در طول دوره‌های مالی شرکت

برای انجام حسابداری شرکت، پنج مرحله کلی وجود دارد. کسانی که دوره حسابداری را پشت سر گذاشته و آموزش‌های لازم را دیده‌اند، می‌توانند به‌راحتی این مراحل را انجام دهند.

جمع‌آوری اطلاعات

اولین مرحله حسابداری شرکت، جمع‌آوری اطلاعات لازم است. حسابدار باید تمامی داده‌هایی که مربوط به معاملات و عملیات مالی می‌شوند و در دفتر شرکت ثبت شده‌اند را جمع‌آوری کند. معمولاً اکثر رویدادهای مالی که در شرکت وجود دارند، ناشی از معاملات شرکت با اشخاص یا شرکت‌های دیگر است. بهترین کار برای جمع‌آوری این داده‌ها، گرفتن فاکتورهای فروش و معاملات است که در آن تمامی اطلاعات لازم درج شده است.

جمع‌آوری داده‌ها به دلیل فراهم ‌کردن اطلاعات لازم برای تجزیه ‌و تحلیل معاملات و ثبت در دفتر روزنامه، ایجاد مدارک برای امکان اثبات معاملات و همچنین بایگانی و نگهداری از آن‌ها برای مراجعات و رسیدگی‌های بعدی ضروری است.

تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات

دومین مرحله برای انجام حسابداری شرکت، تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده است که به مهارت بالایی نیاز دارد. چراکه حسابدار باید با در نظر گرفتن داده‌های تمامی معاملات و عملیات بانکی یک نتیجه‌گیری کلی از آن‌ها داشته باشد. هدف اصلی از این کار، به ‌دست‌ آوردن میزان حساب‌های بدهکار و میزان حساب‌های بستانکار شرکت است.

ثبت داده‌ها در دفتر روزنامه

اطلاعاتی که از تجزیه ‌و تحلیل داده‌های شرکت به ‌دست‌ آمده‌اند، باید در قالب اسناد و مدارک معاملاتی و عملیات مالی در دفتر روزنامه ثبت شوند. معمولاً برای ثبت در دفتر روزانه، نباید چیزی در ستون عطف ثبت گردد. درواقع این ستون برای ثبت شماره حساب‌ها بعد از محاسبه اقلام بدهکار و بستانکار است.

چگونه حسابداری یک شرکت را انجام دهیم؟

انتقال داده‌ها به دفتر کل

داده‌ها به‌صورت روزانه در دفتر روزنامه ثبت می‌شوند. به همین دلیل تا پایان دوره مالی شرکت لازم نیست که چیزی در دفتر کل ثبت شود. بعد از پایان دوره مالی و آغاز دوره مالی جدید شرکت، تمامی داده‌هایی که در دفتر روزنامه ثبت شده‌اند، باید به دفتر کل منتقل شوند.

تهیه تراز آزمایشی

آخرین مرحله از حسابداری شرکت تهیه تراز آزمایشی است. هدف از تهیه تراز آزمایشی، اثبات تساوی اقلام بدهکار و بستانکار و همچنین فراهم ‌کردن اطلاعات لازم برای تهیه کاربرگ و ثبت‌های اصلاحی در پایان سال است.

وظایف حسابدار چیست؟

علاوه بر مواردی که گفته شد، حسابدار وظایف دیگری را به عهده خواهد داشت. برای انجام این وظایف فرد باید استانداردهای حسابداری را از موسسه حسابداری تدبیر یا دیگر آموزشگاه‌های حسابداری در کشور فراگرفته باشد. برخی از مهم‌ترین این وظایف عبارت‌اند از:

مشاوره مالی

یکی از راه‌های انجام امور حسابداری یک شرکت، طرح و برنامه‌ریزی مشاوره‌های مالی است. یک حسابدار می‌تواند با ارائه اطلاعات بی‌طرف و مفید در تصمیم‌گیری‌هایی که در حوزه مالی انجام می‌شود، به شرکت کمک کند.

مدیریت اطلاعات حساب‌ها

یک حسابدار وظیفه مدیریت تمامی حساب‌های شرکت را بر عهده دارد و باید تمامی وقایع و رویدادهای مالی شرکت را به کمک نرم‌افزارهای مالی در قالب اسناد، ثبت و بایگانی کند تا شرکت در صورت نیاز برای شفاف‌سازی از آن‌ها استفاده نماید.

تعیین میزان مالیات

حسابدار وظیفه دارد تا مالیات حقوق‌ها را نیز تعیین کند. درواقع تمامی کسانی که در شرکت، حقوق دریافت می‌کنند و کارمند شرکت محسوب می‌شوند، از خدمات بیمه تأمین اجتماعی نیز بهره می‌برند. همین باعث می‌شود تا بخشی از حقوق آن‌ها به‌عنوان مالیات به وزارت دارایی داده شود. قوانینی که در حوزه مالیات تصویب می‌شوند، ثابت نیستند و طی بازه‌های زمانی مختلف تغییر می‌کنند. به همین دلیل حسابدار باید همیشه از جدیدترین قوانین مربوط به موضوع مالیات آگاه باشد تا بتواند مالیات دقیق شرکت و حقوق را محاسبه کند.

تهیه لیست بیمه شرکت

هر شرکتی وظیفه دارد تمامی کارکنان خود را بیمه و حق بیمه آن‌ها را به‌صورت ماهانه پرداخت کند. حسابدار شرکت موظف است به‌صورت ماهیانه لیست بیمه‌شدگان شرکت را تهیه و فیش حق بیمه را پرداخت کند.