معرفی پنج مدل لپ تاپ اقتصادی باریک و سبک

پنج لپ تاپ زیر جزء بهترین لپ تاپ‌های اقتصادی باریک و سبک موجود در بازارند:

نام لپ تاپ

پردازنده اصلی

ضخامت

وزن

Microsoft Surface Laptop Go

Core i5 1035G1

1.57 سانتیمتر

1.11 کیلوگرم

HP EQ2025

Ryzen 3 5300U

1.7 سانتیمتر

1.85 کیلوگرم

Acer Aspire 5 A515-56G-35SK

Core i3 1115G4

1.8 سانتیمتر

1.65 کیلوگرم

Lenovo V15

Core i3 1115G4

2 سانتیمتر

1.7 کیلوگرم

Asus X515JA

Core i3 1005G1

2 سانتیمتر

1.8 کیلوگرم

 

همانطور که در جدول بالا می‌بینید پردازنده اصلی تمام این لپ تاپ‌ها به غیر از لپ تاپ مایکروسافت، پردازنده Core i3 یا مشابه آن است. حقیقت آن است که در بازار لپ تاپ‌هایی با پردازنده‌های پنتیوم و سلرون هم وجود دارند که قیمتی کمتر از این لپ تاپ‌ها دارند و به قول معروف اقتصادی‌تر هستند منتها مشکل این است که پردازنده این لپ تاپ‌ها هم تا دو برابر ضعیف‌تر از لپ تاپ‌هایی است که در بالا معرفی کردیم. این باعث می‌شود عملکرد لپ تاپ به شکل چشمگیری کند شود و از دید بسیاری شاید هزینه کردن برای خرید چنین لپ تاپ‌هایی نوعی دور ریختن پول باشد. با تمام اینها در انتهای مقاله به طور مختصر اشاره‌ای نیز به آنها خواهیم داشت. همچنین می‌توانید با مراجعه به لیست قیمت لپ تاپ در سایت تاپ رایان و انتخاب گزینه "ارزان‌ترین" آنها را در بالای لیست ببینید. اما بپردازیم به لپ تاپ‌هایی که قرار است در این مقاله معرفی کنیم.

لپ تاپ Microsoft Surface Laptop Go

برخی از مشخصات سخت‌افزاری لپ تاپ Microsoft Surface Laptop Go

پردازنده اصلی

Core i5 1035G1

پردازنده گرافیکی (مجتمع)

Intel UHD Graphics G1

حافظه رم

4 گیگابایت DDR4

حافظه ذخیره‌سازی

64 گیگابایت SSD

نمایشگر

12.4 اینچ

کیفیت صفحه نمایشگر

1536*1024 (بین HD و Full HD)

 

باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ تاپ بین لپ تاپ‌هایی که در این مقاله معرفی می‌شوند؛ لپ تاپ Microsoft Surface Laptop Go تنها 1.1 کیلوگرم وزن دارد و ضخامت آن هم تنها 1.57 سانتیمتر است. با این ابعاد، این لپ تاپ بین 500 تا 700 گرم سبک‌تر و بین 1.3 تا 4.3 میلی‌متر باریک‌تر از لپ تاپ‌های دیگر در لیست است و جالب اینکه با وجود داشتن پردازنده Core i5 و نمایشگر لمسی PixelSense قیمتش در مقایسه با لپ تاپ‌های دیگر در لیست در حد متوسط است یعنی کمی از دو لپ تاپ اچ پی و ایسر ارزان‌تر اما کمی از دو لپ تاپ ایسوس و لنوو گران‌تر است.

