کاربردهای پروفیل گالوانیزه در صنعت ساخت و ساز

از جمله مصالح بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف مانند صنعت ساخت و ساز، پروفیل‌ها هستند. این محصول فولادی سطح مقطع کوچکی داشته اما طویل است! اشکال مختلفی از آن تولید می‌شود و نه تنها در صنعت ساخت و ساز، بلکه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا اینجا با پروفیل آشنا شدیم؛ اما پروفیل گالوانیزه چیست؟

برای اینکه پروفیل، دوام بیشتری پیدا کند و در ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد، باید عملیاتی تحت عنوان گالوانیزاسیون بر روی این مقاطع انجام گیرد! پروفیل گالوانیزه، تا سال‌ها سازه را در برابر بلایای طبیعی سرپا نگه می‌دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم مطالب بیشتری در رابطه با پروفیل گالوانیزه در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با پروفیل گالوانیزه و روش تولید آن

تولید پروفیل گالوانیزه شامل دو بخش اصلی است: تولید پروفیل و گالوانیزاسیون آن‌ها:

تامین ماده اولیه

برای تولید پروفیل ابتدا باید ورق‌های فولادی لازم، تهیه شوند. کیفیت و استاندارد ورق‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از تامین ورق، آنها را از بین غلتک‌های مخصوص عبور می‌دهند تا ناهمواری‌های احتمالی ورق برطرف شود. بعد با دستگاهی که به آن برش زن گفته می‌شود، ورق‌ها را در اندازه‌های مختلف برش می‌دهند.

تولید پروفیل

روش تولید پروفیل گالوانیزه به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم است. در روش تولید به روش مستقیم، ورق‌ها را با دستگاه به شکل دلخواه خم می‌کنند. بعد لبه‌ها را به یکدیگر جوش می‌دهند، در انتها پروفیل‌های تولید شده را در اندازه‌های دلخواه برش می‌دهند.

و اما برای تولید پروفیل به روش غیر مستقیم، به لبه‌ها شکل می‌دهند، قسمت مرکزی و شعاع آن‌ها را به صورت استاندارد درآورده و زمانیکه به حالت لوله‌ای درآمد، پروفیل مورد نظر تولید خواهد شد. هر یک از روش‌های مستقیم و غیر مستقیم مزایا و معایب مربوط به خود را دارند.

مراحل گالوانیزاسیون پروفیل

پروفیل‌ها بدون اینکه عملیات گالوانیزاسیون روی آن‌ها انجام شود، طول عمر چندان بالایی ندارند، به همین دلیل، عملیاتی روی آن‌ها انجام می‌شود. تولید کننده پروفیل گالوانیزه برای تولید این محصول، مراحل زیر انجام می‌دهد:

چربی زدایی قطعات

ابتدا باید سطح قطعه از هر نوع آلودگی مانند چربی، گرد و خاک و هر گونه رنگ در حمامی از اسید، پاک شود. برخی از آلودگی‌ها با اسید برطرف نمی‌شوند، از همین رو به روش‌هایی مانند سندبلاست یا ماسه زنی روی می‌آورند.

اسیدیته

ممکن است سطح فولاد زنگ زده باشد، زنگ‌زدگی یا اکسیدآهن را با اسیدیته کردن مقطع، برطرف می‌کنند. برای اسیدیته کردن، استفاده از اسید سولفوریک گرم یا اسید کلریدریک مرسوم است.

شار

شار، مرحله آخر است. در این مرحله، اکسید باقی مانده بر سطح فلز را حذف می‌کنند و فلز روی را به عنوان لایه محافظ نهایی، طبق فرآیند خاص با رعایت استانداردهای لازم بر روی بر سطح پروفیل قرار می‌دهند.

3

ویژگی پروفیل گالوانیزه

گالوانیزاسیون پروفیل مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد:

  • اجرای اقدامات مربوط به گالوانیزاسیون، نسبت به دیگر روش‌های جلوگیری از خوردگی، ارزان‌تر است.
  • زمانی‌که در یک ساختمان از پروفیل گالوانیزه استفاده شود، هزینه تعمیرات ساختمان تقریبا صفر خواهد بود.
  • زمانیکه یک پروفیل گالوانیزه شده باشد، در محیطی با رطوبت بسیار بالا، حدود 20 الی 30 سال عمر خواهد کرد.
  • گالوانیزاسیون به پروفیل، یک ساختار متالوژیکی بسیار خاص و منحصر به فردی می‌دهد، تا حدی که آن را در مقابل سایش، خوردگی و صدمات مکانیکی مقاوم می‌سازد.
  • عملیات گالوانیزاسیون منجر می‌شود، کل پروفیل به پوشش روی، آغشته شود و فرورفتگی‌ها و خوردگی‌ها را پر کند.
  • پروسه عملیات گالوانیزاسیون چندان طولانی نیست و به سرعت قابل استفاده است.

2

انواع پروفیل گالوانیزه

پروفیل‌های گالوانیزه، انواع مختلفی دارند، اغلب آن‌ها را در دو دسته سبک یا سنگین قرار می‌دهند. به این معنا که ضخامت و ابعاد آنها، وزن منحصر به فردی به پروفیل‌ها می‌دهد. اشکال مختلف مربعی و مستطیلی در کارنجات مختلف تولید و به دست مصرف کننده می‌رسد. به طور کلی پروفیل‌هایی که عملیات گالوانیزاسیون را از سر گذرانده باشد به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. پروفیل گالوانیزه سنگین
  2. پروفیل گالوانیزه سبک
  3. پروفیل گالوانیزه صنعتی
  4. پروفیل گالوانیزه کشاورزی

کاربرد پروفیل گالوانیزه در صنعت

در صنایع مختلف از پروفیل گالوانیزه استفاده می‌شود:

  1. صنعت خودرو
  2. صنعت مخابرات
  3. دکوراسیون
  4. تولید قطعات ظریف در پزشکی و دندانپزشکی
  5. راه‌سازی
  6. سیستم‌های تهویه
  7. ساخت دیوار کاذب

1

کاربرد پروفیل گالوانیزه در ساختمان

علاوه بر استفاده از پروفیل گالوانیزه در بخش‌های مختلفی از صنعت، قسمت بسیار بزرگی از آن برای ساخت درب یا پنجره ساختمان‌ها به کار می‌رود. استفاده از پروفیل گالوانیزه به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد، بهترین گزینه برای اجرا در محیط‌های بیرونی است (البته در محیط‌های داخلی نیز کاربرد دارد). ضخامت گالوانیزاسیون به روی مقاطع می‌تواند متفاوت باشد؛ چرا که میزان خوردگی در محیط‌های مختلف متفاوت است.

کلام آخر

از به صرفه‌ترین روش‌ها برای افزایش مقاومت پروفیل در محیط‌های خورنده، برای انواع مقاطع فولادی از جمله پروفیلها، گالوانیزه کردن آنهاست. گالوانیزاسیون عمر پروفیل را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. برای اطلاع از قیمت پروفیل گالوانیزه کافیست به سایت‌های معتبر مراجعه نمایید و یا اینکه از مراکز مطمئن به صورت تلفنی، قیمت محصول مورد نظرتان را استعلام بگیرید. ممنون که تا انتها ما را یاری کردید.