نیم‌نگاهی به وعده‌های حمل و نقل برقی در دولت رئیسی / تکیه بر مدیران جوان جواب داد

همایش روز حمل و نقل و تجلیل از فعالان این عرصه ۲۷ و ۲۸ آذرماه از سوی سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌های کشور و اتحادیه‌های حمل و نقلی وابسته به این سازمان در وزارت با حضور دکتر وحیدی وزیر کشور، مدیران سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، جانشین معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی کل انتظامی، و سایر مقامات کشور و شهرداران شهر‌های مختلف در سالن وزارت کشور برگزار شد.

احمد وحیدی وزیرکشور در این همایش با اشاره به اهمیت و جایگاه حمل و نقل در زندگی انسان از هم و غم خود برای ارتقاء این محور در کشور گفت و تاکید کرد که از هیچ تلاشی برای بهبود کیفیت زندگی مردم نباید غافل بود چرا که یکی از شاخصه‌های توسعه در دنیای کنونی، استفاده از تکنولوژی‌های برتر و پیشرفته در حوزه حمل و نقل است.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر تلاش‌های بهینه‌ای در زمینه نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل صورت گرفته و ما این مسئله را تکلیف جدی خود می‌دانیم. برقی شدن حمل و نقل یکی از اولویت‌های اساسی مدیریت شهری در سطح کشور است و ما خواهان پیگیری جدی مسئولین شد.

لیست وعده‌های برقی‌سازی

به گفته وحیدی در حوزه حمل و نقل انبوه‌بری قراردادهای اولیه با دو کشور در زمینه واردات اتوبوس‌های برقی بسته شده است و با عملی شدن این قرارداد کرج بعد از تهران اولین شهری خواهد بود که می‌تواند از خطوط ویژه اتوبوس‌های برقی استفاده کند.

همچنین این مقام مسئول وعده واردات حدود ۲۰۰ هزار موتور سیکلت برقی ، ۵۰ هزار تاکسی برقی و 10 هزار اتوبوس نیز داد. اما آیا تا کنون چه میزان از این واردات انجام شده است؟

وحیدی یکی از دغدغه‌های جدی سازمان‌های وابسته به حمل و نقل شهری را به کار بردن خودروهایی با کمترین میزان استهلاک و آلایندگی در کشور ذکر کرد و گفت: افزایش روز افزون آلودگی‌ها و اثرات ناشی از آن دولت را وادار به تصمیم‌گیری جدی در خصوص برقی سازی ناوگان حمل و نقل شهری کرده است. اما گرانی برقی شدن حمل و نقل و تحریم‌ها  همواره مانعی جدی و بازدارنده برای این تصمیم بود و بسیاری از مدیران میل و رغبتی به چنین رویکردی نداشتند. اما با توجه به مقابل آثار سو محیط زیستی سوخت فسیلی و اثرات روزافزون آن بر زندگی بیشماری از افراد پذیرش برقی شدن حمل و نقل به مدد تغییر تیم مدیریتی و گماردن مدیران جوان‌تر و ریسک‌پذیر تر این مهم نیز کلید خورد و پی اقدامات اولیه آن به مدد این مدیران ریخته شد.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که برای تحقق چنین شعاری تا کنون چه اقداماتی انجام شده؟ آیا عملی در کار بوده یا فقط وعده‌ای دلخوشکنک و پشت گوش انداز؟! تغییرات در تیم مدیریتی چقدر کارساز بوده

02

تدبیر در تردد؛ زائران اربعین راحت رفتند و برگشتند

سیدسجاد انوشه معاون امورشهرداری‌ها و دهیاری‌های کشوریکی از تغییرات مدیرتی در بدنه کابینه ناوگان حمل و نقل است که البته جزء نیروهای جوان نیز به شمار می‌رود. چندی پیش مدیریت امور حمل و نقل اربعین به او سپرده شد. و با تخصیص ناوگان در چند مرز از انواع مدهای حمل و نقلی از جمله ون، تاکسی و اتوبوس در چهار مرز تعبیه شده از فشارهای ناشی از این ایام بکاهد.

یکی از تدبیرهای کارساز و به جا اربعین گذشته اضافه کردن مرزهای جدید برای ورود و خروج زائران بود که در نوع خود مدیریت درست و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود را نشان می دهد. اضافه شدن مرزهای خسروی، تمرچین، چذابه، باشماق و شلمچه به مسیرهای قابل تردد زائران از آنجا قابل اهمیت است که این مرزها در دولت های قبلی نیز موجود بوده است اما در دوره مدیریت انوشه با رایزنی و مذاکرات صورت گرفته با طرف عراقی رسما به مرزهای قابل تردد در اربعین اضافه شد.

 انوشه در ادامه مراسم روز ملی حمل و نقل وعده‌های خوبی در زمینه برقی سازی ناوگان حمل و نقل برای کلانشهر‌ها پیش‌بینی کرد و همچنین از ضرورت استانداردسازی و جهانی سازی حمل و نقل شهری در کشور سخن گفت و از خلاء های پیش آمده در دولت‌های گذشته گلایه کرد.

