چرا در دوره های خودشناسی شرکت کنیم؟

خودشناسی مهم‌ترین اصل برای شناخت خواسته‌ها و هدفگذاری در زندگی شخصی و اجتماعی می‌باشد. این مهارت به شما کمک می‌کند تا بتوانید نقاط قوت و همچنین ضعف‌های خود را به خوبی بشناسید و برای تقویت آن‌ها اقدام کنید. تمامی افرادی که قصد دستیابی به قله‌های موفقیت را دارند به خوبی می‌دانند که برای رسیدن به جایگاه مورد نظر در ابتدا باید به شناخت خود بپردازند. بنابراین شرکت در دوره خودشناسی می‌تواند یک اصل برای دستیابی به موفقیت در زندگی باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با اهمیت دوره‌های خودشناسی در زندگی شخصی و اجتماعی به طور کامل آشنا کنیم.

4

اهمیت شرکت در دوره خودشناسی

خودشناسی می‌تواند در ایجاد حال خوب و دستیابی به آرامش درونی نقش بسیار موثری داشته باشد. به طور کلی افرادی که دوره خودشناسی را می‌گذرانند می‌توانند مسیر موفقیت خود را با آگاهی بیشتری انتخاب نمایند. این موضوع موجب می‌شود تا احتمال رسیدن آن‌ها به موفقیت و آرامش در زندگی به شکل قابل توجهی افزایش یابد. کسانی که به خودشناسی رسیده باشند برای انتخاب بهترین مسیر زندگی خود انرژی کمتری نیز استفاده می نمایند. براساس تحقیقات و بررسی‌های روانشناسی درصد بالایی از افرادی که به شناخت خود نرسیده‌اند با شکست در زندگی شخصی و اجتماعی مواجه می‌گردند. از طرفی این افراد به دلیل ناآگاهی نسبت به ضعف‌ها و نقاط قوت خود دچار سردرگمی می شوند.

امروزه خودشناسی به یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های انسان‌ها تبدیل شده است. زیرا این ویژگی می‌تواند در تمامی ارتباطات خانوادگی، اجتماعی، شغلی و عاطفی نقش بسیار موثری داشته باشد. تاثیر قابل توجه خودشناسی در روابط مختلف نشان می‌دهد که عدم وجود آن می‌تواند منجر به شکست در زندگی شود. به طور کلی خودشناسی به معنای شناخت ضعف‌ها، استعدادهای درونی، قدرت‌ها، احساسات، ارزش‌گذاری‌ها، علایق و حتی ترس‌ها می‌باشد. با شرکت در دوره خودشناسی می‌توان به شناخت این ویژگی‌ها پرداخت و بهترین تصمیم‌ها را گرفت. به همین دلیل است که اگر می‌خواهید برای رشد و موفقیت خود اقدام کنید در ابتدا نیاز دارید خودتان را بشناسید. فراموش نکنید که این قدرت در انتخاب شغل، ازدواج، انتخاب نمودن رشته تحصیلی و شروع کسب‌وکار شما بسیار تاثیرگذار است.

1

مهارت های مورد نیاز برای خودشناسی

در دوره خودشناسی مهارت‌هایی به شما آموزش داده می‌شوند که می‌توانند به شناخت ویژگی‌های درونی شما کمک نمایند. فراموش نکنید که اکثر نیازهای انسان برای رسیدن به موفقیت ذاتی نیستند و با تلاش به دست می‌آیند. مهارت‌های خودشناسی نیز با تمرین و تکرار تقویت شده و تمامی افراد می‌توانند این مهارت‌ها را در خود رشد دهند. از جمله مهارت‌های ضروری در دوره خودشناسی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

ارتقاء ویژگی‌های رفتاری:

یکی از ابتدایی‌ترین مهارت‌های دوره خودشناسی ارتقاء ویژگی‌های رفتاری فرد است. این مهارت به شما کمک می‌نماید تا بتوانید رفتارهای ناهنجار و ناکارآمد خود را بشناسید و راه‌حل مناسبی برای تغییر و بهبود آن‌ها انتخاب نمایید.

بهبود مهارت‌های ارتباطی:

توانایی برقراری ارتباط با دیگران در محیط کار و یا زندگی شخصی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. توانایی متقاعدسازی، جذب افراد، فن بیان قدرتمند، زبان بدن و ... از جمله مهارت‌های ارتباطی محسوب می‌شوند که به ارتقاء روابط اجتماعی و حفظ آن‌ها کمک می‌کنند.

تقویت قدرت پذیرش با خودشناسی:

یکی از مهم‌ترین دلایل شکست در زندگی عدم توانایی پذیرش تغییر است. در دوره خودشناسی به شما کمک می‌کنند تا توانایی خود را در برابر ایجاد تغییرات افزایش دهید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید در شرایط مختلف رفتار و واکنش‌های خود را مدیریت نمایید.

