تجارت با ترکیه به بخش خصوصی سپرده شود

تریبون‌نیوز/ همایش تخصصی قطب‌نمای تجارت ایران و ترکیه برگزار شد. این همایش امروز( یکشنبه ۲۱ خردادماه) در محل اتاق بازرگانی ایران با توجه به معیارهای کلیدی در صادرات و واردات دو کشور با حضور جمعی از مسئولین دولتی و فعالان بخش خصوصی و سایر علاقه‌مندان برگزار شد. این همایش دو نشست تخصصی داشت که فعالانی از هر دو کشور با حضور در آنها درباره‌ی وضعیت فعلی، چالش‌ها و فرصت‌های تجارت فیمابین طرفین صحبت کردند. مهرداد سعادت؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، بُلند اورهان تورل؛ رایزن ارشد بازرگانی ترکیه در ایران، فراز پیلتن؛ مدیرکل دفتر بازرگانی عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران و مهدی موسایی، دبیر اتاق مشترک ایران بازرگانی ایران و ترکیه از جمله حاضران در این نشست‌ها بودند.

در ابتدای شروع این همایش، زهره صالحی، مدیر امور بین‌الملل موسسه آموزشی اتاق ایران با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی میان ایران و ترکیه، از تعاملات گسترده و خوب دو ملت سخن گفت. صالحی در ادامه با تاکید بر اهمیت بحث آموزش در امور تجاری و بازرگانی گفت: «رویکرد موسسه‌ی آموزش اتاق بازرگانی ایران در سال جاری، فعال کردن آموزش در حوزه‌ی اتاق‌های مسترک ایران و سایر کشورها است. در سال گذشته این آموزش‌ها در اتاق مشترک ایران و ترکیه ارائه شد که دستاوردهای بسیار مطلوبی به همراه داشت»

تجارت با ترکیه به بخش خصوصی سپرده شود

حسین میرمحمد صادقی، رئیس موسسه‌ی آموزشی اتاق بازرگانی ایران

در ادامه این برنامه، حسین میرمحمد صادقی، رئیس موسسه‌ی آموزشی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به استقبال از این همایش گفت: «با توجه به شرایط دشوار فعلی، استقبال بسیار خوبی که از این همایش شده است که نشان از اهمیت مبحث آموزش در بحث تجارت خارجی و بین‌المللی دارد. هدف از برگزاری این همایش افزایش آموزش در میان اتاق‌های مشترک بازرگانی است. امری که اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه نشان داده است که در آن سرآمد است».

او افزود: «بحث امروز بنده معطوف به مسائل حقوقی است. پر واضح است که لازمه تجارت، انعقاد قرارداد است و همه‌ی فعالان در این حوزه نیازمند منعقد کردن قرادادهایی برای شکل‌گیری تجارت هستند. این قراردادها هرچقدر هم که درست و با توجه به همه امور نوشته شوند، بازهم اختلافات قراردادی اجتناب ناپذیر است. پس گام اول در این خصوص، مشخص کردن قانون صالح برای تفسیر قرارداد است. در گام بعدی، نیاز است تا مرجع حل اختلاف مشخص شود».

پس از ایراد سخنرانی‌های ابتدایی، قسمت اول نشست تخصصی این همایش با حضور مهرداد سعادت؛ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، بُلند اورهان تورل؛ رایزن ارشد بازرگانی ترکیه در ایران، فراز پیلتن؛ مدیرکل دفتر بازرگانی عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران و فراز چمنی؛ رئیس گروه ترکیه دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

مهرداد سعادت در ابتدای این نشست گفت: «نیاز است تا در این جلسه به یک نکته طلایی اشاره کنم و آن سپردن تجارت میان ایران و ترکیه به بخش خصوصی است. بخش خصوصی واقعی امروز به میدان آمده است و می‌تواند به موفقیت‌های بسیار خوبی دست پیدا کند. صادرات ایران به ترکیه با تلاش‌های انجام گرفته توسط بخش‌های مشترک روبه‌ رشد است اما متاسفانه نتوانسته‌ایم به سهم خود از بازار ترکیه دست پیدا کنیم و هنوز با رسیدن به آن فاصله داریم. قسمت بزرگی از اقتصاد ترکیه در دست بخش خصوصی این کشور است و این بخش اعلام کرده است که علاقه دارد تا با بخش خصوصی ایران همکاری داشته باشد. امیدواریم به بخش خصوصی کشور اعتماد شود تا شاهد رشد بیشتر تجارت میان دو کشور باشیم».

سخنران بعدی این نشست، فراز پیلتن؛ مدیرکل دفتر بازرگانی عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بود. او در این نشست گفت: «در دولت سیزدهم رویکرد جدیدی نسبت به کشورهای منطقه به ویژه سرزمین‌های همسایه شده است و همه مسئولین بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری با این کشورها تاکید دارند. بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از فرصت به وجود آمده باید استفاده کنند و تجارت خارجی ایران را گسترش دهیم. »

تجارت با ترکیه به بخش خصوصی سپرده شود

بُلند اورهان تورل؛ رایزن ارشد بازرگانی ترکیه در ایران

همچنین در این نشست بُلند اورهان تورل؛ رایزن ارشد بازرگانی ترکیه در ایران گفت: «ایران همواره برای من جذابیتی خاص داشته است. ما به عنوان بخش دولتی ترکیه همواره در راستای توسعه و بهبود روابط تجاری دو کشور در حال گفت‌وگو و رایزنی هستیم. معاهدات و تفاهم‌نامه‌های مختلفی میان کشورها می‌تواند منعقد شود مثل قرارداد ترجیحی ایران و ترکیه. همسایگی ترکیه و کشورهای اروپایی، مزیت‌هایی ویژه‌ی را برای این کشور به ارمغان آورده است. »

پس از پایان نشست اول این همایش و بعد از وقفه‌ای کوتاه، پنل دوم با حضور مهدی موسایی؛ دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، گونر گنچه؛ رایزن بازرگانی ترکیه در ایران، رضا گلی؛ رئیس کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و پونه توکل‌نیا؛ معاونت حقوقی اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه برگزار شد. موسایی در آغاز این پنل تخصصی گفت: «در چند سال گذشته تعداد اعضای اتاق بازرگانی ایران و ترکیه از ۶۷ به ۱۷۰۰ رسیده است و در واقع احتمالا پر عضوترین اتاق مشترک در ایران است. رسالت این اتاق این بوده است که محوریت آن با یک شهر و استان نباشد و اتاقی برای تمام ایران باشد. در حال حاضر تعداد اعضای اتاق در گستره ایران پخش شده‌اند و مالکیت این اتاق در دست استان مشخصی نیست. این مسئله ایجاب می‌کند تا تجارت با ترکیه روز به روز افزایش پیدا کند و راه‌های ارتباطی دو طرف افزایش یابد»

همچنین گونر گنچر؛ رایزن بازرگانی ترکیه در ایران در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های کشور ترکیه برای سرمایه‌گذاری گفت: «ترکیه دارای اقتصادی تولیدی و صادرات محور است و دولت با تمام توان خود از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت می‌کند. یکی از کلیدی‌ترین مزیت‌های تجاری ترکیه برای سرمایه‌گذاران، اتصال به کل سیستم های تجارت بین‌المللی از جمله سازمان تجارت جهانی است و گروه بیست است. همچنین ترکیه از اعضای اتحادیه‌ی گمرکی اروپا است و با اتحادیه اروپا تجارت آزاد دارد که می‌تواند فرصتی برای گسترش تجارت شرکت‌ها باشد»