یکی از دلایل سبک‌تر بودن این لپ تاپ استفاده از آلومینیوم در ساخت بدنه آن است که باعث زیباتر و حرفه‌ای‌تر شدن ظاهر آن نیز شده است. این لپ تاپ تنها لپ تاپ لمسی در لیست است و همانطور که گفتیم در نمایشگر آن از فناوری PixelSense استفاده شده است. اگر می‌خواهید در مورد فناوری PixelSense بیشتر بدانید توصیه می‌کنیم عبارت "لپ تاپ ایسوس یا مایکروسافت تاپ رایان" را در اینترنت جستجو کرده و روی اولین نتیجه جستجو کلیک کنید. بعد از آن در صفحه‌ای که باز می‌شود به بخش مقایسه نمایشگرها بروید.

اندازه صفحه نمایشگر لپ تاپ Microsoft Surface Laptop Go تنها 12.4 اینچ است که اگرچه کمی کوچک است ولی باعث می‌شود باطری لپ تاپ دوام بیشتری بیاورد. آنطور که در صفحه مشخصات این لپ تاپ در وبسایت مایکروسافت آمده، باطری این لپ تاپ می‌تواند تا 13 ساعت آن را روشن نگه دارد. تنها نقطه ضعف این لپ تاپ نسبت به لپ تاپ‌های دیگر در لیست داشتن 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی است. متاسفانه حافظه رم آن هم قابلیت ارتقاء ندارد ولی خب! شاید این هزینه‌ای است که باید برای کمتر بودن قیمت این لپ تاپ بپردازید. بیشتر لپ تاپ‌های Surface مایکروسافت همانطور که شاید خودتان هم بدانید قیمت زیادی دارند به طوری که می‌توانیم به جرات بگوییم در حال حاضر این تنها لپ تاپ Surface در بازار ایران است که کمترین قیمت را در مقایسه با لپ تاپ‌های Surface دیگر دارد.

مزایا و معایب لپ تاپ Microsoft Surface Laptop Go

مزایا:

  • باریک‌تر و سبک‌تر از بقیه لپ تا‌پ‌ها در لیست است.
  • بدنه آلومینیومی دارد.
  • باطری آن می‌تواند در یک استفاده معمولی تا 13 ساعت دوام بیاورد.
  • نمایشگر لمسی دارد که از فناوری PixelSense پشتیبانی می‌کند.

معایب:

  • تنها 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی دارد که قابل ارتقاء هم نیستند.
  • نمایشگر آن کوچکتر از بقیه لپ تاپ‌ها در لیست است و کیفیت آن هم بین HD و Full HD است.

لپ تاپ HP EQ2025

برخی از مشخصات سخت‌افزاری لپ تاپ HP EQ2025

پردازنده اصلی

Ryzen 3 5300U

پردازنده گرافیکی (مجتمع)

Radeon RX Vega 6

حافظه رم

8 گیگابایت DDR4

حافظه ذخیره‌سازی

512 گیگابایت SSD

نمایشگر

15.6 اینچ

کیفیت صفحه نمایشگر

1920*1080 (Full HD)

هر چند که سنگین‌ترین لپ تاپ لیست است البته با اختلاف 100 تا 200 گرم با لپ تاپ‌های بعد از خود اما در عین حال بعد از لپ تاپ مایکروسافت، باریک‌ترین هم هست هر چند باز هم با اختلاف خیلی کم. در لپ تاپ HP EQ2025 بر خلاف لپ تاپ‌های دیگر در لیست از پردازنده اینتل استفاده نشده است. این لپ تاپ دارای پردازنده اصلی Ryzen 3 5300U است که از لحاظ عملکرد چیزی مابین پردازنده‌های Core i3‌ اینتل از نسل دهم و یازدهم است.

به طور خاص باید بگوییم پردازنده Ryzen 3 5300U در عملکرد تکی هسته‌ها کمی بهتر از پردازنده‌های Core i3‌ نسل دهم است ولی از پردازنده‌های Core i3 نسل یازدهم عقب‌تر است لیکن در عملکرد گروهی هسته‌ها از هر دوی آنها جلوتر است. اگر فقط پردازنده‌های Core i3 به کار رفته در لپ تاپ‌های لیست را در نظر بگیرید باید بگوییم عملکرد این پردازنده در عملکرد گروهی هسته‌ها بین 49 تا 61 درصد از پردازنده‌های نسل یازدهم و بین 70 تا 98 درصد از پردازنده‌های نسل دهم بهتر است.

