چرا اسپیکر خش خش میکند؟ بررسی صدای نویز در اسپیکر خانگی و بلوتوثی

شاید تاکنون برای شما هم پیش آمده باشد که با زیاد کردن صدای اسپیکر، صدای خش خش بشنوید. حتی ممکن است این صدای نویز آزاردهنده در حجم صدای پایین اسپیکر هم به گوش برسد. در چنین مواقعی حتما می‌پرسید: چرا اسپیکر خش خش می‌کند و چطور می‌توانید مشکل را برطرف کنید؟ در این مقاله به پاسخ این دو پرسش مهم می‌پردازیم. کمتر از 5 دقیقه مطالعه مطلب پیش رویتان کافی است تا با علل نویز اسپیکرهای خانگی و بلوتوثی و همچنین روش‌های رفع آن آشنا شوید.

خراب شدن کابل‌ها؛ اولین علت نویز اسپیکر بلوتوثی

در بسیاری از موارد کابل‌های متصل به اسپیکر در طول زمان و به دلیل استفاده مکرر، خراب می‌شوند. برای مثال گاهی اوقات کابل‌های اسپیکرهای قابل‌حمل بر اثر جابه‌جایی کشیده شده و به‌تبع آن اتصال ضعیف می‌شود. در نتیجه تضعیف اتصال بین دستگاه پخش‌کننده و اسپیکر، شنیدن صدای خش خش اتفاق چندان بعیدی نیست.

برای تشخیص این مشکل، هنگام گوش دادن به صدای بلندگو کابل‌ها را بچرخانید. درصورتی‌که با چرخاندن کابل‌ها صدای خش خش کم شد، احتمالا مشکل از اتصال ضعیف سیم‌هاست. در این مواقع می‌توانید از مراکز فروش اسپیکر خانگی، کابل مناسبی خریداری کرده و آن را تعویض کنید. البته در بعضی از موارد نیز می‌توانید به‌جای تعویض کابل، سیم‌ها را از بلندگو جدا کرده و ناحیه پاره‌شده را ترمیم کنید.

ضعیف بودن آمپلی‌فایر؛ چگونه نویز اسپیکر را بگیریم؟

در بعضی از موارد، صدای خش خش اسپیکر به دلیل ضعیف بودن آمپلی‌فایر است. در واقع آمپلی‌فایرهای ضعیف، نمی‌توانند توان موردنیاز اسپیکر را برای حجم صدای بالا به آن برسانند و در نتیجه در ولوم زیاد، صدای نویز به‌وضوح شنیده می‌شود. به زبان ساده، هنگام بلند کردن صدای اسپیکر به توان بالاتری از آمپلی‌فایر نیاز است، اما آمپلی‌فایر ضعیف قادر به تامین این توان نیست که در نهایت منجر به خش خش کردن اسپیکر می‌شود.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، توصیه می‌شود آمپلی‌فایری خریداری کنید که توانایی بیشتری نسبت به قدرت قابل‌تحمل اسپیکرها داشته باشد. درصورتی‌که علت خش خش کردن اسپیکر، ضعیف بودن آمپلی‌فایر باشد، چاره‌ای جز تعویض این دستگاه ندارید. البته در برخی موارد، آمپلی‌فایر و تجهیزات اسپیکر توان و قدرت کافی دارند، ولی با زیاد کردن صدا اسپیکرها خش خش می‌کنند. در این حالت احتمالا تنظیمات Gain را به اشتباه انجام داده‌اید و برای رفع نویز اسپیکر، باید مجددا به‌درستی آن را تنظیم کنید.

در اسپیکرهای اکتیو (اسپیکرهایی که فاقد آمپلی‌فایرهای خارجی هستند) نیز احتمال نویز وجود دارد. به همین دلیل رعایت برخی نکات مانند روشن نکردن اسپیکر با میزان ولوم بالا یا استفاده طولانی‌مدت با حداکثر بیس ممکن برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر اسپیکر لازم است.

02

ضعیف بودن اسپیکر؛ چرا اسپیکر نویز دارد؟

سومین دلیل خش خش کردن اسپیکر، به قدرت دستگاه و البته نحوه استفاده شما بستگی دارد. درصورتی‌که بدون در نظر گرفتن RMS، قدرت زیادی به اسپیکر بدهید، دستگاه می‌سوزد. برای مثال اگر به اسپیکر 80 وات حدود 220 وات توان دهید، احتمال سوختن دستگاه وجود دارد. از این رو توصیه می‌شود اگر قصد دارید با صدای بلند به موسیقی یا هر چیز دیگری گوش دهید، اسپیکرهایی را خریداری کنید که RMS بالایی دارند. برای مثال توان خروجی اسپیکر jbl partybox 1000 معادل ۱۱۰۰ وات است که عدد شگفت‌انگیزی محسوب می‌شود.

