بهترین انواع صفحه نمایش تلویزیون را بشناسید

انواع مختلفی از تلویزیون ها در دسترس هستند که هر کدام از آنها امکانات متفاوتی را ارائه می دهند. برخی از تلویزیون ها ممکن است قیمت کمتری داشته باشند در حالی که ظاهر چندان خوبی ندارند، در حالی که برخی دیگر خرید شگفت انگیزی به نظر می رسند اما هزینه بسیار بیشتری به همراه دارند.

در این مطلب مزایا و معایب انواع صفحه نمایش تلویزیون را توضیح می دهم تا بتوانید بهترین تلویزیون را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. همچنین عوامل مختلفی را که باید هنگام انتخاب و خرید تلویزیون در نظر بگیرید را بررسی خواهیم کرد.

عمق رنگ مشکی

مکان تلویزیون شما می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام صفحه نمایش در تلویزیون از نظر عمق رنگ مشکی، روشنایی و زاویه دید نیازهای شما را برآورده می کند.

عمق رنگ مشکی ضعیف منجر به عدم وجود سیاهی واقعی در صحنه‌های فضای بیرونی، نماهای تاریک داخل ساختمان و تیتراژ پایانی می‌شود. در عوض، سیاه‌ها بیشتر متمایل به رنگ خاکستری به نظر می‌رسند. اگر تلویزیون خود را در نور روز یا اتاق‌های روشن تماشا کنید، عمق رنگ‌های مشکی به خوبی قابل مشاهده نیستند. در واقع، عمق رنگ مشکی در اتاق‌های کم نور، مانند اتاق خواب، بسیار بیشتر قابل توجه است.

نمایشگرهای OLED دارای عمق رنگ مشکی کامل هستند. سیاهی شدید از مزایای نمایشگرهای OLED بدون نور پس زمینه LCD مانند تلویزیون های QLED و LED است. تلویزیون‌های QLED و LED به جای مشکی مات، بیشتر رنگ مشکی متمایل به خاکستری دارند.

روشنایی صفحه نمایش تلویزیون

اگر قرار است در نور روز یا اتاق روشن تلویزیون تماشا کنید، تلویزیونی را انتخاب کنید که بتواند سطوح روشنایی بالاتری را ارائه کند. روشنایی تلویزیون هنگام تماشای آن در شرایط نوری روشن بیشترین اهمیت را دارد زیرا باید با سایر نورهای اتاق رقابت نماید. به عنوان مثال، در یک اتاق نشیمن یا دفتر کار با نور مناسب، لازم است از تلویزیونی با سطح روشنایی خوب استفاده کنید.

تلویزیون های QLED و MicroLED بهترین سطح روشنایی را دارند. اکثر تلویزیون های QLED بین 1000 تا 2000 نیت روشنایی تولید می کنند و قادر به رسیدن به 4000 نیت نیز هستند. برای مقایسه، اکثر تلویزیون های دیگر معمولاً به 1000 نیت روشنایی نمی رسند.

اگر نمی دانید Nit چیست، اندازه گیری میزان نوری است که تلویزیون در یک منطقه تولید می کند. هرچه Nit بالاتر باشد، تلویزیون شما می تواند روشنایی بیشتری منتشر نماید.

زوایای دید تلویزیون

آیا قصد دارید تلویزیون جدید خود را با خانواده یا دیگران مشاهده کنید، احتمالاً می خواهید تلویزیونی با زاویه دید خوب بخرید. زوایای دید گسترده تر به شما این امکان را می دهد که تلویزیون را در سطوح بهینه (روشنایی، رنگ ها، کنتراست) ببینید حتی زمانی که به طور غیر مستقیم به تلویزیون نگاه می کنید. اگر تلویزیون خود را در جهت مستقیم تماشا می کنید، زاویه دید بهتر اهمیتی نخواهد داشت.

