دره های اطراف مشهد؛ معرفی طبیعت دره ای برای برنامه یک روزه

مشهد مهمترین مکان زیارتی ایران را در دل خود جای داده است. هرساله مسافران و زائران زیادی به این شهر سفر می‌کنند  پیشنهادهای زیادی مسافرانی که قصد سفر به مشهد را دارند شهر مشهد به عنوان پایتخت مذهبی ایران، همه ساله میزبان زائران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان است. در کنار اماکن مذهبی و جاذبه‌های تاریخی متعدد، مشهد از طبیعت بی‌نظیری نیز برخوردار است. از خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر، می‌توان به دره‌های اطراف مشهد اشاره کرد. بازدید از این طبیعت بکر برای یک سفر یک روزه و جذاب انتخابی بسیار مناسب به شمار می‌آید.

01

چالیدره؛ مرکز تفریحی مجهز در مشهد

چالیدره، یکی از شناخته‌شده‌ترین دره‌های مشهد است که امروزه به عنوان یک مجموعه گردشگری با امکاناتی متعدد، از مسافران و شهروندان مشهدی میزبانی می‌کند. این مجموعه که در شهر طرقبه و در مجاورت مشهد قرار دارد، به دلیل برخورداری از امکانات رفاهی و تفریحات جذاب، به یکی از قطب‌های گردشگری در اطراف مشهد مبدل شده است. شما می‌توانید از زیبایی دریاچه مجموعه چالیدره لذت ببرید. چالیدره یکی از دره های دیدنی مشهد است که در فاصله 30 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. اگر قصد بازدید از این جاذبه دیدنی را دارید، می‌توانید با خرید بلیط قطار مشهد به این شهر سفر کرده و با حدود 40 دقیقه صرف زمان، به چالیدره برسید. مساحت مجموعه تفریحی چالیدره، 160 هکتار بوده و با داشتن ارتفاعی بیش از 1400 متر از سطح دریا، از آب و هوایی مطلوبی نیز برخوردار است. از آن‌جایی که مجموعه چالیدره در پشت کوه قرار دارد، برای دسترسی به آن باید خود را به بالای کوه برسانید. مسیری پله‌کانی برای گردشگران تعبیه شده که شما می‌توانید به سادگی از آن استفاده کنید. علاوه بر آن با استفاده از تله‌سیژ نیز می‌توانید در کم‌ترین زمان خودتان را به بالای کوه برسانید. البته برای استفاده از تله‌سیژ باید بلیت تهیه کنید. سد چالیدره نیز، در سال 1376 به منظور رفع اختلافات محلی در توزیع عادلانه آب ساخته شد. به مرور زمان امکانات این مجموعه گسترش یافت و امروزه از چالیدره به عنوان یکی از مجهزترین دره های اطراف مشهد یاد می‌شود.

دره ارغوان؛ طبیعتی ارغوانی در اطراف مشهد

یکی از خاص‌ترین جاذبه‌ های طبیعی مشهد دره ارغوان است. این دره زیبا برای بسیاری از شهروندان مشهدی، یادآور خاطرات خوش گذشته است و برای مسافران و گردشگران نیز، انتخاب بسیار مناسبی برای تفریحی یک روزه به شمار می‌آید. اگر برای شما این سوال ایجاد شده که دره ارغوان مشهد کجاست؟ باید گفت که دره ارغوان، در فاصله 4 کیلومتری شهر طرقبه قرار دارد. اگر شما با خرید بلیط قطار فوری مشهد به این شهر سفر کرده‌اید، می‌توانید برای گذراندن اوقات خوش خود به این دره زیبا سفر کنید. این دره چشم‌نواز، در منطقه‌ای خوش آب و هوا و کوهستانی واقع شده است. دلیل نام‌گذاری این منطقه به دره ارغوان، وجود درختچه‌های زیبای ارغوان است که در فصل بهار، گل‌های خوش‌رنگ آن باز شده و منظره‌ای بهشتی را خلق می‌کند. این منطقه در کنار طبیعتی سرسبز و دیدنی، از چشمه‌ها و جویبارهای فصلی مختلفی نیز برخوردار است که شما می‌توانید در فصول پرباران، از آن‌ها بازدید کنید. مسیر چشم‌نواز این دره انتخابی بسیار مناسب برای علاقه‌مندان به پیاده‌روی و کوه‌نوردی محسوب می‌شود و به همین دلیل در میان جاهای دیدنی مشهد قرار می‌گیرد. برای دسترسی به دره ارغوان، می‌توانید از شهر مشهد به سوی طرقبه حرکت کرده و پس از میدان دوم، به سوی طرقدر مسیر خود را ادامه دهید. پس از آن، پیش از رسیدن به روستای کلاته آهن، ورودی دره ارغوان را مشاهده می‌کنید که می‌توانید به صورت پیاده به آن دسترسی داشته باشید. رودخانه پنج دره یکی از زیباترین جاذبه‌هایی است که در میان دشت ارغوان قرار دارد و آب آن از دامنه کوه‌های بینالود جاری شده و در نهایت به دره ارغوان می‌ریزد.