در مقایسه با لپ تاپ مایکروسافت که در بالا معرفی کردیم لپ تاپ HP EQ2025 هم حافظه رم بیشتری دارد (8 گیگابایت) و هم حافظه ذخیره‌سازی بیشتری (512 گیگابایت) که در مورد دوم تا هشت برابر بیشتر از لپ تاپ مایکروسافت است. همچنین نمایشگر این لپ تاپ بزرگتر است (15.6 اینچ) و وضوح تصویری آن هم Full HD است که کمی بهتر از لپ تاپ مایکروسافت است اما لمسی نیست و از فناوری PixelSense‌ که مخصوص لپ تاپ‌های سرفیس مایکروسافت است در آن استفاده نشده است. جالب است بدانید پردازنده این لپ تاپ در مقایسه با پردازنده لپ تاپ مایکروسافت در عملکرد تکی هسته‌ها بین 4 تا 10 درصد و در عملکرد گروهی هسته‌ها بین 9 تا 33 درصد بهتر بوده است. اگر موارد بالا اهمیت بیشتری برایتان دارند باید بگوییم خرید لپ تاپ اچ پی گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

2

مزایا و معایب لپ تاپ HP EQ2025

مزایا:

  • پردازنده اصلی آن نسبت به پردازنده لپ تاپ‌های دیگر در لیست به طور نسبی قوی‌تر است مخصوصا در عملکرد گروهی هسته‌ها.

معایب:

  • حافظه رم و حافظه ذخیره‌سازی آن قابلیت ارتقاء ندارند هرچند که از لحاظ حجم، کافی هستند.
  • کمی از لپ تاپ‌های دیگر در لیست سنگین‌تر است (بین 100 تا 200 گرم).

لپ تاپ Acer Aspire 5 A515-56G-35SK

برخی از مشخصات سخت‌افزاری لپ تاپ Acer Aspire 5 A515-56G-35SK

پردازنده اصلی

Core i3 1115G4

پردازنده گرافیکی (مجتمع)

Intel UHD Graphics Xe G4

حافظه رم

4 گیگابایت DDR4

حافظه ذخیره‌سازی

1 ترابایت HDD + 256 گیگابایت SSD

نمایشگر

15.6 اینچ

کیفیت صفحه نمایشگر

1920*1080 (Full HD)

 

هم از لحاظ وزن و هم ضخامت در حد متوسط قرار می‌گیرد اما قیمت آن از بقیه لپ تاپ‌های موجود در لیست اندکی بیشتر است. می‌دانید دلیلش چیست؟ چون این لپ تاپ تنها لپ تاپی در لیست است که دارای پردازنده گرافیکی مجزا است. البته در جدول بالا نام پردازنده گرافیکی مجتمع آن آورده شده است. مقصود از پردازنده گرافیکی مجتمع پردازنده‌ای است که در دل پردازنده اصلی یا بهتر بگوییم روی تراشه پردازنده اصلی قرار گرفته است. پردازنده‌های گرافیکی مجزا تقریبا همیشه از پردازنده‌های گرافیکی مجتمع قوی‌ترند و برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی سنگین گزینه بهتری هستند. البته باید به سال ساخت و مشخصات فنی‌شان هم توجه کرد؛ به طور قطع نمی‌توان از پردازنده گرافیکی که سال‌ها پیش ساخته شده انتظار اجرای جدیدترین بازی‌ها را داشت.

