عوامل موثر بر قیمت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از محبوب ترین روش ها برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته است. کاشت ایمپلنت در مقایسه با سایر روش های مشابه مانند پروتزهای متحرک، بسیار کارآمد تر و بادوام تر است. از آنجا که ایمپلنت دندان بسیار محبوب و پرطرفدار می باشد، در این صفحه به مهمترین نکات مربوط به آن از جمله قیمت ایمپلنت خواهیم پرداخت.

قبل از این که در مورد قیمت ایمپلنت صحبت کنیم، بهتر از ابتدا مواردی همچون مزایا ایمپلنت و انواع آن را بشناسیم.

مزایا ایمپلنت

ایمپلنت ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند که هریک دارای مزایای خاص خود هستند، اما در این بخش به مزایای کلی آن ها خواهیم پرداخت. این مزایا در حالت کلی به شرح زیر هستند.

1. استحکام و ثبات

ایمپلنت ‌ها به طور معمول از تیتانیوم یا مواد مشابه ساخته می شوند که به بافت استخوان فک متصل می شوند. این اتصال استحکام بسیار زیادی دارد و در نتیجه ایمپلنت ‌ها استحکام و ثبات بیشتری نسبت به روش مشابه مانند پروتزهای متحرک دندانی دارند.

2. زیبا و طبیعی بودن

دندان های ایمپلنت تا حد بسیار زیادی مشابه دندان های طبیعی هستند. به علاوه، ایمپلنت‌ها قادرند از نظر شکل، اندازه و رنگ با دندان های طبیعی هر فرد هماهنگ شوند.

3. حفظ استخوان فک

کاشت ایمپلنت در فضای خالی دندان از دست رفته، موجب حفظ استخوان فک و جلوگیری از تحلیل آن می شود. بدون ایمپلنت و با خالی ماندن جای دندان طبیعی، به مرور زمان استخوان فک اصطلاحا ریزش می کند.

4. عمر ایمپلنت دندان

عمر ایمپلنت‌ دندان به طور کلی وابسته به عوامل متعددی است. از جمله این عوامل کیفیت ایمپلنت، مراقبت درست بعد از جراحی و رعایت بهداشت دهان و دندان می باشند. با این حال، با مراقبت مناسب و رعایت دستورالعمل های دندانپزشکی، اکثر ایمپلنت ها می توانند 20 سال یا بیشتر دوام داشته باشند.

انواع ایمپلنت دندان

3

انواع ایمپلنت دندان می توانند براساس تعداد دندان های از دست رفته در دهان و جایگاه قرارگیری آن ها متفاوت باشند، در ادامه سه نوع از پرکاربردترین ایمپلنت ها را شرح خواهیم داد.

  • ایمپلنت تک پایه: این نوع ایمپلنت برای جایگزینی یک دندان از دست رفته استفاده می شود. در این روش پایه ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرد و سپس یک پروتز دندان مصنوعی روی آن نصب می شود.
  • ایمپلنت های چند پایه: این نوع ایمپلنت برای جایگزینی چند دندان از دست رفته استفاده می شود. در این روش نیز ابتدا پایه های ایمپلنت در استخوان فک قرار می گیرند و سپس چند پروتز دندانی روی آن ها نصب می شود.
  • ایمپلنت تمام فک: این نوع ایمپلنت برای جایگزینی تمام دندان های از دست رفته فک بالا یا پایین استفاده می شود. در این روش نیز همانند روش های قبلی ابتدا پایه ها در محل ریشه هر دندان کاشته شده و بعد پروتزها روی پایه ها نصب می شوند.

عوامل موثر بر قیمت ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت دندان ممکن است به عوامل متعددی وابسته باشد. در ادامه، برخی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت ایمپلنت را بررسی خواهیم کرد:

1. تعداد ایمپلنت ها

تعداد ایمپلنت‌ هایی مورد نیاز، تأثیر زیادی بر قیمت نهایی دارد. جایگزینی یک دندان با یک ایمپلنت تکی معمولا هزینه کمتری نسبت به جایگزینی چندین دندان با استفاده از ایمپلنت ‌های چند قسمتی دارد.

2. نوع ایمپلنت و مواد استفاده شده

ایمپلنت ها از مواد مختلفی مانند تیتانیوم ساخته می شوند. مواد با کیفیت بالا و فناوری پیشرفته تر می توانند قیمت ایمپلنت را افزایش دهند.