دره آل؛ بهشت زیبای مشهد

یکی دیگر از زیباترین دره های اطراف مشهد، در آل است. در آل در فاصله 45 کیلومتری مشهد، در نزدیکی کلات نادری قرار دارد. اگر به طبیعت‌گردی و تجربه‌های خاص در دل طبیعت علاقه‌ دارید، می‌توانید در بازدید از این دره، سفری یک روزه و لذت‌بخش را تجربه کنید. دره آل در مشهد، در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد و دلیل نام‌گذاری آن به افسانه‌های قدیمی منطقه مربوط می‌شود. آب و هوای دره آل کوهستانی و خنک بوده و در فصول مختلف سال، طبیعتی منحصر به فرد و تماشایی خواهد داشت. در آل در کار طبیعت سرسبز، جاذبه‌هایی دیدنی متعددی را نیز در خود جای داده است. یکی از بخش‌های تماشایی این منطقه، دره انجیر است که به دلیل وجود درختان انجیر پرشمار و چشمه‌های زلال اطراف آن شهرت دارد. اگر به غارنوردی نیز علاقه دارد، می‌توانید از غار دره آل بازدید کنید. در این غار آثار تاریخی ارزشمندی یافت شده و با توجه به عرض حدودا 3 متری و عمق 100 متری آن، می‌تواند تجربه طبیعت‌گردی شما را تکمیل کند. اگر می‌خواهید بدانید دره آل مشهد کجاست؟ باید گفت که این دره در ابتدای جاده کلات قرار دارد. پس از ورود به این جاده، تابلوی سد کارده را مشاهده خواهید کرد، با ورود به جاده کرده، تابلوی روستای آل را مشاهده خواهید کرد که پس از طی 10 کیلومتر مسیر آسفالت و خاکی، می‌توانید به دره آل رفته و از زیبایی‌های این مورد از دره های اطراف مشهد لذت ببرید. این منطقه زیبا با نام دره مجنون مشهد نیز شناخته می‌شود.

02

تفنگ دره؛ پوشیده در دل درختان

تفنگ دره از شگفت‌انگیزترین جاذبه های طبیعی مشهد است که در دل کوه‌های هزار مسجد قرار دارد. دور تا دور این دره با درختان ارس پوشیده شده و ارتفاع حدودا 2000 متری آن از سطح دریا، باعث شده تا آب و هوای این منطقه، خنک و دل‌نشین باشد. رودخانه ایدلیک نیز از محل همین دره عبور می‌کند. در زمان حمله اسکندر به ایران، بزرگان زرتشت، برای حفاظت از دین خود به این منطقه پناه آوردند. توجه داشته باشید که برای صعود به این منطقه و دسترسی به تمامی دیدنی‌های آن، باید از امکانات مناسبی استفاده کنید و وسایل ایمنی و کوهنوردی با خود به همراه داشته باشید. همه ساله بسیاری از علاقه‌مندان به دره‌نوردی برای پیمایش این ناحیه، سفر کرده و شب را نیز در همان‌جا سپری می‌کنند. تفنگ‌ دره متشکل از 32 آبشار بزرگ و کوچک بوده و در زمره زیباترین و بکرترین دره‌ های اطراف مشهد قرار می‌گیرد. پیشمایش تفنگ دره تحت نظر یک کادر باتجربه می‌تواند دو تا سه روز طول بکشد.