پردازنده گرافیکی مجزا در لپ تاپ Acer Aspire 5 A515-56G-35SK

پردازنده گرافیکی مجزای لپ تاپ Acer Aspire 5 A515-56G-35SK پردازنده GeForce MX 450 است که هر چند از لحاظ قدرت پردازش با جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی انویدیا از سری RTX قابل‌مقایسه نیست ولی همچنان به عنوان یک پردازنده گرافیکی مجزا مطرح است و 2 گیگابایت هم حافظه اختصاصی دارد. این پردازنده گرافیکی در دو نسخه 12 واتی و 30 واتی عرضه شده که متاسفانه مشخص نیست در لپ تاپ Acer Aspire 5 A515-56G-35SK از کدام نسخه استفاده شده است اما حتی اگر از نسخه ضعیف‌تر یعنی نسخه 12 واتی استفاده شده باشد باز هم قدرت پردازش این پردازنده دو تا چهار برابر پردازنده گرافیکی مجتمع در لپ تاپ‌های دیگر در لیست است. چرا این حرف را می‌زنیم؟!

خب! در جواب به پرسش بالا باید بگوییم قدرت پردازنده گرافیکی مجتمع در پردازنده Core i3 1115G4 حدود 0.85 ترافلاپس است (ترافلاپس واحدی برای سنجش قدرت پردازندهای گرافیکی است). این عدد برای پردازنده گرافیکی پردازنده Core i5 1035G1 یا همان پردازنده لپ تاپ مایکروسافت حدود 0.46 ترافلاپس است اما برای پردازنده گرافیکی GeForce MX 450 اگر نسخه 12 واتی باشد 1.66 ترافلاپس و اگر نسخه 30 واتی باشد 2.82 ترافلاپس است. در نهایت باید بگوییم از این پردازنده گرافیکی نباید انتظار اجرای خوب بازی‌های جدید را داشته باشید و اصلا نباید این لپ تاپ را برای بازی بخرید. این لپ تاپ در بهترین حالت می‌تواند بازی‌هایی را که سال ساخت‌شان به 2015 یا قبل از آن برمی‌گردد با فریم ریت قابل‌قبول یعنی چیزی بین 30 تا 40 فریم در ثانیه اجرا کند.

 ملاحظات دیگر

لپ تاپ Acer Aspire 5 A515-56G-35SK مثل لپ تاپ مایکروسافت دارای 4 گیگابایت حافظه اختصاصی است که بهتر بود مقدار آن 8 گیگابایت می‌شد اما خبر خوب اینکه این مقدار رم را می‌توانید تا 12 گیگابایت ارتقا دهید. حافظه ذخیره‌سازی این لپ تاپ به نوعی دوگانه است یعنی هم از حافظه ذخیره‌سازی HDD و هم SSD‌ در آن استفاده شده است. همانطور که شاید بدانید هر چند سرع انتقال اطلاعات در حافظه‌های HDD چند برابر کمتر از حافظه‌های SSD است ولی این حافظه‌ها محل بهتری برای ذخیره‌سازی فایل‌هایی هستند که می‌خواهید آنها را نگه دارید. بازیابی اطلاعات از آنها هم راحت‌تر از حافظه‌های SSD است. شما می‌توانید مثلا ویندوز یا برنامه‌هایتان را در حافظه SSD نصب کنید تا سریعتر بالا بیایند و فایل‌هایی که می‌خواهید نگه دارید را در حافظه HDD ذخیره کنید.

مزایا و معایب لپ تاپ Acer Aspire 5 A515-56G-35SK

مزایا:

  • دارای پردازنده گرافیکی مجزا با 2 گیگابایت حافظه اختصاصی است.
  • حافظه ذخیره‌سازی آن دوگانه است (هم حافظه HDD و هم SSD).
  • پردازنده اصلی آن نسبتا قوی است و حتی در عملکرد تکی هسته‌ها از پردازنده لپ تاپ مایکروسافت ((Core i5 1035G1 بهتر است.

معایب:

  • کمی گران‌تر از بقیه لپ تاپ‌ها در لیست است (در حد 20 تا 25 دلار).
  • حافظه رم آن 4 گیگابایت است که خوشبختانه قابلیت ارتقاء دارد.

