گوشی موبایل باز هم گران شد، این بار به بهانه گارانتی!

اگر شما هم طی روزهای اخیر به بازارهای خرید و فروش موبایل همچون پاساژ چارسو یا پاساژ علاالدین سری میزدید یا از سایت های فروش موبایلی همچون دیجی کالا، تکنولایف، الان بخریم، کالاتیک، موبایل 140 و امثالهم قیمت گوشی های جدید عرضه شده در بازار را جویا می شدید با افزایش قیمت چشمگیر موبایل رو به رو می شدید. در این بخش خبری به سراغ دلیل اصلی این افزایش قیمت رفته ایم.

چرا گوشی موبایل گران شد؟

باتوجه به اینکه نرخ ارز واردات کالا در کشور از ثبات قابل قبولی برخوردار است بدون شک افزایش چشمگیر قیمت موبایل طی روزهاب اخیر را نمیتوان ناشی از افزایش قیمت ارز دانست. با پرس و جوی بسیار از مغازه داران پاساژ چارسو مشخص شد که دلیل اصلی افزایش قیمت موبایل را میتوان در افزایش تعرفه گارانتی موبایل دانست.

به گفته یکی از این فروشندگان، طی ماه های گذشته امسال به طور میانگین 100 هزار تومان الی 1 میلیون تومان بابت گارانتی هر گوشی موبایل پرداخت می شده است که این رقم طی روزهای اخیر به چیزی در حدود 300 هزار تومان الی 3 میلیون تومان افزایش داشته است و همین دلیل نیز هزینه تمام شده گوشی موبایل برای خریدار را افزایش خواهد داد.

چرا تعرفه گارانتی موبایل افزایش یافته است؟

حال که دانستیم دلیل اصلی افزایش قیمت های اخیر افزایش تعرفه گارانتی موبایل بوده است به سراغ چند شرکت گارانتی کننده موبایل و لوازم جانبی رفتیم تا از آنها در خصوص علل دخیل در افزایش قیمت خدمات گارانتی جویا شویم که در پاسخ همه آنها به یک نقطه مشترک رسیدیم و آن کمیاب بودن، سخت یافتن و همچنین هزینه بالای خرید قطعات موبایل بود.

چرا قطعات موبایل گران شدند؟

برای پیگیری موضوع افزایش قیمت گوشی موبایل با مدیر مجموعه جرمن پارت به آدرس https://gpgsm.ir/ به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های وارد کننده قطعات موبایل در ایران گفت و گویی داشتیم و در خصوص اینکه چرا قطعات موبایل افزایش قیمت داشته اند سوالاتی پرسیدیم که در نهایت مشخص شد عوامل زیر سبب افزایش قیمت قطعات موبایل و در نهایت افزایش قیمت گوشی موبایل شده اند.

  • طولانی بودن فرایند ترخیص کالا از گمرک و خواب بسیار زیاد قطعات رسیده به بنادر جنوبی کشور در گمرک
  • هزینه بالای گمرک و مالیات به جهت ترخیص بار
  • افزایش قیمت قطعات موبایل در کشور چین و همچنین پایان تولید برخی قطعات موبایل خاص به دلیل قدیمی بودن و عدم صرفه اقتصادی

به نظر شما چه عوامل دیگری میتوانند در این افزایش قیمت دخیل باشند؟