دره اخلمد (اجنه)؛ ییلاقی باصفا در نزدیکی مشهد

دره اجنه از جمله دره های زیبای مشهد است که می‌توانید در سفری یک روزه به مشهد از آن بازدید کنید. دره اجنه مشهد، تفرجگاهی سرسبز و باصفا بوده که به عنوان یکی از دره های اطراف مشهد به شمار می‌آید. این ییلاق باصفا، بین چناران و مشهد قرار دارد و در فصول گرم سال می‌توانید با بازدید از دره اجنه، علاوه بر تماشای طبیعتی سرسبز، از آب و هوای خنک این منطقه نیز لذت ببرید. دره و آبشار اخلمد، در فاصله شهر چناران و مشهد قرار دارد و به عنوان بهشتی در حوالی مشهد شناخته می‌شود. فاصله این مورد از دره های اطراف مشهد، از چناران حدود 17 کیلومتر بوده و تا مشهد فاصله‌ای 84 کیلومتری دارد. برای بازدید از این دره باید به روستای اخلمد رفته و از طریق تابلوهای راهنما، می‌توانید به سادگی مسیر خود را به سوی دره و آبشار اخلمد بیابید. وجود مسیرهای تنگ و باریک، در راه رسیدن به آبشارهای مختلف این منطقه، اصلی‌ترین دلیلی است که از آن به عنوان اجنه یاد می‌شود. در سفر خود به روستای اخلمد، می‌توانید از تجربه‌های متعددی از جمله کوه‌نوردی، صخره‌نوردی و بازدید از آبشارهای متعدد لذت برده و سفری خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید.

03

دره هفت غار؛ از عجایب مشهد

دره هفت غار از جمله مناطق خاص و دیدنی نزدیک مشهد است که در شهر نیشابور قرار دارد. نکته جالب این دره، آن است که در واقع غاری در این دره وجود ندارد، بلکه در این منطقه 7 تنگه وجود دارد که به همین دلیل به 7 غار شهرت یافته است. در کنار آب و هوای لذت بخش، تماشایی زیبایی چشم نواز خاک رس، جلوه و رنگ و رویی خاص به این منطقه بخشیده است. کوه‌نوردان و گردشگران می‌توانند در هفت غار نیشابور، به تماشای مناظر زیبای این منطقه پرداخته و لحظاتی لذت‌بخش را تجربه کنند. اگر قصد رفتن به دره هفت غار را دارید، می‌توانید از مسیر روستای باغرود، به سمت این دره حرکت کرده و سپس با حدود 10 دقیقه کوه‌نوردی می‌توانید به ارتفاعات این دره برسید. با توجه به دشوار بودن نسبی این مکان، حتما با خود لوازم مناسب طبیعت‌گردی و لباس گرم به همراه داشته باشید.

دره شمخال؛ محلی مناسب گشت و گذار

یکی دیگر از جاذبه‌های شگفت‌انگیز مشهد، دره شمخال است. این دره زیبا و چشم نواز، در فاصله حدودا 200 کیلومتری مشهد و در نزدیکی مرز ترکمنستان، در کوهستانی بکر و خوش آب و هوا قرار دارد. این دره منحصر به فرد که از زیباترین دره های اطراف مشهد به شمار می‌آید، به دلیل وجود چشمه‌های پر آب و هم‌چنین سرسبزی شگفت انگیز، منطقه‌ای بسیار مناسب برای یک طبیعت‌گردی یک روزه به شمار می‌آید. دره شمخال، طولی در حدود 18 کیلومتر داشته و ارتفاع دیواره‌های آن تا 200 متر نیز می‌رسد. تماشای این طبیعت مسحور کننده می‌تواند تجربه‌ای تکرار نشدنی را برای شما رقم بزنید. شما می‌توانید از مرکز مشهد به سوی جاده قوچان رفته و در 25 کیلومتری شهر مرزی باجگیران، از این جلوه زیبایی الهی لذت ببرید.

دره جاغرق؛ زیبای دل فریب

جاغرق، یکی از زیباترین و محبوب‌ترین مناطق گردشگری در مشهد است که همواره به عنوان یکی از اولین انتخاب‌های شهروندان مشهدی برای گشت و گذار در طبیعت به شمار می‌آید. مسیر دسترسی بسیار مناسب در کنار طبیعت سرسبز و آب و هوای مطلوب دست به دست هم داده تا دره جاغرق مشهد به محلی تفریحی در این شهر تبدیل شود. وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های متعدد در نزدیکی جاغرق زیبایی آن را دوچندان کرده و هر گردشگری را مسحور خود می‌کند. اگر به دنبال تجربه یک پیاده‌روی خاطره‌انگیز و به یادماندنی هستید، روستای جاغرق انتخابی ایده‌آل به شمار می‌آید.

سخن پایانی

در سفر به شهر مشهد، بازدید از زیباترین جاذبه‌های این شهر، تجربه‌ای است که می‌تواند لذت سفر شما را تکمیل کند. از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی که می‌توانید در سفر به مشهد از آن بازدید کنید، دره های اطراف مشهد است. اگر شما نیز قصد دارید از زیبایی بکر اطراف مشهد لذت ببرید، کافی است همین حالا به سایت یوتراوز مراجعه کرده و بلیط سفر خود را تهیه کنید.