مدیریت اضطراب و استرس:

از مهم‌ترین مهارت‌هایی که در دوره خودشناسی به آن پرداخته می‌شود، مدیریت اضطراب و استرس است. متاسفانه در بسیاری از مواقع فرد توانایی انجام یک کار مهم را دارد اما به دلیل استرس بالا نمی تواند ذهن خود را متمرکز کند و در آن کار شکست می‌خورد. این موضوع می‌تواند در سرخوردگی و احساس ضعف افراد نیز بسیار موثر باشد.

شناخت اهداف:

توانایی شناخت اهداف به شما کمک می کند تا بتوانید سریع تر مسیر زندگی خود را شناسایی کنید و برای رسیدن به خواسته هایتان اقدام نمایید.

مهارت رهبری و مدیریت:

از دیگر مهارت‌های آموزشی در دوره خودشناسی قدرت مدیریت و رهبری می‌باشد. این مهارت به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک گروه را به راحتی مدیریت نمایید. از طرفی این موضوع موجب می‌شود تا در پست‌های مدیریتی فعالیت موفق‌تری داشته باشید.

تقویت اعتماد به نفس با خودشناسی:

از دیگر مهارت‌های خودشناسی می‌توان به تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس اشاره داشت. به طور کلی افرادی که اعتماد به نفس قوی‌تری دارند کمتر از سایر افراد دچار استرس می‌شوند. همچنین این افراد برای انجام کارهای بزرگ و قبول کردن پیشنهادهای شگفت‌انگیز تردید نمی‌کنند. فراموش نکنید که اعتماد به نفس در بهبود روابط شما نیز نقش بسیار موثری دارد.

دوره های خودشناسی همانطور که از نام دوره مشخص است، آموزش و یادگیری شناخت خود از ضروریات عصر حاضر، است، اگر فردی مشکل خاص درونی یا رفتاری داشته باشد (البته در حد یک دوره مقدماتی روی آن کار می‌شود) و در صورت لزوم به متخصصین مربوطه جهت مشاوره انفرادی ارجاع داده می‌شود و اگر فردی مسئله خاصی نداشته باشد و خود را از قبل موفق ارزیابی کند روی ارتقاء ظرفیت‌ها و توانایی‌های وی کار می‌شود.

2

ضرورت دوره خودشناسی در زندگی شخصی و شغلی

زمانی که از شما در رابطه با علایق، اهداف، احساسات و نیازهایتان سوال می‌شود چه جوابی می‌دهید؟

بسیاری از افراد هنگامی که با این سوالات مواجه می‌شوند نمی‌‎توانند جواب شفاف و درستی بدهند. اگر شما نیز جزو این افراد هستید، نیاز به خودشناسی دارید. خودشناسی به شما کمک می‌کند تا تمامی ویژگی‌های رفتاری و فکری خود را شناسایی کنید. بنابراین به راحتی می‌توانید خواسته‌ها، اهداف، علایق و نیازهای خود را بشناسید. با این کار می‌توانید در جایگاه شغلی مناسب و سازگار با روحیات خود مشغول به کار شوید. به همین دلیل احتمال شکست شما در زندگی شغلی به حداقل می‌رسد.

با رسیدن به خودشناسی مسیرهای درستی را در زندگی خود انتخاب می‌نمایید و احتمال موفقیت خود را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهید. تسلط بر ضمیر ناخودآگاه و تقویت مثبت‌اندیشی نیز از دیگر قدرت‌هایی هستند که با خودشناسی می‌توانید آن‎ها را به دست آورید. کنترل عصبانیت، مدیریت احساسات منفی و توانایی تصمیم‌گیری‌های منطقی از دیگر دلایل ضرورت دوره خودشناسی هستند. این موضوع موجب می‌شود تا در محیط کاری خود کاریزماتیک عمل کرده و جایگاه شغلی خود را ارتقاء دهید.

3

ارزیابی دوره خودشناسی در موسسه روانشناسی وفور

موسسه روانشناسی وفور با بررسی مهارت‌های خودشناسی و ارزیابی اهمیت هر کدام از این مهارت‌ها به مخاطبان خود کمک می‌کند تا بتوانند مهارت‌های شخصی و اجتماعی خود را تقویت نمایند و ضعف‌هایشان را نیز از بین ببرند. از طرفی با حضور در دوره خودشناسی وفور می‌توانید از فواید بی‌نظیری برخوردار شوید که مهم‌ترین آن‌ها دستیابی به آرامش و احساس رضایت است. همچنین حضور در این دوره به شما کمک می‌کند تا بتوانید مسیر خود را برای رسیدن به اهدافتان به درستی مشخص نمایید.

از دیگر فواید حضور در دوره خودشناسی می‌توان به شناخت بهتر شغل متناسب با روحیات و علایق خود اشاره نمود. تقویت ارتباطات شخصی و بالا بردن میزان خلاقیت از دیگر مزایای این دوره محسوب می‌شوند. از طرفی خودشناسی می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و همچنین ارتقاء جایگاه شغلی کمک کند. فراموش نکنید که تصمیمات نقش بسیار کلیدی در کیفیت زندگی ما دارند و خودشناسی مهم‌ترین اصل برای بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری است.