لپ تاپ Lenovo V15

برخی از مشخصات سخت‌افزاری لپ تاپ Lenovo V15

پردازنده اصلی

Core i3 1115G4

پردازنده گرافیکی (مجتمع)

Intel UHD Graphics Xe G4

حافظه رم

8 گیگابایت DDR4

حافظه ذخیره‌سازی

256  گیگابایت SSD

نمایشگر

15.6 اینچ

کیفیت صفحه نمایشگر

1920*1080 (Full HD)

کمترین قیمت را بین سایر لپ تاپ‌های موجود در لیست دارد ولی در مقابل، پنل نمایشگر آن TN است که کیفیت پایین‌تری در مقایسه با نمایشگرهایی با پنل IPS دارد (پنل نمایشگر سایر لپ تاپ در لیست IPS است). در واقع باید بگوییم این بزرگترین عیب این لپ تاپ است ولی اگر به سایر مشخصات آن از قبیل پردازنده اصلی، مقدار حافظه رم (8 گیگابایت و قابل ارتقاء تا 12 گیگابایت) و مقدار و نوع حافظه ذخیره‌سازی آن توجه کنید متوجه خواهید شد که تفاوت چندانی با لپ تاپ‌های دیگر در لیست ندارد و باید گفت از لحاظ قدرت پردازش هم تفاوت چندانی با آنها ندارد. کیبورد این لپ تاپ مثل سایر لپ تاپ‌های لنوو دارای دکمه‌هایی است که اندکی به داخل انحنا دارند. این انحنای به داخل باعث می‌شود سطح تماس انگشت‌ها با دکمه‌های کیبورد بیشتر شده و تایپ کردن با آنها راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر شود.

مزایا و معایب لپ تاپ Lenovo V15

مزایا:

  • ارزان‌تر از بقیه لپ تاپ‌ها در لیست است (اختلاف قیمت آن با گران‌ترین لپ تاپ موجود در لیست حدودا 100 دلار است).
  • پردازنده اصلی آن نسبتا قوی است و حتی در عملکرد تکی هسته‌ها از پردازنده لپ تاپ مایکروسافت ((Core i5 1035G1 بهتر است.

معایب:

  • پنل نمایشگر آن TN است که کیفیت پایین‌تری در مقایسه با نمایشگر لپ تاپ‌های دیگر در لیست دارد (زاویه دید محدودتر و نسبت پادنمایی ]کانترست[کمتر).

لپ تاپ Asus X515JA

برخی از مشخصات سخت‌افزاری لپ تاپ Asus X515JA

پردازنده اصلی

Core i3 1005G1

پردازنده گرافیکی (مجتمع)

Intel UHD Graphics G1

حافظه رم

8 گیگابایت DDR4

حافظه ذخیره‌سازی

256 گیگابایت SSD

نمایشگر

15.6 اینچ

کیفیت صفحه نمایشگر

1366*768 (HD)

 

بعد از لپ تاپ لنوو ارزان‌ترین لپ تاپ در لیست است و تفاوت قیمتش با لپ تاپ لنوو تنها در حد 20 تا 25 دلار است اما پنل نمایشگر آن بر خلاف لپ تاپ لنوو IPS است که کیفیت بهتری دارد. خرید این لپ تاپ مثل آن می‌ماند که هزینه‌ای در حد لپ تاپ لنوو بپردازید ولی لپ تاپی با نمایشگر IPS داشته باشید. البته باید بگوییم وضوح تصویری این نمایشگر همانطور که در جدول بالا می‌بینید HD است و از نمایشگر لپ تاپ لنوو و البته نمایشگر سایر لپ تاپ‌ها در لیست کمتر است.