از طرف دیگر اگر اسپیکر ضعیفی دارید، نباید صدا را بیش از حد زیاد کنید؛ چرا که با افزایش حجم صدا، حرکت سیم‌پیچ داخل اسپیکر بیشتر می‌شود و به‌تبع آن، حرارت و دمای داخلی دستگاه افزایش می‌یابد. اگر قطعات داخلی اسپیکر کیفیت خوبی نداشته باشند، با کوچک‌ترین افزایش دمایی، آسیب می‌بینند و در نتیجه صدای خش خشی از اسپیکر به گوش می‌رسد.

تداخل فرکانس‌های رادیویی و روش حذف نویز اسپیکر

محیط پیرامون ما سرشار از سیگنال‌های حامل RF است که در بسیاری از موارد با هم تداخل دارند. در واقع انتقال داده‌ها در دستگاه‌های بی‌سیم و بلوتوثی با استفاده از سیگنال‌های حامل RF انجام می‌شود. حجم بالای این نوع سیگنال‌ها در یک محیط، به‌صورت نویز در سیستم‌های صوتی خود را نشان می‌دهند. برای رفع نویز باند خانگی خود در این حالت، باید دستگاه‌های بی‌سیم غیرضروری را از سیستم صوتی و اسپیکرها دور نگه دارید یا هنگام استفاده از اسپیکر، آن‌ها را خاموش کنید.

البته منبع این فرکانس‌ها، صرفا دستگاه‌های بلوتوثی مورداستفاده شما نیست و حتی ممکن است در مکان‌هایی که امواج رادیویی تراکم بالایی دارند، مانند مناطق شهری یا نزدیک به ایستگاه‌های مخابراتی، چنین تداخلی در سیگنال‌ها به وجود بیاید. در این صورت باید محل اسپیکر را به مکانی تغییر دهید که حدس می‌زنید کمترین تداخل ممکن را خواهد داشت.

03

عوامل محیطی؛ از علت‌های مهم نویز اسپیکر

درصورتی‌که در ولوم‌های پایین هم اسپیکر خش خش می‌کند، احتمالا مقصر اصلی عوامل محیطی مانند آب، گردوغبار و حرارت هستند. اگر اسپیکر ضدآبی مانند بوم باکس 3 دارید، خیس شدن آن مشکلی به وجود نمی‌آورد. بااین‌حال، توصیه می‌کنیم حتی‌الامکان اسپیکرهای ضدآب را هم از رطوبت دور نگه دارید.

در واقع اسپیکرهای ضدآب اکثرا پلیمری و پلاستیکی هستند و به همین دلیل در معرض آب آسیبی نمی‌بینند. در مقابل اگر اسپیکر شما ضدآب نباشد، صفحه کاغذی در ساخت آن به کار رفته است که در نتیجه مجاورت با آب، صفحه اسپیکر خراب می‌شود و به مرور زمان می‌پوسد. در نتیجه این پوسیدگی اسپیکر حتی در ولوم‌های پایین نیز خش خش خواهد کرد.

نویز الکترومغناطیسی؛ علت دیگر خش خش کردن اسپیکر

نویز الکترومغناطیسی از دستگاه‌های الکترونیکی دیگر مانند تلفن همراه، تلویزیون، رادیو و مودم می‌تواند اسپیکر را تحت‌تاثیر قرار دهد و خش خش ایجاد کند. در این صورت برای از بین بردن نویز اسپیکر، دستگاه را به مکانی دیگر منتقل کرده و تست کنید که آیا خش خش کاهش می‌یابد یا خیر. با جابه‌جایی مدام اسپیکر و تست صدا می‌توانید بهترین مکان را بدون نویز الکترومغناطیسی پیدا کنید.

خش خش صدا؛ مشکلی که در اسپیکرهای اصل کمتر دیده می‌شود!

در این مقاله توضیح دادیم که چرا اسپیکر خش خش می‌کند و نحوه حذف نویز اسپیکر به چه صورت است. مهم‌ترین مسئله درباره جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی این است که اسپیکر بلوتوثی و خانگی خود را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. به این منظور پیشنهاد ما فروشگاه تهران اسپیکر است که با سال‌ها سابقه درخشان انواع و اقسام اسپیکرهای بلوتوثی را با کیفیت فوق‌العاده و قیمت مناسب عرضه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت این فروشگاه به نشانی tehranspeaker.com مراجعه کنید یا با شماره تلفن‌های 91303030 – 021 و 2040200 – 0912 تماس بگیرید.