وزن و قیمت ورق سیاه چگونه محاسبه می‌شود؟

ورق سیاه یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع گوناگون است. هنگام سفارش این محصول باید وزن دقیق آن را محاسبه کرده و بر حسب آن، هزینه‌های خود را نیز برآورد کنید. با توجه به نوسانات روزمره‌ی قیمت ورق سیاه، اطلاع از نحوه‌ی محاسبه وزن و نیز عوامل موثر بر قیمت این محصول برای مصرف‌کنندگان آن ضروری است.

در این مقاله ابتدا به معرفی ورق سیاه، روش تولید و کاربردهای آن پرداخته و در ادامه، عوامل موثر بر قیمت آن را معرفی می‌کنیم. در ادامه نیز فرمول محاسبه وزن این محصول و جدول وزنی برخی از پرکاربردترین انواع آن را ارائه خواهیم کرد. اگر قصد خرید ورق سیاه را دارید، با ما همراه شده و خریدی هوشمندانه‌تر برای خود رقم بزنید.

ورق سیاه چیست؟

پیش از پرداختن به مبحث قیمت ورق سیاه، باید اساسا با این مقطع فولادی پرکاربرد در صنعت آشنا شویم. ورق سیاه، یک مقطع فولادی تولیدشده به روش نورد گرم است. در فرایند تولید این محصول، شمش فولادی، تحت دمای نزدیک به دمای تبلور مجدد فولاد از بین غلطک‌های بزرگ عبور می‌کند تا به ضخامت مورد نظر برسد. به دلیل دمای بالای این عملیات به آن نورد گرم گفته می‌شود. محصول نهایی، ظاهری مات و نه‌چندان صاف و صیقلی دارد و به همین دلیل به آن ورق سیاه گفته می‌شود.

ورق سیاه با استفاده از آلیاژهایی مانند st37 و st52‌ تولید می‌شود. ورق st37 نوعی فولاد غیرآلیاژی کم‌کربن و بنابراین سبک و منعطف است. ورق st52 اما درصد کربن نسبتا بالایی داشته و بنابراین در برابر ضربه، فشار، نیروهای خمشی و برشی، مقاومت بیشتر دارد. قیمت ورق سیاه st37 نسبت به قیمت ورق St52 بیشتر است.

ورق سیاه از نظر شکل و اندازه به انواع دیگری مانند کلاف یا رول، شیت یا فابریک، معمولی و صنعتی تقسیم می‌شود. به غیر از ورق‌های صنعتی، عرض دیگر اشکال ورق سیاه، یک تا دو متر و ضخامت آنها نیز بین ۱٫۵ تا ۶۰ میلیمتر تغییر می‌کند. این محصول در صنایع راه‌و‌ساختمان، ساخت انواع پروفیل، تجهیزات کشاورزی، خودروسازی، کشتی‌سازی، صنایع انرژی و تولید دیگر ورق‌ها مانند ورق گالوانیزه کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت فولاد ST37 و ST52 چیست؟

02

 

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه

با بررسی روند تغییرات قیمت ورق سیاه، متوجه نوسانات آن حتی در طول یک روز می‌شویم. بنابراین به‌عنوان مصرف‌کننده‌ی این محصول باید عوامل موثر بر قیمت روز ورق آهن را بشناسید. مهم‌ترین آنها قیمت فولاد خام، قراضه‌ی آهن و ورق سیاه در بازارهای جهانی است. هرچه کشورهای مهم تولیدکننده‌ی این محصول، صادرات و تولیدات بیشتری داشته باشند، قیمت فولاد و درنتیجه، ورق سیاه کاهش می‌یابد.

قیمت ارز نیز تاثیری مستقیم و تقریبا آنی بر قیمت ورق سیاه دارد. دلیل اصلی این موضوع، تاثیر قیمت ارز بر تورم، هزینه‌های تولید و نیز هزینه‌های مربوط به واردات مواد اولیه به کشور است. همچنین افزایش قیمت ارز همواره تاثیراتی روانی نیز در پی دارد.

دیگر عامل مهم اثرگذار بر قیمت ورق سیاه، وضعیت عرضه و تقاضا در کشور است. در حال حاضر، ده‌ها کارخانه در کشور به تولید این محصول می‌پردازند. کاهش توان تولید هریک از آنها در صورت حفظ تقاضا در بازار می‌تواند به افزایش قیمت ورق سیاه منجر شود. این در حالی است که اگر تقاضا برای این محصول در برخی صنایع به هر دلیلی کاهش یابد، امکان ثبات قیمت یا حتی ارزان شدن ورق سیاه نیز وجود دارد. از دیگر عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه می‌توان به هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل، وضعیت بورس و برند تولیدکننده اشاره کرد.