03

اقدامات اولیه

انوشه درباره وعده‌های داده شده در زمینه ذکر شده گفت: با اشاره به تاکید وزارت بر برقی سازی ناوگان حمل و نقل شهری امسال ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی آغاز شده است و تا سال آینده شاهد حضور حداکثری خودرو های برقی در تمام ناوگان حمل و نقل تهران خواهیم بود.برای پیشبرد این امر ابتدا کمیته‌ای با هدف شناخت همه‌جانبه و کاملا علمی برقی سازی ناوگان حمل و نقل در وزارت کشور تشکیل شد. این کمیته در ابتدا مشخصات فنی خودروهای برقی اعم از اتوبوس و تاکسی  و موتور سیکلت برقی را مورد بررسی قرار داد. شرایط اقلیمی و همه مشخصات فنی خودروهای مورد نیاز ناوگان کاملا علمی بررسی شد. خروجی این کمیته که مشخصات فنی لازم برای هر منطقه و اقلیم بود برای همه خودروسازها ارسال شد. در این راستا خودروسازها نمونه هایی نیز متناسب با مشخصات فنی مورد تایید در نظر گرفته‌شد و در کمیته وزارت کشور مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و‌در نهایت نمونه هایی مورد تایید در حال حاضر حاضر پیش روی ما است.

شایان ذکر است که هفته گذشته زاکانی شهردار تهران در مراسم رونمایی از  اولین خودروی تمام برقی که قرار است به ناوگان تاکسیرانی تحویل شود،طی سخنانی بر عملی شدن این وعده‌ها صحه گذاشت و اظهار کرد: تلاش داریم 10 هزار تاکسی، خودرو، اتوبوس و موتور برقی داشته باشیم و در توسعه برقی سازی صنعت حمل‌ونقل گام برداریم.

ضمنا در پایان این مراسم میان شرکت مدیران‌خودرو، سازمان تاکسیرانی، وزارت صمت و شهردری تهران، تفاهم‌نامه‌ی همکاری امضا شد. 88 دستگاه آریزو 5 ev به ناوگان تاکسیرانی کشور تحویل شد؛ این اولین سری تحویل خودروهای برقی این شرکت به تاکسیرانی کشور بوده و تداوم خواهد داشت.

04

نمونه عملی کی به بازار می‌آید؟

انوشه از قراردادهای جدیدی در زمینه حمل و نقل برقی با سایر کشورها خبر داد و با اشاره به اینکه مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور زمینه ورود ۲۰۰۰ دستگاه خودروی برقی را تا یکسال آینده فراهم نموده است گفت:به همین منظور در مرحله نخست، اولین سامانه اتوبوس برقی مدرن شارژی کشور به عنوان اولین طرح برای کلان شهر کرج با همکاری شرکت ایران‌خودرو دیزل ۳ مهر ۱۴۰۲ در قالب انعقاد قرارداد ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی امضاء و از اتوبوس برقی تولید شده به زودی رونمایی خواهد شد. از این میزان تا کنون قریب به ۱۳۰۰ دستگاه تحویل شده است.

البته تلاش برای بستن قراردادهای اینچنینی در دولت‌های قبلی نیز اتفاق افتاده و کار جدیدی نیست. اما این قراردادها در هیچ وقت به مرحله امضا و اجرا نرسید و ظاهرا تیم مدیریتی جوان اینبار توانستند قرارداد را امضا شده برگردانند و مهر عمل بر پرونده خودروهای برقی بگذارند.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها همچنین اعتبار تعیین شده جهت این تعداد اتوبوس برقی را بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به شهرداری کرج ذکر کرد وگفت: این مبلغ پرداخت و مقدمات اجرای اولین سامانه اتوبوس برقی مدرن شارژی کشور در شهر کرج ایجاد شده است.

                   

تاکسی برقی به زودی می‌آید

این مقام مسئول همچنین با اشاره به فرسودگی بالای ناوگان تاکسیرانی در کشور اظهار داشت: انشالله ما تاکسی برقی‌را نیز به زودی در شهرهای کشور مشاهده خواهیم کرد و امیدواریم شهروندان بتوانند از این مدهای ترابری استفاده لازم را‌ ببرند. عزم دولت برای جبران خلاءها و بی‌مهری‌های سال گذشته جدی است.

نگرشی جدید در حق و حقوق شهروندی

انوشه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت حق انتخاب رانندگان برای انتخاب خودروی خود متناسب با فیزیک، سلیقه و شرایط اقلیمی ادامه داد: با تدبیری که مجددا اتفاق افتاد وزارت و سازمان شهرداری‌ها و هماهنگی که با خودروسازان داخلی انجام شد، بنا براین شد که خودروی شخصی سازی شده برای حوزه تاکسی تولید شود و تاکسی‌ران‌های ما خودروهایی که مورد تایید شخصی خودشان است داشته باشند.

شایان ذکر است توجه به سلیقه و نگاه رانندگان نیز نگرشی جدید و کاربردی است که تا کنون به آن توجه نشده بود.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت انتخاب خودروهایی با زمان بازدهی بالاتر تصریح کرد: مقرر شده در نوسازی ناوگان زین پس خودروهایی در نظر گرفته شود که از نظر کیفی بادوام بوده و سن نوسازی آن‌ها حداقل تا ۲۰ سال برسد.