3. پیچیدگی روند جراحی

گاهی اوقات قبل از نصب ایمپلنت، ممکن است نیاز به مواردی مانند برداشتن ریشه دندان ‌های باقیمانده یا انجام پیوند استخوان باشد. این عملیات ‌های اضافی می توانند هزینه را افزایش دهند.

4. خدمات تکمیلی

هزینه ‌هایی مانند مشاوره قبل از جراحی، تصویر برداری، استفاده از لیزر، تهیه پروتز دندانی و... می توانند در قیمت ایمپلنت دندان تأثیر داشته باشند.

5. موقعیت ایمپلنت ها

اگر ایمپلنت ها در مناطقی از دهان قرار داشته باشند که دسترسی به آن ها دشوار است، هزینه عمل ایمپلنت نیز بیشتر خواهد بود.

6. میزان تخصص و تجربه دندانپزشک

دندانپزشکان با تجربه و تخصص بیشتر، ممکن است هزینه بیشتری را نیز برای ایمپلنت های دندان دریافت کنند. با این که ایمپلنت یکی از کم عارضه ترین روش های ممکن برای جایگزینی دندان از دست رفته است، اما در صورت عدم مهارت کافی دندانپزشک ممکن است مشکلات جدی بیمار را تهدید نماید.

بنابراین اگر قصد کاشت دندان ایمپلنت را دارید، حتما باید از پزشکان متبحر و حرفه‌ای، مانند دکتر شهرام اسعدی کمک بگیرد. برای دریافت نوبت و همچنین اطلاع از نحوه انجام خدمات توسط دکتر شهرام اسعدی، به وب سایت drshahram.com مراجعه کنید.

نکات بعد از ایمپلنت

برای در امان ماندن از عوارض بعد از ایمپلنت دندان، باید به دو نکته مهم دقت شود؛ اولین نکته انتخاب پزشک حاذق و با تجربه است و نکته دوم رعایت تمامی نکات بعد از ایمپلنت. در ادامه برخی از مهمترین نکات و مراقبت هایی که باید بعد از انجام عمل ایمپلنت مورد توجه قرار بگیرند را بیان خواهیم کرد.

  1. داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک خود را طبق دستور مصرف کنید. این امر به کاهش درد و تورم کمک می کند.
  2. در روز جراحی، از جویدن غذاهای سفت یا چسبناک خودداری کنید. این کار می تواند به ایمپلنت ها آسیب برساند.
  3. پس از جراحی، غرغره کردن آب نمک گرم به مدت چند بار در روز می تواند به تسکین درد و تورم کمک کند.
  4. از کشیدن سیگار یا استفاده از سایر دخانیات جدا خودداری کنید.
  5. به طور منظم و طبق برنامه تعیین شده، جهت اطمینان از سلامت ایمپلنت ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  6. به اندازه کافی بخوابید. خواب به بدن شما کمک می کند تا جراحات ناشی از جراحی را زودتر ترمیم کند.
  7. آب زیادی بنوشید. آب به هیدراته نگه داشتن بدن شما و بهبودی محل جراحی کمک می کند.
  8. غذاهای نرم و ملایم بخورید. این امر موجب جلوگیری از آسیب به ایمپلنت ها می شود.
  9. اگر تورم زیادی داشتید، از کمپرس سرد استفاده کنید.
  10. اگر علائم عفونت مانند تب، قرمزی یا درد شدید داشتید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

برخی از مهمترین نکات مربوط به ایمپلنت را در اختیار شما قرار دادیم، اما فراموش نکنید که مهمترین نکته برای موفقیت آمیز بودن ایمپلنت دندان، انتخاب پزشک و کلینیک مناسب است. یکی از بهترین و حرفه‌ای ترین کلینیک های دندانپزشکی برای انجام عمل کاشت دندان ایمپلنت، کلینیک دکتر شهرام اسعدی در خیابان شریعتی تهران است.

خدمات ایمپلنت دندان در این مرکز با بروزترین دستگاه های دنیا، توسط یکی از ماهر ترین دندانپزشکان ایران انجام می شود و شما می توانید با اطمینان کامل، عمل کاشت دندان خود را در این مرکز انجام دهید. برای کسب مشاوره و اطلاعات بیشتر، می توانید به آدرس drshahram.com مراجعه کنید.