محاسبه وزن ورق سیاه

اولین اقدامی که به‌منظور برآورد قیمت ورق سیاه باید انجام دهید، محاسبه‌ی وزن آن است. برای این منظور باید ابعاد دقیق ورق از سوی فروشنده در اختیار شما قرار بگیرد. این ابعاد معمولا بر حسب میلیمتر اعلام شده و باید توسط تولیدکننده روی ورق حک شده باشند. با استفاده از فرمول زیر می‌توانید وزن ورق سیاه را محاسبه کنید:

03

در این فرمول L، W، H و عدد ۷٫۸۷ به‌ترتیب طول، عرض و ضخامت بر حسب میلیمتر و چگالی فولاد هستند. وزن به‌دست‌آمده نیز بر حسب کیلوگرم خواهد بود. برای محاسبه قیمت ورق سیاه نیز باید وزن آن را در قیمت اعلام‌شده توسط کارخانه ضرب کنید.

جدول وزنی برخی از انواع ورق سیاه

برای سهولت محاسبه قیمت ورق سیاه در جدول زیر وزن پرکاربردترین انواع این محصول را که توسط شناخته‌شده‌ترین تولیدکننده‌های آن در ایران عرضه می‌شوند، ارائه کرده‌ایم. در وب‌سایت فولادینو نیز می‌توانید قیمت و وزن انواع ورق فولادی جستجو کنید. فولادینو، یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین مقاطع فولادی در کشور با سابقه‌ی بیش از ۴۰ ساله در بازار آهن شادآباد تهران است. در این وب‌سایت، امکان استعلام قیمت روز مقاطع فولادی و سفارش آسان آنها بدون محدودیت در کف و سقف فروش را خواهید داشت.

تولیدکننده

طول (میلیمتر)

عرض (میلیمتر)

ضخامت (میلیمتر)

وزن (کیلوگرم)

فولاد مبارکه

۲۰۰۰

۱۰۰۰

دو

۳۲

فولاد مبارکه

۲۵۰۰

۱۲۵۰

دو

۵۰

    فولاد مبارکه

۶۰۰۰

۱۵۰۰

سه

۲۱۲

فولاد مبارکه

۶۰۰۰

۱۵۰۰

چهار

۲۸۳

فولاد کاویان

۶۰۰۰

۱۲۵۰

هشت

۴۷۱

فولاد کاویان

۶۰۰۰

۱۲۵۰

۱۰

۵۸۹

فولاد کاویان

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۲۰

۱۴۱۳

فولاد کاویان

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۳۰

۱۷۶۷

فولاد اکسین اهواز

۶۰۰۰

۱۲۵۰

۱۲

۷۰۷

فولاد اکسین اهواز

۶۰۰۰

۱۲۵۰

۱۵

۸۸۴

فولاد اکسین اهواز

۶۰۰۰

۱۲۵۰

۲۵

۱۴۷۲

فولاد اکسین اهواز

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۳۵

۲۴۷۳

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

03

اهمیت محاسبه وزن و قیمت ورق سیاه

اما چرا محاسبه وزن و قیمت ورق سیاه برای مصرف‌کننده ضروری است. این محاسبه از جهات مختلفی، اهمیت دارد. اول از همه، برآورد نسبتا دقیق این دو مشخصه، به مجریان پروژه یا شرکت‌های تولیدی کمک می‌کند که هزینه‌های نهایی خود را بهتر محاسبه کنند. هرچه این محاسبه دقیق‌تر باشد، تعیین قیمت مصرف‌کننده‌ی محصول نهایی مانند خودرو یا مقاطع فولادی و یا قیمت نهایی ساختمان در حال ساخت، آسان‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر، محاسبه وزن دقیق ورق سیاه برای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی ضروری است. چراکه وزن این مقطع، تاثیر قابل‌توجهی بر وزن کلی سازه و محاسبات مهندسان مربوطه دارد. این محاسبات در دیگر صنایع نیز ضروری بوده و بر عملکرد و ایمنی محصول نهایی مانند خودرو یا تجهیزات کشاورزی اثرگذار است.

همچنین محاسبه وزن ورق سیاه در تامین به موقع این مقطع فولادی، سفارش دقیق، برآورد دقیق قیمت ورق سیاه هنگام خرید، پرهیز از اتلاف منابع مالی، پیش‌بینی محل نگهداری، انتخاب بهترین روش حمل‌ونقل و سهولت تطابق پیش‌فاکتور و فاکتور نیز موثر است.

سخن آخر درباره قیمت ورق سیاه

همانطورکه در این مقاله گفتیم، وزن ورق سیاه از حاصلضرب ابعاد آن در چگالی فولاد، یعنی عدد ۷٫۸۷ و سپس تقسیم آن بر عدد ۱۰۰۰ به دست می‌آید. در ادامه نیز باید با توجه به قیمت اعلامی کارخانه برای قیمت هر کیلوگرم ورق، هزینه نهایی خود را برآورد کنید. وب‌سایت فولادینو نیز یکی از مطمئن‌ترین مراجع استعلام قیمت ورق سیاه و دیگر مقاطع فولادی در کشور است.