تلویزیون های OLED بهترین زاویه دید را دارند و زاویه دید متوسطی در حدود 70 درجه از مرکز ارائه می‌دهند و مرکز به این معنی است که شما مستقیماً در مقابل صفحه نمایش قرار دارید. با استفاده از تلویزیون OLED هیچ تفاوتی در رنگ ها یا روشنایی در بیشتر زوایای دید مشاهده نخواهید کرد. تلویزیون های QLED نیز دارای زاویه دید متوسط حدود 20 تا 40 درجه از مرکز هستند.

وضوح صفحه نمایش

هرچه رزولوشن بالاتر باشد، تصویر واضح تر خواهد بود، تا زمانی که محتوایی که نمایش می دهید در آن وضوح باشد. با این حال، گاهی اوقات تلویزیون های 4K دارای ویژگی ارتقاء مقیاس هستند، که می تواند کیفیت محتوای وضوح پایین تر را افزایش دهد.

در حالی که 8K بهترین کیفیت تصویر را ارائه می‌دهد، اما بیشتر محتوا از وضوح بالایی پشتیبانی نمی کند. بنابراین، وضوح 4K در حال حاضر محبوب ترین تلویزیون در بین خریداران است و اکثر تلویزیون ها علاوه بر چند مدل منتخب دارای وضوح 4K هستند.

02

 

زمان پاسخ نمایشگر

زمان پاسخ‌دهی و نرخ تازه‌سازی صفحه نمایش تعیین می‌کند که چگونه تلویزیون می‌تواند حرکت را کنترل کند. در واقع هر چه زمان پاسخ کمتر و نرخ تازه‌سازی بیشتر باشد، بهتر است. اگر در حال تماشای فیلم و برنامه های تلویزیونی هستید، احتمالاً به نرخ تازه‌سازی بالایی نیاز نخواهید داشت. با این حال، اگر در حال بازی بر روی جدیدترین کنسول‌ها یا تماشای مسابقات ورزشی هیجان انگیز هستید، به کنترل بهتر حرکت نیاز دارید.

زمان پاسخگویی مدت زمانی است که طول می کشد تا نمایشگر از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کند. این مدت زمان معمولاً با نرخ رفت و برگشت بین سفید و سیاه تعیین می شود. زمان بندی بر حسب میلی ثانیه اندازه گیری می شود و هرچه این عدد کمتر باشد بهتر است.

زمان پاسخگویی تلویزیون های OLED در حدود 0.2 میلی ثانیه برای 80 درصد انتقال رنگ و 2 تا 3 میلی ثانیه برای رنگ باقی مانده است. بهتر است زمان پاسخگویی نمایشگرها 6 میلی‌ثانیه یا کمتر باشد، و تلویزیون‌های OLED از آن فراتر رفته و آن‌ها را به یکی از بهترین نوع نمایشگرها از نظر زمان پاسخ‌گویی تبدیل می‌کند.

نرخ تازه‌سازی تلویزیون

نرخ تازه سازی تعداد دفعاتی است که نمایشگر می تواند صفحه را دوباره ترسیم کند. نرخ تازه سازی بر حسب هرتز اندازه گیری می شود که به صورت یک سیکل در ثانیه تعریف می شود. به عنوان مثال، 60 هرتز صفحه را 60 بار در ثانیه تازه می‌کند. نرخ تازه سازی معقول از 60 هرتز تا 120 هرتز و بالاتر است.

نرخ تازه‌سازی نمایشگرهای QLED و OLED معمولاً 120 هرتز است، اما در مدل‌های جدیدتر می‌تواند بالاتر باشد، که برای اکثر موارد، از جمله بازی‌های ویدیویی و ورزش‌ها، به اندازه کافی سریع است.

دقت رنگ صفحه نمایش

دقت رنگ تعیین می کند که آیا به طور طبیعی تصاویر واضح را روی صفحه نمایش تلویزیون خود دریافت خواهید کرد یا خیر. دقت رنگ یکی از مهمترین مواردی است که در تلویزیون باید به آن توجه کرد.

