قوانین جدید دریافت ویزای چین اعلام شد

برای ورود و خروج در کشور چین با اهداف توریستی، تجاری، تحصیلی یا کاری دریافت ویزای چین ضرورت دارد.

طبق جدیدترین قوانین سفارت خانه و اطلاعات درج شده در سایت نیل گشت برای دریافت ویزای چین مدارکی مانند دعوت نامه و نامه تمکن مالی ضرورت دارد. هزینه ویزا نیز بسته به نوع ویزا ممکن است از 50 تا 600 دلار متغیر باشد.

مدارک لازم برای اخذ ویزای چین                                

  • دعوتنامه: برای دریافت ویزای تجاری، تحصیلی، کاری و ... دعوتنامه از طرف یک شرکت یا موسسه چینی الزامی است.
  • آیتینری (برنامه سفر): ارائه برنامه سفر شامل تاریخ ورود و خروج، محل اقامت و ... برای دریافت ویزا ضروری است.
  • اصل و کپی پاسپورت: پاسپورت باید حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
  • بلیط پرواز: ارائه بلیط رفت و برگشت به چین الزامی است.
  • بیمه مسافرتی: متقاضیان باید بیمه مسافرتی با پوشش کافی برای سفر به چین تهیه کنند.
  • وچر هتل: رزرو هتل در چین برای دریافت ویزا ضروری است.
  • عکس: دو قطعه عکس 6*4 چاپی و دیجیتالی
  • فرم سفارت: فرم سفارت باید به صورت آنلاین پر و چاپ شود.
  • اخذ نوبت از سفارت: برای مراجعه به سفارت چین باید از طریق وب سایت سفارت نوبت دریافت کنید.
  • نامه تمکن مالی: ارائه نامه تمکن مالی با مانده حساب حداقل 5000 دلار برای ویزای توریستی و 8000 دلار برای ویزای تجاری الزامی است.

انواع ویزاهای چین

02

  • ویزای توریستی (L): این ویزا برای سفرهای تفریحی و گردشگری به چین صادر می‌شود. در حال حاضر، ویزای توریستی انفرادی صادر نمی‌شود و متقاضیان باید به صورت گروهی (حداقل 5 نفر) اقدام کنند.
  • ویزای تجاری (M): این ویزا برای سفرهای تجاری و بازرگانی به چین صادر می‌شود.
  • ویزای تحصیلی (X): این ویزا برای تحصیل در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی چین صادر می‌شود.
  • ویزای کاری (Z): این ویزا برای کار در چین صادر می‌شود.
  • ویزاهای دیگر: ویزاهای F، G، J، Q، R، S برای موارد خاص مانند مبادلات فرهنگی، صادرات، روزنامه‌نگاری، بازدید از اقوام و ... صادر می‌شوند.

نکات مهم

  • هزینه ویزا: هزینه ویزا بسته به نوع ویزا و تعداد دفعات ورود متفاوت است.
  • مدت زمان صدور ویزا: در حالت عادی، ویزای عادی چین 3 روز کاری و ویزای فوری 2 روز کاری بعد از تحویل مدارک صادر می‌شود.
  • اعتبار ویزا: اعتبار ویزای چین بسته به نوع آن از 3 تا 24 ماه متغیر است.
  • مدت زمان اقامت: طول مدت اقامت برای هر ویزا بسته به نوع آن، از 30 تا 60 روز متغیر خواهد بود.
  • ساعات کار سفارت: سفارت چین روزهای یکشنبه تا پنجشنبه در ساعات اداری 9:00 الی 12:00 و 14:30 الی 16:00 برای دریافت مدارک و صدور ویزا فعالیت می‌کند.

قوانین و روش گرفتن

1. ویزای تجاری چین (M)

01

این نوع ویزا معمولا 30 روز اقامت و ۳ ماه اعتبار ورود دارد و مدت زمان اقامت به دعوت نامه شما بستگی دارد. برای اخذ این نوع ویزا، باید از شرکت طرف قرارداد خود دعوت نامه تهیه کنید. سپس از سایت سفارت چین وقت سفارت گرفته و فرم‌های مربوطه را تکمیل و به همراه بیمه مسافرتی و نامه تمکن مالی با مانده حساب حداقل $ 8000 به سفارت مراجعه و پس از انگشت نگاری و گرفتن عکس از شما، برگه Pick up را تحویل گرفته و در روز تعیین شده در برگه Pick up، جهت دریافت ویزا و پاسپورت خود مجددا به سفارت مراجعه کنید.

2. ویزای توریستی گروهی چین (L)

همانگونه که از نام این ویزا مشخص است، برای اخذ این نوع از ویزا باید به صورت گروهی (حداقل ۵ نفر) اقدام شود. پس از مراجعه مسافرین به سفارت، ویزای گروهی در دو برگ صادر می‌شود. برای ورود به چین با این ویزا، حداقل ۲ نفر از مسافرین باید در تور حضور داشته باشند و به چین سفر کنند؛ در واقع الزمی به حضور تمام اعضای گروه نیست و صرفا با حضور ۲ نفر از مسافرین می‌توان با این ویزا به چین سفر کرد.

این نوع ویزا در حال حاضر ۴۰ روز اعتبار دارد و از روز درج شده در ویزا، می‌توانید وارد کشور چین شده و تا تاریخ درج شده در ویزا در چین بمانید. دقت داشته باشید که تمام اعضای گروهی که با ویزای گروهی به خاک چین وارد می‌شوند، باید در یک روز از چین خارج شوند؛ در صورتی که حتی یک نفر از اعضای یک گروه در لحظه خروج از چین در پلیس مرزی حضور نداشته باشد، بقیه اعضا نیز نمی‌توانند از چین خارج شوند و به ازای هر روزی که خروج آن‌ها از این کشور به تعویق بیفتد، هزینه بالایی به عنوان جریمه مشمول آن‌ها خواهد شد.