خوشبختانه هم حافظه رم و هم حافظه ذخیره‌سازی این لپ تاپ قابلیت ارتقاء دارند. شما می‌توانید با نصب یک حافظه رم دیگر در این لپ تاپ حافظه رم آن را از 8 به 16 گیگابایت ارتقا دهید. همچنین می‌توانید حافظه ذخیره‌سازی آن را تا 2 ترابایت افزایش دهید (1 ترابایت حافظه SSD و 1 ترابایت HDD). اما باز هم باید بگوییم

پردازنده اصلی آن کمی از پردازنده لپ تاپ‌های دیگر در لیست ضعیف‌تر است. به طور خاص باید بگوییم این پردازنده (Core i3 1005G1) در عملکرد تکی هسته‌ها تا 22 درصد و در عملکرد گروهی هسته‌ها تا 27 درصد از پردازنده از پردازنده دو لپ تاپ لنوو و ایسر یعنی Core i3 1115G4 ضعیف‌تر است و همین طور از پردازنده لپ تاپ مایکروسافت و اچ پی یعنی Core i5 1035G1 و Ryzen 3 3500U و شاید این هزینه‌ای باشد که باید برای کمتر بودن قیمت این لپ تاپ بپردازید؛ فراموش نکنید که پنل نمایشگر این لپ تاپ با وجود قیمت کمترش نسبت به لپ تاپ‌های دیگر در لیست، IPS است. همچنین این لپ تاپ همراه با لپ تاپ اچ پی تنها لپ تاپ‌هایی در لیست هستند که دارای شیار کارت‌خوان حافظه‌اند.

به هر حال اگر قصدتان خرید لپ تاپ ایسوس است این لپ تاپ می‌تواند بین لپ تاپ‌های اقتصادی دیگر انتخاب خوبی برای شما باشد. البته لپ تاپ‌های Zenbook ایسوس هم هستند که ضخامت و وزن کمتری نسبت به این لپ تاپ دارند ولی قیمت آنها به اندازه‌ای است که دیگر نمی‌توان به آنها لپ تاپ اقتصادی گفت.

مزایا و معایب لپ تاپ Asus X515JA

مزایا:

  • قیمت کمی دارد (قیمتش فقط از لپ تاپ لنوو بیشتر است آن هم در حد 20 تا 25 دلار).
  • حافظه رم آن قابلیت ارتقاء تا 16 گیگابایت را دارد و امکان اضافه کردن حافظه ذخیره‌سازی HDD‌ به آن نیز وجود دارد.

معایب:

  • پردازنده اصلی آن از پردازنده اصلی لپ تاپ‌های دیگر در لیست تا حدودی ضعیف‌تر است.
  • با اینکه پنل نمایشگر آن IPS است اما وضوح تصویری نمایشگر آن HD‌ است که از وضوح تصویری نمایشگر لپ تاپ‌های دیگر در لیست کمتر است.

3

سخن آخر

هر پنج لپ تاپ معرفی شده در این مقاله جزء لپ تاپ‌های اقتصادی به شمار می‌آیند و تفاوت قیمت ارزان‌ترین آنها با گران‌ترین‌شان تنها 100 تا 120 دلار است. اگر زیبایی ظاهری و سبک‌تر و باریک‌تر بودن برایتان اهمیت دارند لپ تاپ مایکروسافت انتخاب بهتری برای شماست. اگر قدرت پردازنده اصلی برایتان مهم است لپ تاپ اچ پی برای شما بهتر است و اگر قیمت کمتر، لپ تاپ لنوو یا ایسوس. لپ تاپ ایسر تقریبا از لحاظ مشخصات در وسط قرار می‌گیرد ولی مزیت آن این است که پردازنده گرافیکی مجزا دارد و حافظه ذخیره‌سازی آن هم ترکیبی است (HDD و SSD) که شاید آنقدرها نتوان آن را به عنوان مزیت به حساب آورد اما برای برخی از کاربران که فایل‌های زیادی برای نگهداری دارند بدون شک یک مزیت است.