4 کتاب روانشناسی که باید از دست داد!

این روزها بازار کتاب‌های زرد در هر حوزه‌ای به شدت داغ است! کتاب‌های روان‌شناسی هم از این قاعده مستثنی نیستند؛ روزانه فروش این کتاب‌ها بالاتر می‌رود و تاثیری که بر جامعه می‌گذارد، قابل چشم‌پوشی نیست.

یکی از اثرات منفی ترویج این کتاب‌ها ایجاد بدبینی نسبت به صنعت کتاب و کتاب‌خوانی و حتی علم روان‌شناسی است. فرض کنید شما چنین کتابی بخوانید و وقتی نتیجه لازم را نگیرید، حتی کتاب‌های تاییدشده و علمی را هم رد می‌کنید.

در این مقاله درباره این کتاب‌ها و اینکه چطور باید آن‌ها را شناسایی کرد صحبت کرده‌ایم، تا انتها با ما همراه باشید.

روانشناسی زرد چه خصوصیاتی دارد؟

ان کتاب‌ها اثبات علمی ندارند. در واقع بیشتر ارائه یک سری تئوری باورپذیر است که هیچ سندی برای صحت و درستی آن وجود ندارد.

از طرف دیگر تاکید زیادی دارند که خودتان از پس هر کاری، هر چند سخت و غیرممکن برمی‌آیید. در این کتاب‌ها اصل این است که کافیست بخواهید و همه چیز شدنی است! یعنی اگر در کاری موفق نشوید، به خاطر کم‌کاری خودتان است و هیچ عامل بیرونی نباید بتواند جلوی شما را بگیرد.

در این کتاب‌های زرد می‌خوانید که در کوتاه مدت می‌توان به اتفاقات خوب دست یافت و نتایج عالی از فعالیت‌های خود گرفت. در واقع مسیر و هدف شما را اصلا در نظر نمی‌گیرند و کافیست شما بخواهید!

10

اکثر اوقات، برای افراد مختلف یک نسخه پیچیده می‌شود. چه فردی که درگیر وسواس فکری است و یا کسی که افسردگی دارد. نه عوامل محیطی و نه شرایط فردی، دخیل نیست.

اگر یک نگاه کلی به آن بیندازید می‌بینید که به شدت تفکرات خوش‌بینانه و به‌عبارتی رویابافی‌هایی در آن موج می‌زند. درست است که مثبت‌اندیشی خوب است اما رویابافی یک پرتگاه به سوی بدبختی است.

کتاب‌هایی که بهتر است نخوانید

در این بخش لیستی از کتاب‌ها را داریم که با نخواندن آن به خود لطف بزرگی کرده‌اید.

اگر مترجم هستید و کار ترجمه کتاب انجام می‌دهید، پیشنهاد ما این است که حتماً قبل از شروع ترجمه یک کتاب، به خوبی درباره آن تحقیق کنید و سوابق نویسنده و نظرات منتقدان را درباره آن بخوانید.

کتاب یک نگاه از مالکوم گلدول

این کتاب به طور کلی نتایج مستند و تحقیق و بررسی قبل از تصمیم‌گیری را زیر سوال می‌برد.

به عبارتی انگار شما باید با تکیه بر حس ششم خود با یک نگاه! بتوانید با در نظر گرفتن ارکان اصلی، تصمیم‌های بزرگ بگیرید. حتی مسائلی مثل ازدواج.

در این کتاب اصلا به این نکته توجه نشده که یک تصمیم غلط می‌تواند چه طبعاتی داشته باشد و تاثیر عواملی مثل تجربه و تخصص در آن صفر است.

کتاب پشت‌پرده ریاکاری

در این کتاب از دن آریلی یک لیست از مشخصات ریاکاران، ریشه ریاکاری، روش‌های مبارزه با آن و در کل هر چیزی مربوط با ریاکاری سر و کار دارید.

تقریبا هر شخصی که این کتاب را بخواند یک ریاکار محسوب می‌شود.

کتاب غریزه قدرت اراده

کلی مگ گانیکال در این کتاب درباره اراده، نحوه تقویت آن و روش‌هایی برای خلاصی از اعتیاد صحبت کرده است.

نویسنده سعی کرده برای تقویت اراده و مقابله با وسوسه‌ها روش‌های عملی ارائه دهد و بگوید چطور به اهداف خود برسید.

اما همیشه تنها راه رسیدن به اهداف اراده نیست و عوامل زیادی در این موضوع دخیل است.

کتاب راز

روندا برن با نوشتن این کتاب احتمالا فکر نمی‌کرد یکی از پرفروش‌ترین و زرد‌ترین کتاب‌های ممکن را وارد بازار کتاب ایران کند.

نوشته‌های این کتاب ذره‌ای صحت علمی ندارند و هرگز تایید نشده است. در این کتاب می‌خوانید که با قانون جذب به هر چیزی که می‌خواهید، می‌رسید. طبق گفته‌های این کتاب با فکر به یک خواسته و آرزو، در واقع دارید در جهت رسیدن به آن گام برمی‌دارید و مانند یک آهن‌ربا، آن را به خود جذب می‌کنید.

به جامعه خود کمک کنیم

بالاتر گفتیم که اگر مترجم هستید، در انتخاب این کتاب‌ها حسابی دقت کنید. این روزها با رفتن به کتاب‎فروشی‌ها می‌توانید ببینید که چه تعداد از چنین مطالبی به صورت مستمر مورد استفاده قرار می‌گیرد و چطور به صنعت روانشناسی آسیب وارد می‌شود.

این موضوع تنها در کتاب‌های به اصطلاح خود آموز نیست و در برنامه‌های رادیویی، همایش‌ها، شبکه‌های اجتماعی و حتی پکیج‌های آموزشی مختلف هم دیده می‌شود.

حتی اگر مترجم نیستید و می‌خواهید یک کتاب ترجمه کنید، می‌توانید روی کمک ترنسیس حساب کنید.

ترنسیس یک پلتفرم ترجمه تخصصی است که بهترین مترجمان را برای انواع سرویس‌های ترجمه، در کنار خود دارد. از ترجمه کتاب و فیلم گرفته تا ترجمه‌های دانشجویی.

سخن پایانی

امیدوارم این مقاله به شما درد درستی داده باشد؛ شما چه کتاب‌های زردی در این صعنت می‌شناسید؟ حتما در کامنت‌ها بنویسید؛ مشتاقانه منتظر نظرات شما هستیم.

به نظر شما هر کتابی ارزش خواندن دارد؟