نمایشگرهای OLED و QLED حتی در زوایای دید وسیع‌تر به دلیل دقت رنگ و شادابی عالی شناخته می‌شوند. تلویزیون های OLED به طور متوسط 80 الی 85 درصد حجم رنگ و 95 الی 99 درصد وسعت رنگ دارند. تلویزیون های LED نیز استاندارد حجم رنگ و طیف رنگی متفاوتی دارند اما به طور متوسط در مقایسه با نمایشگرهای QLED و OLED نسبتاً کمتر هستند.

HDR در تلویزیون

محدوده دینامیکی بالا (HDR) یک ویژگی بسیار محبوب است. این ویژگی می تواند زیبایی تصویر شما را با گسترش نسبت کنتراست و رنگ ها برای ایجاد یک تصویر واقعی تر و طبیعی تر، بیشتر کند. اما برای لذت بردن از این ویژگی، محتوایی که تماشا می کنید باید به طور خاص HDR باشد.

مشاهده محتوا با استفاده از HDR منجر به تصویری روشن تر، رنک مشکی عمیق تر، رنگ های طبیعی تر و تصویر واضح تر می شود.

نمایشگرهای OLED دارای حجم رنگ بالا و نسبت کنتراست تقریباً عالی هستند که هر دوی آنها برای HDR توصیه می‌شوند. علیرغم اینکه HDR معمولاً به سطوح روشنایی بالاتری نیاز دارد، OLED ها به دلیل نسبت کنتراست فوق العاده خود می توانند صحنه های HDR شگفت انگیزی تولید کنند. با توجه به سطوح روشنایی پایین تر، بهتر است محتوای HDR را با نور محیطی کمتر در طول شب مشاهده کنید.

تلویزیون‌های LED استاندارد معمولاً برای مشاهده محتوای HDR توصیه نمی‌شوند، اما همچنان می‌توانند این کار را انجام دهند، اما نه به خوبی انواع دیگر تلویزیون‌ها.

طول عمر

اکثر تلویزیون های جدید با استفاده زیاد می توانند تا ده سال یا بیشتر دوام بیاورند. برند ها و مدل های بهتر معمولاً به دلیل اینکه قطعات از مواد بهتر ساخته شده اند، طول عمر بیشتری دارند.

خطر اصلی برای کاهش طول عمر تلویزیون، به طور کلی، اجزای داخل نمایشگر است. خازن‌ها، بردهای منبع تغذیه یا سایر قطعات قبل از اجزای دیگر احتمال خرابی دارند، اما برای اکثر مردم، تلویزیون‌های آن‌ها تا حد انتظار عمر می‌کنند.

انتظار می رود تلویزیون های QLED برند های معتبری همچون تلویزیون تی سی ال به طور متوسط بین 8 تا 10 سال با استفاده سنگین بین 70000 تا 100000 ساعت کار دوام بیاورند. اکثر مردم تمام روز و هر روز از تلویزیون خود استفاده نمی کنند، بنابراین می توانید انتظار طول عمر بیشتری از تلویزیون خود داشته باشید. تلویزیون های QLED تی سی ال برای اکثر مردم احتمالا تا 10 سال یا بیشتر دوام خواهند داشت.

برای مقایسه، تلویزیون‌های OLED معمولاً بین 6 تا 8 سال استفاده سنگین دوام می‌آورند، اما این احتمال را دارند که در طول زمان مشکل روشنایی کمتر و رنگ‌های محو شده را تجربه کنند. با QLED، احتمالاً این مشکلات را نخواهید داشت. تلویزیون های LED استاندارد به طور متوسط 5 تا 7 سال عمر می کنند.

01

انواع صفحه نمایش تلویزیون

اگر می‌خواهید توضیح بیشتری در مورد هر نوع تلویزیون داشته باشید، در زیر تفاوت قیمت‌ها، بهترین نوع تلویزیون و توضیح کوتاهی درباره هر کدام را فهرست می‌کنم.