اخذ این نوع ویزا در تخصص آژانس های مسافرتی است و حسن این ویزا در این است که نیاز به اخذ وقت سفارت ندارد و آژانس مسافرتی با هماهنگی بخش کنسولی وقت ملاقات را برای شما تعیین و پس از مراجعه به سفارت جهت انگشت نگاری و گرفتن عکس مسافر، پس از یک هفته کاری ویزای شما توسط آژانس مسافرتی مربوطه تقدیم می‌شود.

نکاتی در مورد ویزای چین به صورت گروهی

  • ویزای گروهی چین حداقل برای ۵ نفر صادر میگردد و از این ۵ نفر حداقل باید دو نفر از آن‌ها با این ویزا وارد خاک چین شوند (البته ورود تنها یک نفر با این ویزا به چین نیز مشاهده شده است)

    اخیرا برخی از ایرلاین‌ها فقط در صورت حضور حداقل سه مسافر، اجازه صدور کارت پرواز را می‌دهند که علت آن نیز معلوم نیست. لازم به ذکر است که تجربه به ما می‌گوید حضور دو نفر مسافر برای ورود به چین کافی است.

  •  این ویزا شامل ۲ برگ کاغذ A۴ است که به دست سرگروه سپرده می‌شود و کلیه‌ی مسافران باید با هم وارد چین شوند و با هم نیز از چین خارج گردند. در لحظه ورود به چین، نام مسافرانی که در ویزا وجود دارد ولی به چین وارد نشده‌اند، توسط پلیس مرزی خط خورده و الباقی به کشور چین ورود پیدا می‌کنند؛ همچنین مهر ورود صرفا بر روی ویزا خواهد خورد و پلیس دو برگه مذکور را از از نفر اول گروه تحویل گرفته و در نهایت یک برگه مهر شده را به نفر آخر تحویل می‌دهد.
  • اعتبار این نوع از ویزای چین محدود بوده و بر روی آن درج شده است. مسافر باید در بازه زمانی درج شده وارد شده و از چین خارج گردد.
  • در بدو ورود به چین در محل بازرسی مرزی کشور چین حتما مطابق ترتیب اسمی درج شده در ویزا به خط شوید و در پشت خط زرد رنگ یکی یکی به پلیس مرزی مراجعه کنید.
  • در صورتی که به صورت گروهی و با ویزای گروهی وارد چین می‌شوید و قصد دارید که از گروه جدا شوید و برای انجام کاری به شهر یا هتل دیگری مراجعه کنید حتما از ویزای مهر خورده در چین یک کپی رنگی تهیه کنید و به همراه خود داشته باشید؛ چون شما در هر نقطه از چین جهت ورود به هر هتلی به آن نیاز دارید و حتما در تاریخ برگشت به موقع به هم‌گروهی‌های خود بپیوندید.
  • در حفظ و نگهداری ویزا کوشا باشید؛ چون در صورت مفقود شدن آن دچار مشکلات زیادی همچون هزینه‌های سنگین مالی خواهید شد.
  • در لحظه ورود و مواجه شدن با پلیس مرزی از هرگونه صحبت، توضیحات اضافی و شوخی کردن با هم‌گروهی‌های خود خودداری کنید.
  • برای ویزای گروهی به پر کردن فرم‌های زرد رنگ ورود و خروج (Arrival card‌ و Departure card) نیازی نیست.

۳. شرایط و مدارک دریافت ویزای توریستی چین (انفرادی)

نکته: در حال حاضر ویزای توریستی انفرادی صادر نمیگردد!

ویزاهای توریستی انفرادی داخل پاسپورت ثبت می‌شوند و معمولا با دریافت آن در یک بازه زمانی سه ماهه اجازه ورود به چین را خواهید داشت و بوسیله آن خواهید توانست ۳۰ روز در چین اقامت داشته باشید. برای اخذ این نوع ویزا باید شرکتی چینی در زمینه گردشگری برای شما دعوتنامه ارسال کند. شرکت چینی می‌تواند اسکن دعوتنامه را برای شما ایمیل کند و شما با پرینت آن و استفاده از آن اقدام به دریافت ویزای توریستی انفرادی نمائید.

جهت اخذ ویزای توریستی انفرادی روال کار بدین صورت است که آژانس مسافرتی چینی برای آژانس ایرانی دعوتنامه ارسال کرده و آژانس مسافرتی ایرانی این دعوتنامه را به همراه مدارک زیر و نامه تمکن مالی لاتین برای هر نفر حداقل ۵ هزار دلار و به ازای هر روز ۱۰۰ دلار در سربرگ بانک با مهر وامضا و شماره تماس بانک (به عنوان مثال برای ویزای ۳۰ روز حداقل ۸ هزار دلار حدودا ۴۰۰ میلیون تومان) جهت اخذ ویزای چین به سفارت ارائه خواهد داد.

  1. دعوتنامه و آیتینری سفر
  2. اصل و کپی پاسپورت
  3. بلیط سفر
  4. بیمه مسافرتی
  5. وچر هتل
  6. عکس ۶*۴ ( چاپی و دیجیتالی)
  7. فرم سفارت (بصورت آنلاین)
  8. اخذ نوبت از سفارت چین
  9. تمکن مالی

منبع: نیل گشت