QLED برای کسانی مناسب است که می خواهند بهترین رنگ ها را داشته باشند و نمی خواهند نگران سوختن صفحه نمایش شوند.QLED  ها (دیودهای ساطع کننده نور کوانتومی) از LED هایی استفاده می کنند که پنل های LCD را روشن می کنند. بین این دو لایه یک لایه نقطه کوانتومی وجود دارد که نور را فیلتر می کند تا رنگ های اشباع و خالص بیشتری تولید کند.

OLED برای کسانی که مناسب است که می خواهند از زاویه دید گسترده بهره مند شود. تلویزیون‌های OLED (دیود ساطع کننده نور ارگانیک) دارای پیکسل‌هایی هستند که می‌توانند به صورت جداگانه روشنایی را تنظیم کنند و سطوح سیاه‌تر را تاریک‌تر کنند. تلویزیون های OLED دارای کیفیت تصویر عالی و زاویه دید وسیع هستند.

تلویزیون های ال ای دی برای کسانی که می خواهند بهترین قیمت با بهترین محدوده در اندازه ها را داشته باشند مناسب خواهد بود.LED  (دیود ساطع نور) یک فناوری پرکاربرد برای روشن کردن پنل LCD است. اکثر تلویزیون های LED دارای نسبت کنتراست مناسب، روشنایی بالا و زاویه دید باریک هستند.

نئو QLED برای کسانی که می خواهند رنگ های عالی QLED اما با کنتراست بهتر، اندازه صفحه نمایش بزرگتر و گزینه های وضوح بالاتری داشته باشند مناسب است. این نمایشگر ترکیبی از QLED و Mini LED است که امکان نسبت کنتراست بهتر را فراهم می کند. این تلویزیون ها از آرایه نور پس زمینه Mini LED برای نمایش دقیق صحنه های روشن با اشیاء تیره بدون اثر هاله استفاده می کنند.

میکرو ال ای دی برای کسانی مناسب است که می خواهند از مزایای OLED بدون احتمال سوختن صفحه نمایش بهره مند شوند. صفحه نمایش های میکرو ال ای دی مشابه OLED، با نور خود ساطع کننده هستند، اما از سوختگی رنج نمی برند.

تلویزیون نانوسل برای کسانی پیشنهاد می شود که می خواهند جایگزینی کم هزینه برای QLED و OLED و بهتر از LED/LCD داشته باشند. ویژگی تلویزیون نانوسل، افزایش کیفیت تصویر نسبت به LED و کنتراست کمتر از QLED یا OLED است. همچنین زوایای دید گسترده ای نیز دارند.

صفحه نمایش مینی ال ای دی برای کسانی که می خواهند نسبت کنتراست خوبی داشته باشند توصیه می شود.Mini LED  به آرایه نور پس زمینه اشاره دارد که صحنه های روشن با اشیاء تیره را بدون هاله به طور دقیق تر نشان می دهد. نمایشگرهای مینی LED از حدود 30000 مینی ال ای دی برای روشنایی صفحه استفاده می کنند و حدود 2500 ناحیه کم نور دارند.

نتیجه‌گیری

مناسب‌ترین نوع تلویزیون برای شما به میزان بودجه، نیازهای شخصی و ترجیحات شما بستگی دارد. اگر قصد خرید تلویزیون دارید، توصیه می‌شود از فروشگاه اینترنتی تلویشاپ به عنوان یک فروشگاه تخصصی معتبر خرید تلویزیون استفاده کنید. این فروشگاه ارائه‌دهنده مجموعه‌ای گسترده از تلویزیون‌های مختلف با مشخصات و برندهای معتبر است.

قبل از انجام خرید، حتماً نقدها و تجربیات کاربران را درباره مدل‌ها و برندهای مختلف بررسی کنید. این گام مهم به شما کمک می‌کند تا با تجربیات دیگران آشنا شده و تصمیم بهتری در خرید خود بگیرید. اطلاعات دقیق از نظرات و تجربیات واقعی کاربران می‌تواند به شما در انتخاب تلویزیون مناسب بر اساس نیازها و ترجیحات شما کمک نماید.